Bukefalos 28 år!

appendixregistratur

ishmanda

Trådstartare
appendixregistratur?? VAD är det?:confused: Kan någon förklar...:confused:
Läste det här i ett inlägg om fullbod i Quarter avel.
 
Sv: appendixregistratur

Engelskt Fullblod är godkänt att avla in i Quarter, men om man gör det blir det en sk. Quarter Appendix. Ungefär som olika färg på pappren vad gäller halvbloden.

En gång appendix, alltid appendix, i den bemärkelsen att alla avkommor efter blir appendixar, oavsett om man bara använder "rena" quarterhästar utan fullblods-blod.

DOCK, har man tävlat upp sin appendix till tillräckligt många AQHA-poäng (appendixar tävlar samma klasser som alla quartrar) så kan man omregistrera den till Quarter och få "regular" registreringsbevis. Då blir alla avkommor efter den inte appendixar, utan quartesåvida man inte på nytt avlar in engelskt fullblod eller en annan appendix som ej är tävlad och omregistrerad till Quarter.

I vissa klasser är det tom önskvärt att ha mkt fullblod i quartern, tex Hunterklasser av uppenbara orsaker!

Tycker du det blev rörigt?
 
Sv: appendixregistratur

En ännu dummare fråga.

Vilka klasser får jag tävla om jag har fullblod. (APHA, SRHA, NRHA och sånna)
Funderar på att tävla mitt fullblod i Hunder och Pleasur.
 
Sv: appendixregistratur

På ett rent fullblod får du inte tävla AQHA eller APHA om inte hästen är registrerad i dessa registraturer (själv vet jag endast ett fullblod som är dubbelreggat och det är Joices fläckiga fbl hingst som är reggad i APHA)

Däremot kan du tävla WRAS, NRHA, NSBA, i ditt fall är ju NSBA en bra idé om du är intresserad av de klasserna!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag vill köpa en begagnad westernsadel till min 3,5 åriga quarter. Vad tror ni skulle passa denna rygg?
Svar
0
· Visningar
331
Senast: Hasselört
·
Juridik & Ekonomi Granntomten är till salu och budgivningen har stått still på orimligt hög summa sen flera månader. Vi undrar vad som kommer ske där och...
2
Svar
22
· Visningar
1 559
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ Jag åt pasta med pesto och tomater. Tyckte det smakade lite som stallukt. :confused: Brukar ni också uppleva att saker smakar eller...
2
Svar
24
· Visningar
761
Senast: sjoberga
·
Juridik & Ekonomi När man köper saker på öppet köp eller enligt distansavtalslagen får man ju ta hem och prova varan. Det brukar stå att den inte får vara...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 031
Senast: Badger
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Häst med eksem
  • Födda 2022

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp