Arbetande raser med mkt humor?

Har en schäfer från brukslinjer ;) men tycker han är lite för allvarlig för min smak. Det blir lite ”jag gör vad du säger åt mig att göra, men inte mycket mer” saknar lite känsla och tryck! Dessutom är han ganska trög, men det kanske bara var jag som fick ett måndagsexemplar :angel:

BC har jag kikat på många gånger, men har fått för mig att de är alldeles för humorbefriade? :p
Beror nog helt på linjerna (och vad man menar med "humor". De är sällan flamsiga)
 
Precis som ett par andra har sagt är ju boxer ett vanligt svar om någon frågar efter hundar med humor, men jag tycker nog snarare att det är så att en boxerägare behöver en god portion humor. ;) För mig är de framförallt utåtriktade och egensinniga och man får vara kreativ för att rikta energin åt rätt håll. Däremot känns flamsiga inte som rätt ord heller. Men det beror ju lite på hur man tolkar orden, det blir ju väldigt subjektivt.

Dock är väl agility ingen paradgren, även om det finns ett några stycken som nått långt. Jag upplever det som att det kan bli lite för roligt för en boxer ibland samt att det nog måste vara en lite nättare och smidigare variant för att den ska hänga med och inte skaderisken ska vara för stor.
 
Någon jaktretriever då? Flatte har ju nämnts men hur ser det ut med humorn på de andra. Tänker främst på golden.

Fast de kanske är mer flamsiga än humoristiska, jag vet inte.
 
Svårt med ras som både kan nå toppen i agility och bruks men några jag kan tänka mig. Humorn tycker jag beror mycket på individ.

Tollare (från stabila linjer med tryck)
Jaktgolden
Jaktlabrador

Dessa är kanske inte de snabbaste på agilitybanan men kan nog komma till mästerskap på stabila rundor iaf.

Min egen ras Australian kelpie finns varje år på SM-startlistorna i lydnad, agility och olika bruksgrenar. De kan definitivt ha humor. Vissa linjer har kanske inte riktigt det tryck som behövs för högsta nivån och vissa rädslor som sociala och ljud får man se upp med. En riktigt allround ras.

Kanske en Aussie av riktigt sportig modell. Har sett några med bra fart i agilityn. I brukset kan de såklart konkurrera men det gäller nog att hitta rätt hund, har sett en del osäkra/ofokuserade.

BC såklart men då bör man ju även ha ett stort intresse för vallning och det är långt från enkelt att träna en riktigt snabb BC i agility vad jag har sett.

De större bruksraserna är nog otroligt långsökt att de kan komma till högsta nivån i agility. De är för stora, långsamma och klumpiga. De boxer jag har sett på banan har varit alldeles för sega och svårmotiverade.
 
Har tränat ihop med ett par aussies tidigare, och verkar vara en trevlig ras, men det som får mig att fundera lite är att man sällan ser rasen representerad i större sammanhang.. Håller den inte för denna typen av träning, eller satsar ägarna av rasen inte tillräckligt mycket?

Tyvärr kommer mängder av aussies från uppfödare som inte bryr sig om att det är en bruksras de föder upp, och som inte avlar på arbetsegenskaper öht. Detta i kombination med den otroliga mängden av valpköpare som "vill ha en aussie" men som i verkligheten bara vill ha en aussie till utseendet (de vill alltså i grova drag ha en sällskapshund och promenadkompis och göra saker som inte ens hade räckt till mina dvärgschnauzrar) gör verkligen ingen nytta för rasen utan urvattnar den då uppfödare får sålt vad som helst bara det är fläckigt (generaliserat och grovdraget, men sant). Ex en av de största producenterna av aussievalpar har tagit 5 kullar på en tik med brutet MH, det säger ju en del av att man kan sälja precis vad som helst när efterfrågan är högre än tillgången....

"Vi" har de senaste 5 åren haft aussien representerade på olika SM, i både bruks (både i spår, sök och rapport)/lydnad/agility. 2017 kom ex en aussie 4:a i spårgruppen. Att tänka på är att rasen numerärt är rätt liten, och uppfödarna som avlar med arbetsinriktning är tyvärr för få mot vad de borde vara, så rasen är procentuellt sett högt representerad i högre klasser och SM-sammanhang, särskilt om man jämför med många av de andra bruksraserna.

Själv har jag med min första aussie (som också var min första brukshund/tävlingshund) tävlat SM i lydnad 2 gånger (2014 och 2015) och SM i bruks 3 gånger (2015, 2016, 2017) samt tog 17 brukscert under sin tävlingskarriär. Hon är nu 9.5 år och tävlar nu enbart agility med sin husse, där hon fortfarande plockar SM-pinnar och tog ett cert i agilityklass som 8,5 åring.

Min yngre aussie är världens första och enda aussie som är uppflyttad till elitskydd. Hon har även certpoäng i elitspår (tog sig dit på bara 4 starter i brukset, uppflyttad på första starterna i alla klasser), ett LP2 och har för ett år sen börjat träna/tävla agility med husse och är uppflyttad till klass 2 (hopp).

Så jo, aussies håller för träning och tävling i högre sammanhang ;) . Och mina är inte unika, i min aussieumgängeskrets hittar jag flertalet elithundar/champions i spår/sök/rapport, en IPO3-hund, många godkända vallhundar på både får/nöt osv osv osv.
 
Jag tänker också australian kelpie eller australian shepherd baserat på vad du vill göra med hunden. Det du refererar till som humor tänker jag är lite mer individuellt än rasbundet, dock ser jag en liten motsägelse i det hela. En hund som lämpar sig för elitsatsning inom de grenar du nämner är ju en hund som tar allvarligt på arbetet och inte hittar på egna idéer istället för de kommandon du ger. I så fall är det, i min värld, inte en hund som lämpar sig för elitsatsning. Däremot går det ju i regel utmärkt att uppmuntra kreativitet och eget tänk genom t.ex klickerträning, men det är ju inget du ska räkna med att få på träningsbanan där hunden vet vad som gäller.
 
Baserar det på kvallistan till SM i lydnad 2019, där inte en enda aussie finns med :) Den är inte överdriver representerad i bruksgrenarna heller i större sammanhang, trots att det är en ganska vanlig ras.

Men som du beskriver den låter det helt klart som en ras jag bör kika närmre på :)
Har ingen koll alls på SM i Lydnad faktiskt, men jag vet att det var flera i bruks och agility förra året. De blir vanligare och vanligare i de högsta klasserna i olika sporter och står ofta på pallen.

Sen skulle jag inte säga att det är en vanlig ras, den är inte så numerärt stor. Tyvärr är arbetsvarianten försvinnande liten jämfört med utställningsvarianten, för de är ju bra mycket enklare att producera.

Folk fattar typ aldrig att Tinja är en aussie, absolut inte Asni. Nej, de måste ju vara BC, de är ju så små och har så lite päls :cautious:
De är helt inom det normala spannet för där rasen förväntas vara storleksmässigt och har helt normal mängd päls.
 
Kom på att jag sett någon smidig malle och terv (med antagligen viss andel malle i) som varit häftiga på agilitybanan. De bör kunna konkurrera i de andra grenarna också.
 
Kom på att jag sett någon smidig malle och terv (med antagligen viss andel malle i) som varit häftiga på agilitybanan. De bör kunna konkurrera i de andra grenarna också.
Jag gick en kurs med någon norrman som skulle vara bland världens bästa i agility - han körde bara Malle-tikar. Så min röst är på aussie eller malle eventuellt kelpie (fast i alla tre raserna måste man nog ha lite stöttning i att hitta rätt uppfödare och rätt kull)
 
Jag hade föreställt mig schäfer som en rätt ”allvarligt” lagd hundras men min är helt klart en clown.
Förutom dagligt grimaserande, som jag är rätt säker på att han bara gör för att han märkt att vi blir glada, så passar han tex på att gå och lägga sig och sova i sängen (där han inte får vara) när han är ensam hemma.
Och det märks ju att det är en man för idag när jag bad honom hämta leksaken så kom han snabbt tillbaka med ett par stringtrosor han stulit från torkställningen :o. Får se om han kan vara seriös när vi börjar träna och tävla mer ordentligt. Mycket will to please men finns helt klart risk att han börjar busa för att muntra upp stämningen om jag blir frustrerad över nåt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 923
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 938
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 314
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp