Apportering

M

Madde85

Min hund är ingen stjärna på att apportera. Faktum är att han aldrig självmant bär något i munnen överhuvudtaget. Jag har provat det mesta känns det som i hopp om att han ska börja tycka att det är roligt. Ingenting har fungerat hittils.

Finns det någon som har några tips? Kanske ska tillägga att det är en vuxen hund på snart fyra år. Blandad mellan Schäfer, Collie och Alaskan Malamute.

Anledningen till att jag gärna vill att han ska apportera är att jag skulle vilja vara med på ett KM i bruks och där ingår det ju apportering.

Tack på förhand i allafall. Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig. Alla råd mottages tacksamt!
 
Sv: Apportering

Är han en sån som blir glad och hämtar grejer när du kommer hem? (en sko eller så)
 
Sv: Apportering

Hinner egentligen inte svara, men är han inklickad? Har Du prövat att klicka in apporten?
 
Sv: Apportering

Får du inte hjälp på klubben då?
Här kommer ett av mina berömda milslånga inlägg igen men eftersom du frågar svarar jag;

SÅ här gör man;
För det första så var ensam med hunden, alltså inte i närheten av andra hundar som kan störa din hunds uppmärksamhet.

Förutsättningen är ju att hunden springer efter föremål och griper det. Det måste fungera innan man börjar träna "skol"apportering för tävling och det är här du har problem som jag förstår det?
Den egentliga approteringen är rätt menlös att starta innan tio månaders ålder då hunden är mentalt redo för utmaningen.

Att jaga efter och gripa är ett beteende som är nödvändigt för hunden om den skulle varit en vildhund. Därför går det att lära alla hundar och i alla åldrar. Frågan är dess motivationströskel och hur mkt du måste reta den.
Om det nu mot all förmodan är totalt lönlöst och din hund inte tar saker i mun vad du än gör så langa iväg en falukorv då! Menar självklart inte att du ska träna apport med en falukorv men du förstår vad jag menar? ALLA hundar har beteendet att springa efter och gripa föremål!

En boll är ju det enklaste men fungerar inte det så knyt en trasa i änden av ett snöre. Funkar inte det så knyt fast en hartass i snöret. Snöret har den fördelen att det "flyttar" föremålet en bit från din hand och gör det mindre skrämande för hunden att ta trasan. Sedan drar du trasan längs marken snurrar runt på platsen och rycker lite i den.. som man leker med katter ungf.
Det brukar inte vara svårt att få hunden att jaga efter den här trasan och det är ju halva biten av "spring efter och grip".

Problemet brukar tvärtom vara det motsatta, att då valpen märker att det är OK att gripa trasan så vill den kampa och skaka om trasan. Då får man ju inte uppmuntra det genom att göra det till en social dragkamp! Gör du det så får du garranterat problem senare i träningen.
Så fort valpen/hunden griper föremålet tar du det och kastar iväg det..... ofta springer hunden efter. Om inte så får ju du springa efter och börja om inbjudan till att gripa trasan. När hunden springer fram och själv griper trasan då börjar du bli klar med fas ett av apportträningen inför prov - spring efter och grip.
Bäst är självklart om det här beteendet utvecklas med sikte på apporteringen redan under valpstadiet, men det är aldrig för sent.
Fungerar inte boll/trasa så får man skapa retningar som liknar ursprungsretningarna ännu mer... dvs jakten. Hunden har större benägenhet att gripa föremålet om det rör sig, gärna i knyckiga sicksackrörelser.
Gör inte snör-övningen för ofta för då kan hunden få fel idéer liksom den lätt får det om du håller föremålet direkt i handen. Den tappar intresset av att springa efter föremålet... hela idén är ju egentligen att efterlikna ett jaktbyte för att sedan kasta iväg detta för att förlänga "jakten/springa efter" samt befästa att gripa bytet inte att det blir en "dragkampslek".

Sedan kan jag fortsätta med de övriga momenten om du vill? Men det är själva grund"övningen" för "spring efter och grip".

Uppdelning av moment för apport
"utveckling"
1. Springa efter och gripa
2. Komma tillbaka - kontakt

Själva apporten;
1, Lära komandots betydelse
2, Hålla fast
3, Bära
4, Lära ingång
5, Hämta - återvända
6, Sitta kvar till komando ges
7, Ovillkorlighet

Funktioner hos hunden att uttnyttja;
Jakt och flockkänsla

Beteenden som ska påverkas;
Springa efter (jakt) gripa (jakt) bära ("Flock") komma till föraren och kontakt (flock)

Apport är ett rätt tidskrävande moment som kräver att du redan har god grunddresyr på hunden samt givetvis god kontakt.

Mvh
Björn
 
Sv: Apportering

Fast jag skulle nog vilja påstå att förutsättningen är att hunden griper. Lär man in det först så innebär apport att hämta föremålet - var det än befinner sig.
Jag skulle börja i den änden vid träningen, pilla in ett föremål i munnen (en penna eller en smal pinne el dyl) och berömma som sören så fort hunden öppnar munnen. Sen får man ta en liten bit i taget och berömma/ge godis för varje steg tills man så småningom har ett fasthållande och släppande på kommando. Den träningen kan man göra ofta och enkel, ha apporten liggande på soffbordet och träna en minut i reklampausen. ;)
Då kan man successivt lägga apporten en dm bort, två dm bort osv i all oändlighet.
 
Sv: Apportering

Jo jag tänkte också ta det i den änden för det är ju vad apport egentligen är = gripa hålla fast inte tugga släppa först på komando.

Men om man har en hund som visar noll intresse så kommer man inte få upp farten inför tävling senare tänkte jag? Fast jag vet inte.
Samt att om man lär den apport på det viset kanske den bara hämtar just den apportbock man har tränat med? om den inte har så mkt "motor" för att springa efter och gripa menar jag? Har ju själv fågelhund och följdaktligen inte det här problemet - - kanske jag skulle tillagt förra gången?

Men visst, jag håller med dig till hundra procent! Hundratio faktiskt! *lol* För så tränar jag själv eftersom jag har apporten till praktisk jakt och bryr mig mindre om hunden far iväg som en skottspole, tar apporten och återvänder lika fort - viktigare för mig att apporten sitter. Det är ju inte alltid det är en smaklös apportbock eller en god hare som ska bäras, kan vara äckliga kråkor fulla av löss eller annat sattyg husse vill ha hämtat ;)

Då skulle man ju kunna träna apport och sedan flytta apporten längre från hunden... det ger också en snabb hund om den "triggas" lite innan den får hämta den där roliga saken som man ska hålla i mun... orkar inte skriva mer utförligt än så just nu men ni förstår vad jag menar? Görs apporten rolig så kommer hunden springa i hundraåttio när den slängs iväg tror jag.

Men jag tror fortfarande att mitt förra inlägg kan vara bra för frågeställaren.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Apportering

Ja, jag förstår vad du menar. Min stora bär allt som är löst, så där har jag inga bekymmer. ;) Den lilla däremot har ingen större jaktlust såtillvida att hon gärna springer efter saker som rör sig, men tappar intresset så fort de slutar röra sig.... (om det inte är äckliga kråkor eller nåt annat ätbart) På henne har den metoden funkat bra, men hon gör det enbart för belöning, inte för att det är så himla kul precis... :D
 
Sv: Apportering

Han blir hysteriskt glad när jag kommer hem, men bär ALDRIG på nåt. Möjligtvis hans tuggben, men det är ju bara när han ska lägga sig till rätta. Skulle aldrig bära iväg med det.
 
Sv: Apportering

Nej, jag har inte provat klicker. Jag har dock funderat på om jag kanske skulle göra det.
 
Sv: Apportering

Hej. Jag har visst lite att fylla i som jag inte skrev förut. Hunden har noll intresse av föremål. Sparkar du ett äpple framför honom under promenaden reagerar han inte ett dugg. Kastar en boll, likadant. Ibland tycker han att det är kul när man drar en trasa framför honom, men det är för att kampa, inte för att bara hålla i trasan. Han gillar inte heller att bära på saker. Det enda han bär är hans tuggben. Med det kan han tänka sig att gå kanske två meter innan han lägger sig och tuggar.

Jag gjorde ett galet försök genom att lägga en kampknut på knät och be hunden lyfta ner den till golvet. Han fattade! Avancerade till att han var tvungen att hålla knuten lite längre. Där tog det stopp. Han vill verkligen inte hålla i saker och ting. Det hjälper inte heller att hålla handen under hakan, det bara besvärar honom ännu mer. Jag bytte då till att be hunden lyfta knuten från golvet. Det gick det också efter några försök, men där är det stopp. Jag vet inte hur jag ska komma vidare. Lägger man apporten längre bort än en meter struntar han i att ens resa på sig.

På brukshundklubben försökte de hjälpa mig, men ingen kunde komma på något som jag aldrig testat tidigare, så nu vänder jag mig hit till alla visa bukemänniskor.

Jaja. Så här är det. Några tips på hur jag ska gå vidare?
 
Sv: Apportering

Hur belönar du? Riktigt gott godis och en tillräckligt hungrig hund brukar lösa det mesta. :D

Börja med att hålla leksaken/apportbocken i ena handen och gott godis i andra. Så fort han ens tittar på apporten så belöna med en godisbit. När han förstått att det lönar sig att titta på den så höj kravet till att han ska nudda den. När han gjort detta så belöna. När han väl fattat detta så höj kraven igen.

Du måste hela tiden läsa av om han börjar bli trött, då du alltid ska avsluta när han tycker att det är som roligast.

När han förstått att nosa lönar sig så höj ditt krav till att han ska smaka/bita i apporten för att få godis. Nästa steg vidare är att han ska hålla den i munnen. Nästa är att han ska hålla fast lite längre innan han får belöning. Spottar han ur den så ignorera honom. Tar han upp apportbocken igen så belöna.

Under alla dessa uppdelade moment ska du alltid hålla apporten i din hand. Variera vart du belönar godiset, ibland från handen, ibland kastar du iväg den en bit för att se om han återvänder och gör om övningen.

OJ så rörigt det blev. Undrar du över något jag skrivit så fråga.
 
Sv: Apportering

Jag blir bekymrad när jag läser dessa inlägg. Apportering ska göras av hunden för att vi begär det. Inte för att få godis.
Apportering kräver därför ett fast ledarskap utan dalt. Hunden ska apportera vad vi begär att den ska apportera, även om det är en kråka som inte luktar gott.
Du har en mycket skicklig dressör i Mullhyttan som heter Joel Andre´. Han tar emot hundar för träning både i grupp och enskilt och är mycket human i pris.
I värmland och Örebrotrakten finn det dessutom en massa fågelhundsägare som kan detta med apporteringsdressyr, tag kontakt med någon av dessa så får du säkert hjälp.
Brukshundsdressörernas godisdressyr kommer aldrig att göra en ovillig hund till en godtagbar apportör, den kan möjligen klara skitenkla saker men kommer aldrig att klara en riktig apportering.
 
Sv: Apportering

Pangare skrev:
Jag blir bekymrad när jag läser dessa inlägg. Apportering ska göras av hunden för att vi begär det. Inte för att få godis.
Apportering kräver därför ett fast ledarskap utan dalt. Hunden ska apportera vad vi begär att den ska apportera, även om det är en kråka som inte luktar gott.
Du har en mycket skicklig dressör i Mullhyttan som heter Joel Andre´. Han tar emot hundar för träning både i grupp och enskilt och är mycket human i pris.
I värmland och Örebrotrakten finn det dessutom en massa fågelhundsägare som kan detta med apporteringsdressyr, tag kontakt med någon av dessa så får du säkert hjälp.
Brukshundsdressörernas godisdressyr kommer aldrig att göra en ovillig hund till en godtagbar apportör, den kan möjligen klara skitenkla saker men kommer aldrig att klara en riktig apportering.

Nej, fram för tvångsapportering! :crazy:
 
Sv: Apportering

Jag belönar med godis. Det är det enda som fungerar. Godis och muntligt beröm.

Jag har kommit så långt att han fattar att han ska ta apporten i munnen. Men han fullkomligt vägrar att hålla kvar den. Det spelar ingen roll om jag ignorerar honom eller om jag berömmer för att han faktiskt håller en pyttestund. Han spottar ut den i allafall.

Jag har funderat på om jag kanske ska prova klicker, men jag vet inte. Det SKA gå att lära in på det gamla vanliga sättet också ju.
 
Sv: Apportering

Jag tycker också att hunden SKA kunna apportera vad jag än ber den apportera. Min hund tycker inte samma sak. Våran förra hund var det inga som helst problem med, men den här. Ujujuj...

Vi får se om jag går så långt att jag anlitar en instruktör eller ej. Men det vore roligt att få honom att apportera någonting i allafall. Om så bara 5 meter.
 
Sv: Apportering

Om inlägget var menat till mig så är jag nöjd med vilken sorts apportering som helst. Bara hunden hämtar en apport när jag ber den.
 
Sv: Apportering

Vilket svammel, känner du till skillnaden mellan lydnadsapportering och tvångsapportering?
mvh
Albert
 
Sv: Apportering

Hur är det med reglerna för tävling då? Måste det vara en apportbock? Får man tävla med det där benet han gillar tex?

Visst skulle tvångsapport fungera! Frågan är hur höga poäng man får på ett prov bara? Kanske lika bra att kugga det momentet helt istället. ;)
OBS! Det säger jag med utgångspunkt av att hunden inte "gillar" att ha saker i munnen. Om man då inför en hårdare dressyr kommer det knappast bli roligare att hämta apporten och man får en hund som gör det men kanske inte så snabbt och glädjefyllt som man vill under tävling? Jag vet inte, men så tror jag.

Mvh
Björn
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Apportering

Jo jag är medveten om skillnaden. Den är kanske inte så stor men namnet tvångsapport gör att apporteringen hellre undviks än lärs in. Detta på grund av benämningen tvångsapport.
Lydnadsapport är ju att på ett bestämt sätt lära hunden i korta moment som sedan utvecklas till en fulländat apportering.

Tvångsapporteringen innebär att man i regel med hjälp av att vrida halsbandet eller nypa hunden till dess den öppnar munnen, därefter stoppa in apporten, sen stöttar man hunden några sekunder så den håller fast.

I lydnadsapporteringen går du något mildare fram, med vänster hand tar du över nosryggen så du skärmar hundens ögon så den inte ser apporten du håller i höger hand. med vänster hands tum och pekfinger i mungipan öppnar du hundens mun och sedan stoppar du in apporten, stöttar hunden så den håller fast i några sekunder och ta sedan emot apporten. Obs. Beröm bara under tiden hunden håller fast apporten, aldrig när den släppt apporten.

Problemet är att alla går för fort fram. Kom ihåg att hundra ggr för en hund är en gång.
Detta måste tränas många gånger per dag under lång tid. Till slut vet hunden att den måste ta apporten och då kan man gå vidare.

Läs Sten Christofferssons bok Fågelhundar, Dressyr och jakt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 205
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 541
Senast: machafuko
·
Övr. Hund Alltså jag sliter snart mitt hår... Har en småosäker och väldigt försynt retrievertjej som gärna bär på saker. Stort föremålsintresse...
Svar
12
· Visningar
1 490
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 024
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp