Arbeta ihop vaccinationer?

Kiwifrukt

Trådstartare
Jag vet inte om tråden hamnar fel nu, men då får gärna moderator flytta den. Hur gör ni med vaccinationer på era hästar, har ni alla vid samma tillfälle eller har ni dem utspridda (tänker i första hand på stelkramp + influensa vid ett tillfälle och botulism vid ett annat)?

När jag köpte min häst som ettåring var hon inte vaccinerad, så hela grundvaccinationen har jag fått bekosta själv. Då hamnade botulismen i slutet på februari medan de andra två ligger i juli. Hittills har det passat ganska bra eftersom hon är så ung och i somras drog vi vargtänderna samtidigt med vaccinationen och sen fick hon en längre sommarvila. Dessutom hade min andra häst sin vaccination på sommaren, så de blev synkroniserade direkt.

Men nu när hästen börjar bli äldre så känns behovet av sommarvila mindre, jag låter istället mina vuxna hästar få en längre vila vintertid eftersom ridmöjligheterna där jag bor är minimala vintertid. Den sprutan som ligger i februari är alltså helt optimal ur tidssynpunkt. Några år till kommer hästen absolut ha sommarvila, så det är inte det, men jag börjar ändå fundera på om man ska jobba ihop det lite redan nu, kanske vaccinera i juni istället för juli och sen arbeta sig neråt så att de till slut är vid samma tillfälle? Hur gör ni/hur hade ni gjort?
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Ja, det är smidigt att ha alla samtidigt. Man kan ju vaccinera lite tidigare för att komma i fas med de andra. Fråga veterinären, det kan ju inte vara farligt att ha kortare intervall.?
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Det är enkelt, ge bara en extra flunsa vaccin när det är dags för botulism. Det är säkert mest ekonomiskt ändå och det är okej att vaccinera var halvår om man vill..
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Vaccinera hästarna som vanligt i juli (antar att du gjorde det i somras), sen vaccinerar du dem mot influensa, samtidigt som botulismvaccinationen. Därefter alla vaccinationer samtidigt, varje år.

Jag hade samma "problem" när jag skaffade en ny häst. När jag frågade min praktiska veterinär, om jag kunde vaccinera "så tätt" (tror det rörde sig om fem månader) svarade han lakoniskt: "Du FÅR ju vaccinera dem en gång i månaden, OM DU VILL... Men en gång om året kostar ju mindre, så jag kan komma och göra bort alla nu." ;)
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Hon ska inte ha stelkrampen i juli i år, det är först nästa år, om det spelar någon roll? Så det är botulismen hon ska ha nu, och därefter influensa till sommaren. Jag ska ringa ut veterinären i dagarna för botulismen, så jag kan ju fråga hur de ställer sig till det hela.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Du får ett bättre skydd mot influensan om du vaccinerar oftare.

Ta allt nu på en gång. Nästa år när du vaccinerar mot A2 och botulism så tar du stelkrampen samtidigt (för den var väl i juni månad den också?).

I längden är det mycket billigare att ta allt på en gång. Att du vaccinerar för tidigt är ingen fara. Värre då om det är för långt emellan.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Ja, influensan och stelkrampen ligger samtidigt, hon fick den senaste influensasprutan i början på juli förra året (-13).
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Jag hade helt klart vaccinerat tidigare så alla kom samtidigt direkt. Influensa måste man tex vaccinera varje halvår om man tävlar utomlands, i Sverige är det ju varje år.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Hon ska inte ha stelkrampen i juli i år, det är först nästa år, om det spelar någon roll? Så det är botulismen hon ska ha nu, och därefter influensa till sommaren. Jag ska ringa ut veterinären i dagarna för botulismen, så jag kan ju fråga hur de ställer sig till det hela.

självklart ska du synka ihop dina vaccineringar, jag har aldrig hört talas om/känt en enda person som inte gjort det och håller på med olika vaccineringar med månaders mellanrum osv, blir ju både svindyrt, onödigt och bökigt!
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Absolut inga problem ge tätare.

Vi har fyra hästar, och jag vill att de får samtidigt, annars är det helt omöjligt för mig att hålla reda på.
Två köptes i somras, och de var också vaccinerade i somras. Men de fick ändå sin spruta nu i januari tillsammans med övriga. Så nu gäller januari för alla.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Jag har en kompis vars häst ska ha i början på mars så hon ville inte ta i veckan när veterinären ändå kommer ut, utan väntar för att det ska bli ett år emellan :banghead:
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Det var lite så jag tänkte, min andra häst hade redan sina sprutor på sommaren, så medan hon levde så synkades lillan tillsammans med henne, men nu när hon är borta hade det varit skönt att ha alla tre sprutorna på samma häst vid ett tillfälle. Och då känns februari bra med tanke på eventuella vilor i samband med sprutan, och att slippa krångla med veterinärerna under sommaren och semestertider. :)
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Jag hade helt klart vaccinerat tidigare så alla kom samtidigt direkt. Influensa måste man tex vaccinera varje halvår om man tävlar utomlands, i Sverige är det ju varje år.

Nej det måste man inte.. utan hästen måste ha fått sin sista spruta inom 6 månader från tävlingstillfället. Så det går att komma undan med en spruta om året OM man planerar väl :p
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Vilken dåre? Jag vacc i går när jag ändå var hos vet. och då går den egentligen ut 20 mars.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Nej det måste man inte.. utan hästen måste ha fått sin sista spruta inom 6 månader från tävlingstillfället. Så det går att komma undan med en spruta om året OM man planerar väl :p

Okej då :p Det är ju iaf inte farligt att vaccinera mot influensa oftare än 1 g/år :D
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Nej och inte stelkramp heller, varesig på människa eller häst, snarare ger man ju gärna booster vid akuta skador just för att fylla på extra... botvacc är ju ingen skillnad det heller.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Och jag kommer aldrig mer att vaccinera min häst med flera vaccin samtidigt... Fick hemsk reaktion med utslag överallt efter vaccinering i höstas. Då fick hon A2 + stelkramp + Botulism. Dyr läxa för mig...

Så i höst blir det till att dela på dem och se om nån av dem ev ger reaktion igen eller om det var mixen.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

Och jag kommer aldrig mer att vaccinera min häst med flera vaccin samtidigt... Fick hemsk reaktion med utslag överallt efter vaccinering i höstas. Då fick hon A2 + stelkramp + Botulism. Dyr läxa för mig...

Så i höst blir det till att dela på dem och se om nån av dem ev ger reaktion igen eller om det var mixen.

Fast det där är ju ett specialfall i sånt fall.
De allra flesta hästar klarar av det alldeles utmärkt att få flera sprutor samtidigt.
 
Sv: Arbeta ihop vaccinationer?

det finns hästar som reagerar på olika vaccin. de är ganska få men de finns helt klart. det brukar ofta bli tydligt redan från början när man vaccinerar osv, så har man en sån häst ska man självklart undvika sånt. Men som sagt, det är väldigt väldigt få hästar, skulle säga typ 1% i sammanhanget, och det är ju av samma anledning som veterinärerna heller öht inte har några reservationer mot standardrutinen att kombo-vaccinera på rutin heller.
så jag tycker nog att råden i tråden håller sant i allra högsta grad, även trots din avvikelse, även om den självklart är viktigt att poängtera i sig. Men förteelsen är ju definitivt ingen grund allmänt till 99% mot att kunna synka sin årliga vaccinering.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
774
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
958
Senast: Liten
·
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 188
Senast: gylle
·
Hästvård Jag gjorde om grunden i somras på mina pållar då de alltid bara fått två vaccinationer som grund, men jag kände att jag ville göra en...
Svar
7
· Visningar
1 229
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp