Arbetande raser med mkt humor?

nitisk

Trådstartare
Om jag säger arbetande ras med mycket humor, vilken ras säger ni då?

Ska användas för elitsatsning inom lydnad och agility. Vill ju också gärna kunna satsa lika högt inom brukset -spår eller rapport.
Allra helst vill jag ha en allround hund som har möjlighet att hävda sig inom både agility, bruks och lydnad på hög nivå.. Inga höga krav va... :p

Finns det några raser som har en enorm arbetsvilja, myyyycket motor, explosivitet och Humor? :confused:
 
Humor och motor får mig att tänka på flatte (skulle dock då gärna se apportering som aktivering då också) och boxer från arbetande linjer. Sen kanske hoffe (osäker här). Flatte tillhör ju inte bruksraserna utan är ju en retriver men humor har dom!
 
Humor och motor får mig att tänka på flatte (skulle dock då gärna se apportering som aktivering då också) och boxer från arbetande linjer. Sen kanske hoffe (osäker här). Flatte tillhör ju inte bruksraserna utan är ju en retriver men humor har dom!
Just det, du ville hålla på med agility. Samtliga raser jag rekommenderade är nog lite stora för att tävla i högre klasser/elit.

Vill du sattsa på agility och bruks så skulle jag säga en bruksavlad aussie. Men clownigheten som finns hos flatte och boxer tycker jag inte finns hos aussien.
 
Av bruksraserna säger jag boxer och dobermann. Dobbisen är generellt mindre clownig än boxern men löser gärna problemen på sitt egna vis (men helst med fart ;) ). Upplever dobbisen ha kortare stubin än boxern med. Min växlar snabbt med clown och arg liksom.

Flatte kan väl passa annars som det inte ska vara bruksras.
 
Humor och motor får mig att tänka på flatte (skulle dock då gärna se apportering som aktivering då också) och boxer från arbetande linjer. Sen kanske hoffe (osäker här). Flatte tillhör ju inte bruksraserna utan är ju en retriver men humor har dom!

Behöver inte tillhöra bruksraserna!

Känner en som har flattar från jaktlinjer, men känner nästan att de blir lite ”hårda i huvudet” av allt flams och blir svåra att få kontakt med..

Tycker ofta boxern går åt det flamsiga hållet också, vilket jag inte vill ha :angel:
Har bruksschäfer nu som jag tycker blir för allvarlig, men vill samtidigt inte ha en tramsig hund
 
En bra aussie är en jäkligt kul hund med mycket humor samt blixtsnabb reaktionsförmåga och en otrolig intelligens. Tinja har tillräckligt mycket explosivitet och motor för att jag aldrig ska behöva gå hem från en träning utan blåmärken på låren :p Vi tävlar klass 3 Agility med sikte på SM och ska debutera i lydnad klass 2 om jag kommer över mina nerver. Massvis med aussies hävdar sig ständigt inom både lydnad och agility.
 
Av bruksraserna säger jag boxer och dobermann. Dobbisen är generellt mindre clownig än boxern men löser gärna problemen på sitt egna vis (men helst med fart ;) ). Upplever dobbisen ha kortare stubin än boxern med. Min växlar snabbt med clown och arg liksom.

Hur upplever du att dobermannen är att arbeta med? Har fått för mig att de kan vara lite svårmotiverade och tröttnar fort? Kanske inte alls stämmer :D
 
En bra aussie är en jäkligt kul hund med mycket humor samt blixtsnabb reaktionsförmåga och en otrolig intelligens. Tinja har tillräckligt mycket explosivitet och motor för att jag aldrig ska behöva gå hem från en träning utan blåmärken på låren :p Vi tävlar klass 3 Agility med sikte på SM och ska debutera i lydnad klass 2 om jag kommer över mina nerver. Massvis med aussies hävdar sig ständigt inom både lydnad och agility.

Har man ens tränat om man inte kommer hem med bevis i form av blåmärken? :p

Har tränat ihop med ett par aussies tidigare, och verkar vara en trevlig ras, men det som får mig att fundera lite är att man sällan ser rasen representerad i större sammanhang.. Håller den inte för denna typen av träning, eller satsar ägarna av rasen inte tillräckligt mycket?
 
De schäfrar jag stött på har haft mycket humor samt arbetskapaciteten du verkar vara ute efter. Det faller ju dock på agilityn då de inte kan hävda sig mot supersnabba bc. De flesta med dina ambitioner skaffar ju också bc men en aussie från bra linjer kanske ett bra alternativ? Har en mas hemma och hon har absolut humor och några rävar bakom örat och de ska ju typ vara som en mindre version av aussie.
 
De schäfrar jag stött på har haft mycket humor samt arbetskapaciteten du verkar vara ute efter. Det faller ju dock på agilityn då de inte kan hävda sig mot supersnabba bc. De flesta med dina ambitioner skaffar ju också bc men en aussie från bra linjer kanske ett bra alternativ? Har en mas hemma och hon har absolut humor och några rävar bakom örat och de ska ju typ vara som en mindre version av aussie.

Har en schäfer från brukslinjer ;) men tycker han är lite för allvarlig för min smak. Det blir lite ”jag gör vad du säger åt mig att göra, men inte mycket mer” saknar lite känsla och tryck! Dessutom är han ganska trög, men det kanske bara var jag som fick ett måndagsexemplar :angel:

BC har jag kikat på många gånger, men har fått för mig att de är alldeles för humorbefriade? :p
 
Har man ens tränat om man inte kommer hem med bevis i form av blåmärken? :p

Har tränat ihop med ett par aussies tidigare, och verkar vara en trevlig ras, men det som får mig att fundera lite är att man sällan ser rasen representerad i större sammanhang.. Håller den inte för denna typen av träning, eller satsar ägarna av rasen inte tillräckligt mycket?
Vilka sammanhang då? De blir vanligare och vanligare på olika SM, allt från agility till bruks.

En bra avlad aussie håller för all typ av träning. Jag kommer aldrig byta; kvickheten, intelligensen, viljan att förstå och den medfödda följsamheten, allt med explosivitet och ett rågat mått humor. Älskar det!

Tyvärr är rasen väldigt splittrad, med många uppfödare som gärna gör minimum för registrering så de kan tjäna pengar genom att sälja mellanmjölk till de som vill ha en fluffig hund med fina färger.. Men det finns många guldkorn också.
 
Vad innebär det egentligen att en hund har humor? Jag har en bild av vad det betyder men vet inte om den stämmer med eran bild :p
 
Vilka sammanhang då? De blir vanligare och vanligare på olika SM, allt från agility till bruks.

En bra avlad aussie håller för all typ av träning. Jag kommer aldrig byta; kvickheten, intelligensen, viljan att förstå och den medfödda följsamheten, allt med explosivitet och ett rågat mått humor. Älskar det!

Tyvärr är rasen väldigt splittrad, med många uppfödare som gärna gör minimum för registrering så de kan tjäna pengar genom att sälja mellanmjölk till de som vill ha en fluffig hund med fina färger.. Men det finns många guldkorn också.

Baserar det på kvallistan till SM i lydnad 2019, där inte en enda aussie finns med :) Den är inte överdriver representerad i bruksgrenarna heller i större sammanhang, trots att det är en ganska vanlig ras.

Men som du beskriver den låter det helt klart som en ras jag bör kika närmre på :)
 
Det där med "humor" hos Schäfer är väldigt individuellt. Vi omplacerade en tik pga ED-fel för ett halvår sen och hon är en riktigt chamig clown. Och jobbar som en gud gör hon också.
Tiken vi köpte istället har viss humor. Inte som den förra men hon är en jäkla solståle, en riktig energiboost att jobba med.
Vår gamla tik är en pajas till vardags men väldigt allvarsam i träning.

Så det är mycket individuellt. Man hamnar nog lätt hos tramsiga hundar om man söker en ras som generellt har "humor".

Annars är Boxer det jag får upp i huvudet om jag tänker humor. Men jag vet inte om de är lämpade för agility.
 
Vad innebär det egentligen att en hund har humor? Jag har en bild av vad det betyder men vet inte om den stämmer med eran bild :p

Alltså är nog själv ganska förvirrande med vad jag anser vara humor :D Men för mig är det en hund med mycket charm som inte tar så allvarligt på saker och ting, men där det samtligt inte går över till trams och flams
 
Alltså är nog själv ganska förvirrande med vad jag anser vara humor :D Men för mig är det en hund med mycket charm som inte tar så allvarligt på saker och ting, men där det samtligt inte går över till trams och flams

Vissa Schäferlinjer tar mycket allvarligt på sitt arbete. Många brukar prata om dessa som tjänstehundslinjer/tjänstehundstyp. Vår gamla är absolut en sån mot de andra som har mer hundar IPO-meriter än tjänstetitlar i sig.

Personligen gillar jag tjänstetypen mer :p
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 053
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 141
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 954
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 329
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp