Araben och sadlarna(igen)

Ajdå, där försvann hoppet igen.. ;)
även jag har haft en deuber & partner, nyare modell, och en double c. de båda har blivit för smala, och det är nu en vidare vinkel jag behöver... suck.

ursäkta trådkapet och lycka till @Lavinia med sadelletandet!
Men nu har väl D&P börjat med justerbara bomvidder också? Har ingen erfarenhet av de sadlarna men om det bara är bomvidden som är problemet kanske det kan vara värt att kolla på?
 
Men inte ska man väl behöva rida med paddar på???

/Lavinia
har med min häst äntligen kommit till ro med att man ibland måste padda lite för att hästen ska få en chans att bli bra i ryggen.
min häst är urgröpt efter åratal av dåliga sadlar i bakvikt. allt glappar på henne oavsett bomvidd och bomform.

var iväg på sadelprovning nu och hon konstaterade att det var tvunget att ha en liten kilpadd på min för att sadeln ska kunna ligga bra under tiden ryggen byggs upp på nytt. har haft flera sadlar som man tycker ligger bra till en början för att sen när hästen börjar muskla sig istället ligga skit och nöta ner ryggen igen..

har blivit upplärd med att all typ av upp paddning är :devil: påfund, men efter att ha ridit i en sadel som inte glappade öht genom att bara kila upp den några mm, så erkänner jag mig besegrad. men det är ju inget permanent, i takt med att hästen musklar sig så tar jag av lager på lager på kilen och förhoppningsvis så ligger sadeln bra även när hästen har en super fin bred musklad rygg :).

så nu hoppas jag att hästen kan bli nöjd med sadeln och våga använda ryggen.

så om din häst blir bättre med en liten padd på knut sidan så blir det förhoppningsvis bättre i längden också med hältan och knutor och skav.
 
Hej!

Problemet är att sadeln ser ut att ligga bra, det är först när vi rider som fröken häst börjar skicka runt den. Den glappar inte, ligger jättefint och sen skickar hon iväg den åt ena hållet. Så att padda känns liksom inte jättebra, det hade varit det om fröken varit ojämnt musklad, eller helt utan muskler men så är inte riktigt fallet. Det verkar som om det är nåt hon inte gillar med den, trots att den "ligger perfekt".

Lite padda skulle jag inte kalla 2 benpaddar på varandra under hela ena sidan och helt bra har det ju inte heller varit, det har bara varit lite bättre *suck*.

Halt är hon inte, har inte varit på 1,5 år om jag minns rätt (jo vi kollar henne rätt ofta på klinik när vi ändå är där och skor).

Sadelutprovaren kommer nu och hämtar sadeln, hon tyckte inte heller att det lät bra att behöva padda upp. Hon hade dock inga idéer på vad som skulle kunna funka när just denna sadel inte gjorde det, enligt henne låg den så perfekt en sadel kan ligga :-(. Så snart har jag bara dressyrsadeln (som inte heller funkar, trots måttbeställd) kvar. Känner att det börjar ta slut på idéer här.

/Lavinia

har med min häst äntligen kommit till ro med att man ibland måste padda lite för att hästen ska få en chans att bli bra i ryggen.
min häst är urgröpt efter åratal av dåliga sadlar i bakvikt. allt glappar på henne oavsett bomvidd och bomform.

var iväg på sadelprovning nu och hon konstaterade att det var tvunget att ha en liten kilpadd på min för att sadeln ska kunna ligga bra under tiden ryggen byggs upp på nytt. har haft flera sadlar som man tycker ligger bra till en början för att sen när hästen börjar muskla sig istället ligga skit och nöta ner ryggen igen..

har blivit upplärd med att all typ av upp paddning är :devil: påfund, men efter att ha ridit i en sadel som inte glappade öht genom att bara kila upp den några mm, så erkänner jag mig besegrad. men det är ju inget permanent, i takt med att hästen musklar sig så tar jag av lager på lager på kilen och förhoppningsvis så ligger sadeln bra även när hästen har en super fin bred musklad rygg :).

så nu hoppas jag att hästen kan bli nöjd med sadeln och våga använda ryggen.

så om din häst blir bättre med en liten padd på knut sidan så blir det förhoppningsvis bättre i längden också med hältan och knutor och skav.
 
Hej!

Problemet är att sadeln ser ut att ligga bra, det är först när vi rider som fröken häst börjar skicka runt den. Den glappar inte, ligger jättefint och sen skickar hon iväg den åt ena hållet. Så att padda känns liksom inte jättebra, det hade varit det om fröken varit ojämnt musklad, eller helt utan muskler men så är inte riktigt fallet. Det verkar som om det är nåt hon inte gillar med den, trots att den "ligger perfekt".

Lite padda skulle jag inte kalla 2 benpaddar på varandra under hela ena sidan och helt bra har det ju inte heller varit, det har bara varit lite bättre *suck*.

Halt är hon inte, har inte varit på 1,5 år om jag minns rätt (jo vi kollar henne rätt ofta på klinik när vi ändå är där och skor).

Sadelutprovaren kommer nu och hämtar sadeln, hon tyckte inte heller att det lät bra att behöva padda upp. Hon hade dock inga idéer på vad som skulle kunna funka när just denna sadel inte gjorde det, enligt henne låg den så perfekt en sadel kan ligga :-(. Så snart har jag bara dressyrsadeln (som inte heller funkar, trots måttbeställd) kvar. Känner att det börjar ta slut på idéer här.

/Lavinia
:/, låter lagom hopplöst. Har du testat renskinn? Bomlös? Sadlar med flexibel bom?
 
Bomlös är inte ett alternativ när det gäller hoppning, tyvärr. Renskinn har jag inte testat, men det känns som att försöka bota symtomet inte orsaken, nåt med sadeln är det ju hon inte gillar. Flexibel bom har jag inte testat vad jag vet. Finns det fler än maxflex (som ju verkar ohemult svåra att få tag i).

/Lavinia, som försöker hålla hoppet uppe även när det känns hopplöst.

:/, låter lagom hopplöst. Har du testat renskinn? Bomlös? Sadlar med flexibel bom?
 
Jag har fått låna en Maxflex Bella 2 o ridit i 2 dagar o tänkte på dig idag när jag red. Jag har MYCKET lättare o sitta kvar mitt över i denna än någon annan sadel (inkl en hästen verkligen gillar - där blir han lättare jämn än övriga sadlar men när han inte är det känns det tydligt). Problemet sitter i grunden hos mig m snedhet men det hjälper ju liksom inte när han spänner till o jag omöjligt kan sitta kvar o slappna av. Blir en ond cirkel. Med denna vet jag faktiskt inte om han inte spände till eller om det bara var att sadeln inte förstärkte snedheten från hans sida, betydligt lättare var det iaf att bara slappna av o fortsätta rida för mig o då slappnar han ju oxå av o släpper ner mig på ett bättre sätt.

Maxflex har någon hoppvariant oxå o man beställer då en stadigare bom som fördelar trycket bättre om man vill det. Ingen erfarenhet av dem dock.
 
Men nu har väl D&P börjat med justerbara bomvidder också? Har ingen erfarenhet av de sadlarna men om det bara är bomvidden som är problemet kanske det kan vara värt att kolla på?

Har spanat på dem, men blir inte klok på om bara bomvidden ändras eller även vinkeln. Något du har sett mer om? Sen undrar man ju även hur resterande bomkonstruktion ser ut, var och hur fästs den rörliga delen i den fasta?

När jag väl hittar svar kan det vara värt att satsa på, även om de är långt över min budget... ;)
 
Bomlös är inte ett alternativ när det gäller hoppning, tyvärr. Renskinn har jag inte testat, men det känns som att försöka bota symtomet inte orsaken, nåt med sadeln är det ju hon inte gillar. Flexibel bom har jag inte testat vad jag vet. Finns det fler än maxflex (som ju verkar ohemult svåra att få tag i).

/Lavinia, som försöker hålla hoppet uppe även när det känns hopplöst.


Maxflex går väl att beställa provexemplar från nån shop söderifrån? Kan jag absolut tänka mig till din fröken, och de har mycket bred kanal och mankfrihet.

Wow är precis så flexibel som de utges för att vara. Du kan välja kåpor och sits som passar en lång ryttare, och kortare bossor som matchar hästen. Flera gjordlösningar. Och att det går att pumpa luften som man vill löser ju problemet med oliksidighet. Så även att man kan välja hur bred kanal man behöver.
Har man inte 35K+ så kan man kosta på en utprovning, och leta begagnat i utlandet, då kan man komma undan med 15K.

Och du kan köpa till extra kåpor att byta mellan hopp/dressyrmodell, dvs 1 sadel till alla discipliner. Om fröken trivs i den vill säga.
 
Lavinia Jag funderar spontant på om du testat någon islandssadel? Antingen med bom eller mer bomlös (förlsaggsvis tölthestar gel). De ger ju ofta bogfrihet, är breda och förhållandevis korta.Är ju lite mer åt dressyrhållet men funkar att hoppa en del med. Karin Åberg (sadlar.se) åker ju runt och har alltid ett gäng olika modeller med sig. Agersta kan man få ta hem och prova i några dagar och Hestbolaget har testsadlar (vad jag vet).

På min som jag aldrig lyckats hitta en passande sadel (förutom bladsadeln som då istället inte passade mig så bra) ligger den akademiska Rondan från Deuber & Partner som en dröm. Inte världens bästa hoppsadel dock...
 
Osäker på om maxflex är tillräckligt korta. Jag provade den kortaste, islandsmodellen(emilio?) till min ponny, liknande din, med kort, lätt svängd, bred rygg och markerad manke, mycket rörelse. Den blev i för svängd så de rekommendera finan men den är lite längre, så provade aldrig.
Jag hade en beg. allround-hopp, äldre modell, den var iof tillräckligt kort för hästen men för stor åt mig.
Nu, efter mycket letande, har vi en karslund kontakt 2 som vi gillar båda, dock bomlös latex/gel så kanske inte för så mycket hoppning.
 

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 442
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 031
Senast: Aifos
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 658

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp