Arbetande hundar och avelskrav, MH/BPH (Utbruten från Vad är rimligt pris för valp?)

Och det är ju här jag tänker att den stora risken finns. Om kraven då ökas till något som än mer kopplas till bruks (MH), lär inte sportdelen bli mindre i den klubben. Samtidigt som det för de som har sina hundar för jobbet, och troligtvis är bönder på heltid, får det ännu svårare att komma iväg för att göra de nödvändiga kraven för avel inom SKK. Visst, folk har påpekat att ett MH tar 45 minuter, men man ska ta sig dit också, och så gäller det ju att den dagen inte krockar med lamning, slakt, sådd, skörd, eller nåt sjukt djur... Det är ju inte direkt så att en bonde kan planera in en ledig dag på samma sätt som nån som jobbar måndag-fredag.

Och då tänker jag att steget inte är jättelångt till att border collies inom SKK blir inriktade på bruks och de som vill avla på de bästa vallhundarna håller sig utanför, helt enkelt för att det blir för krångligt och de inte ser poängen med de tester som finns för det inte visar hundens arbetsförmåga. Det tycker jag vore en otroligt tråkig riktning.
Exakt!
 
Jag blev lite nyfiken på hur många BC som föds/importer som tillkommer varje år i Sverige och det är ~ 800 st. Jag gör en ren gissning och antar att en hel del av importerna är just arbetande hundar.

Men min nyfikenhet gäller hur många av dessa 800 jobbar med får? Hur många nya arbetande hundar finns det efterfrågan på varje år?
Är det rimligt att alla BC som föds ska jobba med vallning (om de hade egenskaperna för det) eller finns det ett "onödigt överskott" som nyttjas i bruks?
Det är enormt stor skillnad på att "överskott" används till annan sport, och att det som idag, majoriteten av kullarna är från sporthundar.

Det är extrem brist på dugliga arbetshundar. De kullarna annonseras aldrig ut, för de är sålda långt innan de föds. Omplaceringsannonser med arbetande hundar blir överösta med svar och hundarna går för stora pengar.

Samtidigt finns det ett överskott av valpar efter hundar med massa bokstavsmeriter men som tränar på djur några gånger i månaden, samt ett extremt överskott på hundar som pga sådan avel mår så dåligt att de avlivas (mentala fel är en mycket vanlig orsak till avlivning hos BC- det är INTE bonnhundarna...) eller söker nytt hem pga rejäla beteendeproblem.

Jag ser så oerhört många BCs. Det här är ett stort problem och det kommer INTE lösas av att knyta aveln ännu hårdare till SKK/SBKs verksamheter!
 
Och det är ju här jag tänker att den stora risken finns. Om kraven då ökas till något som än mer kopplas till bruks (MH), lär inte sportdelen bli mindre i den klubben. Samtidigt som det för de som har sina hundar för jobbet, och troligtvis är bönder på heltid, får det ännu svårare att komma iväg för att göra de nödvändiga kraven för avel inom SKK. Visst, folk har påpekat att ett MH tar 45 minuter, men man ska ta sig dit också, och så gäller det ju att den dagen inte krockar med lamning, slakt, sådd, skörd, eller nåt sjukt djur... Det är ju inte direkt så att en bonde kan planera in en ledig dag på samma sätt som nån som jobbar måndag-fredag.

Och då tänker jag att steget inte är jättelångt till att border collies inom SKK blir inriktade på bruks och de som vill avla på de bästa vallhundarna håller sig utanför, helt enkelt för att det blir för krångligt och de inte ser poängen med de tester som finns för det inte visar hundens arbetsförmåga. Det tycker jag vore en otroligt tråkig riktning.

Fast återigen. BPH finns och passar hundar utanför bruksgruppen bättre. Och det har inget med SBK att göra.
 
Fåren gör det, när samma hundar sen används i vallning. Och när deras valpar säljs som arbetshundar. Och ja, jag ser en hel del hundar som är vrak pga usel balans mellan egenskaperna som gör en vallhund - avlar man bara på motorn, arbetsviljan och intensiviteten men utan att ha självkontrollen och eftertänksamheten så blir det individer som mår dåligt av att existera (hundar som dränker sig själva för att de leker med vattenstänk, hundar som inte kan vara ute när det regnar för de blir maniska på vattenskvätt ur stuprör, hundar som maniskt vallar sin egen skugga, hundar som dör för att de vallar bilar, hundar som hugger allt som rör sig, hundar som kompenserar sin rädsla med "vallningsskärpa" och biter sönder folk, hundar som om och om igen springer rakt in i staket för att valla gräs som rör sig på andra sidan osv osv. Samtliga väldigt verkliga fall med hundar som ofta tävlas på hög nivå i lydnad och agility.)

Det är en extremt fin balans mellan bra vallhund och galenskap. Egenskaper som är i stort sett omöjliga att testa om hunden inte jobbar praktiskt och tillåts ta ansvar och sköta djurhanteringen mer självständigt än vad som nånsin behövs för att tävla eller ta VP.
Det verkar dessutom anses vara helt normala beteenden för border collies att hålla på så och att det är helt normalt att de jämt är stressade :cry: Jag anser ju att det är stereotypa beteenden som kommer fram för de inte får utöva sina naturliga beteenden, lika som en häst som väver, ko som rullar tungan, rörtuggning hos gris osv. och det accepteras ju inte på sådana djur men på hund är det tydligen ok.

Jag tycker ju att vallhundsklubben ska verka för att det inte ska vara ok för border collies att tävla lydnad, bruks , agility osv och då skulle det nog inte behövas särskilt mkt tester alls mer än vissa hälsotester, men inser ju att det inte är möjligt men man kan ju få drömma!
 
Blir ju dock samma sak för de som fokuserar på arbetsegenskaperna och inte har möjlighet att åka iväg hur som helst med sina hundar.

Fast alltså, visst att bönder är upptagna mycket. Men det finns måååånga bönder som jagar och lägger många dagar där. Att de inte kan hitta EN dag under typ 1 år att åka iväg är ren BS. Det behövs ingen träning innan. Man ska bara dyka upp och gå med sin hund.

Större intresse för bph kommer ju också göra att det finns fler banor runt om i landet. Vilket gör att det kommer finnas närmare alla.

Så nej. Att folk inte prioriterar det är en annan sak. Samma folk som kommer skylla på det oavsett vilken typ av hund de har.
 
Det är enormt stor skillnad på att "överskott" används till annan sport, och att det som idag, majoriteten av kullarna är från sporthundar.

Det är extrem brist på dugliga arbetshundar. De kullarna annonseras aldrig ut, för de är sålda långt innan de föds. Omplaceringsannonser med arbetande hundar blir överösta med svar och hundarna går för stora pengar.

Samtidigt finns det ett överskott av valpar efter hundar med massa bokstavsmeriter men som tränar på djur några gånger i månaden, samt ett extremt överskott på hundar som pga sådan avel mår så dåligt att de avlivas (mentala fel är en mycket vanlig orsak till avlivning hos BC- det är INTE bonnhundarna...) eller söker nytt hem pga rejäla beteendeproblem.

Jag ser så oerhört många BCs. Det här är ett stort problem och det kommer INTE lösas av att knyta aveln ännu hårdare till SKK/SBKs verksamheter!

Som jag misstänkte så är det brist på arbetsdugliga hundar som går i arbete precis i de flesta "arbetande raser".

Vad skulle göra att tillgången ökade? Är det brist på bra hundar att avla på eller för få som är intresserade av att föda upp?

Och sporttypen, förstår att den är av noll intresse för dig men det verkar ju finnas en jäkla massa hundar där ute som mår skit, hur ska man komma åt det problemet? Frågar eftersom du är mest insatt i rasen.
 
Det verkar dessutom anses vara helt normala beteenden för border collies att hålla på så och att det är helt normalt att de jämt är stressade :cry: Jag anser ju att det är stereotypa beteenden som kommer fram för de inte får utöva sina naturliga beteenden, lika som en häst som väver, ko som rullar tungan, rörtuggning hos gris osv. och det accepteras ju inte på sådana djur men på hund är det tydligen ok.

Jag tycker ju att vallhundsklubben ska verka för att det inte ska vara ok för border collies att tävla lydnad, bruks , agility osv och då skulle det nog inte behövas särskilt mkt tester alls mer än vissa hälsotester, men inser ju att det inte är möjligt men man kan ju få drömma!
Ja. Mitt hjärta gråter när jag hör hur folk skrattar bort stereotypa beteenden hos sina stressade BCs.
 
Fast alltså, visst att bönder är upptagna mycket. Men det finns måååånga bönder som jagar och lägger många dagar där. Att de inte kan hitta EN dag under typ 1 år att åka iväg är ren BS. Det behövs ingen träning innan. Man ska bara dyka upp och gå med sin hund.

Större intresse för bph kommer ju också göra att det finns fler banor runt om i landet. Vilket gör att det kommer finnas närmare alla.

Så nej. Att folk inte prioriterar det är en annan sak. Samma folk som kommer skylla på det oavsett vilken typ av hund de har.
Självklart handlar det om intresse. Men varför ska vallhundsavlarna anstränga sig för att ”rädda” sporttypen, när deras egna hundar funkar utmärkt att utvärdera på annat sätt?
 
Som jag misstänkte så är det brist på arbetsdugliga hundar som går i arbete precis i de flesta "arbetande raser".

Vad skulle göra att tillgången ökade? Är det brist på bra hundar att avla på eller för få som är intresserade av att föda upp?

Och sporttypen, förstår att den är av noll intresse för dig men det verkar ju finnas en jäkla massa hundar där ute som mår skit, hur ska man komma åt det problemet? Frågar eftersom du är mest insatt i rasen.

För få som är beredda att ta sig igenom all byråkrati utöver att vara utan sin arbetstik länge nog för en valpkull. Mer byråkrati kommer göra det värre.

Jag gör vad jag kan genom att aktivt hjälpa djurägare att få kontakt med rätt uppfödare, hålla de värsta avarterna borta från annonsplatsen jag driver, hjälpa folk att ta fram så mycket djurhantering som möjligt ibde hybdar de har så de har mer kunskap inför nästa köp och visa upp bra djurhantering med hund. "Run your dog, not your mouth".
 
Självklart handlar det om intresse. Men varför ska vallhundsavlarna anstränga sig för att ”rädda” sporttypen, när deras egna hundar funkar utmärkt att utvärdera på annat sätt?
Men någonstanns måste väl man värna om att hundar i en ras ska må bra?
Om det är så himla många som mår så dåligt som det beskrivs i tråden så är det ju snudd på djurplågeri.
Hur ska man få stopp på det?
 
Men någonstanns måste väl man värna om att hundar i en ras ska må bra?
Om det är så himla många som mår så dåligt som det beskrivs i tråden så är det ju snudd på djurplågeri.
Hur ska man få stopp på det?
Högre krav på vallningsförmågan, så kanske det blir svårare för folk att avla mot sport och skippa vallningen. Hellre göra det jobbigt för dem än för de som använder hundarna till det de är avlade för.

Blir ju jätteskevt att avla bort hundarnas främsta egenskap för att vissa ägare inte aktiverar hundarna på rätt sätt?
 
Men någonstanns måste väl man värna om att hundar i en ras ska må bra?
Om det är så himla många som mår så dåligt som det beskrivs i tråden så är det ju snudd på djurplågeri.
Hur ska man få stopp på det?
Jag har för länge sedan gett upp idén om att kunna styra andra människors beteenden och avelsval. Det är ett säkert sätt att bränna ut sig och tappa hoppet helt.
 
För få som är beredda att ta sig igenom all byråkrati utöver att vara utan sin arbetstik länge nog för en valpkull. Mer byråkrati kommer göra det värre.

Jag gör vad jag kan genom att aktivt hjälpa djurägare att få kontakt med rätt uppfödare, hålla de värsta avarterna borta från annonsplatsen jag driver, hjälpa folk att ta fram så mycket djurhantering som möjligt ibde hybdar de har så de har mer kunskap inför nästa köp och visa upp bra djurhantering med hund. "Run your dog, not your mouth".

Du får ursäkta att jag är frågvis 🙈
Vad för byråkrati gäller inom BC? Jag trodde att det var som typ i andra raser- ett par hälsotest (veterinär skickar in) och sen veterinärbesiktning registreringen av valparna.

Att man har svårt att vara utan en tik så länge har jag full förståelse för. Samma problem i min ras. Tjänstehundar är oftast hanar av den anledningen trots att tikarna oftast har bättre skärpa.
 
Högre krav på vallningsförmågan, så kanske det blir svårare för folk att avla mot sport och skippa vallningen. Hellre göra det jobbigt för dem än för de som använder hundarna till det de är avlade för.

Blir ju jätteskevt att avla bort hundarnas främsta egenskap för att vissa ägare inte aktiverar hundarna på rätt sätt?
Håller med. Det där vallprovet verkar vara ett skämt.
 
Högre krav på vallningsförmågan, så kanske det blir svårare för folk att avla mot sport och skippa vallningen. Hellre göra det jobbigt för dem än för de som använder hundarna till det de är avlade för.

Blir ju jätteskevt att avla bort hundarnas främsta egenskap för att vissa ägare inte aktiverar hundarna på rätt sätt?
Det skulle räcka med att lägga till ett moment i VPt där hunden måste hålla en grupp djur mot en rak staketsida utan kommandon, samt ta domare som inte dömer ner styrda hundar rejält i örat.
 
Håller med. Det där vallprovet verkar vara ett skämt.
Så länge svak ser ut som det gör nu är de flesta tävlingarna ett skämt. Öppen svågerpolitik, hållande om ryggen och ren mobbing är bara förnamnet.

Svenska landslaget 2021: laget med bett 🙄
 
Håller med. Det där vallprovet verkar vara ett skämt.

Jag tycker största problemet med vallprovet verkar vara att det är så förarberoende. Typ duktiga hundtränare kan peta igenom det mesta till godkänt men att det är svårt för de som är nya eller inte prioriterar/har tid att Träna inför vallprovet att få igenom hundarna.

Vet iaf hundar som inte gjort vallprovet för att ägaren enligt egen uppgift ’inte har tid att hålla på träna’ men hunden funkar mer än utmärkt i arbetet på gården.
 
Att göra det svårare för dom som föder upp BCs för sport eller förbjuda BCs att tävla i annat än vall lär vara gott som omöjligt. Vill du nå allra längst inom t.ex agility i de större klasserna så är det BC som gäller och intresset för att behålla rasen där lär vara stort i jämförelse med dom som vill få bort BCs ur sporterna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 538
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 092
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 769
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp? Funderingen kommer dels...
2
Svar
38
· Visningar
2 376
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp