Är det lagligt att köra hästen lös i B-kortslastbil?

Tilma

Trådstartare
Eller är det samma regler som med vanlig transport att dom ska stå uppbundna? Kanske blandar jag ihop det med större lastbilar där hästarna transporteras i "boxar"?
 
Det beror på hur hästen står d v s om den kan röra sig, vända o s v.
Enligt Djurskyddslagen är det inte olagligt att köra den lösa, vissa ska ju vara lösa enligt den lagen (unga föl). Men sedan kommer trafiksäkerheten och bestämmelser för lastsäkring in. Det är då det kan vara förbjudet i en B-korts bil att ha hästen löss, för det kan påverka bilens köregenskaper och körsäkerhet.

Om man har sett en stor häst som står lös utan mellanvägg i en B-kortsbil röra sig och då sett hur bilen reagerar när den står still förstår man att det inte är så bra att köra så. Men har man mellanvägg och stutetriinredning så är kravet på lastsäkerhet uppfyllt och det är helt ok att ha hästen lös.

Så utan att veta mer om bil och häst kan det vara både förbjudet och godkänt med löshäst i B-kortsbil.
 
Det beror på hur hästen står d v s om den kan röra sig, vända o s v.
Enligt Djurskyddslagen är det inte olagligt att köra den lösa, vissa ska ju vara lösa enligt den lagen (unga föl). Men sedan kommer trafiksäkerheten och bestämmelser för lastsäkring in. Det är då det kan vara förbjudet i en B-korts bil att ha hästen löss, för det kan påverka bilens köregenskaper och körsäkerhet.

Om man har sett en stor häst som står lös utan mellanvägg i en B-kortsbil röra sig och då sett hur bilen reagerar när den står still förstår man att det inte är så bra att köra så. Men har man mellanvägg och stutetriinredning så är kravet på lastsäkerhet uppfyllt och det är helt ok att ha hästen lös.

Så utan att veta mer om bil och häst kan det vara både förbjudet och godkänt med löshäst i B-kortsbil.
 
Det gäller en relativt stor 1-åring. Nordsvensk. Han har hoppat över bommen en gång i vanlig transport och denna gång ska han åka en längre sträcka och de va därför jag va lite inne på om han skulle kunna åka lös i bussen. Min tanke är att komforten i en buss är desto bättre och att åka baklänges är ju sällan en nackdel. Det borde vara svårare att hoppa över något där såvida de är en buss med foderbord och inte bom? Så kanske kan han lika gärna vara bunden även om bussen skulle tillåta att åka lös.. men om jag ska ha mellanväggen så känns det som att ja inte vågar ha honom lös ifall han hoppar över den. Jag får klura lite så att det blir så säkert som möjligt. Vad kännetecknar en stuteriinredning?
 
Det gäller en relativt stor 1-åring. Nordsvensk. Han har hoppat över bommen en gång i vanlig transport och denna gång ska han åka en längre sträcka och de va därför jag va lite inne på om han skulle kunna åka lös i bussen. Min tanke är att komforten i en buss är desto bättre och att åka baklänges är ju sällan en nackdel. Det borde vara svårare att hoppa över något där såvida de är en buss med foderbord och inte bom? Så kanske kan han lika gärna vara bunden även om bussen skulle tillåta att åka lös.. men om jag ska ha mellanväggen så känns det som att ja inte vågar ha honom lös ifall han hoppar över den. Jag får klura lite så att det blir så säkert som möjligt. Vad kännetecknar en stuteriinredning?


Låter som att det kan bli ännu mer komplicerat om dom hoppar i en lastbil :grin:
 
Det viktigaste är egentligen inte vilken typ av transport utan att den har panikbommar som lätt går att lösa ut från utsidan om hästen går över.
Tyvärr finns många både släp och lastbilar som inte har det och då blir det alltid problem om en häst hoppar över.
Har man bra panikbommar så en häst som hoppar oftast väldigt odramatiskt. Man drar i det som lossar bommen och är hästen inte bunden i eller under bommen är den enkelt nere igen. Ofta är det bara att sätta tillbaka bommen och fortsätta köra.
 
Är kanske svårt att veta orsaken till att han hoppar när det är en så ung häst, men hade jag varit tvungen att köra en sån så hade det antingen varit på stor lastbil så att det inte finns ngt alls att kunna hoppa över framför den, eller ett släp med panikbommar.

Bkorts bussar brukar de flesta åka mycket bättre i, men jag hade inte vågat åka iväg på en lång tur med vetenskapen om att hästen mycket enkelt kan klättra upp på foderbordet eller på v gallret.
Och hade hellre haft upppbindningar så att hästen inte kan hoppa alls än att ha den lös :o.

Men har ni testat att låta hästen stå brett? De flesta jag sett få panik i släp och lastbil har varit pga att de stått smalt och på "fel" sida i transporten.
 
Det viktigaste är egentligen inte vilken typ av transport utan att den har panikbommar som lätt går att lösa ut från utsidan om hästen går över.
Tyvärr finns många både släp och lastbilar som inte har det och då blir det alltid problem om en häst hoppar över.
Har man bra panikbommar så en häst som hoppar oftast väldigt odramatiskt. Man drar i det som lossar bommen och är hästen inte bunden i eller under bommen är den enkelt nere igen. Ofta är det bara att sätta tillbaka bommen och fortsätta köra.

Jag förstår. Han hoppade ju över i våras och blev hängande (kände hur han liksom stampade av) stannade direkt men då va ju olyckan redan skedd. Vi hade med oss ett verktyg som vi kunde skruva loss ringarna som satt på utsidan transporten men det gick ju inte blixtsnabbt precis. Tog några minuter. Bommen blev helt böjd. Som tur var hade han inte panik, vågar inte tänka på vad som skulle kunnat hinna ske om han haft panik innan vi hann få loss bommen. Vi har en cheval liberte.
 
Har lastbilen foderbord på "fel" sidan så hade jag inte kört honom i den alls. Svårt att binda upp en häst så att den inte har möjlighet att komma upp med framdelen.
Kan du plocka ur all inredning i släpet hade jag hellre gjort det.
 
Du menar plocka ur all inredningen i en vanlig transport? Ja tänker att frambommen måste ju vara kvar?
 
Du menar plocka ur all inredningen i en vanlig transport? Ja tänker att frambommen måste ju vara kvar?
Ja i en vanlig transport så måste det finnas fram och bakbom, dvs många transporter både man skaffa 2st hellånga bommar för att kunna köra utan mellanvägg. Att köra helt utan bommar är inte lagligt eller säkert.
Även lastbilar måste det finnas stabil vägg eller bom framför/bakom.
 
Ja i en vanlig transport så måste det finnas fram och bakbom, dvs många transporter både man skaffa 2st hellånga bommar för att kunna köra utan mellanvägg. Att köra helt utan bommar är inte lagligt eller säkert.
Även lastbilar måste det finnas stabil vägg eller bom framför/bakom.
Fast det där stämmer väl inte? En häst som dessutom åker lös kommer ställa sig med rumpan mot färdriktning. Nej det behövs inte två bommar för att köra lagligt eller säkert. I lastbil har du ju sällan bommar fram eller bak?
 
Åker hästen lös kommer den vända sig om för att stå med rumpan mot färdriktning och då försvinner poängen med bom framtill.

Ja alltså jag kör honom mer än gärna lös. Då vet jag att han står still. Men han väger ganska mycket mer nu än vad han gjorde i våras. Jag trodde inte det var lagligt att köra en såpass stor häst lös och helt utan inredning? Ja tänker om man behöver tvärnita så han flyger rakt genom väggen på transporten? Eller de kanske inte är så stor risk? Han väger ca 500 kg.
 
Fast det där stämmer väl inte? En häst som dessutom åker lös kommer ställa sig med rumpan mot färdriktning. Nej det behövs inte två bommar för att köra lagligt eller säkert. I lastbil har du ju sällan bommar fram eller bak?

Fast skillnaden är ju att i ett släp med bommar så finns dom där som en del i konstruktionen för stabiliseringen av själva släpet.
 
Fast det där stämmer väl inte? En häst som dessutom åker lös kommer ställa sig med rumpan mot färdriktning. Nej det behövs inte två bommar för att köra lagligt eller säkert. I lastbil har du ju sällan bommar fram eller bak?
Ingen av mina gjorde det som åringar då jag körde dem lösa från lösdriften och hem. En resa på 2 timmar som de stod "rättvända" hela vägen. Nu hade jag iofs hö i hösegel i fronten vilket kan ha hållit dem däråt men de åt inte hela vägen så....
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: Hoarfrost
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 983
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp