Appar hit och appar dit. Hur många har du? Vad är det för fel på en hederlig papperskalender?

Hur många appar har du?

  • Färre än 10 st

    Röster: 12 13,5%
  • 11-20 st

    Röster: 15 16,9%
  • 21-30 st

    Röster: 9 10,1%
  • 31-40 st

    Röster: 9 10,1%
  • 41-50 st

    Röster: 8 9,0%
  • 51-60 st

    Röster: 8 9,0%
  • 61-70 st

    Röster: 2 2,2%
  • 71-80 st

    Röster: 0 0,0%
  • Fler än 80 st

    Röster: 26 29,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    89
Jag har den senaste tiden stött på smidiga betalningslösningar för parkering utan app! I ett parkeringshus fotograferar de ens bil när man kör in. När man ska köra därifrån går man till en automat, knappar in sitt reg.nr. och sen visar de fotot och man får bekräfta att det är ens bil (tiden man körde in står med). Sen betalar man med kort. På ett annat ställe jag parkerade på igår längst med en gata i stan så gick man till en parkeringsautomat och knappade in sitt reg.nr. och hur länge man ville parkera och betalade sen med kort. Supersmidigt och ingen app behövdes! Hoppas det blir fler såna bra lösningar!
Kan man inte alltid betala parkering utan app?
Jag har nog aldrig varit med om att det krävs app. Brukar alltid finnas automat eller att man betalar via sms.

Jag föredrar dock app sålänge det är ett ställe jag kommer parkera på regelbundet. Laddar inte ner app för enstaka tillfälle.
 
Kan man inte alltid betala parkering utan app?
Jag har nog aldrig varit med om att det krävs app. Brukar alltid finnas automat eller att man betalar via sms.

Jag föredrar dock app sålänge det är ett ställe jag kommer parkera på regelbundet. Laddar inte ner app för enstaka tillfälle.

Jo, men de har inte varit lika smidiga som de här. Speciellt den i parkeringshuset är toppen! Behöver inte göra något när man parkerar. Bara när jag ska köra därifrån.
 
Jag har förövrigt papperskalender på mitt ena jobb, är inom vården så detaljer om bokningar finns vara i journalens tidbok och i papperskalendern. Där använder jag kalendern flitigt men det är egentligen bara för att jag inte får ha sekretesskyddade uppgifter på andra mer smidiga sätt.
 
Det finns ju appar för i princip allt numera men jag förstår inte varför man måste ha appar till allt?
T.ex. läste jag om nån som frågade efter en app för att hålla reda på bl.a. när hundens klor ska klippas. O_o :confused:

Kommer vi att komma till en punkt då människor inte klarar sig utan sina appar?

Om man förlitar sig på appar och telefonen/nätet/appen kraschar, hur gör man då när all info är borta?
Har ni backup i form av pappersanteckningar/kalender?

Appar samlar ju också in info om oss, så jag tycker inte man ska ha fler än nödvändigt. :cautious: Fast jag kanske är lite ”paranoid light”.
Jag har inte flera än jag anser att jag behöver, men sedan prackas man ju på appar också.
Som nu till exempel när min bank meddelat att de inte längre skickar ut notifieringar om efakturor via sms eller mail.
Ska jag få veta om det kommit en efaktura måste jag ladda ned bankens app.
Morr.
 
Jo, men de har inte varit lika smidiga som de här. Speciellt den i parkeringshuset är toppen! Behöver inte göra något när man parkerar. Bara när jag ska köra därifrån.
Så är det i alla parkeringshus här i staden också. Man kan dock välja att koppla till appen och då behöver man inte göra något alls :)
 
Jo, men de har inte varit lika smidiga som de här. Speciellt den i parkeringshuset är toppen! Behöver inte göra något när man parkerar. Bara när jag ska köra därifrån.
Det är sällan jag vet hur länge jag skall stå på platsen... den i garaget möjligen men annars atg gissa och sedan betala mer än vad man behöver då är det enklare med en app. Synd bara att parkeringsbolagen inte gör som paketleverantörer och har en gemensam...
 
Jag är ändå lite halvt motståndsbenägen när det gäller att ha för många appar, trots alla mina spel som jag aldrig rör:p

Klarna vill jag inte ha som app och håller på att slå till något varje gång som jag loggat in via webbläsaren för... då får jag ett mejl?! Som enbart gör mig mer motvillig till appjäveln.
 
Jag har inte flera än jag anser att jag behöver, men sedan prackas man ju på appar också.
Som nu till exempel när min bank meddelat att de inte längre skickar ut notifieringar om efakturor via sms eller mail.
Ska jag få veta om det kommit en efaktura måste jag ladda ned bankens app.
Morr.
Tror jag har samma bank. Tänker göra som förritiden, betala räkningarna i slutet av månaden.
Jag har faktiskt kvar betalningsordrar med kuvert 👵 så skulle kunna använda såna men det blir väldigt osäkert med tanke på postnords förseningar.
 
Jag har den senaste tiden stött på smidiga betalningslösningar för parkering utan app! I ett parkeringshus fotograferar de ens bil när man kör in. När man ska köra därifrån går man till en automat, knappar in sitt reg.nr. och sen visar de fotot och man får bekräfta att det är ens bil (tiden man körde in står med). Sen betalar man med kort. På ett annat ställe jag parkerade på igår längst med en gata i stan så gick man till en parkeringsautomat och knappade in sitt reg.nr. och hur länge man ville parkera och betalade sen med kort. Supersmidigt och ingen app behövdes! Hoppas det blir fler såna bra lösningar!
Mmm har stött på ett parkeringshus som bara självmant fotar när man kör in och ut och när man kör ut meddelar på en skärm att man stått där under två timmar och inte behöver betala :) (har inte närmare studerat hur man gör om man faktiskt skulle betala där) och en parkering som fotar och verkar skicka en faktura om man står över 2 timmar (dock fallerar den om man kör dit, lämnar ett barn och kommer tillbaka och hämtar barnet igen och skicka faktura då med)
 
Här finns det en hel del ställen där det är app eller möjligen sms (men då tar de tjugo spänn i faktureringsavgift om man inte har registrerat sitt kort, så det faller ändå). Stor del av gatuparkeringen tex.

Jäkligt irriterande, enbart överträffat av att vara tvungen att skaffa en app för att kunna betala kollektivtrafik.
 
Det första jag gör med en ny mobil är att radera merparten av apparna och sen ta bort onödiga behörigheter på resten.
 
Jag har nog en hel del appar (orkar inte räkna :p) men den jag använder mest utöver sociala medier är kalendern och de påminnelser jag får från den. Hade jag inte haft den hade jag nog inte fungerat särskilt bra i samhället :angel: jag har ADHD och KAN INTE hålla koll på en papperskalender. Det går inte, jag glömmer den på alla möjliga platser och till slut har jag minst tre kalendrar igång samtidigt. När jag var yngre och smartphones inte fanns var jag "hon som alltid glömmer" eller "hon som alltid är sen" för ja ... jag glömde helt enkelt bort saker och kalendern som jag hade skrivit ner det i för att inte glömma var ju också borta :bag:

Nu har jag påminnelser för ALLT och alla är nöjda :D
 
Kan man inte alltid betala parkering utan app?
Jag har nog aldrig varit med om att det krävs app. Brukar alltid finnas automat eller att man betalar via sms.

Jag föredrar dock app sålänge det är ett ställe jag kommer parkera på regelbundet. Laddar inte ner app för enstaka tillfälle.
Utanför stället där vi hämtar paket, behövs en app för att få parkera gratis
 
Jag har 110 stycken på startskärmen. 34 st används aktivt, dvs varje dag eller flera gånger i veckan. Ytterligare 13 används mer sällan men ändå regelbundet. Resterande är i perioder alt. inte alls (vissa av telefonens appar).

Jag tycker det är behändigt att ha allt på en och samma plats. Testade fysisk kalender förra året, och det var så osmidigt att jag vet inte vad. Tacka vet jag att ha kalender på telefonen. Risk att program kraschar, telefonen blir stulen, osv, ser jag som betydligt mindre risk än att viktiga papper ska tappas bort.
 
Telefonen levererades med en massa som jag aldrig använt. Raderar med jämna mellanrum.

Min hjärna tänker i papper. Så jag har papperskalender. Kan inte få få överblick i en liten mobilskärm. Plus att det är gräsligt svårt att som darrhänt (mediciner :rage: ) skriva vettigt på mobilen. Det tar sån tiiiiid.

Snabbt att slå upp kalendern på rätt stället och notera vad jag behöver minnas/veta..
 
87 sammanlagt varav 29 som jag har installerat själv.
Dom jag har lagt till själv är mest spel samt olika appar för att kunna se serier (hbo, svt, Netflix osv), lyssna på poddar och ljudböcker.
Telefonen har en massa skräp som jag inte ens vet vad det är och definitivt inte är intresserad av men dom går inte att avinstallera 😅
 
har utvecklat app-allergi.
använder extremt få, typ tre..?

Oj!

Alltså bara mina praktiska appar är betydligt fler: Bank-ID, Internetbanken, Kivra, Swish, Whatsapp, (för att prata med en vän i utlandet), Supertext (för att stallägaren valt den som kommunikationskanal för stallgruppen), mesh-nätverkets app och SOS Alarm-appen (ringer man 112 från den så får de per automatik ens plats vilket är bra om jag är med i en olycka och inte klarar av att förklara exakt var jag är).
 
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.
 
Använder väldigt lite appar. Det är väl messenger, bankid o så mina jobb-appar (2 st). Banken.
Sen ligger det ju några som bara ”är” som jag sällan trycker på, typ SOS och SMHI.

Vet inte vad man ska göra med fler? Hahahahha. Har inte tid eller lust att ”appa” hela dagarna.
Surfar du aldrig på mobilen?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp