Apropå min halta häst

J

javill

Var igår med henne i H-borg.
Kort uppdatering, hon har ju varit halt en längre tid, hältan har inte gett med sig trots vila. Hovslagare och vet, här hemma hittar inget. Pållan avlastar hö bak vid vila, antingen med benet sträckt framåt eller som när hästar sover och viker hoven bakåt.

Vet, gick metodiskt fram och sprutade led efter led och böjde emellan och vi fick trava (gick hyfsat bra när hon fick boots fram) fram och tillbaka. Sist sprutades höftleden med en JÄTTEspruta :eek: . Nåväl, pållan fortfarande halt. Vet. undersöker bäckenet rektalt och bäckenet känns fint men, hon hittar då en knytnävsstor knuta på högersidan. Vid ultraljud visar den sig innehålla vätska. Knutan kunde även kännas vid vaginal undersökning. Eftersom de inte hittat något annat så misstänker de att det är denna som orsakar hältan. Pållan fick bo över och idag ska de ta prover på vätskan i knutan och se vad det är för något. Usch det känns både trist och jobbigt att vänta i ovisshet.

Någon som varit med om något liknande?
 
Sv: Apropå min halta häst

Var exakt sitter knutan? *Nyf* och vad kallade dem det för knuta?
 
Sv: Apropå min halta häst

De kallade den bara för vätskefylld knuta. De visste inte riktigt vad det var utan hoppades få reda på mer idag med hjälp av prover. Som jag fattade det så satt den ca 1 dm in från analöppningen och verkade inte sitta fast vare sig i ändtarmen eller vaginan.
Hon hade ju föl som vandes av jan/feb. Kan det ha något med mjölkproduktionen att göra? Hon hade ju misstänkt juverinflammation men, det blev liksom aldrig något av det. Bakt, prover visade inget.
 
Uppdatering

Pratade precis med vet. de hade inte lyckats komma åt med en spruta för att få ut vätska och ta prov på. :( I alla fall hade de tagit blodprov och hon hade mkt höga halter av vita blodkroppar så någon slags inflammation (jag vet inte om det var det eller infektion han sa) tydde det på. De skulle i alla fall sätta henne på penecillin över helgen och ta nytt prov på måndag för att se om det gett med sig till dess.

Frågade om var den satt. Den satt på bäckenbotten (?!). Hade inget samband med vagina eller ändtarm och det uteslöt då att det kunde bero på en förlossningsskada. Frågade också om det kunde ha att göra med avvänjningen. Hon började ju avlasta benet strax efter det och fick misstänkt juverinflammation. Det var inte omöjligt men, det kunde lika gärna vara denna knölen som utlöste den misstänkta juverinflammationen.

Jaja, ville bara berätta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 184
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 016
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 646
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Hat
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp