Apport (lydnad)

Trasten

Trådstartare
Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som gör det extra svårt är att hunden redan har en väldigt tydlig bild exakt av hur man gör med föremål i liknande situationer. Tyvärr är det helt fel om målet är en lydnadsapportering.

Att springa fort, greppa och vända mot mig gör hon fantastiskt bra. Men att sitta med apporten i munnen och hålla den tills jag säger loss, det går inte!!

Om hon har föremål i munnen spottar hon ut det innan hon sätter sig. Det finns aldrig någon mikrosekund av sittande med apporten utan hon spottar först, och sitter sen. Om jag ger henne apporten när hon redan sitter så reser hon sig upp innan hon tar den. Ber jag henne sitta kvar tar hon inte apporten alls även om hon är extremt intresserad av den.

Hon älskar de flesta typer av belöningar. Att kasta föremålet är nog största belöningen men det leder till att hon blir hetsig och jobbig så det gör vi inte. Dragkamp är också en superbelöning men hon reser sig upp från sittande innan hon drar. Godis är nog det bästa i vår situation men hon måste ju spotta ut för att kunna ta godisen så det blir lätt mycket fokus å att spotta och inte så mycket på att hålla.

(Ja hon har "utsatts" för helt ostrukturerade pinnlekar med folk som inte vet något om hundträning och eftersom både dragkamp och pinnjakt är bland det roligaste i livet så har hon blivit väldigt hårt tränad på detta. Jag försöker undvika det nu.)

Så jag vill börja om med ny situation och nytt föremål och ta det i små steg. Frågan är bara vilka steg? Och vilken belöning? Har ni tips? Tar gärna tips på youtubeklipp och guider på nätet också. Men det finns så många olika och jag måste välja en metod som är värd att kämpa med ett tag. Tror inte det kommer hjälpa oss att pröva oss fram.

Kanske vore en kurs det bästa men det orkar jag inte med nu. Så vad tycker ni att jag ska göra?

Finns det andra som tränar lydnadsapport just nu får ni hemskt gärna vara med i tråden och beskriva er situation och hur ni tränar även om det inte matchar mina problem riktigt.
 
Vi har precis gett oss på apporteringen och lagt fokus på stadga och ingångar.
Jobbat mycket med omvänt lockande för stadgan och tränat ingångar utan apport för sig innan vi började kedja ihop mer.
Jag tyckte att gameonpuppys Cråkas apporteringsskola (googla) gav hjälpsamma ideér!
 
Det får bli en tråd till på en gång. Vi roar oss alltså med lydnadsmoment utan tävlingsambitioner. Den svåraste nöten är apport. Det som gör det extra svårt är att hunden redan har en väldigt tydlig bild exakt av hur man gör med föremål i liknande situationer. Tyvärr är det helt fel om målet är en lydnadsapportering.

Att springa fort, greppa och vända mot mig gör hon fantastiskt bra. Men att sitta med apporten i munnen och hålla den tills jag säger loss, det går inte!!

Om hon har föremål i munnen spottar hon ut det innan hon sätter sig. Det finns aldrig någon mikrosekund av sittande med apporten utan hon spottar först, och sitter sen. Om jag ger henne apporten när hon redan sitter så reser hon sig upp innan hon tar den. Ber jag henne sitta kvar tar hon inte apporten alls även om hon är extremt intresserad av den.

Hon älskar de flesta typer av belöningar. Att kasta föremålet är nog största belöningen men det leder till att hon blir hetsig och jobbig så det gör vi inte. Dragkamp är också en superbelöning men hon reser sig upp från sittande innan hon drar. Godis är nog det bästa i vår situation men hon måste ju spotta ut för att kunna ta godisen så det blir lätt mycket fokus å att spotta och inte så mycket på att hålla.

(Ja hon har "utsatts" för helt ostrukturerade pinnlekar med folk som inte vet något om hundträning och eftersom både dragkamp och pinnjakt är bland det roligaste i livet så har hon blivit väldigt hårt tränad på detta. Jag försöker undvika det nu.)

Så jag vill börja om med ny situation och nytt föremål och ta det i små steg. Frågan är bara vilka steg? Och vilken belöning? Har ni tips? Tar gärna tips på youtubeklipp och guider på nätet också. Men det finns så många olika och jag måste välja en metod som är värd att kämpa med ett tag. Tror inte det kommer hjälpa oss att pröva oss fram.

Kanske vore en kurs det bästa men det orkar jag inte med nu. Så vad tycker ni att jag ska göra?

Finns det andra som tränar lydnadsapport just nu får ni hemskt gärna vara med i tråden och beskriva er situation och hur ni tränar även om det inte matchar mina problem riktigt.
Omvänt lockande är det som fungerat bäst för oss. I början brydde jag mig inte om hon stod upp, bara hon tog apporten och höll kvar en mikrosekund. Allt eftersom hon höll längre kunde jag lägga på ett sittkommando samtidigt som jag hela tiden använder ett omvänt lockande. Sedan utöka tiden.
 
Jag vet en som tränade in det m.h.a. klicker och target. Handen var targeten och hunden skulle dutta med nosen på handen för att klicket ska komma. Sen höll hon ut handen likadant när hunden skulle leverera apporten i handen. Hunden var då så inkörd på att nosen skulle dutta i handen så fort som möjligt och då kunde hon ta apporten. Sen när hunden var helt inkörd på att lämna apporten i handen så la hon till att hunden skulle sitta.
 
Jag skulle rekommendera att bryta ner det i så små bitar som det bara går och börja om från att sitta och gripa. Alltså - först ska hunden kunna sitta framför dig (eller vid sidan men jag brukar välja att ha hunden framför mig till att börja med) lugnt och stilla och få belöning för det. Därefter är nästa steg att hålla fram föremålet och se om hunden kan "dutta" med nosen på det - belöning. Därefter att hunden frivilligt börjar gripa efter föremålet - belöna redan när hunden öppnar munnen, den behöver inte gripa till att börja med. Sen fortsätter man att utveckla det, små steg i taget. Ibland kan man behöva backa lite vid nästa träningstillfälle - apportering kan vara ett svårt moment för hundar som inte har naturligt gripande, eller naturligt lugnt hållande så ge det tid, det är SÅ mycket värt att lägga mycket tid på grunderna.

När hunden kan sitta lugnt, ta apporten/föremålet när man räcker fram det och sen håller det stilla tills man säger "tack", "loss" eller vad man nu använder så är nästa steg att börja låta hunden gripa själv, hålla apporten en bit fram så hunden måste sträcka sig, eller lägga apporten på marken/golvet och låta hunden gripa där, sen gärna sitta igen (eftersom det är något man repeterat mycket innan och därmed välkänt för hunden).

Har jag kommit så här långt så brukar jag sen antingen börja med att ta hunden lätt i halsbandet och locka med den att följa mig när jag rör mig, alltså när hunden har apporten i munnen, eller så tar jag hunden vid sidan eller framför och går sakta och håller fram apporten och låter hunden gripa den under rörelse.

Rätt många hundar har lätt för att springa efter och gripa en kastad apport, det är vid ingången till förarens sida och den stadga och lugn i att hålla apporten stilla där, som de flesta problem uppstår.
 
Många bra tips i tråden!

Mjuka hundar kan tycka det är jobbigt att sitta framför sin förare med apporten i munnen, och sådana brukar jag jobba från sidan i stället.

Kan hunden bära föremålet i fot vid din sida? Om inte, hade jag börjat där, och plockat apporten i farten. Ta den under fotgåendet med vänster hand, utifrån.

När hunden kan bära föremålet vid sidan kan du börja göra halvhalter, och se om den håller kvar. Därifrån kan du jobba in ett kort stillastående moment, som du successivt gör längre och längre, utan att ta apporten. Lägg sedan på sättandet.

När du kan ta apporten från ett sättande vid sidan, är det i regel enkelt att få in det framför.

Träna sitt framför från inkallning separat :)
Jag pysslar inte med lydnad, men vi har samma moment när vi apporterar under jakt.
 
Tack för tips allihopa! Buke levererar och fort går det!

Hon kan bära föremål vid sidan. Hon kan lämna det i min hand men bara om hon själv får lämna det, handen får inte närma sig föremålet för då spottar hon ut eller springer. När föremålet är i min hand så släpper hon direkt eller så är det 100% dragkamp. Dragkampen beror på att jag använt det som belöning, vilket var väldigt effektivt för att få henne att alls lämna föremålet till mig.

Halvhalter som du föreslår @AraSlei kanske kan vara något! Hon spottar ju alltid ut innan hon sätter sig men en nästan-halt där jag fortsätter innan hon satt sig kanske kan fungera som litet mellansteg!

Ska även prova nosduttar som @Lingon och @Åsa A föreslår. Kanske kan vi lära in ett helt separat moment som är att frysa nosen mot apporten sittandes. För att ge henne idén om att vi kanske ska göra något stillsamt och hålla positionen. Kanske börjar jag ståendes tills hon fattat galoppen i den positionen.

Ska se om jag lyckas räkna ut ett sätt att köra omvänt lockande som @Malibu_Stacy föreslår. Måste få henne att ens ha en position jag kan försöka locka henne ur först. Men kanske frysa nosen med omvänt lockande kan vara bra förberedelse.

Anledningen till att hon så gärna spottar ut är alltså att hon kom med ett sjuhelvetes resursförsvar som liten valp. Hon var superlydig och lättränad men att släppa ett föremål är INTE naturligt för henne. Hon vill hålla! Eftersom hon kunde bli rätt ordentligt sur av detta så tränade vi noga in loss med mycket positiv förväntan. Det löste problemet utan konflikt så jag är egentligen nöjd. Men hon är ju en kelpie så det har blivit mycket viktigt för henne att spotta ut närhelst hon tror att hon vill det. Träning med stora belöningar i kombination med att föremål är superviktigt enligt henne har gjort det extremt viktigt att spotta.

Fortsätt gärna med tips, jag ska avvakta nån vecka innan jag sätter igång så att jag har en tydlig bild av vilken väg vi ska (försöka) gå.
 
Skulle börja med att bära i rörelse med hunden framför dig. Att sitta still och gripa ett dött föremål kan upplevas väldigt pressande. Jag backar med hunden framför mig och apporten i ena handen och godis/leksak i andra handen, synligt. Hunden får då själv klura ut att för att få belöning måste den gripa. Ganska snart ökar jag sträckan hunden ska bära föremålet - om hunden tappar föremålet = leksak bort/handen med godis stängs. Direkt hunden griper föremålet, backa och öppna belöningshanden/ta fram leksaken dvs omvänt lockande. Från att backa och att hunden kan bära föremålet en längre sträcka framför mig med störning (dvs du ska kunna pilla på apporten, dra i apporten etc) har jag tyckt att steget till att stå/sitta stilla och hålla fast har varit ganska liten. Blir det då svårt igen så backa ett steg.
 
Jag har lärt in med omvänt lockande på båda mina tävlingshundar och ska köra in det på den tredje också. Har jag behövt få upp intresset för föremålet har jag klickat in det först. Jag har börjat med hunden framför mig och sedan övergått till rörelse.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 189
Senast: Acto
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 639
Senast: Pilot
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 304
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 431
Senast: s957
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp