Är grisar keliga djur?

Skorpion76

Trådstartare
Jag har ingen som helst erfarenhet av grisar mer än att det låter förskräckligt om dem. Jag fick titta in i min fasters och hennes mans svinstia en gång och fick panik efter det. Grisar rullar sig i lera för att bli av med ohyra och skräp som kliar på kroppen, men ändå sägs de vara riktigt renliga djur som vill ha det rent och snyggt där de bor. Hur är det med grisar för övrigt? Är det väldigt keliga djur om man till exempel skulle lära känna en speciell gris? Tycker de om att bli kliade bakom öron och dylikt som exempelvis hundar och katter? Varifrån kommer annars uttryck som kelgris eller gullegris? Det är ett uttryck som vi människor använder om någon som vi tycker extra mycket om och som får mer uppmärksamhet än vad hen egentligen förtjänar.

Emporium Pethead
 
Jag har ingen som helst erfarenhet av grisar mer än att det låter förskräckligt om dem. Jag fick titta in i min fasters och hennes mans svinstia en gång och fick panik efter det. Grisar rullar sig i lera för att bli av med ohyra och skräp som kliar på kroppen, men ändå sägs de vara riktigt renliga djur som vill ha det rent och snyggt där de bor. Hur är det med grisar för övrigt? Är det väldigt keliga djur om man till exempel skulle lära känna en speciell gris? Tycker de om att bli kliade bakom öron och dylikt som exempelvis hundar och katter? Varifrån kommer annars uttryck som kelgris eller gullegris? Det är ett uttryck som vi människor använder om någon som vi tycker extra mycket om och som får mer uppmärksamhet än vad hen egentligen förtjänar.

Emporium Pethead
Mina fetningar.
Lera används som tvål av många vilda djur, t ex elefanter o noshörningar.
Vad menar du med att djuren får mer uppmärksamhet än de egentligen förtjänar? Jag har alltid gett mina djur uppmärksamhet, oavsett om de varit hästar, kor, katter, hundar, getter, får eller diverse fjäderfän. Självklart förtjänar domesticerade djur våran uppmärksamhet och vår kärlek o omsorg.
 
Grisar är sällskapliga djur! Och som du skriver också mycket renliga - under förutsättning att vi människor ger dem en chans att vara det. Mormor och morfar hade grisar och när jag bodde hos dem på somrarna brukade jag bl a sköta grisarna. De tyckte MYCKET om att bli kliade - och har väldigt hård hud så favoriten var att man kliade dem med en piassavakvast!

Ett år födde vi upp en griskulting med nappflaska också - sedan mamman hade försökt bita ihjäl den. Hon hade fått VÄLDIGT många kultingar och den här hade ett öra som vek sig ut och in - tydligen kan de vara hårda i "gallringen" om de fått många kultingar... Vi kallade den lilla för Griseknoan och i början bodde hon inne i huset. Hon blev supertam och jag brukade gå med henne i koppel! En gång smet hon dock ur selen jag gjort åt henne och sprang iväg. Men när jag vände tillbaka hemåt för att hämta hjälp så vände hon också och kom springande efter mig.
 
Grisar älskar kel, kli och uppmärksamhet. Mest av allt gillar de sånt som är ätbart, typ det mesta ;)
De är väldigt renliga, väljer alltid ut ett toaletthörn i boxen och fortsätter sedan gärna med det hörnet så länge de bor i boxen. Oerhört svårt att få dem att byta hörn om det nu skulle ha blivit på fel ställe...
Grisen kan inte svettas annat än genom klövarna så om de blir varma svalkar de sig genom att rulla sig i något vått :) Otroligt sociala djur.
 
Mina fetningar.
Lera används som tvål av många vilda djur, t ex elefanter o noshörningar.
Vad menar du med att djuren får mer uppmärksamhet än de egentligen förtjänar? Jag har alltid gett mina djur uppmärksamhet, oavsett om de varit hästar, kor, katter, hundar, getter, får eller diverse fjäderfän. Självklart förtjänar domesticerade djur våran uppmärksamhet och vår kärlek o omsorg.
Nu tror jag nog att du misstolkade mig. Jag menar inte att vi människor ger vissa djur mer uppmärksamhet än vad de förtjänar, men däremot ger vi människor varandra mer uppmärksamhet än vad vissa individer förtjänar. Vissa individer blir gullegrisar eller kelgrisar som får allt de pekar på utan att riktigt ha förtjänat det och därav anledningen till min fråga. Jag undrade om orden kelgeis och gullegris kommer just av att grisar är keliga djur. På just den punkten är djuren klokare än oss människor. De ser inte slkillnad på vem som är vem på samma sätt som oss, utan de tycker om oss precis som vi är oavsett vilka vi är.

Emporium Pethead
 
Nu tror jag nog att du misstolkade mig. Jag menar inte att vi människor ger vissa djur mer uppmärksamhet än vad de förtjänar, men däremot ger vi människor varandra mer uppmärksamhet än vad vissa individer förtjänar. Vissa individer blir gullegrisar eller kelgrisar som får allt de pekar på utan att riktigt ha förtjänat det och därav anledningen till min fråga. Jag undrade om orden kelgeis och gullegris kommer just av att grisar är keliga djur. På just den punkten är djuren klokare än oss människor. De ser inte slkillnad på vem som är vem på samma sätt som oss, utan de tycker om oss precis som vi är oavsett vilka vi är.
Mina fetningar.
Var får du allt ifrån? Självklart ser våra tamdjur skillnad på oss människor o alla är inte omtyckta av våra djur.

Det är möjligt att jag missförstått dig, jag ger aldrig människor mer uppmärksamhet än de förtjänar, dessutom är gullegris o kelgris inte epitet som jag använder för att beskriva människor.
 
Jag gör inte det själv, men jag har sett dem som gör det och det är fruktansvärt fel att bete sig på det sättet.

Emporium Pethead
Men det är ju du som värderar beteendet nu och säger dels att det finns och dels att det är fel.
Då sitter du och gör en sådan bedömning. Hur och baserat på vad?
När blir den uppmärksamhet som någon får "för mycket" och hur blir man "förtjänt" av den (eller inte)?

Och håller med @vallhund om konstig syn på hur djur utvecklar relationer till människor också;
samt frågande till om din definition av -gris-ordens betydelse verkligen stämmer med hur de flesta använder dem
 
Senast ändrad:
Men det är ju du som värderar beteendet nu och säger dels att det finns och dels att det är fel.
Då sitter du och gör en sådan bedömning. Hur och baserat på vad?
När blir den uppmärksamhet som någon får "för mycket" och hur blir man "förtjänt" av den (eller inte)?

Och håller med @vallhund om konstig syn på hur djur utvecklar relationer till människor också;
samt frågande till om din definition av -gris-ordens betydelse verkligen stämmer med hur de flesta använder dem
Jag har själv sett det hända och även hört talas om det. Lärare som favoriserar vissa elever framför andra och även läst en fråga i en frågespalt där det fenomenet fanns i en familj. En elevassistent som hade i uppdrag att hjälpa mig favoriserade en kille i samma klass som var svagbegåvad.

Emporium Pethead
 
Precis och min fråga handlar om ifall dessa ord vare sig de är negativt eller positivt laddade kommer ifrån att grisar är väldigt keliga och vill ha uppmärksamhet.

Emporium Pethead
 
Precis och min fråga handlar om ifall dessa ord vare sig de är negativt eller positivt laddade kommer ifrån att grisar är väldigt keliga och vill ha uppmärksamhet.

Emporium Pethead
Jag tyckte att det var en kul fundering, faktiskt. Jag har aldrig funderat över varifrån gullegris, kelgris eller gottegris kommer. Smutsgris, däremot, är ju lättare att förstå.

Svin är ett skällsord. Undrar varför, grisar är väl varken elaka eller äckliga.
 
Jag tror att de flesta djur kan bli keliga om man pysslar mycket med de speciellt om man börjar göra det när de är små så de blir mer vana vid det:). En kompis till mig hade grisar förut, man kunde klappa dem lite och de var rätt sociala!
 
Svin är ett skällsord. Undrar varför, grisar är väl varken elaka eller äckliga.

Buffliga typer som trampar runt, förstör skörden, förstör marken och är allmänt vidriga.
Tuggar i sig mat som vi själva har arbetat för att för och behöver bättre, typ
Fanns en anledning att man utrotade skadedjuren

Ordet gris användes om de ljushyade produktionsavlade djuren.
Ordet svin om de vilda bestarna.
 
Men hon menar väl själva ordet? I uttryck som "frökens gullegris" ligger ju en missunnsamhet. Det har en negativ innebörd.

Kelgris, däremot, tolkar jag bara som någon som killar att kela. Inget negativt.
Jag hakade nog upp mig på förtjänandet.
Som att det var eleven man värderade. Det är egentligen frökens beteende.
Hade hellre skrivit någon som blir särbehandlad, gynnad eller liknande.
Kanske läste lite för bokstavligt.
 
Buffliga typer som trampar runt, förstör skörden, förstör marken och är allmänt vidriga.
Tuggar i sig mat som vi själva har arbetat för att för och behöver bättre, typ
Fanns en anledning att man utrotade skadedjuren

Ordet gris användes om de ljushyade produktionsavlade djuren.
Ordet svin om de vilda bestarna.
Låter logiskt att det kommer därifrån.
 
Buffliga typer som trampar runt, förstör skörden, förstör marken och är allmänt vidriga.
Tuggar i sig mat som vi själva har arbetat för att för och behöver bättre, typ
Fanns en anledning att man utrotade skadedjuren

Ordet gris användes om de ljushyade produktionsavlade djuren.
Ordet svin om de vilda bestarna.
Som vildsvin, ungefär. Det var dem jag såg framför mig av din beskrivning. Om de är buffiga kan jag inte riktigt svara på, men de är absolut bökiga och stökiga och en åker där de har varit och bökat fram ser ut som... hej kom och hjälp!

Emporium Pethead
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp