Arab utställning och premiering

Illuzter

Trådstartare
I senaste numret av SAM står det om att Sverigepokalen provade 10 poängssystemet, är det det samma som används vid andra raser utstälningar och premieringar? För i sådana fall var inte poängen särkilt höga.

Sedan undrar jag också hur viktigt arabfolket tycker det är att stamboksföra sitt sto och hur viktig den poängen är. Har fått en känsla av att den inte är så viktig och då särkilt om det inte är en arabhäst domare.

//Olivia, som försöker sätta sig in i utställningsdjungeln.
 
Hej!

jag vet inget om 10- poängen på arabhästutställningen. Men jag har visat mitt sto på både arabhästutställning & " vanlig" premiering.

Hon visades 1994 på arabhästutställning med 5- poängsskalan, fick endast ca 64 p. Visades åter året efter , då 20- poängsskalan, fick hela 79 p. Sen ytterligare ett år senare så visades hon på premiering & fick 39 p, 9, 8, 7, 8, 7. Hon B- premierades & stambokfördes. Har visat hennes tre avkommor på traditionell fölbesiktning, två klass 1 ( 8,8,8= 24 p, & 9, 8, 8 = 25 p)& en klass 2. ( fler bedömnings punkter, 8, 8, 6, 7, 8, 6.= 43 p.) denna klass 2 häst visades i år som ettåring på en utställning för olika raser, fick då 8, 8, 7, 8, 7= 38 p & klass 1.
Jag tycker det är roligare på " vanlig premieringsutställning", då jag tyckte det verkade så ologiskt att stoet fr ett år till ett annat skulle ha förbättrat sig med 15!!! :eek: poäng på en arabhästutställning.
 
Det är väl inte riktigt samma 10 poängskala det handlar om
Tex sätts gulpoäng vid 35 och inte vid 40 som man gör hos andra raser. (det är vid 40 va?? :crazy: )

Svarar Linda oxå i detta inlägg.
Du nämnde att det skiljde 15 poäng från ett år till nästa på en och samma häst.

Jag var oxå med om något i den stilen. Men för min del handlade det om 10 poängs skillnad på EN MÅNAD!!
Det är grejer det :smirk:
Ibland kan man undra...
På första utställningen visade jag hästen själv, på nästa visade hennes förra ägare henne.
Jag hade henne hemma hela tiden och hon så precis lika dan ut...

// Anna
 
Mitt sto visades oxå av mig. Hon visades även 1992, med föl vid sidan fick då 69 p.
Avkomman hon hade vid sidan då fick 8, 8, 8 p på fölbesiktn i september det året. Hanvisades på arabhästutst året efter fick då 61 p. Sen visades han även på arabhästutst som treårshingst, fick då 77 p. Även då visad av mig.
Knepigt att det är sådan skillnad mellan 5 & 20 poängsskalan, blir hästarna bättre av enbart det så är det ju knepigt... Ngn mer insatt som har ngt att säga till dess försvar??
 
Ja, tyvärr provade man på 10-p. skalan på Bollerup, eftersom inom 20 p skalan så används ju inte siffrorna 11 och neråt.
Men tyvärr var det en flopp, anser jag, och knappt jämnförbart med 20 p skalan. Det var svårt att räkna om och jämnföra resultaten....

Men så har också poängen alltid varit utsatt för diskussioner inom arabhästsammanhang. När 5 p skalam fanns så var den fel, så då började man även ha ½-poäng med i denna....
Så kom 20 p skalan och så blev den fel, så då började man med ½ p även på denna på Riks.
Nu skulle man prova 10 p skalan och den duger inte heller.... :(

Kanske dags att göra som i de flesta utställningar i USA och England...jämnförande system utan poäng och bara rangordning??!!

Att många väljer att avstå från att visa på vanlig "halvblodspremiering" beror på att det aldrig eller väldigt sällan är en (arab)rasrepresentat ute och dömer. Oftast är det ju halvblodsdomare som dömer och de kan - tyvärr - inte döma araber korrekt. Visst de kan döma häst, men inte det som är rastypiskt för araben. Jag har visat vissa av mina ston på vanlig premiering men jag anser att de inte blev fullt korrket bedömda på detta.

Sedan poängen överlag på Bollerup var väldigt låg! Domarna var extremt kräsna och i synnerhet den holländske domaren. Hon gjorde nog ingen glad..... :( :confused:
 
Jag håller med dig!
Hon från Holland satte väldigt låga poäng.
Hon var HEMSK tycker jag!!
Ärligt talat!!
Man brukar efter ett par klasser kunna "lära sig" dommarens mönster och veta ungefär vilka poäng h*n kommer att sätta på en häst.
Men denna dommaren var väldigt inkonsekvent oxå.
Det hon gillade i en klass, gillade hon inte i nästa osv.
Nåja...

// Anna
 

Liknande trådar

Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 366
Avel Jag har varit på uppsamlings premiering samt fölbesiktning, en trevlig tillställning men det fick mig verkligen att fundera… Är dessa...
Svar
16
· Visningar
1 579
Senast: kicket
·
Övr. Grenar Har vatt o preimierat ett sto som skulle stamboföras. Visst, vi visste att hon inte var jättebra och skulle inte få höga påäng (vilket...
Svar
4
· Visningar
1 509
Senast: Emmiz87
·
Hästmänniskan Lägger denna under senior eftersom det egentligen inte är så mkt om ridningen som om känslan att få rida denna häst! Var lite tveksam på...
Svar
5
· Visningar
1 398
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp