Hej!
Jag förstår verkligen din oro, verkligen! har själv gått igenom samma sak, och varit HELT inställd på att jag skulle få lov att ta bort min häst.
Förmodligen menar du Artoskopi, titthålskirurgi. Då gå man in i leden med en kamera och kollar.
Man blir helt chockad av sånna där besked, och kommer på 10000 frågor efteråt som man vill veta. Sen kommer man knappt ihåg vad vet säger för man är så uppstressad själv.
Min häst har problem i sitt högra baknä, skillnaden är att han inte är halt direkt. Har din häst galligt knä?
Min fick gallor, och man såg att han var besvärad. Röntgen visade ingenting, men ultraljudet visade lindriga skador på menisk och en blödning i en sena. Han visade något små pålagrningar på patellan och vi misstänker även att han har lindrig patellaupphakning.
Det finns många vägar att gå , oavsett vad artroskopin visar. Det är svårt att avgöra från häst till häst. Man lär fråga sig massor av saker som tex:
-Hur allvarlig klassar vet skadan?
-Har hon ont?
-VAD ska hästen användas till, vad användes den till innan?
-Hur var hästens allmäntillstånd innan, var den i gott hull och fint musklad eller var den helt otränad?
mm mm mm
Min häst har blivit sedd till 20% chans att komma tillbaka inom travet av vet. Ena annan ET har sagt att han inte är lika bra. Sen ytterligare en annan påstår att han visst kan hävda sig alldeles utmräkt med rätt träning. Min häst har vilat ett år, vilket inte gjort honom bättre, men nu ska jag börja från 0 för att träna upp hans muskler vilket kommer göra att knät klarar sig bättre, ev blir helt friskt.
Vänta och hör vad din vet säger. Det finns, om du väljer att gå vidare, en mängd vägar att gå , en mängd preparat att ge som faktiskt hjälper till osv.
Vill du ha lite andra tips så får du gärna Pma.
Lycka till!