Arbetande hundar och avelskrav, MH/BPH (Utbruten från Vad är rimligt pris för valp?)

Och här håller då jag inte med, men det är en annan sak. MH/BPH är irrelevant för avelskriterierna inom min ras, mentaliteten testas i arbetet.
Jag förstår det i just ditt fall som jobbar med dina hundar med fåren. Och i det fallet skulle det vara fullt tillräckligt.
Det kluriga är när raser delas. Din ras precis som min avlas åt olika mål. Och när en stor del avlas för sport och hobby kommer problemen tråkigt nog. Det går ju inte att föringa att det finns en hel del hundar med sociala brister och rädslor tex skott. Även hos arbetande raser.
Då tänker jag att ett BPH hade varit en enkel sak för att peka ut dessa problemlinjer.
 
Kan bara hålla med i ovanstående.

Skotttädda/osäkra/etc jakthundar sanerar liksom ut sig själv från aveln eftersom de inte kan utföra sitt jobb om inte mentaliteten håller måttet.
och @Migo

Mja, det är väl inte riktigt sant, det finns skotträdda jakthundar och vallhundar som kan jobba utmärkt bra trots skott därför att arbetslusten tar över. Däremot kan de vara rädda i vardagen.
 
Jag förstår det i just ditt fall som jobbar med dina hundar med fåren. Och i det fallet skulle det vara fullt tillräckligt.
Det kluriga är när raser delas. Din ras precis som min avlas åt olika mål. Och när en stor del avlas för sport och hobby kommer problemen tråkigt nog. Det går ju inte att föringa att det finns en hel del hundar med sociala brister och rädslor tex skott. Även hos arbetande raser.
Då tänker jag att ett BPH hade varit en enkel sak för att peka ut dessa problemlinjer.
Min upplevelse är helt klart att hundarna som avlas åt sporthållet har betydligt sämre mentalitet över lag. Mer stress, mer rädslor, mer generella problembeteenden. Tyvärr sällan något som syns på deras BPH-resultat eller resultat i andra grenar, men som blir extremt tydligt när de hamnar i hem som försöker göra arbetshundar av dem.

Ironiskt det där, att uppfödare som säger sig måna om sportegenskaper, andra tävlingsgrenar och pratar om positiv träning, är de som tenderar att föda upp nervösa vrak utan självbehärskning, djurkänsla eller trygghet i sig själva.
 
och @Migo

Mja, det är väl inte riktigt sant, det finns skotträdda jakthundar och vallhundar som kan jobba utmärkt bra trots skott därför att arbetslusten tar över. Däremot kan de vara rädda i vardagen.
Jag träffar många - många bordercollies varje år, vi pratar hundratal. Visst förekommer det enstaka från arbetslinjer som har skotträdsla eller andra problem, men de är försvinnande få jämfört med hundar från kennlar med fokus på tävlingsvallning/lydnad/agility. Det är inte en slump att de som sitter här och gråter över alla problem de har med sin hund i vardag och vallning har hundar från samma linjer...
 
Jag träffar många - många bordercollies varje år, vi pratar hundratal. Visst förekommer det enstaka från arbetslinjer som har skotträdsla eller andra problem, men de är försvinnande få jämfört med hundar från kennlar med fokus på tävlingsvallning/lydnad/agility. Det är inte en slump att de som sitter här och gråter över alla problem de har med sin hund i vardag och vallning har hundar från samma linjer...

Ja, du har ju såklart helt rätt i det. Min invändning handlade mer om att även om hunden fungerar väl i arbete innebär det inte automatiskt att den är bra mentalt i andra sammanhang. Officiella provresultat som visar på arbetsegenskaper är ju också en sak, de går ju att kolla upp. En annan sak är om hundens användbarhet i vardagligt arbete ska bedömas - de arbetsegenskaperna kan ju säga väldigt mycket om hundens mentalitet och arbetsförmåga om informationen kommer från en kunnig och ärlig uppfödare som du, och det kan säga väldigt lite om arbetsförmåga om det kommer från en uppfödare som inte kan (eller vill) bedöma sin hunds arbetsegenskaper på ett rättvisande sätt.
 
Ja, du har ju såklart helt rätt i det. Min invändning handlade mer om att även om hunden fungerar väl i arbete innebär det inte automatiskt att den är bra mentalt i andra sammanhang. Officiella provresultat som visar på arbetsegenskaper är ju också en sak, de går ju att kolla upp. En annan sak är om hundens användbarhet i vardagligt arbete ska bedömas - de arbetsegenskaperna kan ju säga väldigt mycket om hundens mentalitet och arbetsförmåga om informationen kommer från en kunnig och ärlig uppfödare som du, och det kan säga väldigt lite om arbetsförmåga om det kommer från en uppfödare som inte kan (eller vill) bedöma sin hunds arbetsegenskaper på ett rättvisande sätt.
Ja, självklart. Min poäng är att vi kommer aldrig, oavsett testmetod, komma åt folk som avsiktligt ljuger om hundarnas egenskaper eller helt saknar självinsikt i sin okunskap och därför oavsiktligt ljuger om hundarna de föder upp.

Jag sliter mitt hår och gråter inombords när jag ser att det avlas friskt på hundar som jag hade avlivat av humanitära skäl pga stress och ångest. Hur det pumpas ut valpkullar efter tikar med generationer av stress, rädslor och ångest, men som hanterar det introvert och därför ser orädda ut på bph tex. Hur unga entusiastiska köpare går på alla fina ord och tror att stora namn betyder trovärdighet. Hur verklighetsbilden skiljer sig från hjärtan och glitter på instagram men blod och tårar i verkligheten.

Alla de här hundarna har massa fina titlar, många har bph och gokänt VP. Det säger inte ett skit.

Väldigt väldigt få som arbetar med sin hund står ut med att behöva träna i fyra år för att få grundläggande användbarhet. Ännu färre kallar en sån hund fantastisk och sätter den i avel.
 
och @Migo

Mja, det är väl inte riktigt sant, det finns skotträdda jakthundar och vallhundar som kan jobba utmärkt bra trots skott därför att arbetslusten tar över. Däremot kan de vara rädda i vardagen.
En jakthund som är skotträdd funkar inte bra att jaga med eftersom hunden jobbar nära djuret och följaktligen också är nära skytten när skottet går = förknippar jakt med skott = jagar inte eller på sin höjd mediokert fram till skott och flyr då fältet och det är extremt få (seriösa) jägare som lägger tid på en dylik hund = de sanerar bort sig själva från både jakt och avel.
 
En jakthund som är skotträdd funkar inte bra att jaga med eftersom hunden jobbar nära djuret och följaktligen också är nära skytten när skottet går = förknippar jakt med skott = jagar inte eller på sin höjd mediokert fram till skott och flyr då fältet och det är extremt få (seriösa) jägare som lägger tid på en dylik hund = de sanerar bort sig själva från både jakt och avel.

Okej. Det stämmer inte med min erfarenhet (eller så menar ägarna nåt annat när de pratar om att hunden är en duktig jakthund). Har både träffat och hört om jakthundar som beskrivs som duktiga i praktisk jakt men är rädda (eller berörda) för skott i vardagen.
 
Kan bara hålla med i ovanstående.

Skotttädda/osäkra/etc jakthundar sanerar liksom ut sig själv från aveln eftersom de inte kan utföra sitt jobb om inte mentaliteten håller måttet.
Jag kan dock räkna upp iaf 4 skotträdda jakthundar. Bla grannens JRT som tog ur jakten nu vid 3 års ålder. Det gick inte längre. Även om just de exemplaren inte avlas på så avlas det på släktingar.
 
Jag har cocker, en ras som är delad sedan hundra år i jakt- och utställnings/sällskapspopulation. Min nuvarande har jag funderat på att gå BPH med, mest för att klubben vill få fler hundar som underlag. Men om hon inte visar sig vara Dr Jekyll och Mr Hyde kommer inte resultatet att säga något om det jag verkligen vill veta som ett underlag inför möjlig framtida avel, nämligen hur pass bevarade de ursprungliga spanielegenskaperna är hos den här individen.

Det är spanielegenskaperna som livlighet, dresserbarhet, will to please, mod, intensitet, jaktlust, apportlust, mjuk mun mm i kombination med arbetssätt, en korrekt konstruktion (med eller utan päls) och storlek som gör cockern till cocker. Och det är de egenskaperna som har gjort den utställningsavlade populationen av rasen till en populär och sportig sällskaps/familjehund sedan generationer. För att utvärdera spanielegenskaperna behövs dock spanielträning och det är naturligtvis mycket svårare att utföra än att få en beskrivning. Jag hoppas att jag ska kunna samla mig för att träna min hund och få upp henne på B-prov (dummyprov) som tack och lov finns för spaniel numera. För mig är det den riktiga "mentaltesten" för en utställnings/sällskapsavlad cocker. De säger något om hunden som spaniel (vilket även inkluderar ej skotträdd) och det är ju ganska viktigt för den som vill avla - spaniels. En hund som fungerar väl i dessa sammanhang bör ha goda förutsättningar att fungera i samhället i stort.
 
En jakthund som är skotträdd funkar inte bra att jaga med eftersom hunden jobbar nära djuret och följaktligen också är nära skytten när skottet går = förknippar jakt med skott = jagar inte eller på sin höjd mediokert fram till skott och flyr då fältet och det är extremt få (seriösa) jägare som lägger tid på en dylik hund = de sanerar bort sig själva från både jakt och avel.
Dom hundarna får nästföljande skott i skogen.
 
Jag kan dock räkna upp iaf 4 skotträdda jakthundar. Bla grannens JRT som tog ur jakten nu vid 3 års ålder. Det gick inte längre. Även om just de exemplaren inte avlas på så avlas det på släktingar.

Att jaga med dem funkar som sagt inte (för typ 3'e gången) så jo de sanerar bort sig själva från jakt och om inte ägaren är totalt oseriöst stolpskott även från avel
 
Kan bara hålla med i ovanstående.

Skotttädda/osäkra/etc jakthundar sanerar liksom ut sig själv från aveln eftersom de inte kan utföra sitt jobb om inte mentaliteten håller måttet.
Fast som i min en ras, dvärg/kanin-tax, som ju är en jakthund men där de flesta inte jagar, håller mentaliteten på att gå käpprätt åt helvete, så pass att jag troligen aldrig mer kommer köpa en. Har träffat flera hundratals taxar och de trevliga, mentalt stabila, trygga dvärg/kanin-taxar jag träffat kan jag nästan räkna (men visst, jag har nog ganska höga krav ..). Där skulle BPH VERKLIGEN behövas. När de kommer till de normalstora (och oftare jagande) taxarna, så är mentaliteten bättre, där har jag träffat många bra individer. Dock har jag träffat taxar som funkar hur bra som helst på landet och i skogen och som jagar som gudar, men som inte skulle vara trevliga, stabila, trygga individer hos mig i stan, med allt vad det innebär. Där visar tyvärr inte jakten hela mentaliteten. Jag har också träffat jakthundar (andra raser), som inte varit skotträdda under jakt, men i alla andra sammanhang.
 
Att jaga med dem funkar som sagt inte (för typ 3'e gången) så jo de sanerar bort sig själva från jakt och om inte ägaren är totalt oseriöst stolpskott även från avel
Jag delar tyvärr inte din upplevelse utan har träffat på flera jakthundar med olika rädslor, brister och även rädsla för fyrverkerier som används i jakt och avlats på. Det är skittråkigt ja, men stolpskott finns det lika gott om hos jägare som hos andra hundägare.
 
Jag delar tyvärr inte din upplevelse utan har träffat på flera jakthundar med olika rädslor, brister och även rädsla för fyrverkerier som används i jakt och avlats på. Det är skittråkigt ja, men stolpskott finns det lika gott om hos jägare som hos andra hundägare.

Ja, det har som sagt jag med, tyvärr inte helt ovanligt och det har handlat om flera olika raser. Jag är ju inte med under praktisk jakt och är ingen jägare, så jag kan inte avgöra om de verkligen har jagat bra eller om det bara är snack, men åtminstone dessa hundars ägare har ju uppenbarligen tyckt att hunden funkar i jakt trots att den är skottberörd. Det kan ju bero på flera saker, antingen tycker ägarna att det inte 'gör någonting' om hunden är skottberörd så länge den funkar i jakt, eller så är ägarna faktiskt inte tillräckligt bra på att läsa hund för att avgöra att deras hundar är rädda.
 
Samma fenomen finns inom brukset. Det finns hundar (ofta border collies, sportavlade) som tävlar högt upp i klasserna och kan ligga plats med skott och få 10-or utan några som helst problem, men som är skotträdda eller berörda i vardagen. De har helt enkelt så mycket arbetsegenskaper och arbetslust att det trumfar rädslan just i arbete.
 
Samma fenomen finns inom brukset. Det finns hundar (ofta border collies, sportavlade) som tävlar högt upp i klasserna och kan ligga plats med skott och få 10-or utan några som helst problem, men som är skotträdda eller berörda i vardagen. De har helt enkelt så mycket arbetsegenskaper och arbetslust att det trumfar rädslan just i arbete.

Exakt vad jag precis höll på att skriva.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag kan för mitt liv inte förstå denna stora tilltro till MH/BPH? Alla jag känner som göra sådana tränar ju inför dem så det säger ju...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
9 505
Senast: Linda_A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 053
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 745
Senast: Dopy
·
Hundavel & Ras Det skulle vara intressant att läsa hur viktigt det är för er att föräldrarna gjort MH/BPH när ni letar valp? Funderingen kommer dels...
2
Svar
38
· Visningar
2 370
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp