Appar hit och appar dit. Hur många har du? Vad är det för fel på en hederlig papperskalender?

Hur många appar har du?

  • Färre än 10 st

    Röster: 12 13,5%
  • 11-20 st

    Röster: 15 16,9%
  • 21-30 st

    Röster: 9 10,1%
  • 31-40 st

    Röster: 9 10,1%
  • 41-50 st

    Röster: 8 9,0%
  • 51-60 st

    Röster: 8 9,0%
  • 61-70 st

    Röster: 2 2,2%
  • 71-80 st

    Röster: 0 0,0%
  • Fler än 80 st

    Röster: 26 29,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    89
App är förkortning för applikation, alltså programvara, en samling program som samverkar och gör en viss sak. I den bemärkelsen är en webbrowser absolut en app. Vad menar du skulle vara kriterierna för att kalla någonting för app?
Min absoluta uppfattning är att en app är ett litet program som antingen

*) används helt fristående utan kontakt mot Internet, ex ficklampa, mätverktyg etc.
eller
*) mot en enskild dedikerad tjänst på Internet, ex Messenger, Postnord, BankID, Swish.
Det är t.ex omöjligt att som slutanvändare att rikta om Messenger till att visa Bukefalos Inkorg, även om man kan tycka meddelande som meddelande.

En webläsare är också ett program, om än inte nödvändigtvis ett litet sådant - men faller inte under nån av kategorierna ovan.
 
Min absoluta uppfattning är att en app är ett litet program som antingen

*) används helt fristående utan kontakt mot Internet, ex ficklampa, mätverktyg etc.
eller
*) mot en enskild dedikerad tjänst på Internet, ex Messenger, Postnord, BankID, Swish.
Det är t.ex omöjligt att som slutanvändare att rikta om Messenger till att visa Bukefalos Inkorg, även om man kan tycka meddelande som meddelande.

En webläsare är också ett program, om än inte nödvändigtvis ett litet sådant - men faller inte under nån av kategorierna ovan.

Jag är rätt säker på att webbläsare som Chrome räknas som appar.
 
Jag är rätt säker på att webbläsare som Chrome räknas som appar.
Ja officiellt räknas de dit, jag tror till och med att telefonfunktionen räknas som app. Frågan är dock hur man själv ser på saken. För mig är inte en modern telefon en telefon om man inte kan ringa på den, skicka meddelanden, titta på klockan och surfa. För mig tillhör liksom det basfunktionen för att apparaten ska räknas som en telefon.
 
På min telefon (fruktvarianten) så brukar sådant dyka upp i samband med installation eller första användning - "App XX begär åtkomst till kameran" till exempel och så kan man godkänna eller neka. Vill de ha åtkomst till platsinformation (väderappar till exempel) så brukar också alternativet "tillåt medan appen används" finnas. Jag kan även gå in på varje app under inställningar och bestämma vad den ska få tillgång till. Plats, bilder, mikrofon, kamera och kontakter brukar vara vanliga saker som appar kan/vill ha åtkomst till. Samtliga kan jag styra.
Jag som inte kör fruktvarianten utan Sony, har även blivit plågad med en Samsung via jobbet, har aldrig hittat den möjligheten.
Finns det någon som kan förklara för en mycket analog idiot hur man gör så tas det tacksamt emot.
 
Ja officiellt räknas de dit, jag tror till och med att telefonfunktionen räknas som app. Frågan är dock hur man själv ser på saken. För mig är inte en modern telefon en telefon om man inte kan ringa på den, skicka meddelanden, titta på klockan och surfa. För mig tillhör liksom det basfunktionen för att apparaten ska räknas som en telefon.

Behöver en app vara valbar för att det ska räknas som en app? Det har jag aldrig tänkt. Jag har tänkt att Ringa-appen är lika mycket en app som Instagram. Bara det att den ena är obligatorisk och den andra valbar.
 
Jag har väldigt oregelbundna arbetstider, så jag måste skriva upp dom. Har de på pappersalmenacka hemma med, men måste ha nått med.mig. Både när jag slutar på dagarna, och när jag är ledig. Sen har jag kollektivtrafiksappar, medlemsklubbsappar, shoppingappar, bank/fraktappar och endel spel.
 
Jag har letat och letat efter hur jag ska neka men aldrig hittat den möjligheten.
Ansiktsboken har krävt att få läsa meddelanden. Ansiktsboken används inte på min telefon.

Sånt slår jag aldrig på för apparna annat än när jag har ett strikt behov av det och litar på utgivaren när det gäller både syfte och teknik. (Fast Ansiktsboken används vare sig på telefon, dator eller i pappersformat för min del. De uppfyller inget av mina kriterier behov, syfte eller teknik.)
 
Jag som inte kör fruktvarianten utan Sony, har även blivit plågad med en Samsung via jobbet, har aldrig hittat den möjligheten.
Finns det någon som kan förklara för en mycket analog idiot hur man gör så tas det tacksamt emot.
Kan tyvärr varken Sony eller Samsung, sitter fast i fruktträsket sedan 15 år och tänker inte byta! :D
 
Jag har letat och letat efter hur jag ska neka men aldrig hittat den möjligheten.
Ansiktsboken har krävt att få läsa meddelanden. Ansiktsboken används inte på min telefon.
På apple finns "spårning" under inställningar - integritet och säkerhet. Man kan stänga av möjligheten för appar att begära att få spåra dig.
 
Sånt slår jag aldrig på för apparna annat än när jag har ett strikt behov av det och litar på utgivaren när det gäller både syfte och teknik. (Fast Ansiktsboken används vare sig på telefon, dator eller i pappersformat för min del. De uppfyller inget av mina kriterier behov, syfte eller teknik.)
Slår på? Det verkar ju ske automatiskt. Frågan är hur man stänger av eländet. Och nej jag behöver inte hjälp med ansiktsboken för den vill jag inte ha i telefonen.
 
Jag vidhåller att app = applikation = programvara och därmed är det skitsamma om den är valbar på en viss apparat eller ej.
Det var en bred definition.

I så fall har du här världens första app-skaperska, Ada Lovelace.

AdaLovelace.jpg
 
Problemet är att du ofta behöver sälja bort hela ditt privatliv. Appen ska ha tillgång till din kontaktlista i telefonen, den ska ha tillgång till dina foton, den ska ha tillgång till kameran, den ska få läsa dina meddelanden osv osv. I de allra flesta fall är det här uppenbart onödigt som när en väderapp kräver tillgång till fotoalbumet.
Om appar var just en programslinga och inte ett spionverktyg skulle mina invändningar mot dem försvinna.

Att en app vill ha tillgång till kamera handlar inte om att den ska kunna fota och filma på egen hand (spionera) utan att du ska kunna använda kamerafunktionen i appen. Jag har ingen väderapp själv men jag förmodar att en sådan app kanske har funktionen att man ska kunna fota eller för att föra väderdagbok eller något sådant?

Det går att reglera behörigheterna i telefonen, vissa appar krasch om man begränsar dem för mycket men jag upplever det faktiskt som ett ickeproblem. Det går även att se vilka appar som använt vilka behörigheter och när.

Jag har andorid och kan begränsa behörigheten till att gälla aldrig, alltid eller bara när appen används. Så här ser det t ex ut för behörigheten att använda kamera:
Screenshot_20230427_122143_Permission controller.jpg


Och när jag skulle bifoga bilden så frågade crome om den kunde få tillgång till fotoalbumet, för det behöver appen för att kunna bifoga bilder.
 
Inaktivera facebook så är problemet löst?
Ja det är gjort för länge sedan. För 2 telefoner sedan och lärde mig då att fb verkligen går igenom allt sedan dess händer det inte (förutom att fb är uselt numera). Det finns ju dock massor av andra appar som begär behörighet till både det ena och det andra som vore praktiskt att kunna använda.
 
Ja det är gjort för länge sedan. För 2 telefoner sedan och lärde mig då att fb verkligen går igenom allt sedan dess händer det inte (förutom att fb är uselt numera). Det finns ju dock massor av andra appar som begär behörighet till både det ena och det andra som vore praktiskt att kunna använda.
Fast det är sällan man inte kan använda appen när man säger nej?
Man kan säga nej och de allra flesta appar funkar finfint ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp