Arabderbyt på Jägersro på söndag

G

Genberg

På söndag är det dags för Chateau Ksara Scandinavian Arabian Derby för 4-åriga araber på Jägersro. Samma dag som "stora" derbyt.
Distansfolk får en kanonchans att se riktigt fint prestationsblod och dessutom ha kul!

Här är Nalles presentation av hästarna som ska delta. Stammar med mera hittar ni på atg.se eller galoppsport.se (sök sportinfo)

Chateau Ksara Scandinavian Arab Derby kan bli spännande med de 5 topprankade deltagarna väldigt nära varandra i formtal.

Hemmahoppet Sanovagan fråm Simrishamn har hittills varit överlägsen i den skandinaviska årskullen. Han är den enda i fältet, som har vunnit över Derby-distansen och den enda av de topprankade som har löpt på DT. Med ett svenskt formtal på 67 förbättrar han sig fortfarande.

Gästen Sharima är nog fältets mest meriterade häst med bl.a. en femteplats i ett GrII löp i Frankrike. Med den internationella avelsmatadoren Dormane som fader har hon visat sig stå i alla fall 2000 m och hade speed nog att slå svenska Queen Anne (formtal 64) med 5 lgdr. över 1200 m i senaste starten i Tyskland. Har ett holländskt formtal på 61.

Sankado är en holländsktränad och humörbetonad häst med ett holländskt formtal på 58. Trots sitt franska ursprung med till hälften polskt blod. Var i näst senaste starten andra till mycket goda Simmbad, men före förra årets Stockholm Cup-tvåa Soumaoro. Genrepade med ännu en andraplats inför denna uppgiften.

Mondiale Kossack är en rysk härstammad , svenskägd häst med siktet inställd på Derbyt. Har hållit till över stayerdistanser i tidigare träning i Polen. Vann senaste starten över 2000 m. och har dessutom två andraplatser över 1800 m. på fem starter iår. Polskt formtal på 61.

RM Explorer från skånska Ramonia Gård är också en svensk häst med karriär i Polen fram till nu. Har gått bra i bättre sällskap över distanser upp till 2400 m. Genrepade från ett polskt formtal på 57 med en smått överlägsen seger mot lite sämre hästar för knappt 14 dagar sedan.

Shah Habib årsdebuterade över 2100 m, där han lätt slog Prince of Shiba med Bwuagadugo på en fjärran fjärdeplats. Över 1600 m var han samtidigt i mål som San Antonio, som ha slog nästa gång ute över 2400. Var dock stort slagen av Sanovagan som gav honom 6 kg.

El Quattro har bara startat en gång och vann direkt över 1400 m. Var inte långt före El Dor Tanam och San Antonio då, men lär vara framsatt av den starten. Bör kunne stå distansen på sin härstamning - han har nämligen samma mor som El Wodkine.

San Antonio är svenskfödd med helt amerikansk stam verkar beroende av fäste i banan och har en lite svajig formkurva. Kommer sent i loppen. Var stort slagen av Sanovagan över 2400 m med 9 kg mindre på ryggen.

El Dor Tanam är på mödernet närt besläktad med El Quattro. Var i sin enda start iår andra till denna, men före San Antonio och med luft ner till Bwuagadugo. Sparsamt startat bör absolut kunne förbättre sitt formtal på 48.

Prince of Shiba årsdebuterade med en sistaplats över 1600 m. för sedan att vara tvåa till Shah Habib över 2100 m. Senaste starten över 1730 m resulterade åter i en sistaplats och han behöver kanske längre distans. Formtal 46.

Bwuagadugo från Åsa Borgers stall debuterade med en tredjeplats i förra årets Kriterium. Har varit plågad av sjukdomar och har hittills haft svårt att hitta tillbaka till den formen. Bör kunna bättre än formtal 45.

Shajfaklaan debuterade med en sistaplats mot bra äldre hästar över 1400 m. Saknade åter farten för 1400 m i sin nästa start och behöver kanske distans för att komma till sin rätt. Formtal 40
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

*tACK FÖR INFORMATIONEN! Klart att vi kommer och njuter av en härlig dag på Jägersro! Pia o Uffe
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Det är i sånna här lägen man undrar varför man bor så långt norrut. Hade verkligen varit mycket intressant.



/Liza
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Kul att få förhandsinformation om alla startande araber :)
Speciellt när man inte är så himla väl insatt :grin:
Tack Mats!
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Jag undrar som Liza...varför bor man så långt bort? Hade det varit på Täby hade jag kommit alla gånger!
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Jag undrar också, varför jag ska jobba i helgen?

Låter jättespännande så jag hade gärna åkt upp på det. Jag bor ju så till att det går att åka över dan. Men men....

Tack Mats för att du frestade mej!
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

jag kommer också vara där:) hade helt glömt att det var denna helgen så det var tur du påminnde mig iaf;)
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Ska se om man inte kan ta sig ner och ta en titt med. Var där en sväng förra året, och det var ju jättekul att titta på! Verkligen en publiksport!
 
Sv: Arabderbyt på Jägersro på söndag

Ni som bor långt bort kan se loppen på www.atg.se

Måste teckna ett abonemang och jag tror kortaste tiden är 7 dagar = 39:- eller ngt.

Alla ni som kommer får söka er till arabgaloppens röda tält...
Jag är den nervösa med hästsvans o skägg...


/Mats
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp