Araben och sadlarna(igen)

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Har en sadel på prov som jag funderar fram och tillbaka om, kanske någon här kan hjälpa mig tänka "rätt".

Häst är en mycket svårsadlad arabfröken med kort (max 42 cm anläggningsyta) och bred rygg. Överbyggd och såklart med sadelgjordsläget längre fram än normalt och så den där bröstbenskurvan araber så ofta har. Hon är ganska rörlig i ryggen och har rätt stora rörelser i bogen också så många sadlar kanar omkring ordentligt på henne. Hon är inte ett uns överviktig iaf, så det är bra.

Vårt problem nu är att alla sadlar vi rider i får hon som knölar längs med ena sidans ryggrad. Sadelutprovarna sliter sitt hår, för sadlarna ligger så fint när hon står still och hon rör sig kanon med sadel på, men lik f-at kommer knölarna om jag rider mer än 20 minuter i sadel. Hon får också skav av sadelgjorden på samma sida. (Hon har varit halt till och från i 4 år på den sidans framhov, men är kollad av veterinär som inte ser någonting). Min equiterapeut tipsade (motvilligt) om att lägga något under ena sidan av sadeln för att höja den och då blev knölarna mindre, men de är fortfarande där. Senaste sadelutprovaren noterade att hon flyttar runt sadeln, liksom skjuter fram den, men det gjorde hon med alla sadlar vi testade då. Jag är helt villrådig.

Någon som har några ideér/tips på vad jag kan göra?

/Lavinia, trött på att rida barbacka.
 
Känns som om du behöver en sadel som är jättemjuk och fluffig i stoppningen men samtidigt ordentligt bred kanal och jättekort - inte helt lätt att hitta kan jag förstå :down:

Vad är det för sadlar som legat bäst hittills?
 
Oj vad jag känner igen ditt problem!

JAg vet inte hur många sadlar jag provat och köpt och hur många sadelutprovare som fått åka hem utan att sälja sadel.

Jag har ganska många hästar,men har en som jag har haft extremt med problem med, mycket likt dina problem. Efter att ha avverkat 130 000kr i inköp på sadlar på 1,5 år så hade jag 3 val kvar, bara rida dressyr och köpa en bomfri dressyrsadel (flexmax, startrekk dressyr), specialbeställa en sadel från JES utan några garantier på att man kan använda sig av reklamation ifall de inte skulle få den att ligga bra (för en kostnad strax under 50 000kr) eller prova WOW sadlar.

Jag valde WOW och har nu i hela 3 år ridit i deras sadel utan att behöva göra något annat än att kontrollera den en gång om året och gjort någon justering.

Nu behövde ju inte jag gå längre, men mitt tips är de tre som jag nämnde ovan:)
 
Hej!

Ja jo det känns ju som att det får bli nåt sånt :-(.

Mitt problem är att det blir lika oavsett sadeltyp (dressyr eller hopp) och alltid bara på ena sidan och samma med skavet - helt oberoende av sadeltyp :-(.

Bomlös har vi tyvärr inte hittat nån som är tillräckligt bred som går att hoppa i, har pratat med Sensation som ändå har en "hoppvariant" men den blir för smal. Så även deras andra sadlar. Bara rida dressyr är inte ett alternativ, då för både jag och hästen av tristess. Dressyrsadeln vi har nu är måttbeställd, men inte 17 hjälper det! Och JES har vi testat, i vad som skulle vara en passande storlek - sällan har min fröken gått så dåligt som då, hon hatade den!!

WOW börjar komma högre och högre på listan, vad har du för sadel från dom?

/Lavinia

Oj vad jag känner igen ditt problem!

JAg vet inte hur många sadlar jag provat och köpt och hur många sadelutprovare som fått åka hem utan att sälja sadel.

Jag har ganska många hästar,men har en som jag har haft extremt med problem med, mycket likt dina problem. Efter att ha avverkat 130 000kr i inköp på sadlar på 1,5 år så hade jag 3 val kvar, bara rida dressyr och köpa en bomfri dressyrsadel (flexmax, startrekk dressyr), specialbeställa en sadel från JES utan några garantier på att man kan använda sig av reklamation ifall de inte skulle få den att ligga bra (för en kostnad strax under 50 000kr) eller prova WOW sadlar.

Jag valde WOW och har nu i hela 3 år ridit i deras sadel utan att behöva göra något annat än att kontrollera den en gång om året och gjort någon justering.

Nu behövde ju inte jag gå längre, men mitt tips är de tre som jag nämnde ovan:)
 
Hej!

Många sadlar ser ju ut att ligga bra på henne, men så rider vi i dom och hon knuffar runt dom. Vår måttbeställda Jensen ligger ok, men är lite för vid för tillfället och åker fram. Nu har vi en Lippo Fazzino som ligger ok, eller hon gillade den från början, nu är hon tjurig på den med :-(.

Sen har vi gått igenom ett helt gäng sadlar som varit för långa, nästan alla sadlar blir det, minns dock inte vad de var. Lippo Vanessa verkar ligga rätt ok, men den har jag inte testat att rida en längre stund i.

/Lavinia
Känns som om du behöver en sadel som är jättemjuk och fluffig i stoppningen men samtidigt ordentligt bred kanal och jättekort - inte helt lätt att hitta kan jag förstå :down:

Vad är det för sadlar som legat bäst hittills?
 
Har haft samma problem till min ena, får bulor av alla bomsadlar jag provat. Sadelutprovare har jag använt mig av med. Min lilla är väldigt rörlig och till slut köpte jag en sensation hybrid och den har jag ridit i sen 2012. Funkar toppen för oss. Min är 110 grader bred, och har provat den på en som är bredare. Där ligger den ok, men sitter som gjuten på min lilla. Hoppas du hittar en lösning!
 
Jag har också en WOW till min knepiga häst med ungefär samma problem (jättebred, känslig, ngt överbyggd och väldigt rörlig i ryggen med dåligt gjordläge). Hon är inte jättekort i ryggen men behöver ändå korta sadlar eftersom hon rör sig så mycket i länden. Fungerar hyfsat (men inte bättre än andra kvalitetssadlar som vi provat). Den är jättemjuk och med bred kanal och måttad efter hästen men hon trycker fortfarande fram den trots H-gjord. Med padd och wintec-gjord fungerar det bättre men fortfarande inte helt optimalt så det är ingen mirakelsadel och jag rider faktiskt oftare med westernsadel för den gillar hästen bäst... Får se om WOWen kan tänkas passa unghästen annars blir det till att sälja. Det är kul med sadlar...:grin:
 
Hej!

Många sadlar ser ju ut att ligga bra på henne, men så rider vi i dom och hon knuffar runt dom. Vår måttbeställda Jensen ligger ok, men är lite för vid för tillfället och åker fram. Nu har vi en Lippo Fazzino som ligger ok, eller hon gillade den från början, nu är hon tjurig på den med :-(.

Sen har vi gått igenom ett helt gäng sadlar som varit för långa, nästan alla sadlar blir det, minns dock inte vad de var. Lippo Vanessa verkar ligga rätt ok, men den har jag inte testat att rida en längre stund i.

/Lavinia

Låter inte kul alltså :/ det är ju verkligen som att leta en nål i en höstack. Min lilla bruna är ganska knepig också, och så även jag själv (lång smal ryttare på kort rund häst). Vi övergav bomsadlar (ville inte lägga lika mycket pengar på sadeln som på hästen i sig haha) och skaffade en sensation istället, är mycket nöjda ;) vi tränar lite akademiskt numera och även lite distans, annars är vi ju vara ute och myser i skogarna :)
 
Hej!

Ja jo det känns ju som att det får bli nåt sånt :-(.

Mitt problem är att det blir lika oavsett sadeltyp (dressyr eller hopp) och alltid bara på ena sidan och samma med skavet - helt oberoende av sadeltyp :-(.

Bomlös har vi tyvärr inte hittat nån som är tillräckligt bred som går att hoppa i, har pratat med Sensation som ändå har en "hoppvariant" men den blir för smal. Så även deras andra sadlar. Bara rida dressyr är inte ett alternativ, då för både jag och hästen av tristess. Dressyrsadeln vi har nu är måttbeställd, men inte 17 hjälper det! Och JES har vi testat, i vad som skulle vara en passande storlek - sällan har min fröken gått så dåligt som då, hon hatade den!!

WOW börjar komma högre och högre på listan, vad har du för sadel från dom?

/Lavinia

Jag har ju bytt ut alla mina sadlar till Wow nu, så har 2 st hoppsadlar i deras fälttävlansmodell. Dock i två olika läder. Den ena med mer greppigt läder (påminner om butet) och en i kalvskinn.
Sen också 3 dressyrsadlar, en med hoppsäte med extra kort anläggningsyta (motsvarande 15,5") men säte i 16,5-17". De andra två har det näst djupaste sätet men den ena är med slät kåpa en convential (tror jag) kåpa och den andra med ett S på kåpan. Jag jobbar med hästar och valde därför att byta ut alla sadlarna och göra dem så jag kan använda dem lite fler hästar.
Dock så har den svåra hästen sin egna sadel som bara den går i.

Den hästen med egen sadel är faktiskt pumpad snett. Hon är nämligen högre på sin vänstra sida och skjuter över hela mig till höger och sen försöker jag kompensera det genom att vika mig i sidan =hästen går på dubbla spår. Till en början hade vi en extra grej fastsatt i stropparna som hjälpte till att flytta fram sadelgjordsstropparna så att sadeln kunde ligga längre bak (sadelläget) och sadelgjorden kunde ligga i sadelgjordsstaden utan att behöva dra fram sadeln, men efter 1,5 år så kunde vi ta bort den justeringen.

Men som du skriver är de ganska dyra, men jag kan säga redan nu att med tanke på alla inköp jag gjort per år i sadlar till bara den "svåra" hästen så har jag tjänat in alla förlorade pengar som tyvärr går förlorade när man ska byta hela tiden.

Har för mig att hon tar 500-700 kr för en utprovning där hon kan visa och man får provrida. Då får du ju chansen att se hur hästen reagerar:)
 
Jag har också en WOW till min knepiga häst med ungefär samma problem (jättebred, känslig, ngt överbyggd och väldigt rörlig i ryggen med dåligt gjordläge). Hon är inte jättekort i ryggen men behöver ändå korta sadlar eftersom hon rör sig så mycket i länden. Fungerar hyfsat (men inte bättre än andra kvalitetssadlar som vi provat). Den är jättemjuk och med bred kanal och måttad efter hästen men hon trycker fortfarande fram den trots H-gjord. Med padd och wintec-gjord fungerar det bättre men fortfarande inte helt optimalt så det är ingen mirakelsadel och jag rider faktiskt oftare med westernsadel för den gillar hästen bäst... Får se om WOWen kan tänkas passa unghästen annars blir det till att sälja. Det är kul med sadlar...:grin:

Vad säger återförsäljaren om ditt problem?

Jag har fått massor av hjälp från dem och det tog 4 tillfällen innan vi hittade rätt lösning för min ena. Har du den där "förgjorden" som de sätter på stropparna?

Blev lite intresserad nu eftersom jag själv är helt såld på dem och de har löst mina problem så bra:)
 
Vad säger återförsäljaren om ditt problem?

Jag har fått massor av hjälp från dem och det tog 4 tillfällen innan vi hittade rätt lösning för min ena. Har du den där "förgjorden" som de sätter på stropparna?

Blev lite intresserad nu eftersom jag själv är helt såld på dem och de har löst mina problem så bra:)

Vi har provat det mesta och sist jag fick den justerad så lät det "det gör inte så mycket om den glider fram lite, den är konstruerad så att det inte ska störa bogarna ändå". Hästen håller tydligen inte riktigt med. Har jag otur är det luftstoppningen hon inte gillar men tycker inte det borde vara det eftersom den är så mjuk.
Nu har jag precis satt igång hästen efter dräktighet så blir till att försöka justera en gång till när hon är lite mer igång eftersom hon ändrat sig lite i ryggen, förhoppningsvis blir det lite lättare när hon inte är så musklad/rund över ryggen.
 
Jag kan kanske tänka mig att köpa din wow-sadel ;-).

Än så länge har ingen sadel funkat perfekt, även om de ser ut att ligga bra den korta stund man oftast rider i dom när man provar. Vore ju skönt att få till en sadel som verkligen funkar så pållan kan vara lika fin som idag när jag red barbacka och hon var finast nånsin :love::love:

/L
Jag har också en WOW till min knepiga häst med ungefär samma problem (jättebred, känslig, ngt överbyggd och väldigt rörlig i ryggen med dåligt gjordläge). Hon är inte jättekort i ryggen men behöver ändå korta sadlar eftersom hon rör sig så mycket i länden. Fungerar hyfsat (men inte bättre än andra kvalitetssadlar som vi provat). Den är jättemjuk och med bred kanal och måttad efter hästen men hon trycker fortfarande fram den trots H-gjord. Med padd och wintec-gjord fungerar det bättre men fortfarande inte helt optimalt så det är ingen mirakelsadel och jag rider faktiskt oftare med westernsadel för den gillar hästen bäst... Får se om WOWen kan tänkas passa unghästen annars blir det till att sälja. Det är kul med sadlar...:grin:
 
Vi har provat det mesta och sist jag fick den justerad så lät det "det gör inte så mycket om den glider fram lite, den är konstruerad så att det inte ska störa bogarna ändå". Hästen håller tydligen inte riktigt med. Har jag otur är det luftstoppningen hon inte gillar men tycker inte det borde vara det eftersom den är så mjuk.
Nu har jag precis satt igång hästen efter dräktighet så blir till att försöka justera en gång till när hon är lite mer igång eftersom hon ändrat sig lite i ryggen, förhoppningsvis blir det lite lättare när hon inte är så musklad/rund över ryggen.

Förstår! Tråkigt när man inte hittar något som ligger still, vet precis känslan. Är bara så glad att jag äntligen hittat något som passar mig och mina hästar så bra!
 
Vad är det för sadlar du har prövat? Jag hade en Amerigo DJ till min arabkorsning som hon älskade. Kort, överbyggd och rund var hon..
 
Hej!

Vi har testat ett gäng amerigo, hade ut en utprovare som hade ett gäng såna. Minns inte vilka vi faktiskt testade, men jag tror dj var en av dom. Den enda som passade min var en med L-bom (hette den så? +2,5, 16,5 tum). Men även den gav knutor längs ryggraden när jag testade den längre än 15 min :-(. Utprovaren ansåg att det var det bästa hen kunde hitta och inget annat skulle passa bättre.

Testade även ergox när jag ändå höll på men den bryggade nåt alldeles hemskt.

Inser att det är först nu jag insett att knutorna alltid är på samma ställe, och pållan har fått dom i flera år. Sen har hon också varit skadad i flera år och då mest ridits barbacka.

/L
Vad är det för sadlar du har prövat? Jag hade en Amerigo DJ till min arabkorsning som hon älskade. Kort, överbyggd och rund var hon..
 
Jag har också en WOW till min knepiga häst med ungefär samma problem (jättebred, känslig, ngt överbyggd och väldigt rörlig i ryggen med dåligt gjordläge). Hon är inte jättekort i ryggen men behöver ändå korta sadlar eftersom hon rör sig så mycket i länden. Fungerar hyfsat (men inte bättre än andra kvalitetssadlar som vi provat). Den är jättemjuk och med bred kanal och måttad efter hästen men hon trycker fortfarande fram den trots H-gjord. Med padd och wintec-gjord fungerar det bättre men fortfarande inte helt optimalt så det är ingen mirakelsadel och jag rider faktiskt oftare med westernsadel för den gillar hästen bäst... Får se om WOWen kan tänkas passa unghästen annars blir det till att sälja. Det är kul med sadlar...:grin:

Måste tjuva en knapp och fråga vad du har för westernsadel?
Har en hopplös arabdam med samma hopplösa sadelläge som TS men jag söker dessutom westernsadel, och det finns det ju inte riktigt likla många av.... =)
 
Måste tjuva en knapp och fråga vad du har för westernsadel?
Har en hopplös arabdam med samma hopplösa sadelläge som TS men jag söker dessutom westernsadel, och det finns det ju inte riktigt likla många av.... =)

En Deuber & Partner av äldre modell. Liknar Reinhold Bartmann Training men har ett modellnummer som inte verkar finnas idag.
 
En Deuber & Partner av äldre modell. Liknar Reinhold Bartmann Training men har ett modellnummer som inte verkar finnas idag.

Ajdå, där försvann hoppet igen.. ;)
även jag har haft en deuber & partner, nyare modell, och en double c. de båda har blivit för smala, och det är nu en vidare vinkel jag behöver... suck.

ursäkta trådkapet och lycka till @Lavinia med sadelletandet!
 
Hej!

Nu har jag testat lite fler sadlar, mest på skämt, min stallkompis tog hem dom till sin cobkorsning med en alldeles normalt lång rygg. Vi testade en prestige modena, dressyr, i 18 tum, den låg utan att överdriva antingen på bogen eller på korset. På cobkorsningen låg den så pass bra kompisen red i den. Sen testade vi en cliff barnsby milton (hopp) som inte låg bra och en griffin (ingen aning om storlek eller nånting) som låg hyffsat.

Men det är ju problemet - när häst står still ligger de bra, men när hon rör sig knuffar hon runt sadeln. Med padd under höger sida blir knölarna mindre, men de är fortfarande där. Antar att man kan rida med ännu fler paddar... *suck*. Det är helt uppenbart att paddarna hjälper, för skavet framför sadelgjorden får vara ifred när sadeln är paddad. Men inte ska man väl behöva rida med paddar på???

/Lavinia
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 447
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 038
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 733
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp