Apropå att flytta en äldre häst

Vet om en som ska sälja sin shettis nu, Han är runt 20 år och nyss fått fång. En sån kan jag tycka är bättre och avliva, Men som min som är 23 pigg och hyffsat fräsch fast han haft senskada för 3 år sedan och inte har problem med och flytta, varför skulle inte han kunna bli en go skogsmulle även om han rids igång sakta.
Han kanske klarar att flytta galant. Frågan är om någon vettig person investerar (tid och pengar) i en 23-årig senskadad häst. Jag skulle kan ske tagit hästen om jag känt den, skulle du?

Hästen är väl inte en riden på 3 år eller? Skulle du själv köpt hästen?
 
Han kanske klarar att flytta galant. Frågan är om någon vettig person investerar (tid och pengar) i en 23-årig senskadad häst. Jag skulle kan ske tagit hästen om jag känt den, skulle du?

Hästen är väl inte en riden på 3 år eller? Skulle du själv köpt hästen?
Hade jag letat sällskapshäst och för lätt skogsmulleridning (promenadridning) så ja de hade jag gjort.
 
Hade jag letat sällskapshäst och för lätt skogsmulleridning (promenadridning) så ja de hade jag gjort.
Jag hade valt en igångsatt häst om jag ville rida och skulle köpa en ny. Vidare anser jag mig inte vara rik nog att ta hand om någon annans häst den sista tiden i livet, hästen kostar potentiellt sätt så mycket mer i specialfoder och avlivning än en yngre förmåga och chansen att en storhäst skulle leva många år till är liten. Känner jag inte ägaren och vet att denne är seriös så kanske jag bara blir en avstjälpningsplats för någon som inte har råd eller mod nog att avliva sin häst.

Jag har också en tendens till att fastna för djur jag tar hand om och att ta bort en vän är traumatiskt. Det är också konstigt att du verkar sätta likhetstecken mellan promenadridning och skogsmulleridning. Det är helt olika saker även om det delvis sammanfaller. En skogsmulle är i mina ögon är i mina ögon de som inte tränar och tävlar utan rider främst i skog och mark. För mig pekar det på folk som rider tämligen ofta och ofta ganska ansträngande rundor. Promenadridning är för mig att man rider runt i sakta mak lite då och då när andan faller på, kanske ett par tre gånger i veckan max. Det är en flytande gräns givetvis men inte samma sak.

Menar du att din häst endast klarar av att vara promenadhäst så är frågan om den ens är så frisk som du påstår, och ska den vara en skogsmullehäst så behövs troligen uppemot ett halvårs igångsättning innan man kan rida vanliga turer obehindrat och mer krävande kan man förmodligen glömma. Hästen i en ålder där man snarare brukar trappa ner än att öka ansträngningen och hur senskadan reagerar är en okänd faktor. Vem vill satsa det på en 23-åring? Den lär räknas som 24 innan den är igångsatt fullt ut. Om nu inga komplikationer uppstår.

Skulle du verkligen köpt en okänd 23-åring för ridning när du kunde köpt en igångsatt frisk17-åring till 20 åring för en struntsumma. Och där du kunnat provrida ordentligt?
 
Läste i tråden om att sälja en äldre häst, och såg där åsikten att en gammal häst inte ska behöva byta miljö, flock, stall osv. Ser det lite då och då i olika liknande frågeställningar.
Det är ju naturligtvis skillnad på att sälja och låta hästen byta ALLT, och att flytta hästen till ett annat stall men ha kvar samma människa/människor runt sig osv, men jag undrar ändå.

Jag är nyfiken på hur ni ser på att FLYTTA en gammal häst, men alltså inte sälja/låna ut utan byta stall med nuvarande ägare kvar. Vad som är gammal häst är ju relativt, men jag tänker typ 20+ för "vanlig storhäst" och 25+ för mindre ponny, kallblod osv, så vi får ett hum om ungefär vad för ålder vi pratar om.
Hur stor roll spelar hästens tidigare liv (har den inte lämnat gården på 10 år vs den har varit på meeting flera gånger om året och är det fortfarande, liksom)?
Vi flyttade en 18åring som stått i samma stall i 13 år.
Hon fick med sig stallkompisen och ägaren.
Inga som helst problem.
 
Han kanske klarar att flytta galant. Frågan är om någon vettig person investerar (tid och pengar) i en 23-årig senskadad häst. Jag skulle kan ske tagit hästen om jag känt den, skulle du?

Hästen är väl inte en riden på 3 år eller? Skulle du själv köpt hästen?

TS har ju köpt hästen som sällskap och eventuellt lättare ridning. Så ja, TS skulle ha köpt den om TS hade behov av sällskap och ev promenadridning, det behöver du ju inte fråga?

Så långt jag sett, är ju problemet brist på uppstallning.
 
TS har ju köpt hästen som sällskap och eventuellt lättare ridning. Så ja, TS skulle ha köpt den om TS hade behov av sällskap och ev promenadridning, det behöver du ju inte fråga?

Så långt jag sett, är ju problemet brist på uppstallning.

Det var ju inte ens ett svar till TS?
 
TS har ju köpt hästen som sällskap och eventuellt lättare ridning. Så ja, TS skulle ha köpt den om TS hade behov av sällskap och ev promenadridning, det behöver du ju inte fråga?

Så långt jag sett, är ju problemet brist på uppstallning.
Va, har hon precis köpt hästen som 23-åring av en okänd? Jag trodde hon haft den utlånad ett par år och antog att hon inte köpt den för att låna ut den och att hon haft den ett tag innan dess.

Argumentationen utgår från att hästen är äldre och säljaren/häst är okänd.
 
TS har ju köpt hästen som sällskap och eventuellt lättare ridning. Så ja, TS skulle ha köpt den om TS hade behov av sällskap och ev promenadridning, det behöver du ju inte fråga?

Så långt jag sett, är ju problemet brist på uppstallning.
TS undrar över gamla hästar, flytt och vad andra tänker om det.

@cowgirl81 har en annan tråd om som äldre häst som varit utlånad i 2 år och den som lånar ska avliva sin egna och kan inte ha kvar på lånehästen och tydligen ont om stallplatser så ägaren inte kan ha hästen.
 
Grattis du tillhör den stora skaran 'om jag har letat', dom hästägarna träffade jag ofta när jag var hovis, träffade ingen som letade gammal häst med gammal skada.
Fast jag köpte honom ju. Så då måste jag ju tillhöra den skaran. Då var skadan ändå hyffsat färsk, Haft den i 3 månader. Nu har han gått dels hos mig och dels hos kompisen i hagen utan nån belastning i 3 år, så han har verkligen fått läka i lugn och ro. Hans framben är superfina. han skulle inte ha några problem med galopper på uteritter, Men man kanske inte behöver träna hårt och hoppa flera dagar i veckan
 
Jag hade valt en igångsatt häst om jag ville rida och skulle köpa en ny. Vidare anser jag mig inte vara rik nog att ta hand om någon annans häst den sista tiden i livet, hästen kostar potentiellt sätt så mycket mer i specialfoder och avlivning än en yngre förmåga och chansen att en storhäst skulle leva många år till är liten. Känner jag inte ägaren och vet att denne är seriös så kanske jag bara blir en avstjälpningsplats för någon som inte har råd eller mod nog att avliva sin häst.

Jag har också en tendens till att fastna för djur jag tar hand om och att ta bort en vän är traumatiskt. Det är också konstigt att du verkar sätta likhetstecken mellan promenadridning och skogsmulleridning. Det är helt olika saker även om det delvis sammanfaller. En skogsmulle är i mina ögon är i mina ögon de som inte tränar och tävlar utan rider främst i skog och mark. För mig pekar det på folk som rider tämligen ofta och ofta ganska ansträngande rundor. Promenadridning är för mig att man rider runt i sakta mak lite då och då när andan faller på, kanske ett par tre gånger i veckan max. Det är en flytande gräns givetvis men inte samma sak.

Menar du att din häst endast klarar av att vara promenadhäst så är frågan om den ens är så frisk som du påstår, och ska den vara en skogsmullehäst så behövs troligen uppemot ett halvårs igångsättning innan man kan rida vanliga turer obehindrat och mer krävande kan man förmodligen glömma. Hästen i en ålder där man snarare brukar trappa ner än att öka ansträngningen och hur senskadan reagerar är en okänd faktor. Vem vill satsa det på en 23-åring? Den lär räknas som 24 innan den är igångsatt fullt ut. Om nu inga komplikationer uppstår.

Skulle du verkligen köpt en okänd 23-åring för ridning när du kunde köpt en igångsatt frisk17-åring till 20 åring för en struntsumma. Och där du kunnat provrida ordentligt?
Han skulle inte ha några problem med galopper på uteritt, men han kanske inte ska träna hårt och hoppas flera dagar i veckan. Jag köpte ju honom fast han vart relativt nyskadad, Hade haft senskadan i 3 månader när jag köpte han för några år sedan.
 
Va, har hon precis köpt hästen som 23-åring av en okänd? Jag trodde hon haft den utlånad ett par år och antog att hon inte köpt den för att låna ut den och att hon haft den ett tag innan dess.

Argumentationen utgår från att hästen är äldre och säljaren/häst är okänd.
TS köpte hästen för ca tre år sedan (jo, jag har annan information än det som framkommer i tråden) och köpte den som sällskap. Det är inte TS som orsakat skadan - den fanns när TS köpte hästen.
Så jo, TS köpte en 20-årig skadad häst själv så det är klart hon skulle ha köpt den.
 
Beror helt på hästen om vi skulle flytt aden eller ej.

Jag har just nu en 18-åring hemma. Nu har hon varit hos mig i 13 år och här ska hon få sluta sina dagar. Sto med mycket nerv och busfasoner. Superfräsch i kroppen. Inte riktigt i full gång men nästan. Skulle något hända kommer jag inte sälja henne utan tar hellre bort henne. Ok jag kanske skulle låna ut henne till någon vän om det passar sig men inte lägga ut på annons. Inte denna hästen

Vi lånade en B-ponny som nybörjarhäst till min brorsdotter. En ponny som var en rikigt gentleman och jaghar för mig han var typ 22 när vi hämtade honom. Vi hade honom lite över ett år men sista året så märkte vi att han började tackla av och ridningen blev enbart lugna skogsturer.

Han åkte sen vidare till en kvinna som drev ridskola och hade nybörjarridning där han gick i många år till med riktigt små barn och enbart skritt. Han fick somna in som 28-åring. Detta var en ponny som var van att åka ut och runt.

Sen beror det ju helt på vad det är för stall man ska flytta till. Har man stått i ett litet stall med få hästar kanske man inte flyttar till ett storstall med massor av folk och hästar mm. Varje häst, stall och situation är unik men jag skulle inte ha några som helst problem med att flytta med mig hästar till nytt stall. Dock får man ju se individen och leta stall därefter.
 
Alldeles riktigt. Det var ett svar till Lobelia som undrade om TS skulle ha köpt den.
Nej jag undrade inte om TS skulle köpt hästen utan @cowgirl81 som inte är TS här och uppenbarligen köpte hon en betydligt yngre häst och gissningsvis som sällskap då den inte ridits. Mina reservationer gäller främst ridbarheten efter skadan vilken är irrelevant hos en sällskpshäst och frågan har helt i det fallet fram till svaret rört ridhäst och inte sällskap. Hästen var dessutom yngre. Och kanske hade hon en relation till hästen/fd ägaren det framgår inte. I så fall påverkar det mycket i bedömningen.
 
Nej jag undrade inte om TS skulle köpt hästen utan @cowgirl81 som inte är TS här och uppenbarligen köpte hon en betydligt yngre häst och gissningsvis som sällskap då den inte ridits. Mina reservationer gäller främst ridbarheten efter skadan vilken är irrelevant hos en sällskpshäst och frågan har helt i det fallet fram till svaret rört ridhäst och inte sällskap. Hästen var dessutom yngre. Och kanske hade hon en relation till hästen/fd ägaren det framgår inte. I så fall påverkar det mycket i bedömningen.
Han va 20 när jag köpte han. Vart meningen jag skulle ridit igång han när han va läkt men blev aldrig så då jag slutade med hästar och lånade ut honom. Och jag kände inte ägaren alls.
 
Nej jag undrade inte om TS skulle köpt hästen utan @cowgirl81 som inte är TS här och uppenbarligen köpte hon en betydligt yngre häst och gissningsvis som sällskap då den inte ridits. Mina reservationer gäller främst ridbarheten efter skadan vilken är irrelevant hos en sällskpshäst och frågan har helt i det fallet fram till svaret rört ridhäst och inte sällskap. Hästen var dessutom yngre. Och kanske hade hon en relation till hästen/fd ägaren det framgår inte. I så fall påverkar det mycket i bedömningen.
förlåt, jag har blandat ihop vem som var TS.
Jag syftade på Cowgirl, som ju uppenbarligen köpte en något yngre men likväl skadad häst.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 177
Senast: Karamello30
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 769
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag sitter i en obekväm sits och jag behöver bara få ventilera mig lite men framförallt fråga, hur hade ni gjort? Det är så att jag har...
Svar
9
· Visningar
2 208
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp