Är det lagligt att köra hästen lös i B-kortslastbil?

Fast det där stämmer väl inte? En häst som dessutom åker lös kommer ställa sig med rumpan mot färdriktning. Nej det behövs inte två bommar för att köra lagligt eller säkert. I lastbil har du ju sällan bommar fram eller bak?
Fundera över vad som händer med en häst i ett släp utan frambom vid kraftig inbromsning.

Frambom eller stabil vägg i transportens färdriktnin oavsett om hästen åker framlänges, baklänges eller på sidan är för att ta upp kraften från hästen vid inbromsning så att hästen inte fram framåt och skadar sig. Det är en viktig del i lastsäkringen.

I stora lastbilar så har de ju mellanväggar som fyller den funktionen, bkorts lastbilar har oftast en vägg eller bommar beroende på om hästarna åker baklänges eller framlänges.

Men i vanliga släp så fyller frambommarna den funktionen, sen så ska man ju ha lasten rakt över släpets hjulaxlar för att det inte ska bli för mycket/ för lite tryck över kulan (oavsett vilket är det inte roligt att köra med.)

Lastsäkring är väldigt viktigt för hela ekipagets vägegenskaper, är nog ingen som hade lagt in en 600kg boll i ett släp utan lastsäkring och sen kört ut på motorvägen.
 
Ja alltså jag kör honom mer än gärna lös. Då vet jag att han står still. Men han väger ganska mycket mer nu än vad han gjorde i våras. Jag trodde inte det var lagligt att köra en såpass stor häst lös och helt utan inredning? Ja tänker om man behöver tvärnita så han flyger rakt genom väggen på transporten? Eller de kanske inte är så stor risk? Han väger ca 500 kg.
Du har rätt tänk bommen finns inte där för hästens skull. Den finns där för att klara av reglerna för lastsäkring. Så om man tar bort bommen i en släp som är byggd för att ha bommen, kommer inte den att klara av reglerna.
Allt är beroende på hur transporten är utformad, det finns dom där hästen helt lagligt kan åka lös i box. Men det finns också dom där det direkt blir olagligt om man t ex tar bort bommen. Det inget som säger att hästen måste vara bunden, bara regler om hur den ska vara det.
Har du mellanvägg i släpet så att hästen inte kan vända sig finns inget måste med att den är bunden.
Lastsäkring är det viktigaste och där säger reglerna att lastutrymmet ska klara 100% av lastens (hästens) vikt framåt och åt sidorna och 50% av vikten bakåt.
Inte många släp som klarar det om man tar ur inredningen.
 
Fast det där stämmer väl inte? En häst som dessutom åker lös kommer ställa sig med rumpan mot färdriktning. Nej det behövs inte två bommar för att köra lagligt eller säkert. I lastbil har du ju sällan bommar fram eller bak?
Om du tittar på många transporter så ser du att väggarna i fronten är svagare än sidoväggarna. Det gör att man inte kan ta ut bommen på lagligt sätt eftersom det precis som andra nämnt tidigare påverkar transportens möjlighet att tåla krafter frammåt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 483
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 548
Senast: Hoarfrost
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 784
Senast: tanten
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 985
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp