Apropå färger

Jag har innan haft inredning åt lite gammelags stil med lite mix i mönster, material, färg, gammalt och nytt.
Men har märkt att jag mår bättre av det ljusa, avskalade och milda med rena linjer.
Jag finner ett större lugn av det. Jag är högkänslig för ljus, ljud, dofter och intryck rent allmänt men inte märkt att det jag innan gillat i inredning faktiskt gjort mig lite stressad.

Men fick höra av en vän att det var finare hemma hos mig förr och att det nu var opersonligt. Det gjorde mig rätt sne. Att jag har det så här nu är i allra högsta grad av personliga skäl.
Oj, vem säger ens till någon att den har ett opersonligt hem...?
 
Oj, vem säger ens till någon att den har ett opersonligt hem...?
Ja du...men tydligen var mitt hem mer personligt och hemtrevligt innan.

Det har fått mig att fundera på just hur vi använder ord som hemtrevligt och personligt om hem och klädstilar mm.

Väljer man det man mår bra av så är det väl alltid personligt? Trivs man i sitt hem så är det väl hemtrevligt oavsett om det ser ut som en MIO-Katalog.
 
Ja du...men tydligen var mitt hem mer personligt och hemtrevligt innan.

Det har fått mig att fundera på just hur vi använder ord som hemtrevligt och personligt om hem och klädstilar mm.

Väljer man det man mår bra av så är det väl alltid personligt? Trivs man i sitt hem så är det väl hemtrevligt oavsett om det ser ut som en MIO-Katalog.

Det är ju så individuellt vad man tycker är hemtrevligt!

Sen kan jag tycka att nåt som är hemtrevligt och supermysigt hos nån annan ändå inte hade varit nåt jag velat ha hemma hos mig.

Jag har ju en massa åsikter om vad jag tycker är hemtrevligt och mysigt i ett hem. Men vad jag tycker splear ju ingen roll för andra. Konstig sak att påpeka!
 
Ja du...men tydligen var mitt hem mer personligt och hemtrevligt innan.

Det har fått mig att fundera på just hur vi använder ord som hemtrevligt och personligt om hem och klädstilar mm.

Väljer man det man mår bra av så är det väl alltid personligt? Trivs man i sitt hem så är det väl hemtrevligt oavsett om det ser ut som en MIO-Katalog.

Jag tycker jag hör sådant hela tiden, och reagerar på det just för att jag själv har naturtoner och vitt i mitt hem. Det är ingen som säger att just mitt hem är opersonligt, men jag tycker ofta att en del pratar om "vita", "greiga" eller "kataloghem" som tråkiga och opersonliga helt öppet och ohämmat. Det är inte så roligt att höra. Jag mår bra av naturtoner och mjuka intryck för ögat. Stör mig när saker och ting sticker ut för mycket. Detsamma med kläder, så jag må väl vara en "opersonlig" typ till utseende och inredning men må så vara då. Jag känner inte att jag behöver göra något statement på något sätt.
 
Jag har innan haft inredning åt lite gammelags stil med lite mix i mönster, material, färg, gammalt och nytt.
Men har märkt att jag mår bättre av det ljusa, avskalade och milda med rena linjer.
Jag finner ett större lugn av det. Jag är högkänslig för ljus, ljud, dofter och intryck rent allmänt men inte märkt att det jag innan gillat i inredning faktiskt gjort mig lite stressad.

Men fick höra av en vän att det var finare hemma hos mig förr och att det nu var opersonligt. Det gjorde mig rätt sne. Att jag har det så här nu är i allra högsta grad av personliga skäl.
Din vän är kanske som jag, som tycker att allt vitt och milt flyter ihop och då inget sticker ut så blir det intetsägande. Jag tillhör de som mår dåligt i sådan miljö och vi är ju alla olika.
Däremot skulle det givetvis aldrig falla mig in att säga vad jag tycker om inte personen ifråga verkligen propsade på att få höra min åsikt. Man behöver inte delge omvärlden alla sina åsikter.
 
Väldigt mycket grönt och blått i olika nyanser här, en del grått också. Ganska neutralt. Både i hemmet och som klädfärger.

Undviker alltid stora mönster, både kläder och hemtextil, mest för att det är distraherande och inte för att jag tycker det är direkt fult.

Jag kunde nog satsa på mer färg här och var, men tja. Jag är inte så himla klädintresserad och vill mest att det ska vara bekvämt och inte kräva någon planering för matcha/missmatcha. Samma med hemtextil - inget grällt eller plottrigt.
 
Jag tycker om mörka och neutrala färger, så typ vitt, grått och svart. Ibland är jag färgglad och har något mörkblått på mig :p

Jag tycker att det är fint och trevligt när det är inrett i gråskalan och avskalat. Räcker med en katt för att göra det personligt :up:
 
Gillar de flesta färger utom svart, vitt och pastell.
Har nån/några vita skjortor och toppar men då har de mönster i annan färg, gillar inte helvita kläder.
Har nog överdelar mest i rött och cerise i olika nyanser (tegel, plommon, fuchsia).
Byxor i rött, blått, grönt, grårandigt, beige.
Min inredning består mest av oreda :meh: men soffan är naturfärgad och på matbordet ligger en mellangrön duk.
Tapeterna är samma som när jag flyttade in, beige med mörkbeige mönster. Har tänkt göra om men orkar inte så det får vara.
 
Jag har mycket mer färg på inredning än på kläder! Mycket inser jag nu eftersom plus site kläder sällan är färgglada så jag har vant mig av med färg 🤷‍♀️ tv-bänken är dock målad i kulören raspberry riot :D

Älskar namnet Raspberry Riot! Och blir givetvis nyfiken på hur tv-bänk ser ut :D
 
Älskar namnet Raspberry Riot! Och blir givetvis nyfiken på hur tv-bänk ser ut :D
Jag älskar den också! Helt fantastisk accentfärg! :love:
20210209_153640.jpg
(Pluspoäng till den som sätter filmen ;))
 
Din vän är kanske som jag, som tycker att allt vitt och milt flyter ihop och då inget sticker ut så blir det intetsägande. Jag tillhör de som mår dåligt i sådan miljö och vi är ju alla olika.
Däremot skulle det givetvis aldrig falla mig in att säga vad jag tycker om inte personen ifråga verkligen propsade på att få höra min åsikt. Man behöver inte delge omvärlden alla sina åsikter.
Det är bara vissa väggar som är vita, och några möbler. Har både färg på andra väggar och textiler men i mestadels ljusa delar av färgskalan. Sen har jag mycket trä som jag tycker "värmer upp". Men jag förstår vad du menar.
 
Inredning är svart, vitt, grått och silverfärgat som metall. Vissa inslag med knallturkos finns (kuddar och gardiner).

Kläder i svart, vitt, grätt, marinblått och blått i olika nyanser mestadels. Kan ha tröjor och tunikor i mönster eller andra färger ibland men de måste passa ihop med basgarderoben iaf. Är sparsam med brunt, orange, gult, rött, lila och rosa. Beror mest på att jag inte tycker jag passar i färgen om det inte är exakt rätt nyans och känner mig oftast inte bekväm med dem heller. Är dock ok med att färgerna ingår i mönstrade kläder ibland.

Btw skriver med naglar målade i ceriserosa...så jag är inte helt konsekvent i att välja eller välja bort färger...😁
 
Senast ändrad:
Jag avskyr vita väggar och vi har starka och neutrala färger på väggarna. Kort och gott är skandinaviskt svalt och sterilt model "väntrummet hos tandläkaren" inte riktigt min inredningsstil. Det skulle inte heller göra ett över 100 år gammalt hus någon rättvisa.

När jag är ute och jobbar (dvs innan corona) och fotar terrängdagarna på fälttävlan klär jag mig i bubbelgumsrosa. I have my reasons :devil: Vilket fått folk att tro att det är min favoritfärg och gör dem jättebesvikna när de möter mig civilt och jag inte är klädd i bubbelgumsrosa. Favoritfärgen är marinblå :)
 
Jag avskyr vita väggar och vi har starka och neutrala färger på väggarna. Kort och gott är skandinaviskt svalt och sterilt model "väntrummet hos tandläkaren" inte riktigt min inredningsstil. Det skulle inte heller göra ett över 100 år gammalt hus någon rättvisa.

När jag är ute och jobbar (dvs innan corona) och fotar terrängdagarna på fälttävlan klär jag mig i bubbelgumsrosa. I have my reasons :devil: Vilket fått folk att tro att det är min favoritfärg och gör dem jättebesvikna när de möter mig civilt och jag inte är klädd i bubbelgumsrosa. Favoritfärgen är marinblå :)

Trådar blir så mycket trevligare när vi skriver vad vi gillar och inte vad vi avskyr. Det du avskyr är alltid det några tycker om.
 
Vilken del av "vi har starka och neutrala väggar färger på väggarna" och att min favoritfärg är marinblå var det du inte förstod?
Första halvan av ditt inlägg börjar du med att dissa det du tycker är fult.
Så himla onödigt när flera i tråden nämnt att de har den stilen.
 
Oj, vem säger ens till någon att den har ett opersonligt hem...?

Inte bara konstigt, svårtolkat också!

Om någon säger "vilket personligt hem du har" låter det i mina öron lite som när någon säger "det här smakade intressant" om något man inte tyckte var gott. Att det man egentligen säger är "jag tycker inte om din inredning men jag gillar att folk inreder som de själva vill" typ.
 
Jag älskar de svala, ljusa "Skandinaviska" inredningsfärgerna. Jag misstänker att det kommer från min barndom, då min pappa alltid målade väggar och dörrar etc i en svagt ljusgrå ton, mer vit än grå men inte kritvit. Även skåp, bord och stolar var målade i en matt mjuk vit färg. När det skulle tapetseras var tapeterna på sin höjd svagt gråbeigevita. Hans livs sista tapetsering i vårt finrum ("salen") blev däremot i GULD! Jag minns hur speciellt det kändes och när vi sålde huset :cry: behöll jag en bit av tapeten.

(Och Grattis till älskade pappa som skulle ha fyllt 94 år idag! :heart )
 
Jag avskyr vita väggar och vi har starka och neutrala färger på väggarna. Kort och gott är skandinaviskt svalt och sterilt model "väntrummet hos tandläkaren" inte riktigt min inredningsstil. Det skulle inte heller göra ett över 100 år gammalt hus någon rättvisa.

När jag är ute och jobbar (dvs innan corona) och fotar terrängdagarna på fälttävlan klär jag mig i bubbelgumsrosa. I have my reasons :devil: Vilket fått folk att tro att det är min favoritfärg och gör dem jättebesvikna när de möter mig civilt och jag inte är klädd i bubbelgumsrosa. Favoritfärgen är marinblå :)

Vad är en "stark och neutral" färg?
 

Liknande trådar

Fritid Jag vill måla mönster på en resväska för att kunna urskilja den från andra. Någon som har förslag på vilken sorts färg som fäster på plast?
Svar
7
· Visningar
534
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag har svart hår med inslag av naturliga gråa slingor. Testa de att tona håret i knallrosa så det gråa färgades rosa och det blev OK...
2
Svar
23
· Visningar
963
Senast: Wingates
·
Tjatter Vilken eller vilka färg/er är er favorit? 🙂 Minns inte om ämnet varit uppe förr, har det säkert, men tja, då blir det en gång till iaf...
2 3
Svar
47
· Visningar
1 580
Senast: Hedinn
·
Hemmet Vilken färg tycker ni är snyggast på dörrar och fönster i ett klassiskt svenskt falurött hus med vita knutar? Vitt, svart, grönt, gult...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 014
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp