AR och tävlingsdressyr?

N

NiraK

Är det nån här som rider enligt "AR" och samtidigt tävlar dressyr? Hur går det för er? Vad rider ni för klasser? Skriv gärna lite om era erfarenheter! :)

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Man kanske måste tolka det som så? Men någon borde det väl vara?

Nirak
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag har startat en LB en gång i våras. Det gick inte så bra.
Vi red för sakta och saknade energi.
Nu tränar jag inför nästa planderade start i aug.

Skillanden är väl just tempot och energin i ridningen.
I AR är det så stor fokus på lösgjorhet och att rida utan spännig att man glömmer energin.

/T
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

De barockryttare jag känner tävlar inte för de är emot domarna och bedömningssättet. Dvs de tycker att domarna tittar på fel saker och därför vill de inte tävla.
Den ena hästen får bara mer och mer sänkt rygg och hög nacke och trippar numer fram, ägaren säger alltid efter varje ridpass att h*n aldrig känt såna bakben tidigare - jag står bara frågande bredvid för jag ser ingen aktivitet what so ever. De pratar som om de vore på GP-nivå men sanningen är att de inte skulle kunna starta en LB med godkänt resultat.
Däremot är ryttarens kropp i ganska god balans men det är också det de lagt tid på...enbart...hästen är, enligt mina ögon, bortglömd. Kanske de så småningom kan få börja rida lätt (fast det är väldigt svårt så det väntar de med) och då blir nog hästen väldigt glad för då behöver den inte längre krypa undan med ryggen.:confused: :cry: :mad: :crazy:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag vet att det finns en del som rider AR och tävla med goda resultat upp till GP. Så visst går det att kombinera, bra ridning är ju alltid bra ridning!
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Nu blev jag nyfiken, vilka ryttare är det som sysslar med AR och samtidigt tävlar i GP med bra resultat? Kanske man inte får nämna namn, men är i alla fall jättenyfiken.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Här i Gbg vet jag en som tränar för JB som rider på medelsvår nivå. Tror iofs att hon gjorde det innan också så det räknas kanske inte... En annan av JB:s elever tävlar LB-LA. Det är de enda mig veterligen. Och Göteborg är väl ett ganska stort upptagningsområde.
En av JL:s elever har tävlat LA någon gång. Den enda mig veterligen.
Några andra i Gbg-området känner jag inte till och då har jag flera stallkamrater som tränar för dessa tränare så jag har ganska bra inblick.
Det är inte om de tävlar eller ej som jag tycker är intressant egentligen utan mer deras mentalitet - det de gör är så överlägset allt annat och de pratar så mycket om harmoni/samspel/bakbensaktivitet/ryggverkan och så ser man ingenting?!:confused: Då önskar man de kunde tävla så de kom ner på jorden bland oss vanliga dödliga...:angel:
Jag har dock full respekt för deras mentala samspel med hästen, men jag blir trött på att de tror att deras sätt är enda vägen...
Många av oss engelskryttare har också, tro det eller ej, bra kroppskontroll och bra mentalt samspel med hästen, vi lyckas dock spänna bågen och få aktivitet bakifrån och fram samt bygga muskler (obs. inte fett). Detta har jag inte sett på en enda AR-ryttare i Gbg - oops nu får jag nog många PM...:devil: :rofl:
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Malinigbg skrev:
Många av oss engelskryttare har också, tro det eller ej, bra kroppskontroll och bra mentalt samspel med hästen, vi lyckas dock spänna bågen och få aktivitet bakifrån och fram samt bygga muskler (obs. inte fett). Detta har jag inte sett på en enda AR-ryttare i Gbg - oops nu får jag nog många PM...:devil: :rofl:

...och får en spänd häst också :angel: :devil:

(menar inte starta ngn vild diskussion om AR vs engelsk lära här nu men kunde bara inte låta bli... ;))
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jag tror snarare inlägget skulle vra mer: det finns ryttare som rider AR men tävlar hög nivå. Jag vet en sån människa.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Malinigbg skrev:
Här i Gbg vet jag en som tränar för JB som rider på medelsvår nivå. Tror iofs att hon gjorde det innan också så det räknas kanske inte... En annan av JB:s elever tävlar LB-LA. Det är de enda mig veterligen. Och Göteborg är väl ett ganska stort upptagningsområde.
En av JL:s elever har tävlat LA någon gång. Den enda mig veterligen.
Några andra i Gbg-området känner jag inte till och då har jag flera stallkamrater som tränar för dessa tränare så jag har ganska bra inblick.
Det är inte om de tävlar eller ej som jag tycker är intressant egentligen utan mer deras mentalitet - det de gör är så överlägset allt annat och de pratar så mycket om harmoni/samspel/bakbensaktivitet/ryggverkan och så ser man ingenting?!:confused: Då önskar man de kunde tävla så de kom ner på jorden bland oss vanliga dödliga...:angel:
Jag har dock full respekt för deras mentala samspel med hästen, men jag blir trött på att de tror att deras sätt är enda vägen...
Många av oss engelskryttare har också, tro det eller ej, bra kroppskontroll och bra mentalt samspel med hästen, vi lyckas dock spänna bågen och få aktivitet bakifrån och fram samt bygga muskler (obs. inte fett). Detta har jag inte sett på en enda AR-ryttare i Gbg - oops nu får jag nog många PM...:devil: :rofl:

Ingen av de tränare du nämner är AR-tränare (som AR-tränare räknar jag de som själva använder termen akademisk ridkonst om sin ridning, dessa är nästan utan undantag utbildade av Bent Branderup eller hans elever). Bägge har för övrigt elever i Sverige som tävlar medelsvår och svår klass i dressyr.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Nja, inlägget skulle vara precis som det var. Det finns människor som tränar för Akademiska tränare/enligt den akademiska läran och rider upp till/tom GP.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Då kanske du ska ta dig upp till Stockholm då.;)
Givetvis ska en häst gå fram till handen även inom AR.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Min tränare har ridit för Bent men kallar inte sin ridning för akademisk. Hon kallar den klassisk dressyr.
Fast hon har även tränat för Neindorff och nu för bla Arth*r K*ttas och JB.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Vad jag vet har hon enbart varit hos Bent en gång, om jag inte minns fel.
Så det är inte så konstigt att hon inte kallar det för Akademisk Ridkonst.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Hm, jag har för mig att hon har varit där en längre period...fast jag kan ju förstås inte svära på att det är så...
Du menar SS då alltså?
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Jo henne jag tänkte på.

Kommer inte ihåg hur det var, men jag har för mig att det var ett engångs tillfälle. Sedan hur länge det var är en annan femma. Dock kan jag komma ihåg fel när det gäller det.
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

tuaphua skrev:
Då kanske du ska ta dig upp till Stockholm då.;)
Givetvis ska en häst gå fram till handen även inom AR.

tränar du för den jag har för mig att du gör så går de hästarna knappast fram till handen.
Har förövrigt en liten undran, tränar alla AR-tränare på samma sätt som dessa eller är de lite extrema även inom AR?
 
Sv: AR och tävlingsdressyr?

Fast jag är fortfarande jättenyfiken vilka dessa AR-ryttare är som tävlar med goda resultat i GP?
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
2
· Visningar
379
Senast: Emma-pemma
·
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
7 321
Senast: Sassy
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp