M

mystar

Jag går i hästköpartankar, och vill gärna ha en arab, men jag vet inte hur dom klarar lösdrift då det är det jag har?!
Klarar dom att gå ute året om dygnet rynt?

tacksam för svar
 
Dom flesta hästar klarar att gå ute året om, så länge ordentligt regn/vind skydd finns med ren och torr halm och bra tillgång till hö, men det gissar jag att du har eftersom att du har lösdrift. Förmodligen kommer du att behöva ha vintertäcke på araben, även om dom sätter bra vinter päls som alla andra hästar, (oftast). Men att ha araben på lösdrift är nog inget problem. Jag har ingen själv, men jag har hört andra som har det.
 
Det är inga problem att ha araber på lösdrift..det är ju så alla hästar ska gå
wink.png
men om jag va du skulle jag låta hästen ha ett täcke när det är riktigt kallt...det tycker hon/han nog bara är skönt
 
Senast ändrad av en moderator:
Det är nog inga problem men att tänka på är att araben har en annorlunda päls som inte är lika motståndskraftig mot regn, svårt att hålla vätan borta så ett regntäcke är att rekomendera, kyla klarar dom bättre
 
Jo regn/vindskydd finns, där alla hästar får plats, det är en väldigt bra hage faktiskt.

Okej, det var skönt att höra, då ska man bara införskaffa sig bra vintertäcken sen när men köpt en pålle
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
håller med tidigare inlägg
smile.png

min arab gick på lösdrift tills han var 3,
nu har jag honom i ute box.
Han har får en riktig pålsättning på vintern(som en isbjörn
biggrin.png
)
mvh/Arabizar
 
Senast ändrad av en moderator:
Om hästen trivs med lösdrift är ju en annan sak, om hästen inte är van vid det så kanske den inte gillar det.
Mina araber skulle definitivt inte gilla att gå ute året om dygnet runt, de älskar sina mysiga boxar
smile.png

Men om den hästen 'r van vid det, eller verkar trivas, måste du ha bra täcken till den, och vind/regnskydd som redan sagts.
 
Senast ändrad av en moderator:
Ett tips: Sätt inte vintertäcke på en häst som har vinterpäls. Det gör ingen nytta eftersom täcket trycker ned pälsen och gör att den då isolerar sämre.
Däremot kan täcke vara bra om det regnar eller kommer snöblandat.

Min arab går inte på lösdrift men är ändå ute på vintern i ca 12 timmar per dygn. Jag täckar henne inte även om det är mycket kallt och hon fryser inte, trots att hon har ganska lite vinterpäls. Regn är däremot värre eftersom hon blir väldigt spänd i ryggen.
 
Jag har tre araber som går ute dygnet om. Kyla är inget större problem för dem om de har mat, men snöblandat/regn och snålblåst kyler ner dem och då behöver de täcke. Inte annars! Sen är det ju väldigt individuellt.
 
De flesta har nog svarat som jag kommer att göra...
Det kommer förmodligen att gå bra att han hästen på lösdrift.....under förutsättning att den trivs med att gå så i flock, dygnet runt, året runt.
Sedan är det så att araber har tunnare päls än andra och det är väldigt, väldigt olika hos olika arabindivider hur pass tjock vinetrpäls de sätter. Min hingst, t.ex. får knappt någon vinterpäls och är en riktigt frysekylling...
Så ett rejält tjockt vintertäcke för de kalla dagarna och nätterna och en rejält regntäcke för de mindre kalla dagarna skulle jag nog föreslå att Du inhandlar. Som håller för tuffa tag i hagen.....tycker de flesta utetäckena är urusla på just den biten.
Sedan rejält med foder förståss....fri tillgång till hö/hösilage/ensilage och rejält med halm under vindskyddet....

Lycka till
 
okej, tack så jättemycket för hjälpen
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Förlåt att jag avviker...men jag blev just kär i Milagro
love.png

Vilken hingst!!!

//Cutie
 
Senast ändrad av en moderator:
Välkommen till gänget!!!!
love.png
Det finns många i hans fan-club
smile.png
.
Och välkommen på besök för att se honom IRL!!!!
Han är ännu läckrare då.....

Och VARMT TACK för Dina uppskattade ord
smile.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Rider 2 araber som går semi-lösdrift. Dvs står inne årets kallaste dagar. Dn ena sätter riktig vinterpäls men inte den andra. Det är bara att bylsa på. Friska och glada är dom!
biggrin.png
 
Senast ändrad av en moderator:
Min arabkille skulle inte klara att gå ute jämt. Han är en fryslort som vill komma in i sin box på kvällen och få ligga på torrt underlag.
När det är busväder fryser han trots tjockt Horsewaretäcke som borde hålla honom varm.
 
ohhhh. hur kan man inte beundra dina fina araber?
Gillar stoet Cas Imiraah med, ser så sött ut.
*kommer sno dem alla medans du sover*
 
:rofl: :cool: Då gissar jag att min syrra blir stolt om Du gillar Cas Imiraah alias Myran.....
Och rejält sur om Du kommer och snor henne!!! :rofl: :rofl:
Men Du är varmt välkommen på besök.... :)
 
Skåne är så långt bort ju, kan ni inte flyttar närmare stockholm eller så?
 
:rofl: :rofl: :D Åhja, vi bor inte vid världens ände.... :rofl:
Har flera kompis i 08-land, och de kör ner på 6 timmar....
Så passa på om Du har något ärende ner....Typ Falsterbo, Blommeröd eller liknande....

:D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst går ute på lösdrift dygnet runt och jag tycker att hon trivs och verkar avslappnad där. När jag tar in henne och ryktar...
Svar
3
· Visningar
743
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
11 189
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 065
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp