Är det viktigt att dela intressen med dejt/partner? Utbruten

Jag måste säga att frågan om vilka intressen nån har känns väldigt fyrkantig. Nog finns det andra mer spännande frågor en kan ställa som avslöjar betydligt mer om en människa än just den?
Ja, jag skulle bli helt ställd av den frågan.

Jag har en häst, men jag tänker knappt ens på henne som ett "intresse". Hon är min häst. En ganska stor del av mitt liv. Ungefär som att mina barn inte är ett "intresse". De är mina barn.
 
Men om jag skrattat åt intresset "umgås med vänner" hade du tyckt det varit kul då ? Förmodligen hade ni tyckt jag varit sjuk i huvudet.
Men annars har du rätt.

Hur fungerar logiken här tycker du, att om man tycker att ett intresse lät lite fånigt så måste man tycka att alla intressen är fåniga? Jag hade inte tyckt att du vore sjuk i huvet men jag hade inte hållit med dig om att det var något särskilt roligt med just intresset umgås med vänner. Däremot tycker jag att fixa håret, samla på bordsdukar eller göra dockor av navelludd är fåniga intressen.
 
Men det finns väl hur mycket som helst, herregudvart är fantasin? :p

Om jag tänker tillbaka till vad jag och min sambo gjort tillsammans senaste veckan så kan jag lista saker som exempelvis; lagat och ätit mat, målat staket, haft sex, bakat rabarberpaj, hälsat på hans föräldrar, hämtat hästgödsel, tagit tegelstenar från ett ihoprasat hus, städat, druckit vin på altanen, rensat ut massa skräp, grillat med gemensamma vänner och ikväll ska vi på festival.

Inte mycket skulle gå raka vägen in på "Mina intressen-listan" även om vissa aktiviteter indirekt kan vara relaterat till ett intresse.

Inga problem med fantasin. Men begreppet intresse verkar lite flyktigt beroende på vem man frågar. Jag är intresserad av att åka vattenskidor även om jag bara gör det ett par ggr om året. Jag är intresserad av att fika på stan även om det inte heller händer så ofta. Jag är intresserad av att spela datorspel även om det inte händer så ofta. Vissa saker tar bara upp mer av min tid :).
 
Ja, jag skulle bli helt ställd av den frågan.

Jag har en häst, men jag tänker knappt ens på henne som ett "intresse". Hon är min häst. En ganska stor del av mitt liv. Ungefär som att mina barn inte är ett "intresse". De är mina barn.

Ja, precis. Och jobbet är ju inte nåt intresse, men det är väldigt roligt och givande (emellanåt) och definierar mig på ett tydligt sätt. Så är det med allt jag gillar att göra och ha i närheten av mig.
 
Hur fungerar logiken här tycker du, att om man tycker att ett intresse lät lite fånigt så måste man tycka att alla intressen är fåniga? Jag hade inte tyckt att du vore sjuk i huvet men jag hade inte hållit med dig om att det var något särskilt roligt med just intresset umgås med vänner. Däremot tycker jag att fixa håret, samla på bordsdukar eller göra dockor av navelludd är fåniga intressen.

Det förstår jag. Vissa intressen är helt enkelt bättre än andra enligt dig. Det behöver ju inte vara fånigt för dom som har intressena.
 
Jag vill nog att vi har minst något gemensamt intresse. Och Jag skulle nog inte bli intresserad av någon som inte har något väldefinerat intresse alls.

Ibland kan en partner ge en Ett "bonusintresse" som man kan uppskatta. jag har haft två partners som kört Mc och då har jag åkt jag med och mitt ex (kattmänniskan) passar fortfarande min hund varje vardag, åtta år efter seperationen ;)

Extra kul är det att utveckla ett intresse tillsammans. Jag och min partner har upptäckt hur bra brädspel är och spelar gärna med vänner.

Jag förutsätter även att jag och partnern har helt olika intressen med. Jag vill ju inte vara ihop med en klon av mig själv och skulle aldrig stå ut att umgås hela tiden.
(Sen är det förstås helt obegripligt att INGEN av mina långvariga partners tyckt om att resa?!)

Det allra viktigaste är nog att ge varandra utrymme och respekt.
Jag kan inte för mitt liv förstå nöjet att spela datorspel i en vecka och det är inte osannolikt att sambon fortfarande har har traumatiska sviter efter den gången min ridlärare tvingade honom att hålla i en cponny i flera minuter. Men aldrig att vi skulle gnälla om det.
 
Det är ju en omöjlighet att ge dig exempel eftersom tanken här är att intressanta frågor bygger på den person du ställer frågan till. Vad vet du om den här människan och vad verkar spännande? Vad förstår du inte alls och vill veta mer om? Vad undrar du?

Vad vad gör du med dina kompisar skulle jag vilja veta om det var det enda intresset ? Men det är ju självklart enligt alla. Man "umgås".
 
Det förstår jag. Vissa intressen är helt enkelt bättre än andra enligt dig. Det behöver ju inte vara fånigt för dom som har intressena.

Bättre är väl fel ord, jag tycker att det är bra att folk har intressen nästan oavsett vad det är. Att jag skrattar betyder inte att jag ser ner på det. Men jag kan tycka att det är fånigt. Jag tycker att jag själv är fånig ibland också och skrattar åt mig själv. Gällande dejting så finns det intressen som matchar bättre och sämre med min livsstil, men det betyder inte att jag tycker att frimärkssamling är ett sämre intresse än träning. Men det är sämre om man vill dejta mig.
 
Bättre är väl fel ord, jag tycker att det är bra att folk har intressen nästan oavsett vad det är. Att jag skrattar betyder inte att jag ser ner på det. Men jag kan tycka att det är fånigt. Jag tycker att jag själv är fånig ibland också och skrattar åt mig själv. Gällande dejting så finns det intressen som matchar bättre och sämre med min livsstil, men det betyder inte att jag tycker att frimärkssamling är ett sämre intresse än träning. Men det är sämre om man vill dejta mig.

Ok, då förstår jag.
Jag tycker inte "umgås med vänner" är sämre än något annat intresse heller. Men det säger mig inget om hur ett liv med denne kan se ut. Skulle vi kunna bestiga berg, jogga tillsammans , eller bara hänga i soffan ? Hennes intresse består ju bara av att umgås med vänner. Så skulle det innebär att vi var omgärdade av vänner varje dag istället ? Jag vet inte :).

Men håller med om att vissa intressen matchar man bättre med än andra.
 
Ok, då förstår jag.
Jag tycker inte "umgås med vänner" är sämre än något annat intresse heller. Men det säger mig inget om hur ett liv med denne kan se ut. Skulle vi kunna bestiga berg, jogga tillsammans , eller bara hänga i soffan ? Hennes intresse består ju bara av att umgås med vänner. Så skulle det innebär att vi var omgärdade av vänner varje dag istället ? Jag vet inte :).

Men håller med om att vissa intressen matchar man bättre med än andra.
Skulle du kunna göra dessa saker med en person som har en hel lista av intressen men som inte inkluderade just dessa? Det är fortfarande inget du direkt kan avgöra från det. Klickar man bra så kan man göra allt tillsammans klickar man dåligt så är man inte tillsammans öht. Det känns som att du väldigt mycket vill specificera allt och planera ut "vad man skulle kunna göra" istället för att uppleva en person som se vad ni faktiskt gör.
 
Ok, då förstår jag.
Jag tycker inte "umgås med vänner" är sämre än något annat intresse heller. Men det säger mig inget om hur ett liv med denne kan se ut. Skulle vi kunna bestiga berg, jogga tillsammans , eller bara hänga i soffan ? Hennes intresse består ju bara av att umgås med vänner. Så skulle det innebär att vi var omgärdade av vänner varje dag istället ? Jag vet inte :).

Men håller med om att vissa intressen matchar man bättre med än andra.

Jag tror att du måste börja dejta en person och träffa den ett tag innan du får en bild av hur ett liv med personen skulle se ut. Tänk inte så mycket och lägg inte så mycket värdering vid varje svar du får på Tinder, det är bara lite snick-snack. "Umgås med vänner" kan se ut på tusen olika sätt och betyda tusen olika saker beroende på vem som skriver det, så det är ingen idé att sitta och försöka analysera. Dejta och lär känna personen i stället så kommer du får en bild av hur ett eventuellt gemensamt liv skulle bli.
 
Ok, då förstår jag.
Jag tycker inte "umgås med vänner" är sämre än något annat intresse heller. Men det säger mig inget om hur ett liv med denne kan se ut. Skulle vi kunna bestiga berg, jogga tillsammans , eller bara hänga i soffan ? Hennes intresse består ju bara av att umgås med vänner. Så skulle det innebär att vi var omgärdade av vänner varje dag istället ? Jag vet inte :).

Men håller med om att vissa intressen matchar man bättre med än andra.
Men vad är det för fel på dig egentligen? Det enda sättet att veta hur just den personen funkar är ju att fråga den personen?
 
Skulle du kunna göra dessa saker med en person som har en hel lista av intressen men som inte inkluderade just dessa? Det är fortfarande inget du direkt kan avgöra från det. Klickar man bra så kan man göra allt tillsammans klickar man dåligt så är man inte tillsammans öht. Det känns som att du väldigt mycket vill specificera allt och planera ut "vad man skulle kunna göra" istället för att uppleva en person som se vad ni faktiskt gör.

Absolut, om hon var intresserad av det :) .
Jag försöker ju resonera på om vi skulle passa tillsammans eller inte. Gör inte alla det i dejtingstadiet? Jag försöker tänka 10 steg i förväg. Såklart jag vill uppleva personen först. Men det hindrar ju inte från att jag funderar. Särskilt om personen bor långt ifrån och en dejt gör man inte bara sådär....
 
samla på bordsdukar

:cry: :cry: Jag som har massor av dukar :cry: :cry:

;)

Ärvda och jag har sålt massor. Mina förfäder verkar ha haft ett EXTREMT intresse för att samla diverse hushållstextilier. Hade jag fått barn och även de hade förökat sig hade det funnits tillräckligt för några generationer. Nu har jag som sagt sålt en massa och förvandlat pengarna till saker (läs: rosor) i trädgården, vilket är ett intresse för mig :D
 
Ok, då förstår jag.
Jag tycker inte "umgås med vänner" är sämre än något annat intresse heller. Men det säger mig inget om hur ett liv med denne kan se ut. Skulle vi kunna bestiga berg, jogga tillsammans , eller bara hänga i soffan ? Hennes intresse består ju bara av att umgås med vänner. Så skulle det innebär att vi var omgärdade av vänner varje dag istället ? Jag vet inte :).

Men håller med om att vissa intressen matchar man bättre med än andra.

Men nu är du där igen... Om hon istället för "umgås med vänner" svarar "titta på Hammarbys fotbollsmatcher" eller "odla chili" som vi tidigare var inne på.
Exakt HUR mycket mer svar får du då på huruvida ni kan bestiga berg eller ta en joggingtur tillsammans?
 
Men vad är det för fel på dig egentligen? Det enda sättet att veta hur just den personen funkar är ju att fråga den personen?

Jag frågade en sån person vad gör du med dina vänner ? Fick till svar " vi hänger". Kändes inte som den frågan var så välkommen eller så var svaret självklart. Så det känns dumt att fråga...
 
Absolut, om hon var intresserad av det :) .
Jag försöker ju resonera på om vi skulle passa tillsammans eller inte. Gör inte alla det i dejtingstadiet? Jag försöker tänka 10 steg i förväg. Såklart jag vill uppleva personen först. Men det hindrar ju inte från att jag funderar. Särskilt om personen bor långt ifrån och en dejt gör man inte bara sådär....

Nu är det länge, länge sedan det var aktuellt för egen del. Men nej, dejting handlar väl om att träffa massor av människor i olika sammanhang, ha kul och sedan eventuellt klickar det längs vägen när man minst anar det. Att planera i förväg och tro att man ska veta hur saker ska utveckla sig, tror jag tenderar till att skapa besvikelser när planerna faller - helt i onödan!

Man ska inte göra det onödigt svårt att ens komma till skott att träffa människor.
 
Du kanske inte ska fråga vad någons intressen är om du lägger så himla mycket värdering i svaret på en enligt många väldigt fyrkantig fråga? Du kanske ska fråga vad de brukar göra vardagar efter jobb/plugg whatever. Om det nu är det du vill veta, vilket det verkar som enligt vad du skriver här.
 
Men nu är du där igen... Om hon istället för "umgås med vänner" svarar "titta på Hammarbys fotbollsmatcher" eller "odla chili" som vi tidigare var inne på.
Exakt HUR mycket mer svar får du då på huruvida ni kan bestiga berg eller ta en joggingtur tillsammans?

Säger inget om hon skulle vilja bestiga berg eller inte, men då får jag veta att hon gillar att titta på fotbollsmatcher och odla chili... Då vet jag lite mer än att hon "umgås med kompisar".
 

Liknande trådar

Relationer Jag undrar varför många vill ha någon att vara ihop med. Vad är det med tvåsamhet som är så eftertraktat? Många har det ju trots allt...
25 26 27
Svar
526
· Visningar
28 511
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 617
Senast: LovingLife
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 403
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp