Är det elakt att sätta på ett halsband med pingla?

Riru

Trådstartare
Läste runt lite på nätet då jag funderat på att skaffa halsband med plinga till katten som går ut (japp vi blev tvungna att låta den katten gå ut då den pissade överallt av vantrivsel) då jag hoppats att det skulle minska mängden möss som dras hem.
Men är ljudet tortyr för katten? Läste några sådana kommentarer någonstans. Finns det andra alternativ i så fall?
 
Ja. Gå omkring med en bjällra runt halsen en hel dag, och ta det sedan gånger tio eftersom katter har mycket känsligare hörsel än vi människor.

Om du är orolig för att katten ska sticka eller gå vilse, sätt på ett halsband som är självutlösande med ditt telefonnummer, chippa och tatuera och var noga med att registrera katten i SKK och SVERAK. Förvånansvärt många glömmer att göra det. Se till att alla vaccinationer är giltiga eftersom katten löper större risk att bli sjuk när den går ut. Sedan är kolla masken kit med jämna mellanrum bra eftersom jag antar att den äter byten?
 
Ok då blir det ingen sådan. Tänkte att de ändå är så otroligt vanliga i butiker att det inte kunde vara så illa, och att en del använder dom för att skrämma bort fåglar och rovdjur. Men ja, blir ändå inget sånt. Får väl stå ut med stanken och rester av döda möss vid ytterdörren :yuck:

Övrigt är såklart viktiga punkter när man har utekatt men hjälper tyvärr inte mitt problem :p:)
 
Grejen är att även med bjällra kommer du inte undan mössen. :meh: Katter är bra på att ta dom även med bjällra - talar av personlig erfarenhet när min brors katt sattes bjällra på för att han tog så många fåglar vilken min bror surnade till över, så fortsatte han glatt att ta både fågel och sork. Sedan tog jag bort bjällran när bror åkte hem :angel:
 
Mamma har bjällra på sin katt. :eek:

Men enda gången den låter, är när han själv sparkar på den. Väldigt effektiv när han vill få en dörr öppnad. :grin:
 
Jag hade inte satt en bjällra på någon katt, jag är själv ljudkänslig och tycker att det låter hemskt, tänk då hur jobbigt det måste bli med den mycket känsligare hörseln som katten har. Jag använder inte halsband heller, min katt fick panik vid försök att vänja honom och han har såpass bra lokalsinne att jag tror risken att han skulle förirra sig är liten.

Har man utekatt så får man helt enkelt acceptera att den kan ta byten. De lär sig att jaga trots eventuellt pinglande, och de riktiga storjägarna skulle nog fortsätta som vanligt om du så satte en koskälla runt halsen. :cautious: Min katt bär inte hem byten så jätteofta, men när han gör det så bär jag bort och slänger dem så fort jag ser dem, så ligger de inte och ruttnar precis vid ytterdörren. Men det kräver att man klarar av att göra det, är man mer kräsmagad så blir det såklart besvärligt.
 
Jag hade inte satt en bjällra på någon katt, jag är själv ljudkänslig och tycker att det låter hemskt, tänk då hur jobbigt det måste bli med den mycket känsligare hörseln som katten har. Jag använder inte halsband heller, min katt fick panik vid försök att vänja honom och han har såpass bra lokalsinne att jag tror risken att han skulle förirra sig är liten.

Har man utekatt så får man helt enkelt acceptera att den kan ta byten. De lär sig att jaga trots eventuellt pinglande, och de riktiga storjägarna skulle nog fortsätta som vanligt om du så satte en koskälla runt halsen. :cautious: Min katt bär inte hem byten så jätteofta, men när han gör det så bär jag bort och slänger dem så fort jag ser dem, så ligger de inte och ruttnar precis vid ytterdörren. Men det kräver att man klarar av att göra det, är man mer kräsmagad så blir det såklart besvärligt.

Jo såklart, katter är jagare så man får räkna med att de tar byten. Utekattlivet är dock bara en nödlösning för tillfället tills vi byggt en stor inhägnad i anslutning till huset. Projekt här har dock en tendens att ta lång tid på sig.. så ja.
Men nu har nog nyhetens behag börjat rinna ut, färre möss och vill vara inne mer istället.
 
Jo såklart, katter är jagare så man får räkna med att de tar byten. Utekattlivet är dock bara en nödlösning för tillfället tills vi byggt en stor inhägnad i anslutning till huset. Projekt här har dock en tendens att ta lång tid på sig.. så ja.
Men nu har nog nyhetens behag börjat rinna ut, färre möss och vill vara inne mer istället.
Börjar bli höst...
Min katt är ute nästan dygnet runt på sommaren och inne nästan dynget runt på vintern.
 
De katter som har bjällror har nog vant sig, och vissa katter är ju mera känsliga än andra. Men de flesta tycker nog att det är mer eller mindre obehagligt i början med ljudet som förföljer en.
Men som de andra har sagt så hjälper det inte bytena så mycket :grin:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Satt nästan i halsen när jag läste ett blogginlägg från ett katthem, blev riktigt förvånad över deras tankesätt faktiskt men tycker det...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
7 957
Senast: Sol
·
Övr. Katt Hej kattmänniskor, nu behöver jag verkligen er hjälp! Jag har en kattunge här hemma som är fyra månader gammal. I början gick allt...
Svar
15
· Visningar
1 743
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp