AR och tävlingsdressyr?

Sv: AR och tävlingsdressyr?

Han har vunit Sm i enbet ngn gång på åttiotalet tror jag, han kanske kvalade till par VM senare också tror jag.
Jag är ingen kalenderbitare

Han ville väl nisha sig som körningslärare men det finns ingen marknad för det, han håller väl mest tömkörningsclinics vad jag förstår.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Anders tävlade också i körning förut. Vill minnas att han var väldigt framgångsrik. Och nej, jag blandar inte ihop honom med Thomas Eriksson.
Han sysslar med ganska mycket annat inom hästvärlden. Är med i forskningsprojekt om hästmunnar och bett.tex. Även undersökningar om hur hästen arbetar med olika utrustning, olika tempon, hög, låg form etc. Det är säkerligen många fler projekt han är engagerad i. Det brukar så en hel del om detta i Ridsport.
 
Senast ändrad:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Han tävlar inte aktivt i körning på VM-nivå nu iaf, det var det jag ville få fram.

Jag vet att Anders är aktiv på flera andra områden och gett ut flera filmer och varit med i många projekt (jag har tränat för honom så vet mycket väl vad han gör). För mig och många andra är han dock mest känd för att han jobbar med tömkörning.

Det var skillnaden mellan tömkörning och arbete på långa tyglar som var ursprunget.

Där tömkörning är med gjord och långa tömmar, ofta spända så att de ger en inspänningseffekt på hästen. Detta sätt att jobba är från början en förberedelse för körning, men har sedan arbetats fram till att även vara dressyr-arbete för hästen. Med dessa hjälpmedel som man har så ramar man in hästen ganska mycket och med tunga lädertömmar går det aldrig att ge fullständig eftergift. Det gör att hästen alltid jobbar med korrigering från "ryttaren", den är aldrig helt självständig.

Vid arbete på Långa tyglar har hästen ingen gjord och man går vid hästens sida med ganska så lösa tömmar och kan ge fullständig eftergift. Det finns lite olika skolor och sätt att arbeta på, vissa där man går bakom hästen (spanska ridskolan, Richard Hinrichs) till exempel. Vissa tränare utbildar hästen från scratch på långa tyglar (Piet Bakker), medan vissa inte arbetar hästen på långa tyglar förrän den är helt utbildad från sadeln först (iberiska traditionen).
När man går bredvid hästen har man ingen koll på utsidan av hästen, mer än att jobba på eftergift; att hästen följer tygeln framåt och länger utsidan. Man ramar inte direkt in hästen mer än att man jobbar på eftergift (till en början på korrigering, men mer och mer på eftergift) och vill ha hästen självständig. Disciplinerad frihet.

PAC: Jag kan inte hitta en enda bild i Richard Hinrichs bok där han jobbar någon häst på Långa tyglar med gjord? Däremot arbete vid hand använder han sig bland annat av "viennese"-metoden med inspänningar och longerlina i kapson.

Det är två mycket olika sätt att jobba på, men visst är båda bra och jag är glad att AE finns som för fram så mycket bra för hästarna! :) Vilket sätt man väljer beror helt enkelt på vad för mål man har med sin ridning och liv med hästarna.
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 234
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 210
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
254

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp