Arbeta vid hand

Sv: Arbeta vid hand

Hej allihop!
Hur ser detta ut tycker ni?

http://www.youtube.com/watch?v=hy45088ZC5M&feature=youtu.be

Jobbat vid hand i ca 2 månader :)
Ser ganska bra ut. Ni är så små på bilden så det är svårt att se några detaljer. Några ideer
- Den bakre/yttre handen, som är längst från bettet, kanske skall vara något lägre.
- Spöt kan hållas så att det pekar ut ur handen vid pekfingret (i stället för vid ringfingret). Du kanske gör det redan, det går inte att se på filmen.
- Du kan ju träna på att gå rakt fram längs ett staket eller en vägg och växla mellan skritt och halt utan att dra hästen i munnen. Träna då och då på att skritta och så småningom trava väldigt långsamt (du går).

Jag tittade på två av dina andra filmer: den där du sitter upp/rider och den där du tömkör. Hoppas du inte tar illa upp om jag kommenterar dem också.
- Jättebra att du sitter upp från båda hållen. Det ser ut som om ni inte är riktigt överens om ni skall framåt eller bakåt. Kan det bero på (att hästen uppfattar) att tygelhjälperna är för starka i förhållande till de framåtdrivande? Hästen kanske behöver lite lösare tygel för att förstå.
- Då du tömkör har hästen lite svårt att förstå vad du menar. Jag tycker att du skall använda tömmarna för förhållningar/styrning och inte som framåtdrivande hjälp. Klatchandet kan störa hästen i munnen och kan också missförstås av hästen. Använd ett spö som framåtdrivande hjälp i stället tillsammans med rösten.


Tips på länkar med
- Ellen Ofstad om "long reining"
http://vimeopro.com/user8079704/long-reining-with-piet-bakker-and-ellen-ofstad/video/27764420
- Linda Parelli om "Game of contact"
http://m.youtube.com/#/watch?v=sFIHqWpkZsY&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DsFIHqWpkZsY
 
Sv: Arbeta vid hand

Jag är kanske trög, men fattar inte riktigt vad du vill få fram av det ni övar på? :)

Det är en riktigt söt fining du har! Ser pigg och vaken ut och samtidigt avslappnad i det ni gör. Bakdelen springer lite efter framdelen.

Så här tänker jag när jag har en häst vid hand. Jag hade hållit hästen i tygeln med handen närmast hästen och sedan haft ett spö i den yttre handen för ev. drivning. Oftast visar jag bara spöt genom att vinkla ut det lite för att få med bakbenen. Jag skulle även vända hästen ifrån mig dvs. åt höger om jag gick på dess vänstra sida om vi skulle svänga mer tvärt. Placering av mig hade varit mer mot bogen, vid behov ännu längre bak, hästen ska gå av sig själv utan att jag drar fram den i bettet. Hade jag velat få den att jobba med lite stöd i bettet så hade jag tagit upp min högra hand ovanpå manken och hållit stöd i höger tygel om jag gick på vänster sida.

Du går lite böjd in mot hästen och tittar på den. Jag hade försökt att mer vinkla min kropp framåt och själv klivit på mer framåt. Även i svängar.

Det jag hade tränat på som grund är start och stopp, vända, skritt och trav. Flytta framdel och bakdel samt kanske rygga något steg. Jag hade nog tagit upp stigbyglarna också.

/V
 
Sv: Arbeta vid hand

Vilken fantastiskt inspirerande video om long reining! Här ska mattes lurvbollar få en ny utmaning:)
 
Sv: Arbeta vid hand

Det ser ut att vara en jättebra start!:) Några tips; Det du kan fortsätta med är att på volten se om du kan flytta magen och bakdelen en aning ut (titta på inner bakben, det ska hamna utanför inner frambens spår). När du gör detta, tänk på att hålla samma böjning som innan. Ett vanligt fel är att böjningen blir för stor precis framför bogen och att ytter bog flyter ut på utsidan. Undvik detta genom att koncentrera dig på utsidans ram. I traven hade det nog varit bra att börja med tempoväxlingar för att aktivera bakdelen ännu mer. Lycka till!
 
Sv: Arbeta vid hand

Det är jättebra att du berömmer när den bjuder framåt och förstärker det positiva.

Jag förstår inte kommentarerna om att den inte ser ren ut bak. Det är ju en ung häst som inte är färdig. Positivt att jobba med förtroende och inte för långa pass i hög fart.

Lycka till :-)
 
Sv: Arbeta vid hand

- Den bakre/yttre handen, som är längst från bettet, kanske skall vara något lägre.
Varför? :) I filmen har jag handen vid andra halskotan för att markera vart jag vill ha böjningen (att han inte bara ska "knycka" på huvudet")

- Spöt kan hållas så att det pekar ut ur handen vid pekfingret (i stället för vid ringfingret). Du kanske gör det redan, det går inte att se på filmen.
Menar du att man håller det uppåt, över hästens rygg?

Ska börja träna mer på rakt spår, tack för tipset! :)

Ang mina andra filmer
I filmen där jag rider på samma häst så är detta allra första gången någon sitter på honom i skritt och därför förstår han inte riktigt om han ska framåt eller bakåt (matte försvann ju) :D Har ett sidepull på honom och tar bara i tyglarna för att "lirka" fram honom så jag tror inte att jag tar för hårt i honom.

Tömkörningen var enbart för förberedande inför uppsittning och inget som jag (just nu) planerar att fortsätta med, därför gjorde jag bara lite på känsla :) Samma där att jag har ett sidepull och därför inte stör honom så mycket i munnen. Men jag borde kanske visa honom en piska är snart för just nu vet han inte ens vad det är :)
 
Sv: Arbeta vid hand

Varför jobbar du bara på volt?

För att han inte är stark nog att jobba på rakt spår än, men vi kommer dit snart! :)
 
Sv: Arbeta vid hand

Jag är kanske trög, men fattar inte riktigt vad du vill få fram av det ni övar på?
Jag försöker få honom att slappna av och söka sig framåt-nedåt.

Tack så mycket! :D Älskar min häst o hans arbetsvilja och glädje, gör så gott jag kan för att bibehålla den.

Bakdelen springer lite efter framdelen.
Har du något tips/övning för att få ordning på det? :)

Jättebra tips om min kroppshållning och hur jag ska gå! Detta ska vi träna på! Och gångartsväxlingar och vändningar. Jag är ofta ganska noggrann men sen är det lätt att vissa detaljer faller bort för mig, såsom noggranna svängar eller varvbyten! :)

Stigbyglarna fick dingla för att vänja honom vid att de fanns där
 
Sv: Arbeta vid hand

Ja tempoväxlingar hade väl inte skadat :) Lillgrabben skulle behöva lära sig annat än gasen i botten och tvärnit :P
 
Sv: Arbeta vid hand

Varför jobbar du bara på volt?

För att han inte är stark nog att jobba på rakt spår än, men vi kommer dit snart! :)

Blir inte det lite bakvänt egentligen? Om hästen inte är stark nog att bära sig på rakt spår borde det ju slita enormt att träna mycket på böjt spår?

Variation tänker jag är det bästa för att göra hästen stark, inte någonting för lång tid.
 
Senast ändrad:
Sv: Arbeta vid hand

Jobbar med detta typ 10 min varannan vecka, om ens det. Så stort slitage kan man väl inte kalla det, annars brukar det bli skritturer i skogen, löshoppning, tömkörning, promenader, lastträning m.m.

Vet inte om du själv håller på med akademiskt men eftersom tråden är under det prefixet så är det ett sådant svar jag efterfrågar. Alla har väl olika teorier helt enkelt men jag tror på att det är lättare för en häst att gå med ställning/böjning (om så en väldigt liten) än att gå på rakt spår. Det eftersom man bara jobbar med ett bakben åt gången då man jobbar med böjd häst, medan på rakt spår vill man att hästen trampar under sig med båda baktassarna på samma gång :)
 
Sv: Arbeta vid hand

När jag ska börja jobba hästar vid hand tänker jag så här:

Vilket signalsystem vill jag ha? Varför?

Därefter måste samma signal alltid betyda samma sak.
Som jag ser det på din film är du lite okonsekvent i ditt signalsystem. Både i handen och i kroppen.

Jag börjar på en stor volt ca 20-meters. Det gör jag för att få lagom böjt spår. Så hästen får lätt att balansera sig.
När jag böjer hästen vill jag inte bara att den ska böja sig i halsen. Jag vill att den ska lägga balansen i manken mer ut än de naturligt gör på böjt spår.
De vill gärna lägga balansen på inner fram.
Jag vill på sikt ha dem på ytter bak mer.
Därför börjar jag med att lära dem att flytta sig utåt undan innertygeln.
Då måste min hand gå i riktning mot bogen, inte in mot mig. Går handen in i ledande påverkar man balansen i dem så att de kommer mer på inner fram och då släpper ytter bak av. Istället för tvärtom.
Jag ber dem därför att kliva utåt med hela framdelen undan innertygeln. Inner framben ska kliva ut. När det gör det kommer balansen i manken läggas om mer mot utsidan. Så småning om kan man då kontrollera balansen i manken(och då i hela hästen) endast genom små, små signaler i ena tygeln.
Man kan då lära sig flytta bort hästen från en obalans mot ena sidan.
Och om man lär in att de alltid ska fråga en fråga "får jag göra volten större?" får man en häst som går upp till yttertygeln.
Använder man den också på samma vis som innertygeln kan man balansera hästen mellan tyglarna och sen använda skänkeln till att lägga in energi och påverka bakben med.

Det de flesta gör då de arbetar med böjning är att de inte lär in detta först. Då blir böjningen heller inte bra.
Böjning för mig handlar om att aktivera böjreflexen. Så att när man ställer i nacken ska inner höft komma fram och då iom det ytter bak komma in mer i bärighet.
För att det ska funka som bäst måste hästen vara i balans. Man kan inte släppa igenom en reflex om man inte är i balans och genomsläpplig.
För mig ska böjningen komma genom att jag placerar hästen rätt. Det gör det om man lär in enligt det här sättet. Då behöver man inte gå och peta på punkten vid kotorna och man kan ta samma signalsystem direkt med sig upp i sadeln. Man behöver inte byta. Man kan dock använda den punkten för att lära dem flytta ut i början. För den funkar till det med.

Så lite kortare:
Din hand måste vara konsekvent. Ska hästen bort eller till tygeln? Vilken riktning måste handen då gå?

Din kropp måste vara i färdriktning. Och om hästen ska kunna hålla ett jämt tempo måste du kunna hålla det själv.

Hästen måste balanseras up utåt. Nu tappar den balansen innåt och linkar då lite snudd på orent. Större volt gör det lättare för en grön häst.

Jag skulle också stanna hästen, pausa en stund stillastående innan jag byter varv. Så jag är den som ber hästen gå, stanna, byta varv etc. Inte så att hästen rullar på av sig själv.

Lycka till med din söta häst!:)
 
Sv: Arbeta vid hand

Därför börjar jag med att lära dem att flytta sig utåt undan innertygeln.
Då måste min hand gå i riktning mot bogen, inte in mot mig. Går handen in i ledande påverkar man balansen i dem så att de kommer mer på inner fram och då släpper ytter bak av. Istället för tvärtom.
Jag ber dem därför att kliva utåt med hela framdelen undan innertygeln. Inner framben ska kliva ut. När det gör det kommer balansen i manken läggas om mer mot utsidan. Så småning om kan man då kontrollera balansen i manken(och då i hela hästen) endast genom små, små signaler i ena tygeln.
Man kan då lära sig flytta bort hästen från en obalans mot ena sidan.

Men om handen går i riktning mot bogen, blir det inte att den verkar bakåt då? Var har du handen placerad på tygeln?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, jag har tagit hand om en ung vildkatt som är ca 8 månader gammal. Vad jag vet har den levt ute hela ditt liv och aldrig haft någon...
Svar
13
· Visningar
1 140
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
742
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 763
Senast: Sel
·
Skola & Jobb Hej! Jag har en liten fundering, då det råkade bli lite tokigt för mig här om veckan med jobb. Har nämligen två jobb. Måndag: Sjuk (...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp