Bukefalos 28 år!

apropå allergier, depressioner och lite annat

tjenixen

Trådstartare
Jag funderar ibland över den mängden inlägg (och olika trådar) här på buke som berättar om alleriger, känsligheter, nedstämdhet, depressioner mm. Just allergibiten är väldigt intressant - i vissa delar av världen existerar det liksom inte och folk kan ställa sig otroligt frågande till nötallergier t ex. (Däremot är det få som tål mjölk i övriga världen) Jag är fullt medveten om att det i vissa fall handlar om kunskap, men så överkänsliga som vi i norden är kan bara inte vara normalt.
Så jag undrar - vad tror ni det beror på?

Själv har jag ju alltid varit en sådan med alleriger och känsligheter. De senaste åren har jag märkt att många av dessa försvunnit, samtidigt som jag fått reda på att vissa saker i grunden är autoimmuna sjukdomar (dvs inget jag har fötts med, och inget sjukvården kan göra något åt. "du bara är sån" - det om något vägrar jag tro på.).
Ju mer jag läser och lär mig om mat, desto oftare stöter jag på hur skadligt gluten, laktos och mjölkproteiner är för de flesta (!). Även om en inte till vardags reagerar på att äta bröd eller få i sig mjölkprodukter. Gluten visar sig vara länkat till nästan lika många symptom som typ borrelia, gluten i kombination med mjölk visar sig dessutom tydligen kunna skapa korsreaktioner, varav en är depressioner.

Jag ska på föreläsning om gluten ikväll, tycker det här är jätteintressant!
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har celiaki/glutenintollerans som sägs ge en autoimmun reaktion i tarmen på så vis att tarmluddet förstörs av kroppens egna försvar.

Min högsta önskan vore ju att det gick att "bota" eller lindra, det är så mycket god mat som går bort eller blir rentav äcklig :( Finns ju flera bra alternativ men just bröd är något jag hittills efter två år med diagnosen inte hittat ett enda som faktiskt är riktigt gott..! Torrt, smuligt, stenhårt eller degigt/dödbakat.. Name it!

Jag får med omedelbar verkan ONT, kramper, i magen om jag får i mig mer än en halv tsk av något med gluten i. Kan stoppa i mig ett hörn på en lussebulle eller något men sedan är det stopp. Gäller även mat som är "kontaminerad".

Hade nog gjort "vad som helst" för att kunna äta normalt, typ.

http://celiaki.se/celiaki-intoleranser-allergier/celiaki-glutenintolerans/
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Det här gäller väl inte allt men jag tror att vi är så sjukligt renliga att våra immunförsvar pajar. Har läst någonstans att immunförsvaret kan vända sig mot "ofarliga" saker om det inte hålls sysselsatt med bakterier osv.
Inte hela sanningen, men i mitt huvud iallafall en del.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

jag bakar brödbullar, de blir jättegoda! har fått tummen upp av alla som provat. de är saftiga, lite sega, smakrika.. ja som vanliga brödbullar liksom.

finns även fantstisk pasta - sålänge man håller sig borta från sempers skit och väljer saker utan Enummer.

Jag har även provat pannkakor - både crepeaktiga och amerikanska, allt gick hem hos alla som åt (vi var 10 pers, allt från matsnobbar till 3åringar).
Min kompis köpte semla till mig häromdagen - den var annorlunda äv en vanlig, men otroligt god! bara naturliga råvaror och extremt mättande ;)

Jag märker att det bara blir svårt om jag vill äta på restaurang, men det är nog mest för att jag även vill äta vegetariskt. Sen är jag ju inte speciellt förtjust i bakverk och sådant, så sånt saknar jag ju inte.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

jag tror definitivt att det är en bidragande orsak.
En kul grej är att jag - som har en brokig sjukdoms- och allergibakgrund - aldrig varit så frisk (dittills) som jag var under perioden jag bodde i London. Det är inte en ren stad ;)

Det och socker, Enummer... och nu kommer jag lägga till överkonsumtion av gluten och mjölkproteiner till samma lista. Om man hela tiden häller i sig saker som kroppen måste hantera (snarare än utvinna saker ur), så befinner sig ju kroppen i konstant stress.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Jag har testat diverse kosttillskott och även en gluten och sockerfri diet.
Det fungerade inte. Jag har en klinisk sjukdom i hjärnan.
Och de besvär den ger mig har även gett mig allergi mot damm och parfym (tror jag) och lite annat.

Men visst, har man "allmäna jag mår skit symtom men kan ändå leva mitt liv hyffsat utan sjukskrivning, skilsmässa och vanvårdade barn" så tror jag att man kan testa om det kan vara någon livsstils förändring som ska till.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

MiniLi, just detta att vi är för renliga har en stor del i problemet, det är jag övertygad om. Jag dricker opasteuriserad mjölk (jadå, jag tankar direkt från kompisens stora svarta snälla Herefordkossa) :p dricker sjövatten rakt av, även bräckvatten, duschar max 2 ggr i veckan, har alltid haft skitiga jobb emellanåt (ja laga trasig utgödsling och bada i dynga ända upp till halsen har förekommit) och medans alla runt omkring däckat i magsjuka och vinterkräk så har jag inte märkt ett skvatt. Likadant med kemikalier, diesel som handtvätt om inget annat finns och hydraulolja som sårtvätt har förekommit och jag har överlevt utan komplikationer.

Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i. Lite låga är alla lite då och då, helt naturligt och inget att springa till tokdoktorn för. Sen verkar vissa leta efter diagnoser och sjukdomar, det behöver man inte leta efter för dom kommer självmant och bör ignoreras i största möjliga mån.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Fast en depression är inte bara en känsla. Det kan vara livsfarligt, då kroppen kan stänga ner om man mår för dåligt. Därav kan det bli en livshotande sjukdom. Likaså om "känslan" gör att man försöker eller lyckas begå självmord.
Lite respekt mot oss med depression tack!

/hemlig, vars kropp inte verkar klara av att producera tillräckligt med serotonin utan medicinering, men tack vare den fungerar som en helt "normal" person, med vanliga upp- och nergångar.
Jag har lärt mig att det inte är någon större skillnad mot att man behöver tillföra insulin, tex
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Ja, jag syftade ju inte på detta som en lösning på all sjukdomsproblematik som finns, mer att det är en intressant tanke. Bara på buke är det ju en otrolig mängd människor med diffusa sjukdomsproblem, värk, allergier, depressioner - som inte får hjälp av vården för att vården inte vet vad den ska göra. Jag kan så känna igen mig i detta. Vad kan man göra förutom att försöka lindra symptom om man inte vet hur man ska bota det, om man inte vet varför det är som det är?

Tråkigt att det inte gjorde skillnad för dig, men med en klinisk diagnos hoppas jag det finns konkret hjälp inom sjukvården för att underlätta din vardag.


i övrigt:
Det verkar finnas en uppfattning att glutenintorlerans endast visar med symptom likt Egonson_ s, men det är ju helt enkelt inte sant, eller åtminstone en otroligt begränsad del av de symptom som faktiskt finns.

Jag är intresserad av att tänka ett eller två steg längre än att det bara är direktkontatk: mage, hud eller andning som reagerar vid känslighet. Jag tror våra kroppar är betydligt mer komplexa än så men att vi ignorerar/lär oss leva med eller helt enkelt inte har lust att förändra vissa vanor och livsstilsval.
En av anledningarna är att jag själv t ex aldrig kunnat bota något av mina hudproblem genom salvor, krämer eller produkter. Jag har endast kunnat stävja problemet och begränsa mitt eget liv. Däremot har jag kommit bra mycket längre i läknings(OBS) processen beroende på vad jag äter. DET var för mig mycket intressant.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Apropå depressioner, det är bara en känsla och inget man dör av så det är bara att skita i. Lite låga är alla lite då och då, helt naturligt och inget att springa till tokdoktorn för. Sen verkar vissa leta efter diagnoser och sjukdomar, det behöver man inte leta efter för dom kommer självmant och bör ignoreras i största möjliga mån.

Depression är inte att vara "lite låg". Depression är inte "bara en känsla". Du kan läsa på lite :)
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Det och socker, Enummer... och nu kommer jag lägga till överkonsumtion av gluten och mjölkproteiner till samma lista. Om man hela tiden häller i sig saker som kroppen måste hantera (snarare än utvinna saker ur), så befinner sig ju kroppen i konstant stress.

Här tror jag på en stark koppling, jag tror vi får i oss alldeles för mycket "skit" från maten och för lite näring samt att folk vill ha "för" rent omkring sig.
Jag själv har gått över från att äta "normalt" till ren mat och märker en stor skillnad både psykiskt och fysiskt. Lite tillskott har också varit nödvändigt. I ett sista försök att lösa mitt problem med magen har jag nu uteslutit både gluten och laktos och där kom den stora skillnaden. :) Jag känner att jag faktiskt lyckats äta mig frisk från mitt dåliga mående :up:
Modifierad stärkelse kan innehålla nästan 50 gånger mer gluten än riktig stärkelse :crazy:
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

/hemlig, vars kropp inte verkar klara av att producera tillräckligt med serotonin utan medicinering, men tack vare den fungerar som en helt "normal" person, med vanliga upp- och nergångar.
Jag har lärt mig att det inte är någon större skillnad mot att man behöver tillföra insulin, tex

I grunden är det en känsla som startar en massa annat och jag måste förklara klyschan "Gilla inte läget, utan skapa ett läge som du gillar" med att tillföra kroppen nåt som saknas är just det, du har inte "gillat läget" utan tar dina piller och mår bra, alltså har du "skapat ett läge som du gillar".

Förstår du hur jag menar?
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Stärkelse och gluten är inte samma sak! Stärkelse är socker och gluten ett protein.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Stärkelse och gluten är inte samma sak! Stärkelse är socker och gluten ett protein.

Vet inte riktigt vad som hände med min mening där??:cautious:
Jag menade att i dag kan man lätt få i sig ca 50 gånger mer gluten än vad man gjorde förr. Stärkelse och gluten är ju inte samma sak ;)
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Nej, förstår inte vad du menar.
Hur man kan välja att "gilla läget" när man inte har nåt val. Kunde jag välja skulle jag ju välja att vara utan mediciner, men då skulle jag nog inte sitta här idag.
Det är ju inte en känsla som sätter igång en depression, det är ju en hel process i kroppen och hjärnan.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Nej, det är inte en känsla som startar en depression.
Det är brist på olika ämnen i hjärnan som skapar en känsla.

Så länge bristen kvarstår så är det omöjligt att välja något, att göra något, att ens inse att man HAR ett val. Det är fysiskt omöjligt. Går inte.

Ofta behövs att någon annan släpar en till läkare och ser till att man får mediciner, för själv förstår man inte hur ett litet jävla piller ska kunna påverka att världen suger...
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Ja, jag syftade ju inte på detta som en lösning på all sjukdomsproblematik som finns, mer att det är en intressant tanke. Bara på buke är det ju en otrolig mängd människor med diffusa sjukdomsproblem, värk, allergier, depressioner - som inte får hjälp av vården för att vården inte vet vad den ska göra. .

Jag har också tänkt på det (mycket elände). Jag har också varit en sån- men det betyder ju inte att alla har psykisla besvär ...

MEN: en spaning. Hästfolk? Drar i sig mycket damm- säkert mögelsporer- rör sig bland möss och sorkar och jordbakterier.... :angel: ;)
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Konstigt då att inte bönderna ligger för döden, dom som konfronteras med detta dagligen i stor skala.


Apropå hästfolk, glöm inte alla som klättrat upp på hästen och snabbt som ögat dängts i backen eller hoppat och kraschlandat och efter det fått spendera resten av sitt liv i rullstol eller med andra livslånga problem. Jag är ju själv offer för en pålle som tyckte han skulle ha lattjo och klappade till mig, och då hade jag det ändå som en del i verksamheten, andra gör det gratis.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Nej, det är inte en känsla som startar en depression.
Det är brist på olika ämnen i hjärnan som skapar en känsla.

Så länge bristen kvarstår så är det omöjligt att välja något, att göra något, att ens inse att man HAR ett val. Det är fysiskt omöjligt. Går inte.

Ofta behövs att någon annan släpar en till läkare och ser till att man får mediciner, för själv förstår man inte hur ett litet jävla piller ska kunna påverka att världen suger...


Precis, en människa med för låga halter serotonin behöver få upp nivån för att kunna må bra. Att då tar medicin som hjälper till med detta är inte konstigare än att en diabetiker tar sitt insulin för att må bra. Sedan kan man göra förändringar i sin livsstil som på sikt kanske gör en mindre beroende av läkemedel för att må bra, men man ska ta den hjälp som finns att få.
 
Sv: apropå allergier, depressioner och lite annat

Elller så behöver man nåt annat än seratonin. Som inte ena är en brist. På två månader har 300 mg salt (!!) minskat symtom som jag haft i över 15 år .... (jag har dock inte bara varit deprimmerad) Nu är depression i sig betydligt vanligare än bipolär som
jag har.

Men vi kan nog låta MacGywer leva i sin bubbla om att det börjar som en känsla man kan betvinga. Jag trodde nästan hen skojade tills hen började orera om bönder efter min "häst-spaning"- som var mer av skämtsam karaktär.
MacGywer saknar tydligen humor.
Kolla gärna depression på 1177.se eller hos socialatyrelsen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp