Apropå utrustning lydnad och tvång

moli

Trådstartare
Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att rida hästen på kandar. VARFÖR? Hästarna kan i vissa fall varken svälja ordentligt eller stänga munnen. Titta noga på hästarnas munnar nästa gång det är grand prix på TV. Det rinner saliv ur somliga hästar. Normalt sväljer hästen om det blir för mycket. Andra har munnen mer eller mindre öppen. En gissning är att det inte finns plats nog att stänga ordentligt.

Jag tycker att det är att kränka hästen. Det ultimata vore om de red lika "vackert".. :crazy: utan huvudlag då det bevisligen går. Eller åtminstone på vanligt tränsbett.

Titta sedan på hopptävlingar. Hur många av hästarna klarar att hålla munnen stängd och inte piska med svansen en hel runda?

Eller för all del Islandshästtävlingar, vid islandshäst VM tex var det en mängd hästar som vid betselkontroll visade sig ha skador i munnen orsakade av bett& nosgrimmor. Sveriges såkallade hästtandläkare berättar på sina hemsidor om skador uppkomna genom felaktig nosgrimme användning osv. Och som sagt. Se er omkring.

Pessoa bett som är så populärt nuförtiden är en annan grej som jag själv använt ibland och tyckt varit bra och kännts ganska bra tills jag förstod varför det var så effektivt. Bettets utformning gör att det hissas upp mot tänderna när man tar i tygeln. Inte konstigt att hästarna lyder. Undrar om alla som använder bettet vet det och förstår hur det inverkar på hästen. Tänk själv. Metall mot tand. Hur känns det?

Det gör ONT i mig att se ryttare som bestraffar sin ahästar med ett hastigt ryck i tygeln, och jag har själv gjort det i ren okunskap tidigare i min "ridkarriär", för att jag sett andra göra så. Hur känns DET? Stor risk att man slår bettet mot tänderna.

Tänk igenom vad de bett och nosgrimmor du använder får för teknisk inverkan på hästen, använd dem inte för att andra gör det, eller av gammal vana.

Mycket kan man lista ut själv eller genom att läsa sig till fakta på nätet. Finns en del intressanta sidor som visar hur utrustning fungerar och inverkar rent tekniskt. www.sustainabledressage.com tex. som en tjej som finns här på Buke gjort.

Sedan finns det en väldigt kontroversiell hemsidahttp://www.nevzorov-haute-ecole.com/ Min nye idol Alexander Nevzorov.

Jag såg hans film och grät över hur hästar behandlas. Dels rider han själv helt otroligt bra utan huvudlag på väldiga kraftpaket till hästar och utövar frihetsdressyr på tidigare ruskigt aggressiva hästar. Vän av NH skulle nog sätta kaffet i halsen av vissa stegrings övningar, men hästarna såg fria och levnadsglada ut och såg alltid till att akta sig för att träffa tränaren i sin vilda framfart.

VARNING!! Letar ni runt på sidan så var beredda på att det är många groteskt hemska bilder. Men det finns även gallerier där han själv rider och arbetar hästar. (Riktigt intressant)

Man kan kanske avfärda den sidan med att "så är det inte i sverige". Men ÄR DET INTE? Ser man inte blödande munnar även här ibland, samt hopsnörda munnar och skarpa bett.. Framförallt ser man en massa dragande i hästarna, piskande med spö och sporrar, blottade ögonvitor, piskande svansar och gapande munnar. Eller har jag fel?

Det finns i alla discipliner och på alla nivåer.

Rannsaka dig själv.. Behöver hästen ridas på pelham, behöver du sporrar, behöver hästen en aachenrem, eller ens en nosgrimma, behöver du spöet? Och varför? Och vad skulle du kunna göra för att ta bort dem?

Vill du det? Eller varför inte? Är det rätt att vi skall sätta på hästen diverse remtyg och skrot för att vi inte kan kontrollera den? Borde vi inte istället försöka få den att vilja samarbeta med oss för att den tycker om det och får ut någonting av det?

Jag vet att det finns massor av god ridning, men det finns lite för mycket dålig ridning också. Jag kan inte heller ständigt rida i harmoni med vilken häst som helst. Det är svårt, men det är iallafall vad jag eftersträvar.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att rida hästen på kandar. VARFÖR?

För att det på den nivå kandar krävs skall finnas sådan ryttarskicklighet att man kan rida på kandar, och det skall visas upp.

Personligen har jag länge efterlyst valfrihet mellan tränsbett och kandar även i det högre klasserna, och JAG skulle de facto om JAG fick drömma sätta två ekipage som gör exakt likvärdiga program men den ena gör det på tränsbett och den andra kandar, den på tränsbett före.

Hästarna kan i vissa fall varken svälja ordentligt eller stänga munnen. Titta noga på hästarnas munnar nästa gång det är grand prix på TV. Det rinner saliv ur somliga hästar. Normalt sväljer hästen om det blir för mycket. Andra har munnen mer eller mindre öppen. En gissning är att det inte finns plats nog att stänga ordentligt.

Det är inte TR:s fel. Dvs felet där ligger inte i att vi kräver kandar från en viss nivå, utan på att RYTTAREN inte valt rätt typ av stång och bridong. Kan min D-ponny arabvalack med minimun och låg gom få plats med kandar (inklusive stänga munnen och svälja) så nog kan de hittat en betsling där de större halvbloden kan det också. Men jag fick leta ihjäl mig efter en NÄTT stång, en utan port (tungfrihet) utan som istället var svagt böjd. Och jag har kollat på mååååånga 'monsterstänger' som varit tjooocka, haft hööga tungfriheter etc i mitt sökande. Det där med tungfriheten är värt att nämnas, petar den hästen i gommen (vilket den gör om den är för hög för just den hästens mun) så KOMMER hästen öppna munnen, då de gör det vid tryck upp i gommen. Samtidigt så kan en hög tungfrihet få hästen att hålla huvudet i specifik vinkel, då det blir väldigt obehagligt att slå upp det tom, vilket det säkert finns mer än en ryttare som tackar lite extra för..tyvärr..


Titta sedan på hopptävlingar. Hur många av hästarna klarar att hålla munnen stängd och inte piska med svansen en hel runda?

Hopptävlingar tycker jag man får se lite annorlunda på. Det ideala är en häst som hela tiden lyssnar på ryttarens hjälper. Samtidigt talar vi höga hinder, laddade hästar, en atmosfär som är långt ifrån den hemmavid etc. Dessutom krävs det både mod och vilja från hästens sida när vi har hinder på 1,60. Och då är det ofta svårt att komma ifrån att de måste betslas upp och/eller 'tas tag' i. Där premierar jag faktiskt att de KAN öppna munnen, jag tycker det är värre att se myckets karp betsling ihop med nedre nosgrimma. Extremexemplet är nog den häst som hade kandar OCH acchenrem på nosgrimman. Säkerligen gav det ypperlig broms, men hästen har inget annat sätt att mildra effekten än att vika in huvudet och/eller sänka tempot. Men de som t ex rids på olika versioner av tränsbett, med enbart engelsk nosgrimma, de kan iaf mildra det hela genom att gapa.
Men soms agt, idealet är något helt annat oavsett, men jag vet ärligt talat inte om man kan få till idealet under en tävling på den nivå det är vi ser på TV? *fundering*

Men ur min amatörsynpunkt, så jag fick BETSLA NER när vi börjad ehoppträna. Hästen bjuder ganska rejält mot hindrena, jag tar upp och hästen - som är käänslig i sin mun - svarar direkt och lite för mycket och vi får hackiga rundor. Så jag betslade ner från tredelat till rakt för att komma undan det. Rakt tar han mer stöd på och är inte riiiiktigt lika hyperkänslig på.

Tänk igenom vad de bett och nosgrimmor du använder får för teknisk inverkan på hästen, använd dem inte för att andra gör det, eller av gammal vana.

Efter att ha fått in valacken i mitt liv (för sju år sen, tiden flyger!) så har jag tack och lov även fått lära mig mer om betsling. Men ffa har jag lärt mig att TITTA I MUNNEN på hästen, och se hur den egentligen ser ut. Och det är något jag aldrig ens förr funderat över, om hästen har låg gom, hög gom, tjock tunga, tunn tunga, köttiga läppar eller smala läppar etc. Men med valacken var det ett himla sjå att hitta fungerande bett, och på vägen mot det fungerande bettet började jag ju inse ett och annat och lägga ihop ett och annat. Och började fundera på varför typ X av bett generellt sett fungerade bättre (men inte bra) än typ Y av bett. Och insåg att det måste hänga ihop med hur de beter sig i munnen. Och sen började jag undra VARFÖR han föredrog betta vtyp X.. och började kolla i munnen. Och bingo ;) Idag kan jag direkt säga om han kommer tycka ja eller nej om ett bett redan när jag ser det i affären. För han har låg gom, inget får kunna peta upp i gommen ett enda dugg, dessutom vill han ha lantryck och tungtryck.

Nosgrimmor har jag bara engelska som ren utseendemässig detalj. Har iofs aldrig haft en enda bettskada eller sår i munnen på mina förr heller, men det beror snarare på att de haft 'okomplicerad' munanatomi. För stackars kallbloddstoet gick både på pessoa, tvådelat pelham MED aachenrem och diverse annat inte så himla övertänkt..

Rannsaka dig själv.. Behöver hästen ridas på pelham, behöver du sporrar, behöver hästen en aachenrem, eller ens en nosgrimma, behöver du spöet? Och varför? Och vad skulle du kunna göra för att ta bort dem?

Håller helt med dig, samtidigt så vad gäller 'behöver' så anser jag inte att för att jag INTE BEHÖVER en sak så är det fel att använda den. Jag behöver inte sporrar - alls. Men jag tävlar på sporrar, dels för att det krävs förr eller senare, och dels för att med sporrar kan jag ge ännu mer 'osynliga' hjälper. Samma sakmed nosgrimma. Mina hästar behöver det inte - alls. Men jag tycker det är snyggare med en engelsk nosgrimma. Så den sitter där, så löst spänd att den inte har någon effekt. Dessutom krävs den för tävling så lika bra de vant sig.
Osv.

Däremot ska mana lltid veta VARFÖR man har en viss sak, och är svaret 'hästen lyssnar inte annars' så är det fel anledning.. :angel:



Vill du det? Eller varför inte? Är det rätt att vi skall sätta på hästen diverse remtyg och skrot för att vi inte kan kontrollera den? Borde vi inte istället försöka få den att vilja samarbeta med oss för att den tycker om det och får ut någonting av det?

Håller återigen med och lever ju efter det själv också! :bow: MEN, även jag betslar upp ibland, som ren kontrollåtgärd. En överpigg häst som det pyser ur öronen på och som ligger på väljer jag hellre att betsla upp och låta 'pysa ut lite ånga' än sitta och 'nagga' om och om igen med halvhalter och upptag och strunta i att galoppera av den, eller att galoppera av den men sen få ha lite dragkamp när vi ska bryta av.
Så jag ser inget fel i att enstaka gånger betsla upp. Däremot gillar jag inte om man hela tiden betslar upp när man ska rida ut/hoppa/etc. Dvs det ska vara EN enstaka gång, inte under en specifik typ av ridning.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Bra inlägg bägge två :bow: :bow:
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Har läst igenom och funderat en hel del, det är mycket jag skulle kunna kommentera, men det tänker jag inte göra. Jag tänker dock ge dig en liten frågeställare angående

Det gör ONT i mig att se ryttare som bestraffar sin ahästar med ett hastigt ryck i tygeln, och jag har själv gjort det i ren okunskap tidigare i min "ridkarriär", för att jag sett andra göra så. Hur känns DET? Stor risk att man slår bettet mot tänderna.

Tycker du då att det är bättre att sitta och blådra för allt man är värd och hoppas att hästen "släpper"?
Det beror ju såklart på situationen, men tex om du sitter på en häst som försöker springa ifrån arbetet genom att öka takten för varje grej du ber om. Ska man då sitta och hålla i hästen och låta den hänga i handen eller ska man göra snabba halvhalter ("ryck") varje gång hästen ökar takten tycker du?
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Jag hävdar, som alltid, att dressyr skulle vara intressantare om det var förbjudet att rida med nosgrimma. Alternativt att alla klubbar förses med en enhetlig liten plastkloss, denna plastkloss ska användas vid bettkontroll och ska få plats mellan nosgrimma och nosrygg för att kontrolelra att ingen spänt för hårt.

De flesta hästar kan gå med stängd mun med kandar och svälja. Men för det krävs förstås lösgjordhet. Sen finns det hästar som inte kan gå på kandar. Tough luck, nu är det bestämt att det ska vara enhetlig utrustning i dressyr och man har valt att den enhetliga betslingen i högre klasser ska vara kandar eftersom det har alla funktioner man behöver.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

moli skrev:
Jag har funderat en hel del på sista tiden över hur hästar behandlas av oss ryttare. På dressyrtävlingar tex där det "ultimata" är att rida hästen på kandar. VARFÖR? Hästarna kan i vissa fall varken svälja ordentligt eller stänga munnen. Titta noga på hästarnas munnar nästa gång det är grand prix på TV. Det rinner saliv ur somliga hästar. Normalt sväljer hästen om det blir för mycket. Andra har munnen mer eller mindre öppen. En gissning är att det inte finns plats nog att stänga ordentligt.

Jag tycker att det är att kränka hästen. Det ultimata vore om de red lika "vackert".. :crazy: utan huvudlag då det bevisligen går. Eller åtminstone på vanligt tränsbett.

Titta sedan på hopptävlingar. Hur många av hästarna klarar att hålla munnen stängd och inte piska med svansen en hel runda?

Eller för all del Islandshästtävlingar, vid islandshäst VM tex var det en mängd hästar som vid betselkontroll visade sig ha skador i munnen orsakade av bett& nosgrimmor. Sveriges såkallade hästtandläkare berättar på sina hemsidor om skador uppkomna genom felaktig nosgrimme användning osv. Och som sagt. Se er omkring.

Pessoa bett som är så populärt nuförtiden är en annan grej som jag själv använt ibland och tyckt varit bra och kännts ganska bra tills jag förstod varför det var så effektivt. Bettets utformning gör att det hissas upp mot tänderna när man tar i tygeln. Inte konstigt att hästarna lyder. Undrar om alla som använder bettet vet det och förstår hur det inverkar på hästen. Tänk själv. Metall mot tand. Hur känns det?

Det gör ONT i mig att se ryttare som bestraffar sin ahästar med ett hastigt ryck i tygeln, och jag har själv gjort det i ren okunskap tidigare i min "ridkarriär", för att jag sett andra göra så. Hur känns DET? Stor risk att man slår bettet mot tänderna.

Tänk igenom vad de bett och nosgrimmor du använder får för teknisk inverkan på hästen, använd dem inte för att andra gör det, eller av gammal vana.

Mycket kan man lista ut själv eller genom att läsa sig till fakta på nätet. Finns en del intressanta sidor som visar hur utrustning fungerar och inverkar rent tekniskt. www.sustainabledressage.com tex. som en tjej som finns här på Buke gjort.

Sedan finns det en väldigt kontroversiell hemsidahttp://www.nevzorov-haute-ecole.com/ Min nye idol Alexander Nevzorov.

Jag såg hans film och grät över hur hästar behandlas. Dels rider han själv helt otroligt bra utan huvudlag på väldiga kraftpaket till hästar och utövar frihetsdressyr på tidigare ruskigt aggressiva hästar. Vän av NH skulle nog sätta kaffet i halsen av vissa stegrings övningar, men hästarna såg fria och levnadsglada ut och såg alltid till att akta sig för att träffa tränaren i sin vilda framfart.

VARNING!! Letar ni runt på sidan så var beredda på att det är många groteskt hemska bilder. Men det finns även gallerier där han själv rider och arbetar hästar. (Riktigt intressant)

Man kan kanske avfärda den sidan med att "så är det inte i sverige". Men ÄR DET INTE? Ser man inte blödande munnar även här ibland, samt hopsnörda munnar och skarpa bett.. Framförallt ser man en massa dragande i hästarna, piskande med spö och sporrar, blottade ögonvitor, piskande svansar och gapande munnar. Eller har jag fel?

Det finns i alla discipliner och på alla nivåer.

Rannsaka dig själv.. Behöver hästen ridas på pelham, behöver du sporrar, behöver hästen en aachenrem, eller ens en nosgrimma, behöver du spöet? Och varför? Och vad skulle du kunna göra för att ta bort dem?

Vill du det? Eller varför inte? Är det rätt att vi skall sätta på hästen diverse remtyg och skrot för att vi inte kan kontrollera den? Borde vi inte istället försöka få den att vilja samarbeta med oss för att den tycker om det och får ut någonting av det?

Jag vet att det finns massor av god ridning, men det finns lite för mycket dålig ridning också. Jag kan inte heller ständigt rida i harmoni med vilken häst som helst. Det är svårt, men det är iallafall vad jag eftersträvar.

jag har också funderat på detta, och håller med dig till 100.

molvi
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Alexandra_W skrev:
För att det på den nivå kandar krävs skall finnas sådan ryttarskicklighet att man kan rida på kandar, och det skall visas upp.

Lite konstigt ändå i min värld att det man eftersträvar är att klara av att rida med kandar då det borde vara svårare att tex. rida bettlöst.

Jag tror inte att alla hästar som rids på kandar lider. Men man kan ju ta sig en funderare på om det borde vara strängare regler på riktigt tillpassad betsling. För det kan ju inte vara rätt som sagt att hästen skall ha ett för stort bett i munnen alternativt att man skall få tävla på bett med väldigt hög port som tvingar hästen att hålla huvudet i ett visst läge. Det är ju ingen sport.

Nu är jag som du hör inte så insatt i tävlingsdressyr, men visst finns det väl bettregler och utrustningskontroller även där?

Alexandra_W skrev:
Hopptävlingar tycker jag man får se lite annorlunda på. Det ideala är en häst som hela tiden lyssnar på ryttarens hjälper. Samtidigt talar vi höga hinder, laddade hästar, en atmosfär som är långt ifrån den hemmavid etc. Dessutom krävs det både mod och vilja från hästens sida när vi har hinder på 1,60. Och då är det ofta svårt att komma ifrån att de måste betslas upp och/eller 'tas tag' i. Där premierar jag faktiskt att de KAN öppna munnen, jag tycker det är värre att se myckets karp betsling ihop med nedre nosgrimma.

Jag förstår hur du tänker. Och det är väl lite samma problem med Islandshästtävlingar på hög nivå då det ofta handlar om extremt heta hästar. Då är det väldigt svårt att hela tiden rida mjukt och harmoniskt. I synnerhet med fem hingstar på banan vilket inte hör till ovanigheterna inom islandshästridningen.

Alexandra_W skrev:
Men soms agt, idealet är något helt annat oavsett, men jag vet ärligt talat inte om man kan få till idealet under en tävling på den nivå det är vi ser på TV? *fundering*
Nej, det är m.a.o läge för någon hästvänligare uppfinning att styra dessa hästar med/ läge för ett annat sätt att träna dem. jag vill inte förbjuda hoppning heller, men att man skall ta sig en ordentlig funderare och göra sitt bästa för att rida så mjukt det bara går även i sådana sammanhang.

Alexandra_W skrev:
Håller helt med dig, samtidigt så vad gäller 'behöver' så anser jag inte att för att jag INTE BEHÖVER en sak så är det fel att använda den. ---

Så jag ser inget fel i att enstaka gånger betsla upp. Däremot gillar jag inte om man hela tiden betslar upp när man ska rida ut/hoppa/etc. Dvs det ska vara EN enstaka gång, inte under en specifik typ av ridning.

Samma här. jag fördömer varken användandet av bett, nosgrimmor eller annat, jag använder själv dressyrspö ibland när jag rider, och för det mesta nosgrimma och bett. Det handlar om hur det används.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Skrauti skrev:
Tycker du då att det är bättre att sitta och blådra för allt man är värd och hoppas att hästen "släpper"?
Det beror ju såklart på situationen, men tex om du sitter på en häst som försöker springa ifrån arbetet genom att öka takten för varje grej du ber om. Ska man då sitta och hålla i hästen och låta den hänga i handen eller ska man göra snabba halvhalter ("ryck") varje gång hästen ökar takten tycker du?

Nej, det är lika illa. Istället bör man lätta på kontakten med munnen och försöka lugna ner den med rösten och kroppsspråket. Det går. (Går det inte är problemet troligen att hästen har ont, alternativt har man stora kommunikationsproblem, och det är läge att ta många steg tillbaka i utbildnigen) Ofta ligger det problemet i hur ryttaren sitter på hästen och hur den inverkar. Har man sin egen tygdpunkt för långt fram på en väldigt framåt häst och inte driver utan bara reglerar hastigheten med tyglarna så får man ofta den reaktionen. Hästen blir framtung och försöker springa ifatt sin tyngdpunkt. Samma sak om man har en lite trögare häst och sitter i stolsits och håller balansen i tyglarna. -SLÄPP!- Och driv in baken istället för att mixtra med munnen.

En halvhalt är inte lika med ett ryck. ett ryck är just ett ryck och fyller ingen annan funktion än att det gör hästen illa i munnen. En halvhalt skall göra hästen uppmärksam och få den att trampa under sig bättre. En halvhalt behöver inte ens ha med tyglarna att göra, utan kan göras med vikthjälper på en känslig häst.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Lite konstigt ändå i min värld att det man eftersträvar är att klara av att rida med kandar då det borde vara svårare att tex. rida bettlöst.

Det där är lite av en sanning med modifikation. Det är svårare att finlira med bettlöst, men man kan vingla, ha olika 'tryck' på höger- resp vänstertygel, man kan 'nagga' hästen med handen när man rider lätt etc utan att det ger så jättestort utslag på en normal häst.

Men att 'nagga' i lättridningen eller ha ojämnt tryck etc på kandar och du är avslöjad tämligen direkt. Däremot är det mycket lättare att 'finlira'

Så för mig ska en riktigt duktig ryttare på en välskolad häst kunna rida LIKA BRA på både kandar som bettlöst. För de har olika fördelar och nackdelar.


Nu är jag som du hör inte så insatt i tävlingsdressyr, men visst finns det väl bettregler och utrustningskontroller även där?

Jajamensan, och i dressyren är betslingen ganska HÅRT reglerad. På gott och ont. De har t ex nån fix ide om att inte tillåta raka bett, horribelt nog?? Men det är väldigts trikta regler för vilka bett som är tävlingsgodkända, och på tränsbettsnivå så är det i princip bara tredelade med rundad mittdel med fasta eller lösa ringar, samt tvådelade med fasta eller lösa ringar som är tillåtna. Allt annat är otillåtet. Nu har de släppt lite på reglerna så nu tillåts lite mer material i bettet, innan var det bara metall som tilläts, och en och samma metall i bettet.

På kandarfronten så finns det heller inte så himla stor variation, tvådelad eller tredelad bridong och stångbett då. Stången har vissa måttregler vad gäller skänklarna (så att du inte får för stor utväxling). Däremot så såvitt jag vet är det ingen reglering hur stor porten/tungfriheten får vara.

Bettkontroll förekommer, för att kontrollera att du inte rider med otillåtet bett. De ska också reagera om nosgrimman är för hårt åtdragen etc, men det ska jag låta osagt om det görs. Bettkontroll har jag råkat ut för, men aldrig nosgrimmekontroll.

Apropå nosgrimma förresten så är den också reglerad. På kandar tillåts bara engelsk (med pullbackknäppning eller vanlig), på träns tillåts engelsk, engelsk med aachenrem eller remontgrimma.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

svea skrev:
Jag hävdar, som alltid, att dressyr skulle vara intressantare om det var förbjudet att rida med nosgrimma. Alternativt att alla klubbar förses med en enhetlig liten plastkloss, denna plastkloss ska användas vid bettkontroll och ska få plats mellan nosgrimma och nosrygg för att kontrolelra att ingen spänt för hårt.

De flesta hästar kan gå med stängd mun med kandar och svälja. Men för det krävs förstås lösgjordhet. Sen finns det hästar som inte kan gå på kandar. Tough luck, nu är det bestämt att det ska vara enhetlig utrustning i dressyr och man har valt att den enhetliga betslingen i högre klasser ska vara kandar eftersom det har alla funktioner man behöver.

Det borde gå att få dispens, alternativt borde ryttare som rider hästen så som jag beskrev, med halvöppen mun eller rinnande aliv få en varning av etiska skäl. Man kan ju inte bara acceptera att bettet passar dåligt och låta det passera trots att hästens naturliga reflexer hindras. Som att svälja..

Jättebra idé också med klossen! På islandshäst-tävlingar görs ofta stickprov med hovbeslagskontroll och kontroll av övrig utrustning, boots, bett etc, samt att man får poängavdrag alternativt varningar för grov ridning. Man kan även bli varnad för osportsligt beteende som att man svär åt sin häst. "Jävla hästdjävel" accepteras inte.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Använder själv aldrig bett. En häst KAN INTE andas normalt med ett bett i munnen. En häst som anstänger sej har munnen stängd vilket väldigt många hästar med bett ej har. Man brukar säga att bettet aldrig är skarpare än den hand som håller i tyglarna. Men ett bett skadar en häst oavsett om man har tyglar eller ej, det finns ju som redan är väl känt ingen som helst plats över för ett bett i en hästs mun, det TAR sej plats. Sen är det förstås upp till var och en att avgöra om detta är okej!

Jag ansåg inte att det var det och slutade med bett och det går bättre utan!

:bow: till dej!
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Nu han jag fråga vad du svarade på innan jag såg ditt svar. ;) Bra att det är reglerat till viss del iallafall.

Jag har aldrig ridit på kandar, (okej, en gång på en skengalen häst på irland, och det var inte mitt bettval, han lyssnade inte på det heller när han drog) men jag köper din beskrivning, det låter rimligt att det är ganska svårt att fuska med kandar.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Toffel skrev:
Använder själv aldrig bett. En häst KAN INTE andas normalt med ett bett i munnen. En häst som anstänger sej har munnen stängd vilket väldigt många hästar med bett ej har. Man brukar säga att bettet aldrig är skarpare än den hand som håller i tyglarna. Men ett bett skadar en häst oavsett om man har tyglar eller ej, det finns ju som redan är väl känt ingen som helst plats över för ett bett i en hästs mun, det TAR sej plats. Sen är det förstås upp till var och en att avgöra om detta är okej!

Jag ansåg inte att det var det och slutade med bett och det går bättre utan!

:bow: till dej!

Så alla hästar som arbetar normalt (dvs med normal kapacitet, inte blir andfådda tidigare än de borde, klarar av både jobb och snabba galopper etc) med stängd mun på bett, de lider av konstant syrebrist/försämrad anindning då menar du?

Och vad för skador menar du att bett ALLTID ger?
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Det finns saker som det är lättare att dölja med (dvs fuska med) med kandar med. Min herre tiltar huvudet åt ena sidan och går med ojämnt bettstöd när han tycker det är jooobbigt och inte är riktigt lossriden. Med kandaret kan jag genom att krama stångtygeln på ena sidan lite extra (dvs osynligt, skulle bara märkas om man satte tryckmätare i tyglarna) se till att han inte tiltar (eller, jag tiltar tillbaka huvudet). Det kan jag inte med tränsbett, utan där är enda lösningen att rida loss honom ordentligt (och akta mig för att kräva för mycket så det blir för jobbigt).

Samma sak i sidvärtes etc. Just det där huvudtiltandet kan jag maskera fullständigt på kandar men inte på tränsbett.

Sen, en sak som är ganska ironisk. Många tycker att man ser hopdragna, krullande hästar på kandar, som pga stången krullar ihop sig. Och man ser det väldigt ofta på lägre nivåer med. Det 'roliga' är att stången LÄNGER UT hästen, den ska sänka nacken och länga ut halslinjen (en häst som inte har lärt sig att stången betyder det är inte redo för kandar) och det är tränsbettet som höjer och/eller 'böjer in' näsan (krullar).

Men tar du för hårt i stången så kommer hästen krulla iom att du får en väldigt käck hävstångseffekt. Men stången på ett kandar ska alltså ha rakt motsatt effekt.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Alexandra_W skrev:
Sen, en sak som är ganska ironisk. Många tycker att man ser hopdragna, krullande hästar på kandar, som pga stången krullar ihop sig. Och man ser det väldigt ofta på lägre nivåer med. Det 'roliga' är att stången LÄNGER UT hästen, den ska sänka nacken och länga ut halslinjen (en häst som inte har lärt sig att stången betyder det är inte redo för kandar) och det är tränsbettet som höjer och/eller 'böjer in' näsan (krullar).

Men tar du för hårt i stången så kommer hästen krulla iom att du får en väldigt käck hävstångseffekt. Men stången på ett kandar ska alltså ha rakt motsatt effekt.

Samma sak som ett isländskt stångbett alltså. Jag har hört argumentet att rida på det för att få upp huvudet på hästen, men det måste vara helt galet tänkt då jag den enda gången jag testat tyckte att det fick min häst att sänka huvudet. (Vilket är positivt då min häst har en ful underhals om jag jobbar på att få bort) Men jag tror inte att det är läge att rida honom mer på stången riktigt ännu.

Jag håller på att lära mig att rida honom i form på hackamore. För att jag inte skall kunna fuska med att fippla med bettet vilket ju är lätt hänt. Igår klarade jag för första gången att trava honom ute en längre sträcka med höjd rygg på hackamoret med jättelös kontakt! :love: Det var häftigt. Alla borde testa att rida sin häst bettlöst mellan varven.

Vanlig vardagsdressyr bör gå lika bra som att rida med bett, annars rider man för mycket med handen.

Jag tyckte att jag red mycket med sätet, men det tar ändå tid att få samma resultat utan bett som med. Väldigt avslöjande. Jag var tex. till för någon månad sedan fast övertygad om att det ÄR svårare att svänga med hackamore än med bett. Det är det inte alls vet jag nu. Det handlar om hur noga man är med vikthjälperna.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Bara en fråga, hur duktig är du/ni som uttalat er i tråden egentligen? Vad kan ni om hur hästar fungerar fysiologist, träningsmässigt osv. Är det det känslomässiga som får er att tycka så här eller är det bevisad vetenskaplig fakta? För att ta ett ex: Häöstarna har så mycket bett i munnen att de inte kan svälja. Hästar kan inte (om du frågar foder experter alltså folk som inte har något med ridningen att göra) vid hög salivproduktion (som uppkommer när hästen är lösgjoird och i eftergift då den avslappnat arbetar) svälja allt, för att hästars munnar är inte gjorda för att kunna svälja bara saliv, hästar är gjorda för att salivet ska sväljas samtidigt som strå, inte som för människor närhelst vi önskar.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Hej, jag har ingen utbildning på hästars fysiologi. Vad jag uttalat mig om är vad jag själv sett och snappat upp dels i verkliga livet och dels vad jag snappat upp vid besök av hästtandläkare och på föreläsningar om bett och betsling i olika sammanhang. samt naturligtvis från litteratur, film och internet. Jag tror inte på allt jag ser eller hör, men ju fler skador jag ser av felaktigt användande av bett och nosgrimmor jag ser desto mer tveksam till att de finns i så många "fiffiga" utföranden blir jag.

Likaväl blir jag känslomässigt berörd av att se hästar bestraffas med spörapp, sågning/ ryck i munnen, slag med knytnäven osv.

Jag anser mig inte vara någon expert. Men det behöver man inte vara för att förstå att det inte finns mycket plats i en hästmun. Vad jag lärt mig är att onormalt hög salivproduktion inte är önskvärt (dvs då det rinner ur hästens mun). Jag kan ha missuppfattat att orsaken är att de inte kan svälja pg av vad de har i munnen. Att de inte skall kunna svälja annat än när de äter/dricker visste jag inte? Vad beror det på? Och jag undrar om salivprouktionen skulle vara lika rinnande om hästen i fråga reds bettlöst. Med möjlighet att svälja, rent hypotetiskt om de nu kan det i detta sammanhang, samt utan metallföremål i munnen som borde stimulera salivproduktionen. (Vilket jag bara gissar att den gör då det åtminstone för människor är en naturlig reaktion när man får någonting i munnen, men det är återigen bara en gissning.) Jag blir gärna överbevisad om jag har fel. vad som ser väldigt illa ut för en oinvigd behöver inte alltid vara det.
 
Sv: Apropå utrustning lydnad och tvång

Jag skulle bara vilja säga det, att jag har börjat rida min häst med bettlöst träns o allting går så mycket bättre nu när jag rider.:D

Man kan verkligen känna sig bättre med sig själv o jag tror inte att någon häst i hela världen skulle vilja ha ett bett i sin mun!
Man kan ju ställa sig själv den frågan om Du skulle vilja vara i hästens posesion men ett skarpt bett i munen med nån på sin rygg som kräver att man ska göra massa onaturliga rörelser.?!

:confused:Eller?
 

Liknande trådar

Träning Hej! Skulle behöva tips på hur jag kan gå vidare med min häst. Han gnisslar tänder när jag rider och har bett i munnen, rider jag med...
Svar
6
· Visningar
889
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Efter en helg i Falsterbo och många år inom hästnäringen har jag börjat fundera på människans syn och relation till hästen. I min...
Svar
12
· Visningar
2 543
Senast: nullo-modo
·
Dressyr Enligt en undersökning som gjorts i Danmark har hästar som tävlas utan nosgrimma mer skador i och runt mungiporna som hästar som tävlas...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 337
Senast: Eukaryot
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 557
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp