Är det ett rimlig pris/mån?

kaninälskare

Trådstartare
3650kr.
Vad man får för priset?
-vara fodervärd på en av ridskolans ponnysar. Den tas ur verksamheten och blir "din egen" men står kvar.
-Ridhus, man kan dock inte använda när det är lektioner på vardagskvällar och förmiddagar på helger.
-2 ridbanor
-Full inackordering vad gäller in-och utsläpp och fordringar. Schema på vilka som har in/utsläpp och kvällsfodrar ibland.
-I priset ingår även skoning, man behöver ej lägga mycket energi själv på det.
-Man kommer ju automatiskt få mycket hjälp om det behövs eftersom man står kvar på ridskolan
-Försäkringen står fortfarande på ridskolan om man står kvar på ridskolan.

Kan tillägga att stallet är inte vid någon storstad eller liknande. Mer utanför en lite större by.
Vill bara höra om ni tycker det är ett bra pris? Det var 3000kr för allt förut, men dom höjde nu pga foderbristen vilken är förståligt.
 
3650kr.
Vad man får för priset?
-vara fodervärd på en av ridskolans ponnysar. Den tas ur verksamheten och blir "din egen" men står kvar.
-Ridhus, man kan dock inte använda när det är lektioner på vardagskvällar och förmiddagar på helger.
-2 ridbanor
-Full inackordering vad gäller in-och utsläpp och fordringar. Schema på vilka som har in/utsläpp och kvällsfodrar ibland.
-I priset ingår även skoning, man behöver ej lägga mycket energi själv på det.
-Man kommer ju automatiskt få mycket hjälp om det behövs eftersom man står kvar på ridskolan
-Försäkringen står fortfarande på ridskolan om man står kvar på ridskolan.

Kan tillägga att stallet är inte vid någon storstad eller liknande. Mer utanför en lite större by.
Vill bara höra om ni tycker det är ett bra pris? Det var 3000kr för allt förut, men dom höjde nu pga foderbristen vilken är förståligt.
Jag tycker - vid första anblick - att det låter som ett bra pris. Det jag funderar på är vad som händer om hästen blir sjuk/skadad? Blir man ersättningsskyldig? Betalar man veterinärkostnaderna som inte täcks av försäkringen? I så fall vill man ju veta vad för slags försäkring hästen har.
 
Jag tycker - vid första anblick - att det låter som ett bra pris. Det jag funderar på är vad som händer om hästen blir sjuk/skadad? Blir man ersättningsskyldig? Betalar man veterinärkostnaderna som inte täcks av försäkringen? I så fall vill man ju veta vad för slags försäkring hästen har.
Man själv står för alla eventuella veterinärkostnader. Vet inte riktigt hur det är med försäkringen, men vet att en ponny som vi hade därifrån förut var försäkrad till 25.000 som ridskolan fick ut ifall hästen av nån anledning skulle behöva tas bort, eller inte kunna fortsätta som ridhäst längre bara. Det var de dom sa iallafall. 25.000 var priset vi köpte henne för då också.
 
Det låter som en väldigt vettig deal och en bra chans att lära sig enormt mycket i en trygg miljö med utbildad personal :) Jag undrar dock precis som @bettysmatte vem som står för veterinärvården om hästen blir sjuk/skadad, vad självrisken är om man står för det själv, om man får köra hästen till klinik själv, ja egentligen vilket ansvar du isåfall kommer ha. Det är så viktiga delar att du måste ta reda på det innan du ingår avtal. Att hästen har en livförsäkring är mindre viktigt, det viktiga är vilken veterinärvårdsförsäkring hästen har, vad som ingår, hur täckande den är, vad självrisken är och vad du kommer få stå för själv. Vaccination, tandkoll, kolla masken osv. vem står för det?
 
3650kr.
Vad man får för priset?
-vara fodervärd på en av ridskolans ponnysar. Den tas ur verksamheten och blir "din egen" men står kvar.
-Ridhus, man kan dock inte använda när det är lektioner på vardagskvällar och förmiddagar på helger.
-2 ridbanor
-Full inackordering vad gäller in-och utsläpp och fordringar. Schema på vilka som har in/utsläpp och kvällsfodrar ibland.
-I priset ingår även skoning, man behöver ej lägga mycket energi själv på det.
-Man kommer ju automatiskt få mycket hjälp om det behövs eftersom man står kvar på ridskolan
-Försäkringen står fortfarande på ridskolan om man står kvar på ridskolan.

Kan tillägga att stallet är inte vid någon storstad eller liknande. Mer utanför en lite större by.
Vill bara höra om ni tycker det är ett bra pris? Det var 3000kr för allt förut, men dom höjde nu pga foderbristen vilken är förståligt.

Alltså tillgång till "egen häst" med fullskötsel och foder? Superbra pris! Helinackordering här ligger på 5-6000 ca.

Som övriga frågar dock - vem sköter veterinärdelen, såsom kostnader, bokningar, vaccinationer etc...?
 
Som övriga frågar dock - vem sköter veterinärdelen, såsom kostnader, bokningar, vaccinationer etc...?[/QUOTE]
Man själv står för alla eventuella veterinärkostnader och vaccinationer och liknande. Ska kolla upp hur försäkringen är.
 
Som övriga frågar dock - vem sköter veterinärdelen, såsom kostnader, bokningar, vaccinationer etc...?
Man själv står för alla eventuella veterinärkostnader och vaccinationer och liknande. Ska kolla upp hur försäkringen är.[/QUOTE]
Görs veterinärbesiktning innan man tar över hästen?
 
Otroligt billigt! Är hästen vettigt försäkrad är det otroligt billigt även om man står för vacc, tandkontroll och ev vetvård. Men det är såklart viktigt att se att man har råd med det.

Hur är det med uppsägning? Kan man säga upp avtalet och med vilken uppsägningstid? Kan man säga upp avtalet även om ponnyn/hästen är skadad och vad innebär det då?
 
Man själv står för alla eventuella veterinärkostnader. Vet inte riktigt hur det är med försäkringen, men vet att en ponny som vi hade därifrån förut var försäkrad till 25.000 som ridskolan fick ut ifall hästen av nån anledning skulle behöva tas bort, eller inte kunna fortsätta som ridhäst längre bara. Det var de dom sa iallafall. 25.000 var priset vi köpte henne för då också.


Hur var det med veterinärvårdsförsäkring då? Du som fodervärd får i flesta fall stå för alla veterinärkostnader. Då är det bra att ha en försäkring om du inte har rejäl buffert att ta från. Det kostar lätt 10 tusentals kronor vid en skada.
 
Okej har tagit reda på lite mer nu. Man själv får stå för en egen försäkring. Och avtalet skulle gälla för aug-juni. Vi som fodervärdar skulle inte ha några "skyldigheter" att behöva betala massor för en eventuell operation eller liknande om någon jätteolycka skulle ske, utan isåfall skulle vi få avliva hästen istället. (såklart hoppas vi inte på det)
 
Okej har tagit reda på lite mer nu. Man själv får stå för en egen försäkring. Och avtalet skulle gälla för aug-juni. Vi som fodervärdar skulle inte ha några "skyldigheter" att behöva betala massor för en eventuell operation eller liknande om någon jätteolycka skulle ske, utan isåfall skulle vi få avliva hästen istället. (såklart hoppas vi inte på det)

Men betänk att även 'enklare' skador kan rusa iväg i pengar, det handlar inte bara om typ buköppningar. Alltså kan det vara värt att ha någon form av veterinärvårdsförsäkring på hästen.
 
3650kr.
Vad man får för priset?
-vara fodervärd på en av ridskolans ponnysar. Den tas ur verksamheten och blir "din egen" men står kvar.
-Ridhus, man kan dock inte använda när det är lektioner på vardagskvällar och förmiddagar på helger.
-2 ridbanor
-Full inackordering vad gäller in-och utsläpp och fordringar. Schema på vilka som har in/utsläpp och kvällsfodrar ibland.
-I priset ingår även skoning, man behöver ej lägga mycket energi själv på det.
-Man kommer ju automatiskt få mycket hjälp om det behövs eftersom man står kvar på ridskolan
-Försäkringen står fortfarande på ridskolan om man står kvar på ridskolan.

Kan tillägga att stallet är inte vid någon storstad eller liknande. Mer utanför en lite större by.
Vill bara höra om ni tycker det är ett bra pris? Det var 3000kr för allt förut, men dom höjde nu pga foderbristen vilken är förståligt.

Hela upplägget låter som att det kommer att locka okunniga ridskoleryttare som vill prova på att ha egen häst och lära sig, vilket är ett jättebra sätt att skapa fler kunniga hästägare, men jag hade velat lägga till lektioner i erbjudandet. Ridlektion minst en gång i veckan och teorilektioner som täcker det viktigaste.

Finns det alltid personal på plats? Det är ju värt mycket att ha någon att fråga om man är osäker utan att behöva anpassa sin stalltid.

Sen hade jag personligen inte betalat för veterinären för en häst som jag inte fritt kan välja stall, foder, hovslagare etc. Ska jag ta ansvar för en potentiellt jättedyr utgift så vill jag ha alla möjligheter att förebygga.

Så, jag tycker att det är för billigt eftersom upplägget borde innehålla mer i mina ögon.
 
Okej har tagit reda på lite mer nu. Man själv får stå för en egen försäkring. Och avtalet skulle gälla för aug-juni. Vi som fodervärdar skulle inte ha några "skyldigheter" att behöva betala massor för en eventuell operation eller liknande om någon jätteolycka skulle ske, utan isåfall skulle vi få avliva hästen istället. (såklart hoppas vi inte på det)

Jag hade aldrig gått med på att betala för vården när jag inte har full kontroll över hur hästen bor, äter, lever osv.
 
Okej har tagit reda på lite mer nu. Man själv får stå för en egen försäkring. Och avtalet skulle gälla för aug-juni. Vi som fodervärdar skulle inte ha några "skyldigheter" att behöva betala massor för en eventuell operation eller liknande om någon jätteolycka skulle ske, utan isåfall skulle vi få avliva hästen istället. (såklart hoppas vi inte på det)
Står de för skador som funnits när försäkringen tecknades?
 
Okej har tagit reda på lite mer nu. Man själv får stå för en egen försäkring. Och avtalet skulle gälla för aug-juni. Vi som fodervärdar skulle inte ha några "skyldigheter" att behöva betala massor för en eventuell operation eller liknande om någon jätteolycka skulle ske, utan isåfall skulle vi få avliva hästen istället. (såklart hoppas vi inte på det)

Det låter lite luddigt uttryckt för mig, vad innebär det att inte behöva betala massor? Ett maxbelopp för hela året du är fodervärd? Och vem bedömer om hästen ska avlivas eller opereras i de fallen? Det hade jag nog velat ha en klar skrivning om i avtalet.
 
Egen försäkring täcker det man tecknar den för om hästen inte är för gammal eller har reservationer kan man teckna en A1 om man vill.

En nytecknad försäkring täcker inget som fanns innan. Dvs du kan räkna det som en ren olycksfallsförsäkring om du ska teckna en ny försäkring - avbrott - ny försäkring ett år senare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vill ha lite input på det här lilla "dilemmat" jag har fastnat med. Jag har mina hästar inackorderade, och vår muntliga...
2
Svar
28
· Visningar
3 577
Senast: TinyWiny
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 385
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp