Arabhingst till mitt sto?

S

sarah_maya

Jag har tänkt betäcka mitt 9 åriga korsningssto nästa vår. Hon är en korsning mellan arab och nordsvensk och jag vill ha arab på henne. Hingsten får inte vara för liten då hon bara är 155cm. Hon är ljusbrun med mycket skimmel i stammen. Stamm från arabsidan är e:Dasmilo ee:Dylemat.
Hon är ganska pigg men har ett stabilt psyke, allroundhäst.
Jag vill ha en hingst som kan förbättra gångarterna och lätta upp henne.
 
Skall du ha fölet själv ?

Det låter lite underligt när du vill att hingsten skall "lätta upp henne" det är väl ändå avkomman som du vill ha lite lättare :) men jag förstår vad du menar !

Nåja, om man nu nödvändigtvis skall göra en sånhär korsning (jag är ju rätt rabiat motståndare till att betäcka varenda sto bara för att ägarna gillar det!) så är det vettigt att ta en ras som redan finns i märren.

Att hon har skimmel i stammen spelar absolut ingen roll, är hon inte skimmel själv så kommer inte HON att kunna föra skimmelanlag vidare till en eventuell avkomma. Det låter för övrigt lite märkligt att den enda beskrivning du ger av hästen är att den är ljusbrun.

Vad har den för övriga "talanger" som du tycker är värda att föra vidare ? Vad behöver hon kompletteras med förutom storlek - araber är ju generellt sett inte så jättestora ?
 
Jag säger som "shady" Elcatero...

...han har bra stam,har presterat kanon självt,är 155 cm och har hittills aldrig gett några föl som varit under mamman i storlek när det tex handlat om halvblodsston=stora avkommor för att vara efter arabhingst,han är maffig,exteriört 88889...alltså en 9:a på traven!Elitarab med mera...kan man begära mer? :banana:
 
Nu finns det ju en hel uppsjö med arabhingstar förutom Elcatero som så många vurmar för....
Jag kan ge Dig en lång lista om Du vill..... :cool: :angel:

Men vi kan ju börja med några....som har meriter inom såväl ridning som avel, som utställning......
Gimmick (Värmland)
Garizim (08-land)
Milagro (Skåne)

Vem jag tycker är bäst får Du själv gissa :angel: ;) :banana: :bump:
 
Nu finns det ju en hel uppsjö med arabhingstar förutom Elcatero som så många vurmar för....

Är det något fel på honom enligt dig? Eller är det så att du kanske ville att vi skulle skriva din hingst? :angel:
 
Nä honom kan jag själv göra reklam för....
:devil: ;) :banana: :cool:
Gällande Elcatero så kan jag bara säga som så....att det är ingen hingst som passar mitt avelsmål och program.
Och vi har ju alla olika tycke och smak....eller hur....
;)
Givetvis skrev jag meningen som jag skrev bara för att trissa er lite..... :devil: :devil: :devil:
 
Föreslår bl.a: Elcatero, Milagro, Diesel!

Härliga individer med egna samt avkommors prestationer, mkt utstrålning, bra temperament & gångarter! Visst finns det fler hingstar, men dessa tre (o en hel del avkommor) har jag sett i olika sammanhang och de gav mig "gåshud" :d!!

Tomas
 
Varför inte prova en Anglo eller Shagyahingst, de är i regel större än Araber, runt 160cm.

Blomman
 
Det som inte är kul är att man inte kan unna andra hingstar än sin egen att få ston, särskilt inte om de dessutom visar att de duger till i brukssammanhang.
(och jag sätter inte in nån devil i mitt inlägg, tycker det ser så illa ut...)
 
Mycket *sorgligt* :cry:.. är det att läsa en massa inlägg som inte *berikar* något, utan förstör allt för trådskaparen (Detta är inte riktat till någon *speciellt*.. bara min allmänna åsikt)!!

CK, är det bättre att skriva *j..lar* istället för att lägga in en *devil* då, (det är väl ingen skillnad)???

Mvh :)/Bia
 
Jag föreslår att du kikar in på SAHF/Stuterier och kollar in de som har hemsidor.. o/el kontaktar de som inte har det, via telefon/el.mail.. kanske du den vägen kan få den info du eftersöker!?
Mer jobb blir det ju för dig, men är desto mer berikande!!!

Lycka till :)/Bia
 
Hej Bia.
Jag får be om ursäkt om du tagit illa upp på tråden "arabhingst..."
Med all respekt för Cesam och hennes kunnande så blir jag faktisk lite trött att år efter år få läsa om hur bra hennes hingst är. (och hur dåliga alla andra är.)
Blev uppriktigt förvånad att hon nämnt två andra hingstar i tråden..(den ena är väl din?)
Att arabhästfolk är så partiska är faktiskt lite jobbigt.
 
Jag får be om ursäkt om du tagit illa upp på tråden "arabhingst..."
Hej CK,
Nu tog jag ju inte illa upp 'bara i denna tråd' egentligen.. utan överlag i Buke's alla trådar nästan!!

Men till saken.. nu eftersöks en arabhingst, och då tycker jag att man ju ska hjälpa trådskrivaren med konkreta & riktiga svar på passande hingstar, även de man inte personligen (o/e. dess ägare).. inte gillar!!!!

Egen *smak* har ju inget med saken (trådfrågarens) att göra alls!

Ingen av tidigare nämnda hingstar är min 'egen', jag är uppf. till Gimmick samt har den gamle Garizim på 'station', och tackar Cina för rekommendationerna om dem.. vet ju att hon (såsom jag) vurmar mkt för eng/crabbetblodet, och är mycket kunnig i avelsarbete, blodslinjer.. mm mm!!!
Hon har hjälpt/hjälper mig m.fl med sitt enorma kunnande (det tackar jag *tusenfallt* för) även om jag sedan har mina egna små *tycken o smak*, så skall det vara.. hur skulle annars aveln bli!!?

Inte f**n skäller jag på henne för att hon gör reklam för sin hingst!!! Han har ju *sina blodslinjer* att ge vidare av, och de är inte att förakta (om man är insatt i.. och vill avla på 'gammelpolska linjer' med bevisliga bruksegenskaper.. vilka jag faktiskt har i några av mina hästar)!!!

Mvh :)/Bia
 
För det första är jag inte ute efter att få alla ston till min hingst,f ör det vill jag inte ha...OK?!

För det andra så rek. jag alltid hingstar som jag gillar och som jag tycker skall spridas vidare.....ev. min (OM han skulle tänkas passa till stoet, aldrig annars!!! Så j...la hemablin är jag faktiskt inte som Du vill påskina+ andra jag gillar).....De jag inte gillar kan jag inte rek. vidare...OK?!

Sedan.....för att avsluta detta...är det något Du vill diskutera med mig och mina olämpliga svar föreslår jag att Du gör det via telefon, mail eller PM:a mig...Du behöver inte skriva här vad farao Du tycker och tänker om mig...
Jag vet intev em Du är CK, kan ju bara ha mina aningar, men inte farao skriver jag ner Dig här, eller??????????????????

Så vill Du mig något, ta personlig kontakt och kom med konkret kritik över det Du inte gillar hos mig och min hingst...OK? Skit i att smutskasta mig och min hingst här och annorstädes...
Är Du mogen och vuxen detta, eller?!

Tack för mig....*den elaka och tydligen enkelspåriga??*
 
OK, nu är jag nyfiken - vad är det för fel på Elcatero? Var konkret! Han har hyfsade gångarter, bra bog för att vara arab... Kom ihåg att vi nu talar om att tillverka en korsning - och jag skulle, om jag nu skulle tillverka korsningar - vara mycket intresserad av honom eftersom:
1) han har en exteriör som bevisligen tilltalar halvblodsfolk, vilket ökar avkommans chanser på tävlingsbanan, och vilket innebär ett bättre benställ än de flesta arabhingstar
2) han har bruksmeriter.

Annars skulle jag kolla de hingstar som är godkända för angloaveln, för även där är målet i första hand en brukshäst. Jag skulle definitivt kolla hur siffrorna fördelade sig och jämföra detta med stoets kvaliteer

Jag måste vara elak och säga att målet för arabaveln, är en arabhäst. Men de flesta av oss som gillar arabhästar vill nog inte att det tummas alltför mycket på detta - de ska ha korta ryggar, dish, typ och temperament

Jag skulle inte göra en korsning med arab om jag hade specifika krav på avkomman t.ex. storleksmässigt
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 887
Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 242
Senast: cirkus
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 200
Senast: Unafraid
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 390
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp