Appendix quarter?

I

__Ida__

Skulle gärna vilja veta mer om denna ras (om man nu får säga att det är en ras?) appendix quarter! Skulle vara tacksam för svar då jag nyligen har träffat en sådan häst av denna ras. Går i hästköpartankar. Finns det någon som har erfarenhet av denna sorts häst? Passar den bra till westernridning, hoppning mm? Fördelar och nackdelar av dem som har erfarenhet. :)
 
en appendix quarter är ju en korsning 50% eng fullblod och 50% quarter...
Tror det kan vara en mycket allsidig "ras" och lite lättare i psyket än en ren quarter.
Men jag har ingen erfarenhet alls förutom av båda raserna var för sig, men det säger ju inte så mycket.

Vad ska du använda din häst till, det är det viktigaste du bör veta innan du bestämmer dig för ras.
 
Som sagt är det en korsning mellan Fullblod och Quarter och den har fått namnet Appendix eftersom den registreras i ett speciellt register hos AQHA i USA. :)
När en Appendix har "tjänat" ihop 10 AQHA poäng alltså på AQHA Shower blir den en "Quarter".

Vad gäller användningsområden så kan den precis som andra hästar användas till det mesta :angel:
En del Appendix blir mycket fullblodslika dvs resligare och ädlare än Quartern och då kan den ju gå långt både inom Western diciplinerna, Hunter, Pleasure och Trail.
Dessutom kan det ju fungera bra på kanske ffa hoppbanan.

Blir den tyngre mer biffig i typen är det kanske mest Westerngrenar man bör satsa på.
Jag menar att satsar man inte på den absoluta toppen så kan du använda den till det DU vill.

Jag vet en hel del trevliga Appendix, den nackdel som en del westernfolk menar finns med den är att den får mer fullblods temperament, dvs nervigare. Med förlov sagt att det är ingen regel men det är ändå så att quartern är mestadels en coolare häst. :cool:

Monke :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Nu behöver jag bukes samlade kunskap för jag blir själv inte riktigt klok på vilken ras jag ska välja. För att göra en lång historia...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
7 006
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp