Är det ngn annan som också gillar Nobelpriset?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag tycker det är så coolt att vetenskapens finaste pris( eller i alla fall ett av de finaste) är svenskt. Jag är lite nördig .. jag vet...Till skillnad från min omgivning som inte bryr sig alls om priset. Jag har inte jättekoll på vad alla pristagarnas upptäckter innebär men jag brukar se till att läsa ngt av varje års litteraturpristagare. Någon annan som är likadan..?
 
Senast ändrad:
Sv: Är det ngn annan som också gillar Nobelpriset?

Ja, jag tycker det är lite speciellt. Brukar i alla fall alltid kolla lite på banketten och se vad folk har på sig, och känna mig lite stolt över att världens blickar riktas mot vårt lilla land (och Norge).
 
Sv: Är det ngn annan som också gillar Nobelpriset?

Jag är stolt över att vi har Nobelpriset, men jag är personligen mycket mer intresserad av att kolla på Ig Nobel-galan :D.
 
Jag tittar också. 👐 Min storebror fyller år idag så jag är uppvuxen med att Nobelbanketten ska vara på under kalaset. Tycket det är så himla coolt med hela arrangemanget och att det är en svensk grej.
 
Jag och dottern kollar. Vi är båda två intresserade av historia och är dessutom rojalister :D
Vi lyssnar på intervjuer med pristagarna, beundrar kläder och smycken samt dreglar över maten :d
 
Följer också. Lyser upp novembermörkret med allt glitter och vackra klänningar.
Och tänk att få det där samtalet, om att man vunnit. Vilken grej. Tänker att det är få, om någon, som går in i forskningsbranschen med målet/baktanken att kamma hem ett nobelpris.
 
Jag följer också, och i år känns det lite extra intressant med t ex de som fick medicinpriset. Vissa år har jag inte förstått vad vissa av pristagarna gjort som varit bra för mänskligheten, men i år har jag försökt sätta mig in i vad pristagarna gjort lite bättre,

Jag tycker att det är jättekul att se alla kreationer, och tillhör de som tycker att Sara Danius klänning är :heartheart:heart
Sen är jag tyvärr en snobb på vissa områden och förfasar mig över vissas bordskick. Såg en karl med mössa på inomhus och tänkte att han måste vara berömd för att ha den kvar, det var något bekant över honom och jag läste sen att han är The Edge i U2. Någon som vet hur han har hamnat på festen?
 
Sen är jag tyvärr en snobb på vissa områden och förfasar mig över vissas bordskick. Såg en karl med mössa på inomhus och tänkte att han måste vara berömd för att ha den kvar, det var något bekant över honom och jag läste sen att han är The Edge i U2. Någon som vet hur han har hamnat på festen?
The Edge är bjuden av just en av medicinpristagarna som han lärde känna då hans egen dotter drabbades av leukemi som barn.

Mössan har diskuterats vid flertalet tillfällen och lär diskuteras igen. :D
 
Horace mediterar - inåtvänt och självcentrerat - över några av sina egna citat.

"Pensioneringen liknar flyktingtillvaron: att säga farväl till hoppet om att någonsin återfå den respekt och betydelse man ägde i en tidigare verklighet."

"En kvinnas förakt för en man kan i vissa fall vara måttlöst, större än naturlig storlek."

eller varför inte

"Känslan att ens liv gått över till motståndarsidan."

DuFYh17X4AAa7wu.jpg
 
Följer vilka som får priserna och försöker läsa lite litteraturpristagare då och då. Kollar gärna på banketten om jag har möjlighet men skulle inte ställa in grejer för att se det.
Och drömmer mig tillbaka nästan tio år när jag själv var på festernas fest!
 
Lite oväntat att få en referens till Cyndi Laupers Girls just want to have fun i Donna Stricklands tal...Hehe..
Inspirerande hur mkt hon verkar brinna för sitt ämne.
Jaaaaa!!!! Och att hon sade: "Most girls were waiting to have fun after work - I wanted to have fun while working!"

Sedan beskrev hon sitt arbete som världens coolaste leksaksställe... UNDERBART!!!
 

Liknande trådar

Samhälle Nu är det den tiden på året då pristagarna av nobelpriset tillkännages. Och jag måste erkänna att jag tycker det är lite häftigt med...
2
Svar
23
· Visningar
1 337
Senast: cirkus
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 413
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter julen köpte jag årets julklapp – ett aktivitetsarmband – i julklapp till mig själv. Jag tyckte att det verkade vara en lite kul...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 910
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp