Apropå annorlunda inackordering, Vita tavlan

Vilket konstigt svar på mitt inlägg? Hur kommer lock på hinkar och intrasslade täcken in i att sköta allmänna utrymmen liksom? :confused:

Men ja, om något som t.ex. sköta spolspilta eller ridbana glömts bort lite för ofta så brukar en allmän påminnelse kunna hjälpa. Och självklart rättar man till täcken/grimmor/whatever även på andras hästar (och tar den bortglömda skithögen, städar ur spolspiltan, bla bla bla, när det händer enstaka gång) vad nu det har med vita tavlan att göra?
Tycker det vanlig att folk sätter skygglappar på för andras hästar än sin/ sina egna när dom går till sin/sina boxar eller för att hämta i hagen, sedan vet jag inte om det handlar om bryr sig inte, ser det inte eller något annat.
 
Tycker det vanlig att folk sätter skygglappar på för andras hästar än sin/ sina egna när dom går till sin/sina boxar eller för att hämta i hagen, sedan vet jag inte om det handlar om bryr sig inte, ser det inte eller något annat.

Det är som tur är inget jag känner igen mig i från "mitt" stall, eller tidigare stall jag stått i. De flesta kastar en blick på hästarna man går förbi och rättar vid behov till täcken/fyller på vatten som tagit slut eller sådär :up:
 
Och många både hjälper varandra och påminner om det behövs.
Hur tycker du man ska göra om något (som rör alla i stallet) ofta glöms bort, och man inte vet vem eller vilka som glömmer, om man inte får påminna? Är det bättre på nåt sätt, tycker du, att någon eller några springer och städar/mockar/fixar efter andra än att påminna så att var och en tar sitt?

Försöker verkligen förstå varför det är så hemskt att skriva en allmän påminnelse.
I ett stall finns vuxna eller barn/ ungdomar som någon vuxen är ansvarig för, viss om man är stressad så kan något glömmas någon gång med annars ser jag det som slarv eller lathet, finns säker någon som är riktigt glömsk med då borde den personen själv göra en kom ihåg lista att checka av innan det är dags att åka hem.

Menar att det bodde vara jobbigt för personer som gömmer självklara saker som att låsa och släcka efter sig och då inte bara i stallet utan även hemma med.
 
I ett stall finns vuxna eller barn/ ungdomar som någon vuxen är ansvarig för, viss om man är stressad så kan något glömmas någon gång med annars ser jag det som slarv eller lathet, finns säker någon som är riktigt glömsk med då borde den personen själv göra en kom ihåg lista att checka av innan det är dags att åka hem.

Menar att det bodde vara jobbigt för personer som gömmer självklara saker som att låsa och släcka efter sig och då inte bara i stallet utan även hemma med.

Gör det någon skillnad i påminnandets vara eller icke vara om det är glömska, slarv eller lathet som ligger bakom?
 
Gör det någon skillnad i påminnandets vara eller icke vara om det är glömska, slarv eller lathet som ligger bakom?
Handlar det om en som gömmer ofta hade jag frågar hur det är och om det finns något som går att göra för att komma ihåg, slarv och lathet har jag låg tolerans mot så dom hade fått en redig utskällning.

Hade jag inte vetat vem det var så skulle jag samlat till stallmötte och tagit tag i problemet, tex delat ut en checklista som dom som vet att dom glömmer kan kolla av och sedan något i stil med att nu förväntar jag mig att det görs och tagit upp värdet av sakerna i sadelkammare och pris på att rengöra avlopp eller annat som folk glömmer.
 
Svarar på ursprungsfrågan. Vita tavlan är väldigt användbar för mig som stallägare med inackorderingar, men bara för info. Vid ett antal tillfällen har personer skrivit någon slags "kritik" på tavlan och det tolkas aldrig, aldrig på ett bra sätt. Är man missnöjd med något som någon har gjort så pratar man med den personen istället. Tavlan är perfekt till info från mig till de inackorderade så som:

"På lördag är det älgjakt här - rid inte ut!"
"Paddocken är upptagen tisdag 19-20.30."
"Spånbalarna har bytt plats, de står nu inne på logen."

Eller från de inackorderade till varandra/mig så som:

"Brunte står inne några timmar nu eftersom vi väntar på hovslagare. Jag är hemma och äter, kommer strax tillbaka."
"Rufus är halt höger fram" (så vet man att ägaren redan vet om det, ifall man ser hästen halta i hagen).
"Någon som vill rida ut ihop på söndag kl. 10?"

Exempel på mindre bra saker att skriva på tavlan:

"SNÄLLA! Lägg inte Puttes hö rakt innanför dörren, lägg det i HÖRNET TACK."
"Vem har inte mockat i paddocken efter sig????"
"Pållan vill gärna att någon plockar av henne benskydden ikväll vid insläppet, tack." (När denna tjänst inte ingår på något vis och inte är överenskommet med den som har insläpp...)
 
Och många både hjälper varandra och påminner om det behövs.
Hur tycker du man ska göra om något (som rör alla i stallet) ofta glöms bort, och man inte vet vem eller vilka som glömmer, om man inte får påminna? Är det bättre på nåt sätt, tycker du, att någon eller några springer och städar/mockar/fixar efter andra än att påminna så att var och en tar sitt?

Försöker verkligen förstå varför det är så hemskt att skriva en allmän påminnelse.

Jag tycker det är bättre att man pratar om det på ett möte då. Nedskrivet ser det bara trist ut. Det är att ta sig rätten att fostra andra.
 
Ska nog aldrig stå i kollektiv
Tänk att ha utsläpp på 25 hästar som ska bytas täcken och lindas/lindas av/ha benskydd
Jag hade i så fall fixat min häst själv om jag hade lindor mm att ta av/på
Jag har varit inhyrd tre gånger, en med full skötsel, en med alla skötsel och en med delvis skötsel
Värst var den med all skötsel
Helt plötsligt en sommar var mina boxar upptagna av några sommarbeteshästar som de släppte ihop.med min utan att säga till
Min höll på att bli ihjälslagen om inte grannbonden hade tagit elstolparna av plast och gått mellan
Vi flyttade sommaren efter.
 
Svarar bara allmänt angånde att skriva påminnelser på vita tavlan.

Vissa saker får man bara inte glömma, t ex glömma att låsa sadelkammaren. Då kan jag tycka att det är berättigat att den som glömt får en tillsägelse som svider lite, och det ska man inte behöva vänta med tills något speciellt tillfälle, för felet får absolut inte upprepas. Det handlar trots allt om total vårdslöshet med andra personers dyra och stöldbegärliga egendom. Så om t ex sadelkammaren står olåst och man inte vet vem som har glömt så är det fullt legitimt att skriva en kollektiv påminnelse på vita tavlan/ i stallfacebookgruppen eller liknande, tycker jag. Man är ju liksom inte alltid i stallet samma tider, så hur ska man då kunna ta upp det öga mot öga? Man ska ju knappast behöva ta ledigt från jobbet och åka till stallet en extra gång bara för att kunna ta det muntligt. Smågnäll om mindre viktiga saker behöver man ju däremot inte skriva på tavlan utan vänta med tills det är mer ordnade former, om det inte löser sig av sig självt för då behöver man inte ta upp det öht.

Jag förstår inte heller grejen med att det måste ske muntligt om man tar upp det "kollektivt" (vilket man måste om man inte vet vem som slarvat), vad spelar det för roll om man skriver det i en stallgrupp på fb eller på ett vanligt stallmöte, "alla" hör ju ändå, så det blir lika kollektivt? Om man skriver på tavlan däremot blir det ju svårare att ha en dialog.
 
Handlar det om en som gömmer ofta hade jag frågar hur det är och om det finns något som går att göra för att komma ihåg, slarv och lathet har jag låg tolerans mot så dom hade fått en redig utskällning.

En inackordering som glömt låsa efter sig upprepade gånger föreslog att stallägaren skulle byta dörr och utrusta den med larm och kodlås som låser automtiskt och som skickar sms om man glömmer dörren helt öppen eller om någon försöker öppna med fel kod. Kostade ju bara sisådär 8 000 kr, det kunde väl stallägaren kosta på så att hen kunde fortsätta att ha sitt huvud under armen. Undrar om personen har sån dörr hemma också eller om hen orkar komma ihåg att stänga och låsa ytterdörren själv?
 
Mycket beror ju på hur man skriver. Att skriva "glöm inte att mocka ridbanan efter dig" tas emot mycket bättre än "nu är det återigen någon som glömt mocka ridbanan efter sig, det ser ut som ponnypluttar" eftersom det innehåller både ilska och ett utpekande.

Sen håller jag med om att vissa saker är snudd på oförlåtliga att glömma som att fodra, stänga boxar och låsa sadelkammaren och att den som gör det mer än en gång inte förtjänar att behandlas varsamt. Däremot vet jag inte om uthängning på stalltavlan är den rätta vägen för att få ordning på problemet.

Den som glömt låsa sadelkammaren upprepade gånger ska förlora tillgången till den. Hur denne personen istället löser förvaringen av sina prylar är ingen annans bekymmer.
Den som glömmer att fodra och/eller glömmer stänga någon boxdörr på kvällen så en häst kan komma ut och äta under natten mer än en gång borde fråntas det ansvaret och istället få en mycket högre stallhyra.
 
En inackordering som glömt låsa efter sig upprepade gånger föreslog att stallägaren skulle byta dörr och utrusta den med larm och kodlås som låser automtiskt och som skickar sms om man glömmer dörren helt öppen eller om någon försöker öppna med fel kod. Kostade ju bara sisådär 8 000 kr, det kunde väl stallägaren kosta på så att hen kunde fortsätta att ha sitt huvud under armen. Undrar om personen har sån dörr hemma också eller om hen orkar komma ihåg att stänga och låsa ytterdörren själv?

Hade jag varit stallägaren hade jag sagt javisst om du betalar. Och du får inte ta med dig låset när du flyttar.
 
Den som glömt låsa sadelkammaren upprepade gånger ska förlora tillgången till den. Hur denne personen istället löser förvaringen av sina prylar är ingen annans bekymmer.
Den som glömmer att fodra och/eller glömmer stänga någon boxdörr på kvällen så en häst kan komma ut och äta under natten mer än en gång borde fråntas det ansvaret och istället få en mycket högre stallhyra.
Hade jag varit stallägaren hade jag sagt javisst om du betalar. Och du får inte ta med dig låset när du flyttar.
Haha, båda förslagen gavs, men slarvern kunde INTE förstå varför hen inte skulle få använda sadelkammaren eller annars behöva betala dörren. Hen BETALADE ju faktiskt stallhyra och i den ingår plats i sadelkammaren! Eh, ja, men den hyran täcker liksom inte en svindyr dörr med specialkodlås...
 
Haha, båda förslagen gavs, men slarvern kunde INTE förstå varför hen inte skulle få använda sadelkammaren eller annars behöva betala dörren. Hen BETALADE ju faktiskt stallhyra och i den ingår plats i sadelkammaren! Eh, ja, men den hyran täcker liksom inte en svindyr dörr med specialkodlås...

Till någon som uppenbarligen har så svårt med tänkeriet hade jag sagt att denne skulle bli uppsagd nästa gång det hände för det går inte att ha en sån person i stallet.

Själv delade jag en gång i tiden stall med mor och dotter som båda saknade förmåga att stänga, låsa och släcka efter sig. Trots upprepade tillsägelser hände inte så mycket, de var värda alla elaka ord som skrevs om dem på tavlan:devil:
 
Till någon som uppenbarligen har så svårt med tänkeriet hade jag sagt att denne skulle bli uppsagd nästa gång det hände för det går inte att ha en sån person i stallet.

Själv delade jag en gång i tiden stall med mor och dotter som båda saknade förmåga att stänga, låsa och släcka efter sig. Trots upprepade tillsägelser hände inte så mycket, de var värda alla elaka ord som skrevs om dem på tavlan:devil:
Det var väl ungefär det som hände :cool:
Eller hur, alla kan göra fel, men vissa fel ska helst aldrig göras och är i princip oförlåtliga om de upprepas. Då förtjänar man att "hängas ut" för att få en sista chans att förbättra sig innan man åker ut. Typ.
 
Mycket beror ju på hur man skriver. Att skriva "glöm inte att mocka ridbanan efter dig" tas emot mycket bättre än "nu är det återigen någon som glömt mocka ridbanan efter sig, det ser ut som ponnypluttar" eftersom det innehåller både ilska och ett utpekande.

Sen håller jag med om att vissa saker är snudd på oförlåtliga att glömma som att fodra, stänga boxar och låsa sadelkammaren och att den som gör det mer än en gång inte förtjänar att behandlas varsamt. Däremot vet jag inte om uthängning på stalltavlan är den rätta vägen för att få ordning på problemet.

Den som glömt låsa sadelkammaren upprepade gånger ska förlora tillgången till den. Hur denne personen istället löser förvaringen av sina prylar är ingen annans bekymmer.
Den som glömmer att fodra och/eller glömmer stänga någon boxdörr på kvällen så en häst kan komma ut och äta under natten mer än en gång borde fråntas det ansvaret och istället få en mycket högre stallhyra.

Sånt här låter enkelt men är inte riktigt lika enkelt ”på papper” .

Tror inte det blir lätt att driva stall med god stämning och behålla bra inackorderingar om man i praktiken regelför sådana procedurer. Det blir svårt då det innebär en väldigt vigorös atmosfär hos alla, inkl de alla som faktiskt sköter sig och är helt fantastiska inackorderingar , att en sådan ”företagspolicy” gäller .

Jag tror mer på att man är tydlig och konsekvent som stallägare och tar det lika tydligt och konsekvent med den det berör. Om någon missar ngt gravt så tar man det med den individen .

Om en viss inackordering trots det inte sköter sig/missar grava grejer osv är det vettigare att isåfall avsluta hyresavtalet med denna individ än att generellt flagga till samtliga att de är körda om inte x eller y följs.
 
Sånt här låter enkelt men är inte riktigt lika enkelt ”på papper” .

Tror inte det blir lätt att driva stall med god stämning och behålla bra inackorderingar om man i praktiken regelför sådana procedurer. Det blir svårt då det innebär en väldigt vigorös atmosfär hos alla, inkl de alla som faktiskt sköter sig och är helt fantastiska inackorderingar , att en sådan ”företagspolicy” gäller .

Jag tror mer på att man är tydlig och konsekvent som stallägare och tar det lika tydligt och konsekvent med den det berör. Om någon missar ngt gravt så tar man det med den individen .

Om en viss inackordering trots det inte sköter sig/missar grava grejer osv är det vettigare att isåfall avsluta hyresavtalet med denna individ än att generellt flagga till samtliga att de är körda om inte x eller y följs.

Jag förstår inte vad i det jag skrivit det är som du argumenterar emot?

Jag skriver ju att man inte ska ta sådana saker på tavlan.
 
Jag förstår inte vad i det jag skrivit det är som du argumenterar emot?

Jag skriver ju att man inte ska ta sådana saker på tavlan.

Jag läste det utifrån det citerade, som att du hade förslag att införa strikta generella regler att om x sker blir det straff/högre hyra osv. Du har ju skrivit om det vilket handlar om väldigt mycket annat än att skriva på vita tavlan ? 😳
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 727
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 597
Senast: alazzi
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 246
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp