AR och tävlingsdressyr?

Sv: AR och tävlingsdressyr?

Oj, såg nu att jag fått ett par namn via mejl, tack. Fast jag trodde att du menade ryttare som regelbundet tävlar GP? Om dessa två tävlar på de resultat du nämner så borde de väl kunna komma in i landslaget relativt enkelt.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Inom AR ska en häst alltid söka handen. Lägger man handen lite framåt-nedåt ska hästen följa den framåt-nedåt, tar man den lit eåt sig ska hästen höja nacken och följa o.s.v.
Sedan hittar folk alltid sin egna sanning ingen tränare håller sig strikt till den Akademiska Ridkonsten. De hittar alltid lite egna vägar. Vissa mer än andra. Det är bara helt naturligt och "vanliga" tränare gör det också.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Att spänna bågen har verkligen inte någonting med en spänd häst att göra...
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Nähä, vad kallas de ryttarna då? Har de en egen rubrik här på Bukefalos eller går de också under rubriken Barockridning?
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

De kanske inte är medlemmar på buekfalos, de kanske håller till på dressyrforumet elelr så ids de bara inte svara på dina lätt sarkastiska frågor/kommentarer...
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag vet inte vem du tror att jag tränar för. Men min häst ska följa min hand, på så sätt som Spider säger. Länger jag tygeln ska han följa med den och gå fram till bettet. Dock ska ha inte hänga i bettet. Men så har jag blivit lärd att rida av vanliga dressyrtränare också. Så det är inget nytt direkt.
Däremot har han blivit bra mycket känsligare sedan jag började träna för mina tränare och själv fick ordning mer på mig själv.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Nu handlade ju frågan om AR-ryttare. Jag tror varken att JB eller JL anser sig tillhöra någon särskild "stil", de rider dressyr helt enkelt.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

*KL*
Är det ingen här som tävlar, av AR-anhängarna?

Bara folk som vet om folk osv. osv....
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Få som rider AR är intresserade av att tävla så det är ju inte så konstigt.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag trodde att det bara var ett annat sätt att nå MÅLET:

Ett bättre sätt.
Var är alla GP-ryttare som gör så mkt bättre piaff än de övriga?

det ingår ju tyvärr en massa annat oxå.:crazy:
Sen undrar jag varför man inte får hänga ut dessa duktiga Gurus, när världselitens ridning ifrågasätts.:confused:
Det kanske inte tål att granska deras ridning:D

Sen undrar jag var alla deras duktiga elever håller hus.
Köper inte att de inte vill tävla.
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Ingen som själv tävlar och kan berätta lite om träningsupplägg, tävling, resultat osv?
Det måste väl finnas nån?
Jag vill inte kritisera, är bara nyfiken! :)

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Inom AR ska en häst alltid söka handen. Lägger man handen lite framåt-nedåt ska hästen följa den framåt-nedåt, tar man den lit eåt sig ska hästen höja nacken och följa o.s.v.
Sedan hittar folk alltid sin egna sanning ingen tränare håller sig strikt till den Akademiska Ridkonsten. De hittar alltid lite egna vägar. Vissa mer än andra. Det är bara helt naturligt och "vanliga" tränare gör det också.

Självklart är inte alla tränare likadana bara för de rider enligt samma "lära", men den jag tänkte på (kanske fått för mig fel tuaphua) UN, tycker jag har en sån extrem träningsmetod att den inte borde kunna klassa sig under samma namn som något som skiljer sig så långt därifrån som möjligt. (dvs vad jag kallar bra ridning)
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Alltså, jag tävlade ju körning upp till svår klass när jag var som mest "Bentian" och brukade oftast vara placerad i dressyrmomentet eller i alla fall ligga över 60%. Men jag var väl även då "Bentian light" med en "vanlig" klassisk bas.

Det jag tyckte var en jäkla fördel var den lösgjordhet man fick i hästen - när många andra värmde upp i 45 minuter till en timme behövde jag bara max en kvart för att få ponnyn att prestera sitt bästa. Hushållande av krafter som kunde användas till de andra momenten alltså, vilket var en fördel när man körde A-ponny.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

*kliar mig i huvudet*

Nu hänger jag inte med längre.
Vad hade tävlande med att nå målet att göra. *förvirrad Renée* (uppriktigt förvirrad...troligtvis bara snurrig)
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

axel skrev:
det ingår ju tyvärr en massa annat oxå.:crazy:
Sen undrar jag varför man inte får hänga ut dessa duktiga Gurus, när världselitens ridning ifrågasätts.:confused:
Det kanske inte tål att granska deras ridning:D

Sen undrar jag var alla deras duktiga elever håller hus.
Köper inte att de inte vill tävla.

Visst blir även Gurusarna ifrågasatta! Se denna tråd för ett exempel på det: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=640809

I Sverige verkar det som att det är en ganska stor andel "busk-ryttare" som har lockats till klassisk dressyr/barockridning/AR. När jag har varit på kurser för olika tränare så har merparten av kursdeltagarna befunnit sig på basarbetsnivå (skolor och möjligen tramp). Att ryttare på högre nivåer inte är lika vanliga kanske beror på att de redan har hittat ett fungerande koncept och därmed inte är särskilt intresserade av att vidga sina vyer..?

Jag tycker att det är jättekul att busk-ryttarna får möjligheten att vara med på en dressyrkurs som de troligen får mer ut av än om de hade varit med på en "vanlig" dressyrkurs. MEN tyvärr är det väl också så att några av dessa ryttare blir lite väl ivriga över att ha "sett ljuset" och därmed försöker frälsa sina stallkamrater m fl som i deras tycke ännu inte tagit in på den rätta vägen..

Jag förstår att ni 'stallkamrater' blir kräkfärdiga på detta! Jag vet själv hur knasig jag kan bli på NH-folk som tror att de är ensamma om att kunna leda sin häst utan att den går på en osv.. Men viktigpettrar med tvivelaktigt kunnande från den barocka världen är JAG faktiskt förskonad från att ha i min bekantskapskrets. De barocka människor jag känner till är faktiskt allihop ödmjuka och prackar inte på sina kunskaper på folk som inte är mottagliga!

Om jag har förstått det rätt så är Tyskland ett exemepl på land där fler och fler ryttare ur dressyreliten låter sig inspireras av de klassiska lärorna. Jag tror faktiskt att många ryttare skulle ha glädje av ett och annat från det barocka konceptet om man bara svalde lite tjurighet och stolthet och inskränkthet.. Det går faktiskt att hitta detaljer i träningen som man kan applicera på sig själv och sin häst när man ser andra träna, även om de ekipaget är på en lägre nivå.

Jag är själv skeptiskt openminded som vågat prova mig fram, och det har fått mig att utvecklas mkt tillsammans med min häst! Det det barocka tänket har gett mig mest är en logik i det man gör.

~Flip *en av de där russinplockande icke-tävlande busk-ryttarna*
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

FlipTheFrog skrev:
Jag tror faktiskt att många ryttare skulle ha glädje av ett och annat från det barocka konceptet

Barocka konceptet.. :rofl: :rofl:
Förlåt, det lät så roligt! :o

I övrigt ett välskrivet inlägg, jag håller med dig! :bow:

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Vilket bra inlägg! Tack.

Jag är en typisk "buskryttare" som får ut massor av AR. Är inte superfanatisk eller så, och är tämligen "otrogen" ibland också. Det jag får ut av AR är att jag och min häst hänger med. Är ju inte så superskicklig och då vi ridit enligt AR har vi gjort ganska rejäla framsteg på vår nivå. Och på ett annat sätt än tidigare då vi red enligt andra modeller.

Tävla? Har tävlat och planerar att tävla igen, fast först då vi känner oss redo, dvs har hittat tillbaka till tölten, förhoppningsvis en mycket bättre tölt än tidigare.

Jag tänker så här att jag har kul med min häst, hästen mår bra och vill bli jobbad med, och under tiden lär vi oss efter vår förmåga. Det duger för mig.

OA
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
6
· Visningar
926
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 199
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 389
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
237

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp