Bukefalos 28 år!

Appalosans temprament....

Beemergirl

Trådstartare
Sitter här och kollar lite på annonser eftersom jag så småningom behöver en påläggskalv, inom ett eller två år.

Funderar då på en Appalosa! ;) Men jag har aldrig sett en i verkligheten och vet inte riktigt vad dom har för temprament. Alltså man kan ju läsa på rasbeskrivningen men hur upplever ni dem? Lugna? Heta? Stressade? Mycket i huvet? Eller hur är dom?

Berätta ALLT för mig som är novis om vilken ras jag ska välja.... :confused:

Rider western i huvudsak men vill gärna kunna hoppa lite oxå.

Tell me!
 
Sv: Appalosans temprament....

Hittade en tråd om detta men ingen som kan berätta nåt mer?

Hej
Jag känner Mel`s Appaloosa som har 4hingstar och flera ston dom har väldigt bra stammade hästar och åker över personligen och köper hästar i USA o Canada. Gå in på deras hemsida,
Jag tycker Appaloosan är lika trevlig som Quartern sen får man ju inte dra alla över en kant alla individer är olika. Men den är ju väldigt flashig oxå.Lycka till.
 
Sv: Appalosans temprament....

De Appalosor som jag träffat på har varit vansinningt trevliga i sitt sätt att vara. Lyhörda glada och sociala men det är väl som alla raser, det finns väl olika individer och sedan beror väl det en hel del på hur dom är hanterade, uppfostrade, kan jag tänka mig.:rofl:
 
Sv: Appalosans temprament....

Har upplevt både och.........
De flesta jag har mött är MYCKET trevliga, och sympatiska (har en själv).
Har samtidigt mött ett par hingstar som är som pirayor.

I grund och botten tycker jag att det är en MYCKET trevlig ras, men har stött på några ouppfostrade kräk (dock bara hingstar)

/Mike - lycklig ägare till TR BB KING (Stig-Helmer) :)
 
Sv: Appalosans temprament....

Kan ju inte svara för andra, men den jag har är supertrevlig (min kompis brukar säga att han föddes inriden ;))
 
Sv: Appalosans temprament....

Hej
Jag känner Mel`s Appaloosa som har 4hingstar och flera ston dom har väldigt bra stammade hästar och åker över personligen och köper hästar i USA o Canada. Gå in på deras hemsida,
Jag tycker Appaloosan är lika trevlig som Quartern sen får man ju inte dra alla över en kant alla individer är olika. Men den är ju väldigt flashig oxå.Lycka till.

Jo jag vill ju ha nåt som är lite extra och gärna lite ovanligt (åtminstonde här uppe i norr.... ;) ). Färgen kan ju variera rätt mycket och det är ju kul!
Ska gå in och kolla deras hemsida senare.

Tack för svar!!! :bow:
 
Sv: Appalosans temprament....

De Appalosor som jag träffat på har varit vansinningt trevliga i sitt sätt att vara. Lyhörda glada och sociala men det är väl som alla raser, det finns väl olika individer och sedan beror väl det en hel del på hur dom är hanterade, uppfostrade, kan jag tänka mig.:rofl:

Jo det är klart att man inte kan dra alla över en kant och det gäller ju alla raser. Man kan ju inte säga om människor heller att bara för att man är svensk tex så är man på ett visst sätt... :angel:

Verkar som om de flesta tycker att de är trevliga hästar så jag är nog övertygad.... :smirk:

Tack för svar! :bow:
 
Sv: Appalosans temprament....

Har upplevt både och.........
De flesta jag har mött är MYCKET trevliga, och sympatiska (har en själv).
Har samtidigt mött ett par hingstar som är som pirayor.

I grund och botten tycker jag att det är en MYCKET trevlig ras, men har stött på några ouppfostrade kräk (dock bara hingstar)

/Mike - lycklig ägare till TR BB KING (Stig-Helmer) :)

Låter himla bra det här, jag har nog hamnat på rätt spår! :)

Kan du inte lägga in en bild på din Stig-Helmer?!!

Tack för svar! :bow:
 
Sv: Appalosans temprament....

Kan ju inte svara för andra, men den jag har är supertrevlig (min kompis brukar säga att han föddes inriden ;))

Åhhhh, det låter ju ännu bättre att dom är född inridna oxå!!! :)

Kan inte du oxå lägga in en bild på din?!!!

Tack för svar! :bow:
 
Sv: Appalosans temprament....

....fast han är oprickig, så han ser ju bara ut som en vanlig quarter ungefär...
 
Sv: Appalosans temprament....

Ja jag skulle nog vilja ha en som hade massa prickar eller har en trevlig teckning.... Men visa gärna en bild!
 
Sv: Appalosans temprament....

Ja jag skulle nog vilja ha en som hade massa prickar eller har en trevlig teckning.... Men visa gärna en bild!

En tjej i Landsbro har fina appaloosahästar sto 2år fina färgad. Mkt bra stam på pappan vet jag han är en av mina favoriter han står nu i frankrike.
 
Sv: Appalosans temprament....

???

Klicka på länken så ser du direkt under bilden i vit fetstil: 'tr bb king'

Och jag känner definitivt igen honom :)

/Mike
 
Sv: Appalosans temprament....

Det står fel i stamtavlan dom lagt ut :)
TR Superstar är helsyskon med TR BB KING, fast född året efter (2002, Stig-Helmer är född 2002).

/Mike
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Appalosans temprament....

TR Superstar är född 2003........ sllant på tangenterna :)
/Mike
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 068
Senast: YorkWann
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 555
Senast: Milosari
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
959
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp