Är det verkligen kris i byggbranschen (bland hantverkare i övrigt)?

Jag funderar på hur jag som privatperson med små "skitjobb" skulle kunna bli intressant för en hantverkare.

Spånar:
Dubbel ROT - intressant tanke.
Eller att jag får två offerter med helt olika priser, där den ena är "vi gör jobbet när vi får tid" och den andra är "prioriterad kund" (då får jag åtminstone möjlighet att välja)?
Eller att hela upplägget görs om så att hantverkaren själv slipper ta "tjafset" med privatpersoner utan att det finns nån slags kundvärd emellan, så att det blir roligare för hantverkaren?
Eller nåt helt annat?
🤔

En mellanhand kommer påverka priset rejält eftersom bolaget/personen inte kommer komma gratis.

Och min ROT kommentar var skriven lite sarkastiskt. Samtidigt som man skär i välfärden så sänker Tidö kostnaderna för de som har råd att bygga/reparera, dvs inte de som är mest beroende av socialförsäkringssystemet.

Inte när man kan processen och är insatt i tiden de olika skedena tar och vad som vanligt vis sker och vilka fördröjningar man kan räkna med. Men utomstående och byggherrarna själva i de olika processerna som inte är lika vana brukar bli väldigt frustrerade. Så det kan vara jobbigt att hantera andra människors oförståelse och frustration. Demokrati tar tid, det är liksom priset för demokrati (tid). Diktatur är snabbare, man bestämmer och sedan gör man, ingen får vara med och bestämma, snabbt enkelt. Om alla ska få vara med bestämma går det långsammare och blir mer komplicerat. Men då har man också tid att upptäcka fel på vägen på ett annat sätt, vilket ju också är meningen och folk får en möjlighet att delge sina synpunkter och bli hörda i så stor utsträckning som möjligt.

Haha! Om jag fick en tidplan där projektet skulle från ax till limpa på 5 år skulle jag bli lite lätt stressad ;)

(eller jag jobbar med kortare projekt också, men 5 år är inte något som jag skulle kalla för ett långt eller stort projekt)

Jag vet att det är många faktorer som spelar in och har full förståelse för det... det är bara att jag är galet otålig (en av de saker jag tar upp som en dålig egenskap när en ska lista sådana :angel:).

Plus att jag har definitivt valt fel bransch i det avseendet... projektet jag jobbar med nu har jag varit med i från början (även om jag gjort annat under årens lopp), dvs sedan 2008. Om allt går som det ska KANSKE vi kan ha en gruva igång ca 2035 :rofl:

Apropå otålig då :laugh:

En mellanhand kommer påverka priset rejält eftersom bolaget/personen inte kommer komma gratis.

Och min ROT kommentar var skriven lite sarkastiskt. Samtidigt som man skär i välfärden så sänker Tidö kostnaderna för de som har råd att bygga/reparera, dvs inte de som är mest beroende av socialförsäkringssystemet.

Så du tycker det är negativt att de som har råd att renovera men inte tänkt göra det just nu. Gör detta iom att de höjt ROT, så hantverkare kanske måste anställas. Det anser du är dåligt ?

Den får du förklara för mej som om jag va 5 år gammal för att förstå...

Så du tycker det är negativt att de som har råd att renovera men inte tänkt göra det just nu. Gör detta iom att de höjt ROT, så hantverkare kanske måste anställas. Det anser du är dåligt ?

Det jag avsåg var dubbel ROT, dvs att både kunderna och byggföretagen skulle få skattesänkningar. I en budget som slår hårt mot de som redan ligger ner (cf höjningen av högkostnadspriset av läkemedel) så ja, det skaver att de som har råd att betala för att bygga ska få dubbla skattesänkningar.

Det jag avsåg var dubbel ROT, dvs att både kunderna och byggföretagen skulle få skattesänkningar. I en budget som slår hårt mot de som redan ligger ner (cf höjningen av högkostnadspriset av läkemedel) så ja, det skaver att de som har råd att betala för att bygga ska få dubbla skattesänkningar.
Effekterna när man gjorde detta sist var väl dessutom tveksamma..
Vore mer rimligt att subventionera byggandet av hyreshus.

Frågeställningen är väl inte om det är positivt om det skulle vara billigare att renovera, eller om det är positivt att fler arbetslösa hantverkare får jobb - svaret på det vore självklart om den frågan kunde ställas utan att ta hänsyn till andra faktorer. Men den egentliga, politiskt intressanta frågan är om det är positivt att lägga mer av våra gemensamma pengar på detta istället för på något annat, särskilt när det önskade utfallet att renovering ska bli billigare och arbetslösa hantverkare ska komma i arbete, är så osäkert.

Det ökade avdraget är tillfälligt, så de som verkligen kan ha nytta av det är de som trots ökade kostnader de senaste åren, ändå har planerat att renovera i närtid. Frågan är om det är just denna målgrupp som borde gynnas i dessa tider när många haft och fortfarande har en ekonomiskt osäker tid.

I värsta fall blir det inte så mycket billigare för kund totalt sett, för om det inte är så att det faktiskt finns en massa arbetslösa hantverkare som jobbar mot småkunder (vilket denna tråd inte besvarat ännu, men det verkar som att de flesta tror att "krisen i byggbranschen" mer handlar om de större byggarbetena) så kommer priserna att öka när efterfrågan ökar och hantverkarna kan välja de kunder som betalar mest. Samt "omfördela" mellan olika kostnadsposter för att maxa arbetskostnaderna, som avdraget gällaer för. Så 50% betalning av en högre summa kan mycket väl närma sig 70% betalning av en lägre summa. Och både kund och skattekollektivet blir förlorare.

I ännu värre fall stressar avdraget fram renoveringar hos folk som känner sig nödgade att dra nytta av avdragsökningen medan det finns, men som ännu inte lyckats spara ihop pengar och därför lånar mer än de skulle ha gjort om de hade väntat enligt plan. De som har goda marginaler och därför behöver bidraget minst, är de som också kan nyttja det bäst, medan det kan locka till riskabla val hos dem som inte har marginaler och därför känner att de behöver "passa på".

Det finns många andra åtgärder som samma offentliga peng skulle kunna läggas på, som hade gett ett mer förutsägbart utfall. Det är den intressanta frågan, tänker jag, varför det är så positivt att lägga pengarna på något som är så osäkert i vad det ger för reell effekt. För mig så är det symbolpolitik, en klassisk sådan från Moderaterna.

Fast stora husbyggenas tid är nog borta... Det är ju inte bara för Sthlm stad inte kan "lösa bussfrågan" på Årstafältet som det inte byggs där. Det är ju också så att det som HAR byggts är för dyrt så ingen flyttar in. Det finns ju massor med lediga (DYRA) nybyggda lägenheter. Vem bygger nytt om de inte kan sälja/hyra ut dem ?

Och i all välmening så är det ju inte svenska som pratas på stora byggen, så den kategorin är kvar i sina hemländer i stället nu när de inte byggs i Sverige. Polen blomstrar, de som jobbade i Sverige under "byggtiden" är numer hemma och bygger upp sina egna länders städer.

Så vilka byggarbetare pratar ni om som saknar jobb pga "byggkrisen" ?

Fast stora husbyggenas tid är nog borta... Det är ju inte bara för Sthlm stad inte kan "lösa bussfrågan" på Årstafältet som det inte byggs där. Det är ju också så att det som HAR byggts är för dyrt så ingen flyttar in. Det finns ju massor med lediga (DYRA) nybyggda lägenheter. Vem bygger nytt om de inte kan sälja/hyra ut dem ?

Och i all välmening så är det ju inte svenska som pratas på stora byggen, så den kategorin är kvar i sina hemländer i stället nu när de inte byggs i Sverige. Polen blomstrar, de som jobbade i Sverige under "byggtiden" är numer hemma och bygger upp sina egna länders städer.

Så vilka byggarbetare pratar ni om som saknar jobb pga "byggkrisen" ?

Är det inte du som pratar om brist på jobb i byggsektorn som det ökade ROT-avdraget skulle vara en åtgärd mot?

Jag funderar på hur jag som privatperson med små "skitjobb" skulle kunna bli intressant för en hantverkare.

Spånar:
Dubbel ROT - intressant tanke.
Eller att jag får två offerter med helt olika priser, där den ena är "vi gör jobbet när vi får tid" och den andra är "prioriterad kund" (då får jag åtminstone möjlighet att välja)?
Eller att hela upplägget görs om så att hantverkaren själv slipper ta "tjafset" med privatpersoner utan att det finns nån slags kundvärd emellan, så att det blir roligare för hantverkaren?
Eller nåt helt annat?
🤔
Det jag upplevt är att det främst handlar om att de har fullt ändå så mindre attraktiva arbeten väljs bort, innan ROT var det betydligt enklare.

Det finns många andra åtgärder som samma offentliga peng skulle kunna läggas på, som hade gett ett mer förutsägbart utfall. Det är den intressanta frågan, tänker jag, varför det är så positivt att lägga pengarna på något som är så osäkert i vad det ger för reell effekt. För mig så är det symbolpolitik, en klassisk sådan från Moderaterna.
Skulle inte säga att det är symbolpolitik utan ett högst reellt skatteavdrag för de med hög inkomst.

Skulle inte säga att det är symbolpolitik utan ett högst reellt skatteavdrag för de med hög inkomst.

Det är både och. Reellt för de individer som har möjlighet att här och nu nyttja det (om än med risk för att det faktiskt inte blir billigare utan att priserna trycks upp), men på samhällsnivå får det troligtvis en liten effekt och syftar främst till att visa att man driver moderat politik.

Jag försökte få ut något företag för ett par år sen för ett jobb på 2-300 000. En av åtta hörde av sig och kom ut för offert. Han hörde aldrig av sig igen. De andra sju återkom aldrig.
Ger upp och flyttar istället. Det är så mycket som behöver renoveras så jag hoppas någon händig köper gården billigt och tar hand om den.

Man hör om kris i byggbranschen. Vi måste få igång byggandet igen, osv. Jag har varit tvungen att försöka boka rörmokare, snickare, gräventreprenör och elektriker under året som gått och jag upplever det precis lika besvärligt som alltid. Ingen har tid. Ingen återkommer. Alla behöver tjatas på. Långa väntetider till allt. Kan det vara regionalt? Kanske är det mer kris någon annanstans i Sverige. Jag bor ju i södra Sverige. Här kanske branschen inte är i kris? Vad har ni andra för upplevelser?

OBS, det här är inte tänkt som en diskussion kring ROT utan om tillgänglighet till hantverkare :) !
Jag håller med dig. De är ungefär precis lika struliga som de alltid varit med några få undantag. Men det är oftast de ”sämsta” som går under först så kanske de redan gått i konkurs eller lagt ner?

Att jobba mot privatpersoner tycker också många är oerhört svårt att få ruljans i med rimlig arbetsinsats. Det är plottrigt, mycket resande som helst ingen vill betala för,
många vill ha fastprisofferter på just deras unika problem, gärna av mer än en aktör, kunskapen hos kunderna varierar stort och förväntningarnas realism därefter.

Ett tips är att hitta någon man litar på och sedan inte begära fastprisofferter utan kör allt mot löpande räkning. Av egen erfarenhet uppskattas det av flera i alla fall, riskerna delas bättre och det är lättare att hantera eventuella problem och ändringar.

Om man tittar på systemen i sig så skulle etableringen av en fast avgift på offert för privatpersoner och småjobb kunna hjälpa till att styra efterfrågan på antalet offerter man måste ordna fram.

Jag försökte få ut något företag för ett par år sen för ett jobb på 2-300 000. En av åtta hörde av sig och kom ut för offert. Han hörde aldrig av sig igen. De andra sju återkom aldrig.
Ger upp och flyttar istället. Det är så mycket som behöver renoveras så jag hoppas någon händig köper gården billigt och tar hand om den.
Var i samma situation för något år sedan för ett 100'+ jobb. Kontaktade flera, bara ett företag (egentligen det vi minst ville ha) lämnade offert. Många svarade inte, eller "vi kan boka besök" för att aldrig dyka upp. Sen kom en oväntad räntehöjning, många privatpersoner fick nog dra i handbromsen och då började de andra företagen höra av sig :meh:
Vi hade redan pengarna och skulle inte låna så vi påverkades inte men då hade vi ju redan gått vidare med den andra firman.

Att jobba mot privatpersoner tycker också många är oerhört svårt att få ruljans i med rimlig arbetsinsats. Det är plottrigt, mycket resande som helst ingen vill betala för,
många vill ha fastprisofferter på just deras unika problem, gärna av mer än en aktör, kunskapen hos kunderna varierar stort och förväntningarnas realism därefter.

Ett tips är att hitta någon man litar på och sedan inte begära fastprisofferter utan kör allt mot löpande räkning. Av egen erfarenhet uppskattas det av flera i alla fall, riskerna delas bättre och det är lättare att hantera eventuella problem och ändringar.

Om man tittar på systemen i sig så skulle etableringen av en fast avgift på offert för privatpersoner och småjobb kunna hjälpa till att styra efterfrågan på antalet offerter man måste ordna fram.
Helt omöjligt för mig att göra en tillbyggnad på löpande räkning utan offert. Jag måste veta ungefär hur mycket det kommer att kosta.

Nej, jag har inga ingående kunskaper om snickeri, rörmokeri eller el. Däremot är jag utbildad förskollärare och expert på barns lärande och utveckling, kunskaper som förmodligen de flesta snickare, rörmokare och elektiker inte besitter. Det känns orimligt att tänka att jag skulle kunna såpass mycket om deras jobb att jag kan skippa offert.

Helt omöjligt för mig att göra en tillbyggnad på löpande räkning utan offert. Jag måste veta ungefär hur mycket det kommer att kosta.

Nej, jag har inga ingående kunskaper om snickeri, rörmokeri eller el. Däremot är jag utbildad förskollärare och expert på barns lärande och utveckling, kunskaper som förmodligen de flesta snickare, rörmokare och elektiker inte besitter. Det känns orimligt att tänka att jag skulle kunna såpass mycket om deras jobb att jag kan skippa offert.
Ja, jag känner väl lite samma. Behöver inte ha en offert på kronan men kan liksom inte uppskatta saker själv.
Svärfar brukar ofta säga "det kostar inte så mycket" (alltså kostnad i relation till jobb) men är det fem eller femtio tusen?
Jag har ingen aning men måste ju ha pengarna som sen ska betalas 🤷🏻‍♀️

Kuriosa: sist svärfar skulle borra brunn kostade det typ 20'. Idag 100' (med grävning, max 10 m). Och då krävs inget mer än standardborrning hos oss.

Offerter är ju bindande så där läggs det på en marginal men även begränsade till vad som står i dem så de ger oftast en högre kostnad än om man tar på löpande räkning. Har man hantverkare man litar på är löpande oftast att föredra. Men om man inte alls har ett hum om vad det kan tänkas landa på förstår jag att det känns tryggt att ha en fast kostnad.

Håller med, jag hade aldrig vågat beställa ett jobb utan offert. Läser en del på Byggahus-forumet också och jäklar vilka orimliga fakturor en del fått i knät. Ibland innan bygget ens är klart och då är ju risken att hantverkarna inte färdigställer utan drar om man börjar bestrida delar av en faktura.

Precis, jag tror med att synliggöra vad det kostar med offertarbetet hade varit ett bra koncept. Då hade mindre tid fått läggas på det och mer tid att göra jobben.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka