Apropå färger

Det var ordvalen jag reagerade på. Det går utmärkt att ha en nyanserad diskussion i trevlig ton utan att uttrycka avsky över andras val.
Fast i en diskussion om ett så odramatiskt ämne som färgval på kläder/inredning tycker jag att det är väl petigt att haka upp sig på att någon uttrycker avsky för helvita väggar. Jag föredrar "Jag avskyr helvita väggar!" alla dagar framför "Helvita väggar är inte min kopp te", jag tycker det sistnämnda låter drygare.
 
Jag är en väldigt grön människa. Mycket gripna inslag i både hem och kläder. Gillar färg och har gärna på mig färgglada klänningar.
Rosa däremot skär sig mot min hud och mitt hår så det undviker jag oftast.
 
Jag är en väldigt grön människa. Mycket gripna inslag i både hem och kläder. Gillar färg och har gärna på mig färgglada klänningar.
Rosa däremot skär sig mot min hud och mitt hår så det undviker jag oftast.
Rosa är en svår färg, speciellt i spektrumet av pastell. Jag gillar grönaktiga detaljer i inredning :)
 
Jag ville inte kapa tråden om gult.

Vilka färger väljer ni på inredning, kläder, etc? Är det samma färgskala eller skiljer det sig? Och vilka färger undviker ni?
Det har verkligen ändrats iom åldern :D
Som yngre klädde jag mig gärna som alla andra, så mycket svart, vitt, grått. Medans en av mina första lägenheter hade knallblått sovrum, terracottafärgat v-rum, gult kök och någon diffus aprikosfärgad hall :crazy:

Sedan har inredningskulören mycket hängt ihop i med vad jag har tyckt passat till själva boendet. I det mer moderna huset var det lättare med accentfärger (älskar rött, hade en fin fondvägg i lackrött) och fräna inredningsdetaljer än vad det var i sekelskifteslägenheten med stuckaturer. Nu bor jag i ett hus från början av 1900-talet, redan fint renoverat och där passar, enligt mig, de ljusa färger som finns uppblandat med bla mer mossgrönt.

Men min personliga utstyrsel har absolut inte samma enhetliga stil som boendet har! Avskydde min mammas tarzanutstyrselse, dvs leopard/tiger. Innehar numera själv tights i det, knallfärgade toppar och plagg som "inte passar"". Klär mig i det som jag känner mig vacker i, mode eller inte.
 
Min garderoben består huvudsakligen av svart, marinblå och grönt.
Med inslag av lila, rosa, orange och lite rött i olika nyanser.

Storfavoriterna är lila och mörkgrön. :love:

Byxor "måste" vara mörka. Helst svarta.
Överdelar, kjolar och klänningar får gärna vara i mer färg.
Gillar inte vitt som färg på kläder. Andra passar bra i det, men jag själv trivs inte alls.

Inredningsmässigt är det en salig blandning av gråskala, färger och olika träslag.

Går mycket på känsla. Känns det bra så är det så, oavsett vilken färg det blir. Väljer hellre färg än gråskala när jag kan.

Älskar min roseguld färgade dator. Även fast det blev dyrare än en "vanlig" grå.
 
Älskar min roseguld färgade dator. Även fast det blev dyrare än en "vanlig
Jag fick en dator av pappa. En stor svart sak. Jag höll på att spara till en pytteliten rosa och det hade pappa glömt och kom bara ihåg att jag sparade till en dator. Det var såklart supersnällt av honom men jag var så himla besviken att jag höll på att börja gråta (usch vad jag kände mig otacksam!). Jag vet inte om pappa märkte men hans flickvän gjorde och när jag gått så påminde hon honom om den rosa (hon visste inte att han köpt den svarta) och ett par dagar senare när jag kom till honom så stod där en liten rosa dator, precis den jag sparade till, och väntade på mig 😮😍😍😍 Man kan anklaga min pappa för mycket men ingen kan säga att han inte var generös iallafall!

12år senare har jag fortfarande kvar Lilla rosa 😍 Dock används den bara som extra hårddisk nu då den inte går att koppla upp till wifi och är allmänt trött. Efter den gick i pension så skaffade jag en stor svart för det var den enda jag hade råd med men den är iallafall uppiffad med holografiska marsvin 😁
 
Jag har innan haft inredning åt lite gammelags stil med lite mix i mönster, material, färg, gammalt och nytt.
Men har märkt att jag mår bättre av det ljusa, avskalade och milda med rena linjer.
Jag finner ett större lugn av det. Jag är högkänslig för ljus, ljud, dofter och intryck rent allmänt men inte märkt att det jag innan gillat i inredning faktiskt gjort mig lite stressad.

Men fick höra av en vän att det var finare hemma hos mig förr och att det nu var opersonligt. Det gjorde mig rätt sne. Att jag har det så här nu är i allra högsta grad av personliga skäl.

Men fy så elakt! Jag har rätt bestämda åsikter om vad jag tycker om och hur jag vill ha det hemma (att jag sedan inte når dit fullt ut är en annan femma, beroende på resurser och vad som är tillgängligt). Men jag kritiserar inte någon annans hem även om det inte är i min smak eftersom det är just det, MIN smak. Jag kan också uppskatta och tycka det är vackert med en helt annan stil på inredningen än vad jag själv har, rent estetiskt. Även om jag som sagt inte skulle vilja ha det så själv.

Edit: Folk brukar tycka mitt kaoshem är mysigt så jag antar att det inte är så illa som jag anser (jag har några "problembarnsområden" men jag jobbar på dem). Jag sliter fortfarande mitt hår över 70-talsrenoveringen mina föräldrar gjorde, den estetiken är INTE jag... Ge mig art deco/jugend vilken dag som helst :love:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 669
Senast: TinyWiny
·
Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
554
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
1 027
Senast: Wingates
·
Tjatter Vilken eller vilka färg/er är er favorit? 🙂 Minns inte om ämnet varit uppe förr, har det säkert, men tja, då blir det en gång till iaf...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 602
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp