Bukefalos 28 år!

AR och shettisar

C

cilmesse

Hallo! Jag är ny här. Jag tycker om er allihopa redan. Var snälla mot mig! :bow:

Någon som vet något om hur det fungerar med shettisar och AR? Hur långt kan man komma genom att träna dem från marken och går det sen att "överföra" till ridning relativt smidigt? Dvs man utbildar dem så långt som möjligt på långa tyglar och låter sen en liten ryttare "checka av" från ryggen.

Stämmer det att det finns någon på Gotland som pysslar med detta? Har denna någon en hemsida eller en adress så att man kan kontakta?

Ohoo! Mitt första inlägg! :banana:
 
Sv: AR och shettisar

Anna (svea här på forumet) har två väldigt snygga shettisar som hon jobbar på långa tyglar!

Tror hon är iväg med en av dom på kurs nu, eftersom han började närma sig levaden något (gjorde några tappra försök på RV-träffen ;) ).

Hon är nog tillbaka i veckan för att berätta ännu mer! Hennes hemsida är www.broungs.com

Att det går, det vet jag!
 
Sv: AR och shettisar

Tack! HÄFTIGT att det går med allt från shettisar till shire, det är vad jag kallar de vises sten... ;)
 
Sv: AR och shettisar

Hej!

Shetlandsponnyer är precis som alla andra raser, det finns individer med bättre och sämre förutsättningar för arbete i den högre skolan. Med en shettis med trevlig exteriör, god framåtbjudning och arbetsvilja så går det att utbilda shettisar i alla svårklassrörelser, skolor ovan mark, et c. Fast så långt har jag inte kommit med mina, de jobbar mest i skritt och trav och piaff, och så har vi väl nosat på passage och gjort lite levadförsök, men levaden måste det bäddas mycket mer för.

Om man utbildar hästen på långa tyglar efter samma principer som man utbildar ridhästen, så bör det bli hyfsat lätt att omsätta kunskaperna till ridning. Mina rids inte, så jag vet inte exakt hur det är att överföra det. Men en genomgymnasticerad och lydig häst är ju aldrig någon nackdel att ha :p
 
Sv: AR och shettisar

Har hatt mange sjettiser med på treningene mine (lang tøyle). Min erfaring er at de egner seg godt for dette arbeidet, spesielt dem som har et bra eksteriør, er høyreiste og har god arbeidsvilje.

Vi har noen slike her i Norge, og en av dem brukes litt i en rideskole. Eieren forteller at ponnien har blitt mye bedre å ri etter hun begynte å arbeide den på lange tøyler. Har også flere elever fra et stort Shetlands-stutteri (som har importert flere gode hingster fra England), og disse forteller mye av det samme - nemlig at hestene blir mer ridbare når de trenes på lange tøyler. Hvor ridbare de blir, avhenger selvsagt mye av rytteren, og vanskeligheten med slike hester, er normalt å finne små nok ryttere som samtidig er gode til å ri.

Det at hestene blir bedre å ri etter de har blitt trent på lange tøyler, er forøvrig en tilbakemelding jeg får fra mange - så at det har noe for seg er det ingen tvil om!
 
Sv: AR och shettisar

stuteriet jag jobar på föder upp shettisar, en utav unghästarna jag hanterar skulle passa mkt bra som ARhäst/ponny! Hon stegrar när blir omkörd av en bil bakom sig, senast igår stegrade hon när hon såg en cykel, och hoppade framåt på bakbenen.....=)
hon har nog bra kapacitet å bli ARhäst, om man så vill...
 
Sv: AR och shettisar

Nja, att hästen stegrar sig är väl snarare ett tecken på bristande lämplighet som skolhäst, än det motsatta... Alla hästar kan stegra sig, men endast en handfull kan göra en riktigt bra levad...
 

Liknande trådar

Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 050
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 271
Senast: mackan
·
Ridning Har hållit på med hästar i snart sexton år. Har alltid varit hästtjej by heart, men det här med att tävla och träna "seriöst" har aldrig...
Svar
4
· Visningar
1 681
Senast: holymary
·
Ekonomi & Juridik Hej! varnar för låååååångt inlägg men behöver lite "Push" just nu... Har haft ett uppehåll från att vara hästägare på några år men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
14 877
Senast: fijja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp