Arbeta hästen i form

A

Anteya

Hallå.
Jag har ett 9 årigt arabsto på 140 i mkh.
Jag har haft henne i ca en månad men har inte riktigt fått fart på dressyren. Jag vet att det ligger hos dom flesta araber att gå med huvudet högt och därmed från jag väldigt svårt och arbeta henne.
Jag har tränat med snodd i ungefär en vecka, men så fort den åker av så dra hon upp huvudet.
Det som funkar bäst än så länge att börja på en jätteliten volt och leda med innerhanden Jättemycket och skänkeln, och sedan arbeta oss utåt på volten.
Är det fel och göra så? :confused:
och skriv om ni har några tips på vad jag kan göra annars, då blir jag jätteglad.
 
Sv: Arbeta hästen i form

kanske du borde byta bett?

eller så kan du testa att motställa. ställa henne åt fel håll på volten. det gör att hon får in yttre bogen under sig bättre och sen gör du halvhat och ställer om och jobbar igenom andra sidan. och så växlar du mellan rättstäld och motställd.
 
Sv: Arbeta hästen i form

Tack för tipsen, jag ska prova mig fram, så får vi se hur det går. :)
 
Sv: Arbeta hästen i form

Jag skulle inte använt snodden i alla fall.
I stället för att sitta och lirka med innertygeln för att få hästen att kröka på nacken så tycker jag du ska försöka jobba din häst på andra sätt. Ta kanske hjälp av en tränare? :)
 
Sv: Arbeta hästen i form

Att araber ofta går med huvudet högt beror inte på att de har svårare än andra hästar för att gå i form - utan snarare på att de protesterar tydligare än andra hästar om man inte ber dem på rätt sätt.

Därför tycker jag att du ska ta hjälp av en tränare som kan hjälpa dig med din ridning, i stället för att tvinga ner huvudet med gumminsnodd eller extrema handställningar.
 
Sv: Arbeta hästen i form

Menar du att "snodd" är inspänningstygel?
 
Sv: Arbeta hästen i form

pinky skrev:
Som är en inspänningstygel/-rem/-anordning, ja...

Okej, men det är ju inte en sådan inspänning med gummiringar som du har när du longerar utan den är ju helt elastisk.
 
Sv: Arbeta hästen i form

Men det är ju en hjälptygel med i princip samma funktion som en "vanlig" inspänningstygel. Eller en graman eller gogue eller Thiedeman eller vad man nu kan använda för att dra ner/in hästens huvud...

Och, ja jag ska sova nu. Jag börjar bli lite tjatig känner jag. :p ;)
 
Sv: Arbeta hästen i form

Det du behöver hitta är känslan mellan hand och skänkel. Bort med snodden och hitta någon som kan hjälpa dig på plats. Hästen ska acceptera din hand, och när den gör det kommer den ge efter i nacken och bli mjuk i munnen, men för att den ska accpetera din hand måste du förtjäna det först.

En bra övning är att i skritt rida på en fyrkant innanför spåret. Gör halt för bara tygeln innan varje hörn, lätta REJÄLT när hästen stannat, hästen ska stå still på hängande tygel. Sen igång direkt för enbart skänkel, och så vänder du med ledande tygeltag i hörnet, se till att hästen verkligen svänger med framdelen och inte sladdar runt. Upprepa i båda varven. Strunta helt i var huvudet är, det du är ute efter är att hästen ska lyda grunderna, när den gör det är du på god väg till att få hästen på tygeln (form är ett så otroligt vitt begrepp, först måste hästen vara på tygeln "på hjälperna").
 
Sv: Arbeta hästen i form

Håller med övriga i tråden om att det behövs ett samspel mellan hand och skänkel samt tränarhjälp, men när du övar själv så tycker jag att du ska använda gummisnodden.

Det blir bekvämare för hästen om den får ett jämt stöd och du kan koncentrera dig mer på en mjuk hand. Ditt andra alternativ med att bända ner huvudet på en liten volt skapar mer problem än en inspänning gör.

Så, jag tycker du ska rida på med snodden tillsvidare, hästen behöver också lära sig vad du vill av den, en stjärnkikare är mycket svår att få kontakt med och rida rätt.
 
Sv: Arbeta hästen i form

Belöna på rätt ställe. När hon sänker huvudet så ge eftergift. Men se först och främst till att hon arbetar med bakdelen under sig. En häst kan kröka på nacken utan att gå med samling så du behöver nog nån som kan stå på backen och ge råd.
 
Sv: Arbeta hästen i form

lillamyggan skrev:
Belöna på rätt ställe. När hon sänker huvudet så ge eftergift. Men se först och främst till att hon arbetar med bakdelen under sig. En häst kan kröka på nacken utan att gå med samling så du behöver nog nån som kan stå på backen och ge råd.

Hästen ska accpetera bettet och gå med eftergift oavsett hur den arbetar i övrigt. Det är en lydnadssak och inget annat.
 
Sv: Arbeta hästen i form

tack för alla era tips.. det har redan börjat gått mycket bättre..
vi har skippat snodden helt och någon liten volt behövs icke..
men en sak... hon har svårt o trampa under sig på rätt sätt..
hon vill väldigt gärna gå ner väldigt djupt på tygeln o arbetar heller inte musklerna på rätt sätt.. hur ska jag göra för att få upp hennes huvud lite men att hon ändå går på tygel och trampar under sig?!
 
Sv: Arbeta hästen i form

Strunta i hur hon går med huvudet så länge hon har gett efter och lyder dina tygelhjälper. Arbeta sen med fortsatt lydnad för övriga hjälper, se till att du kan öka-minska-svänga som du vill, flytta sidvärts och fatta galopp. När du kan göra det som du vill ska du se att hon av sig själv börjat gå lite "högre" med nacken men fortfarande med eftergift.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 739
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 294
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 333
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp