Är du inte rädd om ditt liv?

Caoimhe

Trådstartare
Det finns så enkla medel för att öka säkerheten för sig själv när man rör sig utomhus. Nu är det kolsvart ute redan innan klockan har slagit fem. Ett par reflexer är allt som behövs för att du ska sticka ut från mörkret.

Jag cyklar en sträcka på knappt två mil på vägen hem från jobbet, delvis inne i stan och delvis mellan åkrar. Från dagens hemfärd kan jag räkna på en hand hur många personer jag såg med reflexer på sig. Människor på promenad, familjer med småbarn/barnvagn, joggare, hundägare som rastar sina hundar, cyklister - i alla grupper är reflexer eller andra medel för att synas i mörkret en bristvara. Är de inte rädda om sina liv?

På mina resor ser jag också många cyklister. I mörkret blir det extra tydligt att de allra flesta saknar godkänt lyse. De flesta saknar lyse helt och hållet, och gärna inga reflexer på det. Är de inte rädda om sina liv?

Varför är reflexer en sådan raritet i vårt samhälle? Det KAN inte ha undgått någon hur viktigt det är att ha reflex, men ändå är det mer regel än undantag att vara utan.

Använder du reflexer? Är du rädd om ditt liv?

En reflex har en livslängd på ca 3 år, men den kan vara ännu kortare än så! Därför är det viktigt att när säsongen börjar testa sina reflexer och se så att de verkligen syns i mörkret.

Jag är inte speciellt rädd om mitt liv om jag ska vara ärlig, men använder reflexer ändå. Gillar inte att köra bil när det är mörkt just pga att folk är kass på att använda reflexer och lampor.

Även om man inte är rädd om sitt egna liv kan man tänka på andras om inte annat. Det är inte roligt att råka köra på någon. Reflexer har, upplever jag, en livslängd på nåt år innan dom börjar dala. Iallafall fick jag köpa nya reflexer till hästen varje år.

Överlag så tror nog folk att dom om inte annat har koll även om ingen ser dom, eller så upplever folk att dom syns oavsett. Jag tänker ofta så tyvärr, att jag har koll, men hunden däremot har alltid en liten lampa och väst på sig när han är ute så han syns iallafall. Jag slarvar en hel del tyvärr.

Konstigt tycker jag att det inte är en självklarhet med reflexer på jackor, borde vara lag på att alla vinterjackor säljs med reflexer eftersom folk så ogärna sätter extra på.

Jag har reflexer nu när det är mörkt, då oftast även dagtid. Framförallt om jag är ute med häst. Är dock inte alltid jag kan hålla på med reflexer på hästarna (dagtid), men har iaf reflex/varselväst själv. Händer att jag glömmer när jag bara är ute med hunden, då går jag ner i diket om det kommer en bil. Det anser jag är en okej lösning på små grusvägar, även om jag förstår att bilisterna undrar.

Jag har reflexer, men ska köpa nya snart för säkerhets skull.

Igår mötte jag en fotgängare som förvisso hade reflexväst på sig, men som syntes dåligt ändå just för att västen var gammal och hade sett sina bästa dagar :/ Hade det inte varit pga mycket bilar osv så hade jag stannat och sagt till personen att hen syntes dåligt, för troligen var ju personen omedveten om det.

Jag har reflexjacka när jag är i stallet, det är det enda stället där jag rör mig ute i mörkret. Men jag har även en reflexväst i bilen, om jag skulle råka ut för nåt och det riskerar att bli mörkt.

Men mina reflexjackor är grå, vilket är snyggt, men de syns uruselt i dagtid och i dimma. Så nästa gång köper jag fula gula istället.

Ponnyn vill inte bli tagen för ett inkört vildsvin, så hon har reflextäcke vid körning. Samt reflexer på draglinorna. Vagnen har reflextejp framtill (vitt) och baktill (rött). Men vi kör inte i mörker ändå, det är inte värt risken.

IMG_0352.webp

Jag använder gärna lampor. Små lampor på kläder och väska. Kan tända mobilen. Har också en reflexväst med lampor.

Har erfarenhet av att nästan krocka i mörkret med några med massa reflexer som inget lyste på.

Att tänka på är att det gula på alla reflexkläder inte syns jättebra i mörkret. oftast bara remsorna med ren reflex som syns från bilen. Den gult lysande färgen syns dock bra på dagen på håll.

Så köp hellre hel väst i reflextyg. Eller nått sånt.

Att tänka på är att det gula på alla reflexkläder inte syns jättebra i mörkret. oftast bara remsorna med ren reflex som syns från bilen. Den gult lysande färgen syns dock bra på dagen på håll.

Så köp hellre hel väst i reflextyg. Eller nått sånt.
Jag tänker att det beror på när man är ute? Är.det helmörkt ute hela tiden, så funkar det ju bättre med bara grå reflexer. Men om man är ute både i mörker och gryning/skymning (dvs går från halvljust till mörkt) så tänker jag att det kan vara bra med de gula med reflexremsor på - eftersom det gula då gör att man syns tydligare innan det blir helt mörkt, när reflexerna kanske inte fungerar så bra än.

Det finns så enkla medel för att öka säkerheten för sig själv när man rör sig utomhus. Nu är det kolsvart ute redan innan klockan har slagit fem. Ett par reflexer är allt som behövs för att du ska sticka ut från mörkret.

Jag cyklar en sträcka på knappt två mil på vägen hem från jobbet, delvis inne i stan och delvis mellan åkrar. Från dagens hemfärd kan jag räkna på en hand hur många personer jag såg med reflexer på sig. Människor på promenad, familjer med småbarn/barnvagn, joggare, hundägare som rastar sina hundar, cyklister - i alla grupper är reflexer eller andra medel för att synas i mörkret en bristvara. Är de inte rädda om sina liv?

På mina resor ser jag också många cyklister. I mörkret blir det extra tydligt att de allra flesta saknar godkänt lyse. De flesta saknar lyse helt och hållet, och gärna inga reflexer på det. Är de inte rädda om sina liv?

Varför är reflexer en sådan raritet i vårt samhälle? Det KAN inte ha undgått någon hur viktigt det är att ha reflex, men ändå är det mer regel än undantag att vara utan.

Som bilförare på vägar utan vägren med fotgängare och kurvor, förbluffar det mig också att man inte tar mer ansvar.

Bara förra veckan var det en otäck incident där jag upptäckte en helt svartklädd person med mörka skor väldigt sent. Jag tänker att jag i 100% av fallen kommer att se i tid och bara bli irriterad om det är enda ”hindret”. Men uppstår det en komplex situation och man inte uppfattat fotgängaren innan den startar kan det lätt bli direkt livsfarligt för ena eller båda parter.

Så snälla på med reflexer och gärna kläder som inte är perfekta kamouflagekläder i mörkret i övrigt.

Som bilförare på vägar utan vägren med fotgängare och kurvor, förbluffar det mig också att man inte tar mer ansvar.

Bara förra veckan var det en otäck incident där jag upptäckte en helt svartklädd person med mörka skor väldigt sent. Jag tänker att jag i 100% av fallen kommer att se i tid och bara bli irriterad om det är enda ”hindret”. Men uppstår det en komplex situation och man inte uppfattat fotgängaren innan den startar kan det lätt bli direkt livsfarligt för ena eller båda parter.

Så snälla på med reflexer och gärna kläder som inte är perfekta kamouflagekläder i mörkret i övrigt.

Jag körde genom några småbyar i mörkret och regnet igår. I en var det en man som rastade en hund, jag såg dem precis när jag passerade dem. Dvs noll reflexer på båda samt att det var en jakthund och husse hade jaktcamokläder :banghead:

Jag hade god lust att stanna, veva ner rutan och undra om han var dum i hela huvudet :meh:

Jag stör mig enormt på att vinterjackor/termobyxor inte per automatik är utrustade med reflexer. Hade varit så mycket bättre om de var det!
Samma här! Min man har en regnjacka från Engelsons som han har haft i några år nu och den är flitigt använd. Men reflexerna är fortfarande suveräna :) . Jag gick bakom honom häromdagen med min pannlampa och jag kände mig bländad :D !

Jag tänker att man kan fokusera på sig och sina nära och göra de åtgärder man tycker behövs för sig och sina nära.

Jag tror inte det är positivt för den allmänna tryggheten att irritera sig på eller bli arg över om andras försiktighetsmått inte stämmer överens med ens egna. Utan jag tänker att man kan odla sin tolerans :)

Jag tror att "hata på" personer som inte gör likadant som en själv är att riskera deras trygghet och hälsa genom att arbeta upp ett klimat där det blir vanligt att man skriver saker som -de som inte har reflexer kan skylla sig själva, eller -jaha så hen/det lilla barnet blev skadad i en cykelolycka men hade hen hjälm och reflex?(och då låter det ju som att man inte bryr sig om personer eller barn som inte hade det dör eller lever och det låter då som att man är otrevlig). eller -cyklister far fram överallt och kommer plötsligt och är livsfarliga och då låter det som att det är cyklister som orsakar flest olyckor genom att köra på människor istället för att det är bilar som gör det enligt statistiken.

Jag tror att om man har ett sådant klimat så ökar man ilskan och hatet i trafiken och samhället och därmed riskerar oförsiktig körning med bilar att öka. Eller bara att allting blir otrevligt, för om man kan hata på en oskyldig nioåring som glömt reflex så vem kan man inte hata på.

Och btw, här stämmer det verkligen inte att "de flesta cyklister" saknar lyse. Det kan hända men "de flesta" har verkligen lyse. Man kan vara snäll och tänka att de blev överraskade av mörkret iom tidsomställningen. Och såklart räkna för att se om det verkliven var "de flesta".

Senast ändrad:
Jag har reflexer, men ska köpa nya snart för säkerhets skull.

Igår mötte jag en fotgängare som förvisso hade reflexväst på sig, men som syntes dåligt ändå just för att västen var gammal och hade sett sina bästa dagar :/ Hade det inte varit pga mycket bilar osv så hade jag stannat och sagt till personen att hen syntes dåligt, för troligen var ju personen omedveten om det.
Jag har mött två personer och en hund som nog trodde de såg ut som julgranar. Men där ljuset från bilen inte föll på dem pga de var i skugga från lyktorna, (en elstolpe) förrän de var ute på övergångsstället. Så det kan bli så också. (jag är inte sur på dem men blev lite överraskad och tänkte sedan att de trodde nog verkligen att de syntes väl)

Andra gånger har jag mött fotgängare som lyser upp så blixtrande i lyktornas ljus inne i stan att man blir nära bländad och skulle kunna riskera missa andra personer i dess närhet. Typ hel reflexkappa som är helt ny.

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Låt katten vara katt - foder

Hästrelaterat

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

• Märklig reklam

Omröstningar

• Vintertid