Applaws torrfoder, någon?

Sporthorse

Trådstartare
Såg ett torrfoder som ska ha 75% kötthalt och även spannmålsfritt. Fodret heter Applaws. Är det någon som testat det fodret här? Hur mycket bajsade hundarna? Hur var avföringen och hur var päls, tänder samt andedräkt på det fodret?

Jag blev även fundersam över alla konstiga tillsatser som jag hade velat plocka bort (det fetade som någon gärna får förklara varför man tillsätter). Låt oss gärna diskutera innehållet jag fetat och fodret i stort för dom som testat.



61% kyckling (från torkat kycklingmjöl), 10,5% kycklingfärs, 6% potatisstärkelse, 8% torkade ärtor, 5% lamm (från torkat lammkött, 2,5% kycklingolja (omega 6-fettsyror), betmassa, fjäderfäsås, hela torkade ägg, cellulosa växtfibrer, vegetabiliska fibrer, mineraler, vitaminer, laxolja (omega 3-fettsyror, EPA och DHA), torkade tomater, torkade morötter, cikoria, alfalfa, alger/tång, jästextrakt (renat betaglukan minst 0,1%), glukosamin, dimetylsulfon, kondroitin, morötter, pepparmynta, paprikamjöl, gurkmeja, timjanextrakt, citronextrakt, taurin (1000 mg/kg), yuccaextrakt, tranbär, fänkålsextrakt, johannesbrödextrakt, ingefära, nyponextrakt,



Tillsattser:
Vitamin A [retinylacetat] (19.000 IE/kg), vitamin D3 [kolekalciferol] (2000 IE/kg), Vitamin E [alfatokoferol-acetat] (640 mg/kg), natriumselenit (0,33 mg/kg), kalciumjodat vattenfri (3,26 mg/kg), järnsulfat-monohydrat (233 mg/kg), kopparsulfat-pentahydrat (40 mg/kg), mangansulfat-monohydrat (94 mg/kg), zinksulfat-monohydrat (444 mg/kg).
Naturliga antioxidanter: Blandade tokoferoler.
För att stabilisera tarmfloran: E1705 Enterococcus faecium cernelle 68 [SF68; NCIMB 10415] (1 000 000 000 CFU/kg).
 
Senast ändrad:
Betmassa har pekats ut som en risk för magomvridning hos hundar.
Cellulosa växtfibrer är för tarmens arbete och inget jag skulle oroa mig för.
Cikoria är en ört som tillsätts för att vara bra för tarmfloran. (prebiotika). Står om den här: https://www.forskning.se/2013/05/21/kostfiber-i-cikoria-bra-for-tarmfloran/ Ingen fara med den.

Yuccaextrakt motverkar gaser i tarmen. Pepparmynta motverkar också gaser.
Taurin brukar finnas i kattmat. Det är en aminosyra som brukar tillsättas i kattmat. Taurin är livsnödvändigt för katter. Att man nu har det i hundmat gissar jag har att göra med att man upptäckt att taurinbrist kan ge hjärtproblem hos hundar.
De övriga tillsatserna är inget jag skulle oroa mig för. En del av dem tillför vitaminer. Andra kan vara med för att det "ska se bra ut" och sälja mer, gissar jag.

Det jag inte gillar med Applaws är att deras färska kyckling kommer från Thailand. Kycklingfärsen är färsk.
I kycklinguppfödning i Thailand tillsätts mycket antibiotika. WWF har varnat för kycklingkött från Thailand. Exakta läget i dag vet jag ej, men jag skulle inte lita på att det är bra.

Jag skulle hellre välja foder från t ex Acana eller Simpsons.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
665
Katthälsa Jag ska skaffa en till liten katt och har en liten fundering kring vilket foder jag ska välja. Jag har i dagsläget en katt som är...
Svar
4
· Visningar
817
Hundhälsa Vi har en 7 månader gammal Kleiner Munsterländer tik som den senaste tiden blivit orolig i magen och fiser ofta och väldigt illa. Jag är...
Svar
4
· Visningar
1 230
Katthälsa Jag har fått tips om en sida på nätet med extremt billiga priser på foder och sand. Både märken som finns här i sverige och andra. Har...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp