Är shettis "lämplig" sällskapsponny till storhäst?

dumle_gumman

Trådstartare
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G
 
Min erfarenhet är att det är en jättedålig idé. Shettisar behöver ofta få tillgången till gräs begränsad under sommarhalvåret. Antingen magert skogsbete eller bara bete del av dagen. Fri tillgång till hö är inte heller någon lysande idé, om du inte har hö med väldigt lågt näringsvärde.
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G


Näh. Vår shettis blir jättetjock och skulle behöva jättemagert bete. Dessutom rymmer den KONSTANT. Flera gånger om dagen om den kan. Bra ström, delvis uppgrusat, rejäl hage mycket hö, uppvärmt vatten. Men den rymmer ändå för att den kan, trasslar sig in i hagen igen när den är hungrig. Bockar omkring där utanför och retar gallfeber på en. Har nu fått ner rymningsfrekvensen från 5ggr/ dag till ca 1ggr per månad genom att bygga om ca 800m staket så det finns bräda +2 elrep i shettishöjd. Men den börjar nog snart igen ska vi se :mad: (hade 5 elrep/band innan c-c ca 25 cm. Var bara lite snubbligt att gå ut tyckte shettisen)

Lagom kul om den knäcker nån stolpe när det är tjäle ute. Så nej, skulle köpa en lite större varmblodig ponny med lägre matintresse.
 
Näh. Vår shettis blir jättetjock och skulle behöva jättemagert bete. Dessutom rymmer den KONSTANT. Flera gånger om dagen om den kan. Bra ström, delvis uppgrusat, rejäl hage mycket hö, uppvärmt vatten. Men den rymmer ändå för att den kan, trasslar sig in i hagen igen när den är hungrig. Bockar omkring där utanför och retar gallfeber på en. Har nu fått ner rymningsfrekvensen från 5ggr/ dag till ca 1ggr per månad genom att bygga om ca 800m staket så det finns bräda +2 elrep i shettishöjd. Men den börjar nog snart igen ska vi se :mad: (hade 5 elrep/band innan c-c ca 25 cm. Var bara lite snubbligt att gå ut tyckte shettisen)

Lagom kul om den knäcker nån stolpe när det är tjäle ute. Så nej, skulle köpa en lite större varmblodig ponny med lägre matintresse och mer respekt för el.
 
Liksom alla hästar, ja även shettis, är det individuellt. Vissa klarar bete, andra inte. Jag tog hem en shettishingst, 4 år då, som uppfostrare till min då 9 månader gamla unghingst av storhästras. Dom gick på mycket bra bete och dom lekte, brottades och kutade genom denna hage dygnet runt. Nej, den shettisen blev inte fet, fick inte fång utan tvärtom byggde upp sig till en rasande grann kille med häftiga muskler och bättre unghästuppfostrare hade jag inte kunnat hitta.

I grund och botten ska hästarna jobba, motioneras. Vila kan dom få göra på vintern, fast det får inte mina hästar. Det är nog det bästa sättet att förhindra övervikt och med det s.k. välfärdssjukdomar...
 
Skulle aldrig våga prova... De flesta jag träffat klarar inte fri tillgång eller bete utan munkorg utan att bli smällfeta och då riskerar du fång. Dessa hästar har givetvis även motionerats men det räckte inte utan det blev att portionerna ut maten igen. Att stå med en extra häst som du inte kan ha med de andra känns onödigt.
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G

Bättre att skaffa tex varmblod eller trinagelmärkt halvblod eller nåt som sällskap!
 
Dålig idé. Skaffa en annan storhäst alternativt d-ponny som sällskap. Men som jag förstår det av din text så har du redan flera storhästar.

Är det just en shettis du vill ha så skaffa två som går på konstant diet. Så har jag, det blir lite smidigare så för då har de alltid sällskap av varandra. De går i kraftigt nerbetad rasthage året om, stödutfodrar på sommaren.
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G
Fri tillgång på Hö är det imo inte många shettisar som kan ha, dock kan du ju lösa det så att fodra fri tillgång i en typ låda dit shettisen inte når etc. Och samma där, många Shettisar (ponnysar) blir för tjocka av enbart väldigt begränsat bete..
 
Vi har en shettis som sällskap och det har funkat väldigt bra trots gott om gräs och fri tillgång på hö (dock ställer vi storbalen i en "ställning" som är upphöjd och han har respekt för de stora så det blir inte så mycket tid vid höet). Lite smalare än de flesta shettisar men såklart inte i närheten så slimmade som mina fälttävlanshästar.. Antar att jag haft tur om man läser denna tråd :)
 
Oftast inte så lyckat, är min erfarenhet.

Tror jag har träffat en enda shettis som kunde gå på nästan fri tillgång på hö, men bete på sommaren klarade inte han heller. Han var typ 30+ och hade börjat få lite dåliga tänder.

Annars är de flesta shettisar väldigt lättfödda, vilket ju är logiskt med tanke på varifrån de kommer. Inte allt för sällan får de arbeta alldeles för lite också. Det i kombination med för mycket mat ger förstås en fet häst.
Jag vet inte om shettisarna egentligen är mer fångbenägna än någon annan ras i sig. Att det inte är ovanligt alls med fång bland småponnyer kan ju mycket väl bero på just att de får för mycket/för energirik mat och för lite motion. Inte lika vanligt bland större hästar, som ju ofta har ett högre energibehov.
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G

Det är naturligtvis individuellt.
Jag har en 4-årig minishettis som går ihop med mina halvblod. Ute serveras ett par mål om dagen och inne får han så pass att han sällan ätit upp allt på morgonen, som mina stora. Han får en halv dl müsli på kvällen för att äta sina mineraler. Rids mycket sporadiskt, tömkörs och löshoppas ibland. På våren/sommaren får kan gå kvar i vinterhagen ett par veckor medan de andra betar av det värsta gräset men sedan går han i sommarhagen han också. Jag tar dock in mina nattetid även på sommaren.
Såhär såg han ut 25 augusti:
2A826F6B-0F71-490C-ABC3-2D04D5215388_zpszxlho7im.jpg
 
Jag skulle inte rekomendera det faktiskt, jag tycker det är ganska olämpligt på flera plan att ha hästar i så olika storlek i samma hage. Dels avseende utfodring, dels avseende själva samvaron hästarna emellan.
På sommrarna har det funkat bra för min shettis att gå på gräs med betesreducerare, på vintern åt hon det som tappades från höhäcken av de stora. Men numera går shettisen i egen hage för att slippa bli jagad och inte kunna springa undan, bli nafsad och kickad mot av någon som är dubbelt så stor.
 
Är så himla olika, här har det fungerat bra men med betesreducerare på shettisarna på sommaren och SMH-nät i hagen på vintern. Men då är mitt halvblod väääldigt lättfödd han också.
 
Men numera går shettisen i egen hage för att slippa bli jagad och inte kunna springa undan, bli nafsad och kickad mot av någon som är dubbelt så stor.

Det där är sällan ett problem enligt min erfarenhet. Har oftare varit med om att det är shettisarna som är dom som sparkas (eller biter storhästarna under magen så att dom ser helt malätna ut).

Foder på vintern går att lösa med diverse utfodringslösningar som storhästarna når men inte shettisen (som då bara kommer åt det som tappas). Vår höll sig även smalare än mitt hbl förra året då våra hästar hade helt fri tillgång ute i hagen. På sommaren däremot så måste den ha betesbegränsare om alla hästarna ska kunna gå i samma hage.
 
När jag flyttade till gård funderade jag på detsamma. Har absolut inte något emot shetlandsponnyer, känner flera som har dom som sällskap utan problem.
Jag bestämde mej sen för att något större( i liknande storlek som min egna) var av mer intresse (för mej). Inte nödvändigtvis storhäst, men inget litet som a-b-ponny.

Fick en minuslista som i-
rymmare-dyrare staket, fångrisk, övervikt, grovfoderproblem i hagen, vill gärna ha ridsällskap ibland osv. Plus att den behövde vara rätt rejält tuff då min häst kan köra enheldel med mindre hästar...
 
Vad anser ni?
Är de egentligen mer fångbenägna än andra ponnies? :meh:

Jag vill ha en ponny som tål att gå i samma hage som mina storhästar. Vi har inte värsta beteshagarna på sommaren, men visst finns det gräs. Och på vintern ger jag mycket hö i hagen för att de ska ha att göra. (Snudd på fri tillgång på hö)

Vad är eran erfarenhet av shettisar angående ovanstående? :bump:

/D-G
Det går inte att ge ett tvärsäkert svar på din fråga.

Jag har både stora hästar och shetlandsponnyer (och några större ponnyer). De går ihop allihop, bete på somrarna och fri tillgång till hösilage på vintrarna. De är runda och goa, men inte mycket mer än så. De brukar dessutom tappa en del av sitt beteshull på vintrarna trots fri tillgång till hösilage...
Har du dem inne på nätterna så går det ju att ge bara halm inne, om ponnyn har lätt för att lägga på sig.

Och mjo, det finns nog en viss genetisk predisposition inom rasen för att vara insulinresistent i någon mån och därmed är de lite mer fångkänsliga än stora hästar. Men fång går på alla raser - min första fånghäst var ett halvblod och just nu har jag ett NF-sto (äldre, som jag fått) som jag kommer ta bort pga återkommande fång. (och just detta behöver inte diskuteras vidare i den här tråden)

Men något jag undrar är varför man skaffar en häst vars enda uppgift i livet är att vara sällskap?
Något som gör shetlandsponnyer mindre lämpliga till enbart sällskap är deras intelligens. Visst finns det undantag, men min erfarenhet (efter cirkus 20 år som uppfödare av rasen) är att de flesta behöver någon form av mental stimulans för att inte börja hitta på egna saker - som t.ex att hitta på kreativa sätt att ta sig till andra sidan staketet...
 
Det går inte att ge ett tvärsäkert svar på din fråga.

Jag har både stora hästar och shetlandsponnyer (och några större ponnyer). De går ihop allihop, bete på somrarna och fri tillgång till hösilage på vintrarna. De är runda och goa, men inte mycket mer än så. De brukar dessutom tappa en del av sitt beteshull på vintrarna trots fri tillgång till hösilage...
Har du dem inne på nätterna så går det ju att ge bara halm inne, om ponnyn har lätt för att lägga på sig.

Och mjo, det finns nog en viss genetisk predisposition inom rasen för att vara insulinresistent i någon mån och därmed är de lite mer fångkänsliga än stora hästar. Men fång går på alla raser - min första fånghäst var ett halvblod och just nu har jag ett NF-sto (äldre, som jag fått) som jag kommer ta bort pga återkommande fång. (och just detta behöver inte diskuteras vidare i den här tråden)

Men något jag undrar är varför man skaffar en häst vars enda uppgift i livet är att vara sällskap?
Något som gör shetlandsponnyer mindre lämpliga till enbart sällskap är deras intelligens. Visst finns det undantag, men min erfarenhet (efter cirkus 20 år som uppfödare av rasen) är att de flesta behöver någon form av mental stimulans för att inte börja hitta på egna saker - som t.ex att hitta på kreativa sätt att ta sig till andra sidan staketet...

Jag håller med dig ang stimulansen, min blev en helt annan häst när vi började med trickträning!
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 568
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 941
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 335
Foder & Strö Finns det något kraftfoder som är mer lättsmält än annat? Min gammla ponny 30+ faller ur under våren när han fäller trotts att han får...
Svar
11
· Visningar
1 654
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp