Apropå annorlunda inackordering, Vita tavlan

P

prallan

Är det bara jag som gillar Vita tavlan? :D Jag tycker det är kanon om man inte vill hänga ut någon, men ändå påpeka tex om något som misskötts. Jag tänker så att det kanske är något som relativt ofta inte sköts som det ska, så det är bra för alla att bli påminda. Ex.vis glömma låsa sadelkammaren, inte mockat spolspiltan osv.

Vad har du för relation till Vita tavlan? :)
 
Är det bara jag som gillar Vita tavlan? :D Jag tycker det är kanon om man inte vill hänga ut någon, men ändå påpeka tex om något som misskötts. Jag tänker så att det kanske är något som relativt ofta inte sköts som det ska, så det är bra för alla att bli påminda. Ex.vis glömma låsa sadelkammaren, inte mockat spolspiltan osv. 😄

Vad har du för relation till Vita tavlan? :)

Min relation till Vita tavlan är oerhört god 😄

Där står när olika hästar har skoningstider inbokade, om någon häst ska lämnas kvar inne på morgonen, om någon äter medicin, eller om någon mockar åt någon häst när ägaren är bortrest.

Andra meddelanden på tavlan finns inte hos oss. Det är väldigt väl fungerande och skönt att slippa passiv-aggressiva texter om hur vad någon individ anser som bör skötas/vem som bör komma ihåg x y eller z osv.
 
Är det bara jag som gillar Vita tavlan? :D Jag tycker det är kanon om man inte vill hänga ut någon, men ändå påpeka tex om något som misskötts. Jag tänker så att det kanske är något som relativt ofta inte sköts som det ska, så det är bra för alla att bli påminda. Ex.vis glömma låsa sadelkammaren, inte mockat spolspiltan osv.

Vad har du för relation till Vita tavlan? :)
Vita tavlan är bra för att få överblick och information, men akta er för att lägga upp kritik riktad till ”någon” man inte namnger. Stor risk för att detta kan skapa osämja och att alla och ingen kan känna sig utpekade. Ta hellre kritik direkt med personen i fråga. Dels får du bättre respons, dels slipper alla gå och undra vem den där ”någon” är.
 
Tavlan är ju sämsta stället att lämna käcka påminnelser på. Upplevs nästan alltid betydligt mer passivaggressivt än avsändaren avser. Det är som lappar i tvättstugan i hyreshus.

Tavlan för mig är till för "jag har lagt in mat till brunte" "killen är bortrest, åter måndag v 45" "tar ut tandläkare 4/11, vilka vill vara med?" etc. Inte "kom ihåg att låsa sadelkammaren 🙂" och "kan ni vara snälla och tippa skottkärran längst ut på stacken"
 
De gånger vi haft tavlan har det uteslutande varit information. Passivt aggressiva meddelanden har inte på den att göra. Vilket har varit jävligt skönt!!

Antingen tar man upp det med personen själv utanför tavlan eller på stallmöte om sådant förekommer. Det tredje alternativet är att informera stallägaren som får ta olåsta dörrar och osopade stallgångar med vederbörande. Det är inget som hyresgästerna ska snacka om mellan varandra, anser jag. Det blir bara dålig stämning och snack bakom ryggarna.
 
Fast varför tolkas det som passivt aggresivt? Jag fattar om man skriver med versaler och hundra utropstecken, men annars? Varför går så många igång på dessa meddelanden? Om det är en själv som har glömt, så får man sig en "just det" och är det inte en själv är det ju bara att ignorera?

Vad missar jag??
 
Ska lägga till att vi inte har sådan tavla i stallet där jag står nu :D
 
Fast varför tolkas det som passivt aggresivt? Jag fattar om man skriver med versaler och hundra utropstecken, men annars? Varför går så många igång på dessa meddelanden? Om det är en själv som har glömt, så får man sig en "just det" och är det inte en själv är det ju bara att ignorera?

Vad missar jag??

Jag tror att det lätt kan bli missförstånd om en inte är tydlig. Såklart att en text där det står att en inte får glömma att exempelvis sopa inte är några problem (antar/hoppas jag). Men beroende på hur stort stallet är så är det nog ganska lätt att lista ut vem det är som brukar glömma att sopa. Då är det bättre att ta det med hen privat.

I övrigt tycker jag att tavlan är bra. Eller, tanken är superbra. Jag har stått i ett stall där tavlan bestod av hatiska noveller (vi hade en gigantisk tavla, som den i skolan) med långa svar tillbaka mellan ett par hästägare. Annars har det funkat bra i de andra stall jag stått i. Förutom i ett stall där allt togs via tavlan. Även om någon var i stallet och meddelandet var riktat till hen så skrevs det hellre på tavlan än togs privat. Det var inte alltid tjafs, men tillräckligt, på dagisnivå för att få mig att flytta ;)
 
Tycker det är jättebra med tavlan. Tycker inte alls att det är fel att skriva "glöm inte det eller det ". Tvärtom.
När man hittar sadelkammaren med vidöppen dörr så att alla som kommer upp på stallplan ser att Å där är det många sadlar typ en halv miljon värt :devil: , inte bara en gång utan ofta . Då skrev jag i alla fall på tavlan när jag fått låsa efter andra.
 
Jag har stått i ett stall där tavlan bestod av hatiska noveller (vi hade en gigantisk tavla, som den i skolan) med långa svar tillbaka mellan ett par hästägare. Annars har det funkat bra i de andra stall jag stått i. Förutom i ett stall där allt togs via tavlan. Även om någon var i stallet och meddelandet var riktat till hen så skrevs det hellre på tavlan än togs privat. Det var inte alltid tjafs, men tillräckligt, på dagisnivå för att få mig att flytta ;)
I "vårt" stall tog ägaren bort sånt rätt fort
 
Hos oss används tavlan mest till allmän info. Typ vem som har städvecka, om nån häst har bytt hage/ska stå inne/ska tas av lindor osv, och såna grejer. Vi har en facebookgrupp för det passivt aggressiva ;)

Har även stått i stall där tavlan varit av det otrevliga slaget med mer eller mindre personliga påhopp osv, även om tanken egentligen var info där med. Men som ren informationskanal tycker jag den är bra :up:
 
Min relation till Vita tavlan är oerhört god 😄

Där står när olika hästar har skoningstider inbokade, om någon häst ska lämnas kvar inne på morgonen, om någon äter medicin, eller om någon mockar åt någon häst när ägaren är bortrest.

Andra meddelanden på tavlan finns inte hos oss. Det är väldigt väl fungerande och skönt att slippa passiv-aggressiva texter om hur vad någon individ anser som bör skötas/vem som bör komma ihåg x y eller z osv.

Exakt så fungerar den hos oss också!
 
Fast varför tolkas det som passivt aggresivt? Jag fattar om man skriver med versaler och hundra utropstecken, men annars? Varför går så många igång på dessa meddelanden? Om det är en själv som har glömt, så får man sig en "just det" och är det inte en själv är det ju bara att ignorera?

Vad missar jag??

Jag tänker att det beror på hur något skrivs, ihop med den erfarenhet man har sen tidigare.

Mina första år stod jag i stall där man bara skrev normala saker, sen hamnade jag i ett där vissa nästintill förde krig på tavlan. Insinuanta meddelanden och gliringar och ett allmänt otrevligt språk. De klarade inte av att kommunicera öga mot öga, frågade man dem rakt ut vad som menades kunde de på sin höjd svara att den som vill får ta åt sig. Detta var före FBs tid och där fortsatte åtminstone en av dem att skriva samma typ av meddelanden så uppenbarligen fyllde det något behov hos personen att få slänga slevar omkring sig.
 
Men är inte då det din tolkning? Kan du inte tänka utanför boxen då? Klagomål måste ju komma fram och om personen som klagar 1. vet inte vem den ska klaga på el 2. inte vill hänga ut någon, hur ska hen då göra?

Man frågar runt lite diskret och därefter tar man det enskilt med personen i fråga. Att skriva klagomålet på tavlan är att hänga ut något eftersom det oftast finns de som vet vem som gjort det man klagar på.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 727
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 597
Senast: alazzi
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 246
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp