Apropå annorlunda inackordering, Vita tavlan

Det var väl ungefär det som hände :cool:
Eller hur, alla kan göra fel, men vissa fel ska helst aldrig göras och är i princip oförlåtliga om de upprepas. Då förtjänar man att "hängas ut" för att få en sista chans att förbättra sig innan man åker ut. Typ.

Jag har råkat ut för att den som hade kvällsfodringen inte stängde boxdörrarna ordentligt så att min häst kunde ta sig ut under natten och äta upp kraftfodret som var framtaget till morgonfodringen. Min häst hade plåtmage och blev tack och lov bara lite mätt, men tänk om det hade hänt en häst med känslig mage som dött.

Detta skrevs inte på tavlan utan togs med den som hade slarvat.
 
En inackordering som glömt låsa efter sig upprepade gånger föreslog att stallägaren skulle byta dörr och utrusta den med larm och kodlås som låser automtiskt och som skickar sms om man glömmer dörren helt öppen eller om någon försöker öppna med fel kod. Kostade ju bara sisådär 8 000 kr, det kunde väl stallägaren kosta på så att hen kunde fortsätta att ha sitt huvud under armen. Undrar om personen har sån dörr hemma också eller om hen orkar komma ihåg att stänga och låsa ytterdörren själv?
Efter som det inte är hjälp att komma ihåg utan något helt annat så hade det blivit ett tvär nej från mig, men efter som minna horn kan växa ut ibland så skulle jag kunna försöka hitta så ett larm som går om dörren varit öppen tex 3 min :devil:
 
Jag har råkat ut för att den som hade kvällsfodringen inte stängde boxdörrarna ordentligt så att min häst kunde ta sig ut under natten och äta upp kraftfodret som var framtaget till morgonfodringen. Min häst hade plåtmage och blev tack och lov bara lite mätt, men tänk om det hade hänt en häst med känslig mage som dött.

Detta skrevs inte på tavlan utan togs med den som hade slarvat.
Ja, det var samma exemplet med dörren, det togs direkt med vederbörande. Det sämsta med kollektiva tillsägelser (på tavlan t ex) är att de som skulle behöva ta åt sig inte gör det. De som är de som "glömmer" är oftast de som alltid försöker skylla ifrån sig, och då biter ju tyvärr inte ett allmänt upprop på tavlan.
 
Efter som det inte är hjälp att komma ihåg utan något helt annat så hade det blivit ett tvär nej från mig, men efter som minna horn kan växa ut ibland så skulle jag kunna försöka hitta så ett larm som går om dörren varit öppen tex 3 min :devil:
Hade ju varit bra även ur uppvärmingssynpunkt (öppen sadelkammardörr mitt i vintern, sen klagas det på att det är för dålig värme därinne....). Men jag ser inte riktigt varför en stallägare ska behöva lägga pengar på sådant. Det måste ju rimligtvis i slutänden ge högre hyra. Jag skulle inte ha lust att betala mer i hyra bara för att andra i stallet inte kan stänga en dörr efter sig. Men nu är vi OT.
 
Försöker verkligen förstå varför det är så hemskt att skriva en allmän påminnelse.

Min upplevelse är att den som inte vet om att den glömt eller aldrig glömt viftar av det hela medan den som glömt tror att alla fattar att meddelandet är riktat till just dem.
Dessutom får folk gärna för sig att om det skrivs på tavlan har den som skrivit ingen aning om VEM som glömt och känner att de blir falskeligen anklagade och mår dåligt av det.
 
Min upplevelse är att den som inte vet om att den glömt eller aldrig glömt viftar av det hela medan den som glömt tror att alla fattar att meddelandet är riktat till just dem.
Dessutom får folk gärna för sig att om det skrivs på tavlan har den som skrivit ingen aning om VEM som glömt och känner att de blir falskeligen anklagade och mår dåligt av det.

Hakar på din reflektion 😄

Grejen med vita tavlan är som sagt att oavsett vad ngn åsikt handlar om/hur befogad eller inte den må vara osv, så blir det inte sällan en väldigt sämre atmosfär av att komma till stallet och ha div meddelanden från individer i stallet som anser att deras kritik/påpekanden bör stå på anslagstavlan. Komma till stallet där sånt är ok på tavlan så blir det lätt inackorderade kliver in med känslan att ”jaha, undrar vad det står på tavlan idag ” osv.

Som sagt så hör inte passiv/aggressiva meddelanden eller ”riktade” meddelanden på tavlan hemma i något stall enligt mig.
Som även många redovisat så är det direktkommunikation som är mycket bättre lämpat om man verkligen vill åt ”problemen” i sig rent konkret.

Som stallägare /ansvarig vill man som sagt ha vita tavlan för enbart information . 99% av hyresgäster vill också ha det så .
 
Hakar på din reflektion 😄

Grejen med vita tavlan är som sagt att oavsett vad ngn åsikt handlar om/hur befogad eller inte den må vara osv, så blir det inte sällan en väldigt sämre atmosfär av att komma till stallet och ha div meddelanden från individer i stallet som anser att deras kritik/påpekanden bör stå på anslagstavlan. Komma till stallet där sånt är ok på tavlan så blir det lätt inackorderade kliver in med känslan att ”jaha, undrar vad det står på tavlan idag ” osv.

Som sagt så hör inte passiv/aggressiva meddelanden eller ”riktade” meddelanden på tavlan hemma i något stall enligt mig.
Som även många redovisat så är det direktkommunikation som är mycket bättre lämpat om man verkligen vill åt ”problemen” i sig rent konkret.

Som stallägare /ansvarig vill man som sagt ha vita tavlan för enbart information . 99% av hyresgäster vill också ha det så .
Håller inte med.

Stod i större stall, där man fick skriva icke riktade, vänligt formulerade påminnelser, och alla var nöjda med det. Tex mocka ridbanan, inte stänga vattnet på vinter, komma ihåg ta av/på hagskydden.
 
Ågud. Min nyligen återhämtade fångponny lämnades med olåst boxdörr, tog sig ut och moffade i sig hela stallets kraftfoderhinkar för dygnet. 😬 En annan gång lyckades insläppet få min häst att smita ut hagen vid intag, sprang ut på en hårt trafikerad 90-väg så trafiken fick stängas av 30 minuter. Jag fick veta detta dagen efter av en slump.

Ingen av gångerna kan jag minnas att jag skrev argt på tavlan. 😬 Gud nåde däremot när hagkompisen ansåg att hen mockar fler kärror än oss andra i hagen. Då fick vi minsann veta och alla andra också. Make till passivaggressivt meddelande har jag ALDRIG skådat varken förr eller senare.
 
Och många både hjälper varandra och påminner om det behövs.
Hur tycker du man ska göra om något (som rör alla i stallet) ofta glöms bort, och man inte vet vem eller vilka som glömmer, om man inte får påminna? Är det bättre på nåt sätt, tycker du, att någon eller några springer och städar/mockar/fixar efter andra än att påminna så att var och en tar sitt?

Försöker verkligen förstå varför det är så hemskt att skriva en allmän påminnelse.

De skapar dålig stämning och tar plats från viktiga meddelande. Dessutom är min erfarenhet att de inte har avsedd effekt.
 
Så att SÄGA tillexempel "kom ihåg att låsa sadelkammaren" är okej, men inte att skriva det? Varför är det så, isåfall?
Sannolikheten för att någon inte vet att de ska komma ihåg att låsa sadelkammaren är så gott som obefintlig, jag kan inte se nyttan. Är någon slarvig så bör stallägaren ta ett snack med personen.
 
Jag har råkat ut för att den som hade kvällsfodringen inte stängde boxdörrarna ordentligt så att min häst kunde ta sig ut under natten och äta upp kraftfodret som var framtaget till morgonfodringen. Min häst hade plåtmage och blev tack och lov bara lite mätt, men tänk om det hade hänt en häst med känslig mage som dött.

Detta skrevs inte på tavlan utan togs med den som hade slarvat.
Och jag har varit med om att folk blivit beskyllda för att inta ha stängt boxdörren och det visat sig att hästen tog sig ut själv trots att de bedömdes som rymningssäkert. Givetvis kom anklagelserna via vita tavlan.
 
De skapar dålig stämning och tar plats från viktiga meddelande. Dessutom är min erfarenhet att de inte har avsedd effekt.
Jag tycker att t ex en glömd sadelkammardörr och öppna boxdörrar är viktiga, tycker inte du? Eftersom du skriver att det "tar plats från viktiga meddelanden".

Även jag undrar hur du tycker att man ska göra om man inte vet vem som glömt, eftersom du inte gillar om man tar upp saken så att alla ser på en tavla eller i en stallgrupp på fb? Ska man strunta i det och glatt hoppas att det inte upprepas ännu en gång? Kul när ens sadlar blir stulna och försäkringsbolaget minskar ersättningen pga att dörren var olåst... Ännu "roligare" om en häst dör pga att någon återigen glömt stänga boxen ordentligt.

Som sagt, misstag kan alla göra, inget konstigt med det, men det måste väl ändå vara bra att då få en påminnelse om det så att risken för upprepning minimeras?
 
Jag tycker att t ex en glömd sadelkammardörr och öppna boxdörrar är viktiga, tycker inte du? Eftersom du skriver att det "tar plats från viktiga meddelanden".
Det är viktigt att stänga, men inte att skriva folk på näsan att de glömt om men nu inte vill skapa dålig stämningen. Ta det personligt med de berörda. Min erfarenhet är dessutom att det är de som slarvar mest som ärrs snabbast att påpeka andras fel.
 
Det är viktigt att stänga, men inte att skriva folk på näsan att de glömt om men nu inte vill skapa dålig stämningen. Ta det personligt med de berörda. Min erfarenhet är dessutom att det är de som slarvar mest som ärrs snabbast att påpeka andras fel.

Men frågan gäller ju om man inte vet vem som glömt (eller slarvat eller struntat i).
Läget blir ju ett helt annat om det t.ex. kan vara vem som helst av 15 pers, eller om man vet att det är Anna. Vet man att det är Anna är det såklart smidigast att ta det med henne, men annars?
Ska man ta det på tu man hand med alla 15, för säkerhets skull? Det känns väl ännu mer som att anklaga folk och skapar dålig stämning?
Eller ska man strunta i att säga något och hoppas på det bästa tills man eventuellt (fast sannolikt aldrig) lyckats detektivarbeta fram vem det var?

Det här fenomenet är verkligen främmande för mig, nån slags rädsla att minsta påminnelse skapar dålig stämning? Dessutom nästan ännu mer intressant att flera här känner sig tvugna att påpeka att se som påminner minsann brukar vara slarvigast/strunta i att hästar är intrasslade i täcken osv? Dels är det inte alls min erfarenhet, snarare tvärtom isåfall, men framförallt undrar jag varför man känner att man måste påpeka det? Är syftet att lägga sig på nivån "men du då!" (det förklarar ju iofs varför dålig stämning kommer som ett brev på posten om nån påminner), eller vad är grejen? Vad är det jag missar? :confused:
 
Men frågan gäller ju om man inte vet vem som glömt (eller slarvat eller struntat i).
Läget blir ju ett helt annat om det t.ex. kan vara vem som helst av 15 pers, eller om man vet att det är Anna. Vet man att det är Anna är det såklart smidigast att ta det med henne, men annars?
Ska man ta det på tu man hand med alla 15, för säkerhets skull? Det känns väl ännu mer som att anklaga folk och skapar dålig stämning?
Eller ska man strunta i att säga något och hoppas på det bästa tills man eventuellt (fast sannolikt aldrig) lyckats detektivarbeta fram vem det var?

Det här fenomenet är verkligen främmande för mig, nån slags rädsla att minsta påminnelse skapar dålig stämning? Dessutom nästan ännu mer intressant att flera här känner sig tvugna att påpeka att se som påminner minsann brukar vara slarvigast/strunta i att hästar är intrasslade i täcken osv? Dels är det inte alls min erfarenhet, snarare tvärtom isåfall, men framförallt undrar jag varför man känner att man måste påpeka det? Är syftet att lägga sig på nivån "men du då!" (det förklarar ju iofs varför dålig stämning kommer som ett brev på posten om nån påminner), eller vad är grejen? Vad är det jag missar? :confused:

Om stallägaren misstänker att folk inte vet att de ska stänga/låsa dörren bör man skicka ut ordningsreglerna till alla och eventuellt ha ett stallmöte om det. Om någon glömmer det en enstaka gång så ser jag inte poängen med att påminna överhuvudtaget. Det är mänskligt att fel och alla gör fel enstaka gånger. Sker det upprepade gånger så vet förmodligen en del vem det är. Det är säkert mycket effektivare att sätta en lapp på aktuell dörr med en påminnelse om att dörren ska vara låst.

Vadå känner sig tvungna att påpeka? Det är väl ett diskussionsforum och det behövs knappast att man känner sig tvungen för att man skriver sin åsikt?! Har flera samma erfarenhet så ligger det förmodligen något i den. Fick då blå tår eftersom du reagerade så starkt. Jag hade för den delen lämnat ett stall illa kvickt (eller arbetat för att få personen utsparkad) om någon struntade i att en häst var intrasslad i ett täcke. Min erfarenhet är att de flesta gör sitt bästa men att ingen är perfekt. Alla klarar inte heller av att hantera situationen eller ser faran, men att strunta i något när man observerat och noterat faran där går gränsen för min tolerans.

Det handlar inte om en rädsla för att skapa dålig stämning utan en önskan om att skapa en god och positiv stämning och där bidrar inte diverse tråkiga meddelanden om fel och "fel" folk råkat göra av misstag.
 
:D Jag får flashbacks sen mina år i ett stall där vi var ett gäng tonårstjejer som skötte allt själva, stallägaren gick efter lite tjat med på att morgonfodra på vardagarna, men bara om det stod mat utanför hästen dörr. Vår tavla var periodvis en enda stor konflikthärd. :rofl: Men vi hade roligt ihop också! :love: Men jisses vilka meddelanden "Mina morötter har minskat i antal, jag räknade dem igår och en fattas idag" "Om den som släpper ut skulle kunna vara så snäll och se till att få på rätt täcke på Gullan så hon slipper stå och frysa en hel dag" osv i all oändlighet. :rofl:
 
Om stallägaren misstänker att folk inte vet att de ska stänga/låsa dörren bör man skicka ut ordningsreglerna till alla och eventuellt ha ett stallmöte om det. Om någon glömmer det en enstaka gång så ser jag inte poängen med att påminna överhuvudtaget. Det är mänskligt att fel och alla gör fel enstaka gånger. Sker det upprepade gånger så vet förmodligen en del vem det är. Det är säkert mycket effektivare att sätta en lapp på aktuell dörr med en påminnelse om att dörren ska vara låst.

Vadå känner sig tvungna att påpeka? Det är väl ett diskussionsforum och det behövs knappast att man känner sig tvungen för att man skriver sin åsikt?! Har flera samma erfarenhet så ligger det förmodligen något i den. Fick då blå tår eftersom du reagerade så starkt. Jag hade för den delen lämnat ett stall illa kvickt (eller arbetat för att få personen utsparkad) om någon struntade i att en häst var intrasslad i ett täcke. Min erfarenhet är att de flesta gör sitt bästa men att ingen är perfekt. Alla klarar inte heller av att hantera situationen eller ser faran, men att strunta i något när man observerat och noterat faran där går gränsen för min tolerans.

Det handlar inte om en rädsla för att skapa dålig stämning utan en önskan om att skapa en god och positiv stämning och där bidrar inte diverse tråkiga meddelanden om fel och "fel" folk råkat göra av misstag.

Ja verkligen, tog åt mig galet mycket eftersom jag brukar ta fram en påse popcorn och titta om en häst står intrasslad i ett täcke eller så. Det är ju så vi är, vi som gillar att leta fel på andra :up:

Nej, men jag undrar varför flera tycker det är relevant att de vet nån som klagade på olåsta dörrar OCH lät en häst stå med halvt tappat täcke i hagen, liksom. Förstår inte diskussionstekniken där riktigt. Men det verkar svårt att få nåt vettigt svar på det jag undrar eftersom flera fortfarande envisas om "ta det med den det berör" eller "stallägaren får säga till" fast det flera gånger frågats vad man gör om man inte vet vem som "rår för" eller inte har någon stallägare/chef som styr upp saker.

Men skitsamma, den här diskussionen kommer inte leda nånstans och jag kan bara konstatera att jag är glad att jag sluppit såna stallkamrater som många här verkar ha haft :) Hade blivit tokig om det togs som krigsföring om nån skrev "Kom ihåg att mocka på ridbanan!" om det vore nåt som frekvent glömdes/struntades i.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 725
Senast: Cilla
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 578
Senast: alazzi
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 246
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Hat
  • Hyra ut rum i lgh?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp