Apråpå KM

Lollan

Trådstartare
Vad går KM i på eran klubb, både dressyr och hoppning?
Hos oss går det i 120/LB i hoppning och LA:3/LB:1 i dressyr,
vilket jag tycker är fel då max 10 ryttare på klubben tävlar på den här nivån
(både ponny o häst hoppning o dressyr) Ska tillägga att vi har över 800 medlemmar :crazy: :mad:
 
Sv: Apråpå KM

Lollan skrev:
Vad går KM i på eran klubb, både dressyr och hoppning?
Hos oss går det i 120/LB i hoppning och LA:3/LB:1 i dressyr,
vilket jag tycker är fel då max 10 ryttare på klubben tävlar på den här nivån
(både ponny o häst hoppning o dressyr) Ska tillägga att vi har över 800 medlemmar :crazy: :mad:
90 cm för stor häst i hoppningen och L:B2 i dressyren för båda
 
Sv: Apråpå KM

vet inte va vi har i hoppning men dressyr tror jag att det är, LB:3
 
Sv: Apråpå KM

hos oss kan man välja vilka klasser man rider åsså får man mer poäng ju högre klass man rider. i dressyren kunde man välja mellan LB, LA och Msv B och i hoppning hade vi 90-130
 
Sv: Apråpå KM

ja visst är det lite roligt.....
...men tyvärr hade vi inget junior-KM :mad: ......kan de bero på att jag är typ enda junioren? :devil:
 
Sv: Apråpå KM

Junior-km?
Det har vi aldrig heller haft, o har inte hört om nån klubb som har det heller. Våra km går i 1.10/LB och Dressyr får man välja Lc LB el LA
 
Sv: Apråpå KM

hehe välkommen i klubben. det är typ jag o en till på hela stället :smirk:
 
Sv: Apråpå KM

Dressyren avgörs på procenten (valfri klass alltså)
Hoppning var iaf förra året i LD (+10 i omhopp) för ridskolehäst och LC(+10) för privathästarna...
 
Sv: Apråpå KM

Vi har oxå valfritt program. Från LC sedan är det bara att välja och vraka. vill du prova Grand Prix så får du göra det. Vi räknar procenten raktigenom inga extra poäng. I hoppningen får lektions ryttarna rida från LD/0.90 och privata LC/1.00m. Bed A:0/A:0. Funkar bra för oss i dressyren för nu är tom med ridskolechefen med som rider/ red S:t Georg:) som kan tävla mot en som aldrig ridit ett dressyrprogram förr. Detta innebär ju att en som rider LC kan vinna mot den som rider MSV.
 
Sv: Apråpå KM

vi har haft inan (ny regler för i år) att det har gått i LB i dressyr och LD/90 i hoppning, för förra året vann då endra ryttan som e uppe och hoppar 110 + på 90 cm och de e inte rätt visst :(
from i år skall vi ha det så att det finns flera klasser att välja mellan (ev även lägre än LD/90 cm om det behövs för att så många som möjligt skall få chansen att va me) och man tar då och räknar i hopp procentetn /feln + tiden och den som har mäst/minst + bäst tid vinner det gör det mer jämt för att du kan ha en dålig start i en klass men det går bättre i nästa. :bump:

grann klubben har även så att man kan ta hem ett KM pris för både hoppningen och dressyren dom räknar i hopp resultaten och den med bäst resultat vinner då :d
 
Sv: Apråpå KM

Vi har:
Ponny, hopp: LC (LD som förklass)
dressyr LB:1 (endast en start/ekipage)

storhäst, hopp 1,00 (0,90 som förklass)
dressyr: LB:2, LA:4 & Msv B:3, den med högst procent vinner.

även kombinerad KM-Mästare,
& Junior på storhäst Mästare i alla grenar.


Förut gick hoppningen i LB/1,10 för ponny & seniorer, & i 1,00 för junior på häst.
 
Sv: Apråpå KM

Här tävlar alla mot alla, juniorer, seniorer, stora hästar och ponnyer. Hoppning 90-100 m. Man får välja. Ponnyerna får hoppa 10 cm längre per kategori om man vill (D-ponny 80, C-ponny 70). Jag är väl den enda som har varit med på ponny, och jag har alltid valt att rida 90 ändå (har vunnit två år i rad ;) haha). Sen i dressyr går det i LB:1.
 
Sv: Apråpå KM

Rider ju i samma klubb som du ( antar jag, den enda klubben (typ) i Jönköping) :D
Det var ju inte för kul på ponnydressyren då det var två (!!) startande :crazy:
Fast jag vann, även om det var med dåliga procent :angel: :p
 
Sv: Apråpå KM

nä jag vet jättesurt.... och din ende KM-motståndare är dessutom avlivad nu :(
men det är väl kul att vara klubbmästare i allafall? ;)
 
Sv: Apråpå KM

Va är den avlivad? :(
Nu iår blir det väl bara jag då som startar i KM:et :smirk:
Jovisst är det kul att vara klubbmästare *stolt*, får väl försvara min titel iår också :angel: :D
 
Sv: Apråpå KM

hos oss går det i LB:1 dressyr för de som tagit placeringar i LB eller högre och LC:1 för övriga.

I hoppning går det i LB/110 för de som tagit placeringar i LB/110 eller högre och LC/100 för övriga. Och sen höjs det 10 cm i omhoppningen (A1:a). Men antagligen ska vi höja till årets KM till LA/120 och LB/110 i hoppningen eftersom vi har så pass många ekipage som ligger på en högre nivå.


Vi får klubbmästare i varje kategori, men tex alla c-ponnyer tävlar mot varandra oavsett höjd i hoppningen.
 
Sv: Apråpå KM

mmm kanske det. lite tråkigt utan motsånd men det är bara att inse att vi har det knappt med ponnyryttare :(
Var du funktionär idag på Klubbdressyren eller??
 
Sv: Apråpå KM

Vi har 1,10 för senorer och 1.00 för juniorer det är många som inte rä emd för att det är för låt, speciellt bla juniorerna så det blir aldrig det bäste i klubben som tävlar, för hur kul är det att gå in och tväla på 1.00 när man ananrs tävlar 1.30-1.40??

Dressyren ligger på LA, där är det bara de som endas tävlar klubbtävlingar som är med, de andra tävlar ofast LA/MSv och så blir det att "klubbisarna" tittar snett på dem (det vet att de inte har en chans) om de kommer och vill bara med i tex LA:3 så inte heller där är det de det bäste ekipagen med.

Så klubbmästare på privat häst är ganska meningslöst hos oss, det är mer rättvist på ketionshäst/ponny sidan.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! På vilken nivå är dressyren och hoppningen på fälttävlans SM? Jag har försökt läsa mig till det, men förstår det som att...
Svar
1
· Visningar
1 040
Senast: hamilton1
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: hhere
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 135
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 733
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp