Arabhingst på semin

Oktiv

Trådstartare
Hej
Jag letar nu efter en arabhingst som står på semin.
Stoet har varit iväg för naturlig betäckning men det går inte då hon är rädd för hingsten.
Om ni inte vill skriva ut namnen här går det bra att pm:a mig.
Mvh Jessica
 
Sv: Arabhingst på semin

Hejsan!
Du skriver inte om det är första gången, eller om hur gammal hon är?
En del ston är ju lite skraja, men det brukar lösa sig om man är där i god tid, och gärna stå brevid hingsten. Var hon ordentligt brunstig, eller har hon inte kommit igång än?
Många ston verkar krångla i år pga den lång vintern.
Jag har personligen inget emot semin, men om nu stoet inte vill/är rädd, så skulle jag prova naturligt ändå första gången.
Vet ett sto, som skulle betäckas, men agerade som om hon var livrädd. Hennes äggstockar var inte fullt utvecklade, visade det sig vid kontroll, och då hade det varit tokknasigt att seminera henne.
Hon bet. senare med en hingst, som hon bodde jämte länge, och när det var dags så tog hon emot honom.
Men som sagt, jag vet ju inte om ditt sto har haft föl förut?
Lycka till, och berätta gärna hur du gör
 
Sv: Arabhingst på semin

Går det inte att fråga närmaste seminstation också?
 
Sv: Arabhingst på semin

Det finns inte en enda arabhingst i år som är tillgänglig på TAI.
Ska du använda fryst får du vra beredd att lägga minst 10.000 kr i kostnad bara för seminering, stationsavgifter och kostnad att få den frysta sperman tranporterad till din station.
Det finns rätt många arabhingstr på fryst, men alla marknadsförs inte längre. Mitbah frös väl på alla sina higstar för en del år sen. Jag tror Flyinge har ett ordenligt lager med arabsperma, faktiskt.
Men är du beredd att ta kostnaden?
 
Sv: Arabhingst på semin

Oktiv skrev:
Hej
Jag letar nu efter en arabhingst som står på semin.
Stoet har varit iväg för naturlig betäckning men det går inte då hon är rädd för hingsten.
Om ni inte vill skriva ut namnen här går det bra att pm:a mig.
Mvh Jessica

På vilket sätt visar hon sin rädsla för hingsten?
 
Sv: Arabhingst på semin

Hej
Tack för alla svar.
Stoet är 9 år i år och har inte haft föl tidigare
Hon har gått i hage en meter från hingsten i en vecka.
Brunstig är hon definitivt.
Hingstägaren vill inte försöka mer, har försökt två gånger.

Mvh Jessica
 
Sv: Arabhingst på semin

Tyvärr är det väldigt olika hur olika hingstar (och hingsthållare) beter sig mot "ovilliga"/rädda ston. Det ÄR besvärligt att få till det med ston som visar ovilja/rädsla och det kan ta tid innan det fungerar. Ibland kan stoet t.o.m. behöva stå kvar i hingstens stall tills nästa brunst för att "varva ner" och acceptera att: det där monstret som hojtar och skriker inte kommer att äta upp mig. ;) Framförallt är det viktigt att hingsten tvingas uppvakta stoet under försiktiga former. Ett sådant sto kan man inte låta hingsten kasta sig över! Det ska de förresten aldrig få göra, med tanke på alla inblandades säkerhet.

Det har gjorts två försök, säger du. Är det under en och samma brunst, eller har hon varit kvar där tills nästa brunst? Hur mycket är du villig att lägga ner på just den hingsten? Det behöver inte vara kört ännu, om ni är beredda att lägga ner mer tid på det.
 
Sv: Arabhingst på semin

Det var under samma brunst. Vi har ett sto till hos denna hingst så min syster ska vara med när hon ska betäckas. Efter det vet vi ju mera men vi räknar nog med semin ändå. Vi ville försöka en gång till när min syster är närvarande som känner henne mest. Men det var hingstägaren som inte vill försöka igen.
 
Sv: Arabhingst på semin

Oktiv skrev:
Det var under samma brunst. Vi har ett sto till hos denna hingst så min syster ska vara med när hon ska betäckas. Efter det vet vi ju mera men vi räknar nog med semin ändå. Vi ville försöka en gång till när min syster är närvarande som känner henne mest. Men det var hingstägaren som inte vill försöka igen.

Hm...varför vill inte hingstägaren försöka? Det tycker jag verkar konstigt :confused:
 
Sv: Arabhingst på semin

Det är väl inte så konstigt att hingstägaren är försiktig!! Han/hon är förmodligen rädd om sin hingst! Och gissa vem som får skulden ifall stoet/hingsten skadas pga stoets rädsla? Gissa hur kul det är att få sitt rykte förstört för att man "aldrig gav upp trots att stoet var jätterädd", i stället för att inse sin egen begränsning.
JAG tycker det är hedervärt med hingstägare som inte till varje pris försöker få stoet betäckt med sin egen hingst, oavsett omständigheterna!

(och för övrigt så ska Ni låta bli att smygannonsera även i den här tråden ;))
 
Sv: Arabhingst på semin

ameo skrev:
Det är väl inte så konstigt att hingstägaren är försiktig!! Han/hon är förmodligen rädd om sin hingst! Och gissa vem som får skulden ifall stoet/hingsten skadas pga stoets rädsla? Gissa hur kul det är att få sitt rykte förstört för att man "aldrig gav upp trots att stoet var jätterädd", i stället för att inse sin egen begränsning.
JAG tycker det är hedervärt med hingstägare som inte till varje pris försöker få stoet betäckt med sin egen hingst, oavsett omständigheterna!

(och för övrigt så ska Ni låta bli att smygannonsera även i den här tråden ;))

Har jag annonserat? Nää det har jag väl inte? Ang att inte hingstägaren vill försöka och varför stoet är rädd har ju inte framkommit ännu i något svar här. Är det dock som du skriver så är det ju en självklar anledning men det framkommer ju tyvärr inte på vilket sätt stoet är rädd eller varför inte hingstägaren vill försöka :confused:
 
Sv: Arabhingst på semin

borde inlett mitt inlägg ovan med "knapplån"...

Och för övrigt tycker jag inte man ska spekulera i varför hingstägaren inte vill försöka mer, det finns alldeles säkert godtagbara skäl till detta! UTAN att denne blir ifrågasatt på ett diskussionsforum där ingen vet vad som hänt!
 
Sv: Arabhingst på semin

ameo skrev:
borde inlett mitt inlägg ovan med "knapplån"...

Och för övrigt tycker jag inte man ska spekulera i varför hingstägaren inte vill försöka mer, det finns alldeles säkert godtagbara skäl till detta! UTAN att denne blir ifrågasatt på ett diskussionsforum där ingen vet vad som hänt!

Okey! Då lämnar vi det ämnet då.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Finns det några sådana typ nyckelfärdiga byggnader som är flyttbara och helst isolerat? Jag skulle behöva 2 boxplatser, stallgång...
2
Svar
22
· Visningar
1 941
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
663
Senast: Flixon
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp