Apropå skäckar...

Pazuzu

Trådstartare
Är det någon som har/känner till en halvblodsskäck med godkänd stam dvs. ej endast avelsvärderade hingstar? :confused:

Nyfiken...
 
Jo, det vet jag, men jag såg i en annons för några år sedan en skäck som var till salu. Stoet var stamboksfört! Är det möjligt att få en skäck av två "helfärgade" föräldrar! :confused:
 
Men STON finns det ju! Det räcker att en förälder är skäck för att fölet ska bli skäck, och det finns ston med tre leds godkända hingstar i stammen (som inte är skäckar). Jag vet inte hur många det finns, men några i alla fall.
 
Jepp!!! :D :D :D

Precis så är det med mina ston som är e:Marwin - Troll respektive As De Thurin - Anart...stammarna har byggts på ett skäcksto i botten genom att använda godkända hingstar. ;) :D

Men däremot finns det ju tex godkända hingstar i tex Tyskland...köper man ett föl efter en sådan....så kan man byta in papperna här mot tex fullständiga gröna papper under förutsättning att även mödernet är fullgott. ;) :D
 
Jag tror att stoet i annonsen hade "svensk" stam, dock. Det kanske är som Magdalena skrev, att det finns tre generationers godkända hingstar bakom stoet. Då kan hon väl bli stamboksförd? Eller är det fyra godkända generationer? :confused:
 
Det räcker med tre godkända led för ston! :)

Däremot så behövs det fyra för hingstar eftersom deras mamma måste vara stamboksförd!
 
sambesi är godkänd i tyskland,jag tror han är godkänd i holland med men är inte säker. men han är bara avelsvärderad i svergie.

men det finns en svensk skäck förening, tag kontakt med dom, dom borde veta :)
 

Liknande trådar

Avel Idag föddes mitt efterlängtade föl🥺 kan dock inte komma på ett namn, hade tänkt Valkyria men det blev en hingst. Någon med några tips...
Svar
10
· Visningar
814
Kropp & Själ Ja alltså hur känns det i kroppen? Kollegan fick precis en host och nysattack och jag kunde se hur kroppen tog i runt buken. Sedan sa...
Svar
5
· Visningar
390
Senast: Murphy
·
Lantbruksdjur Det har flyttat in nya kor i byn och jag har fullständigt kärat ner mig i dessa underbart vackra skapelser :love: Jag kan väldigt lite...
2
Svar
37
· Visningar
4 102
Senast: Luff
·
Juridik & Ekonomi Min mamma dog innan sina egna föräldrar, dvs innan min mormor och morfar. Min mormor och morfar hade även två andra barn. När min...
Svar
1
· Visningar
979
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp