Arbetande raser med mkt humor?

Jaaaa! Min är stor, FÖR stor för sin ras, han är nog uppemot 74 cm hög, men han susar genom tunneln lätt som en plätt! Ja, susade, han är drygt 12 nu och susar inte så mycket... ;-)

Håller med! Min hane på 70 cm älskade tunnlarna när vi tränade agility och hade inga som helst problem med dem.

Utomlands, bland annat i USA, är det flera beauceroner som gör bra ifrån sig i agility.

Sen är det helt klart skillnad mellan tex malle och beauceron - men faktum är att jag tycker att det borde finnas fler beauceroner högre upp i klasserna; de HAR kapaciteten men de verkar ofta inte locka till sig de där riktigt intresserade förarna.

Min hane är en fantastisk hund - explosiv men med balans och fin avknapp, stort föremålsintresse, supersocial med både folk och fä, rejält stor arbetsmotor. Tyvärr skadade han sig vid 2 års ålder och har inte kommit tillbaka pga efterföljande problem men jag hoppas fortfarande att vi ska kunna ge oss ut på tävlingsbanorna, om än att vi får anpassa oss till vad han klarar fysiskt. Jag tror ju, om jag hade kunnat träna honom rätt, att vi lätt hade kunnat ta oss till elit i både bruks och lydnad, han har utan tvekan den kapaciteten, däremot vet jag inte om jag som förare hade haft det. :angel: Har nu även hans systerdotter/brorsdotter här hemma, hon är snart 8 månader och även hon visar på kanonfina arbetsegenskaper, så vi får väl se var vi hamnar.

Humor har rasen definitivt, men på ett "lagom" sätt - jag gillar att de kan vara riktiga clowner men ändå verkar känna på sig när det är allvar och sköter sig då. Visst är det kul med hundar som spelar pajas men om de ständigt gör det tex när man tävlar så blir det ju i längden måttligt kul, åtminstone för föraren... publiken är säkert road. ;)
 
Dobermann, Beauceron men framför allt boxer. Schäfer/aussie/BC/annan bruksras-ägare får påstå att era hundar är hur humoristiska som helst :p, men jag tror att det fortfarande är långt ifrån samma clownnivå som boxer utan att därtill vara fågelhunds-flamsiga.

Men eftersom hälsan hos boxern är bedrövlig, hur roliga de än är, så föreslår jag något annat. Dober och beauceron kan nog gott komma efter boxern i humorn.
 
Dobermann, Beauceron men framför allt boxer. Schäfer/aussie/BC/annan bruksras-ägare får påstå att era hundar är hur humoristiska som helst :p, men jag tror att det fortfarande är långt ifrån samma clownnivå som boxer utan att därtill vara fågelhunds-flamsiga.

Men eftersom hälsan hos boxern är bedrövlig, hur roliga de än är, så föreslår jag något annat. Dober och beauceron kan nog gott komma efter boxern i humorn.

Om boxer-flams är samma sak som humor så har min hund noll humor. :rofl: Skulle aldrig stå ut.
 
Jag gillar Dobermann, inbillar mig att den liknar min Beauceron (fast utan pälsen...) eftersom Beauceronen användes vid "tillverkningen" av Dobermannpinchern för längelängesedan. Men idag ser man dem så sällan. Vad har hänt med rasen?
Vi har typ bara 100 reggade om året, de har tappat sin popularitet - trots att de ur arbetande linjer absolut kan hävda sig på tävling.
Rykte och hälsan skulle jag tro är problemet till stor del faktiskt.
 
Jo jag förstår att många gör det. Tråkigt dock, iom att vi aldrig kommer bli av med problemet om folk inte köper dobbis.

Jättetråkigt.

Mitt intryck är att svenska rasklubben är väldigt seriös gällande dcm och att majoriteten av de svenska uppfödarna också tar dcm på allvar.

Med tanke på att avelsbasen är så liten, så räcker det inte. Det krävs ett internationellt krafttag - tyvärr verkar ju inte detta ske :(

Dokumentären om dobermann och dcm är riktigt sorglig.
 
Lite sen i tråden, men jag håller med om tollaren. Förstår inte att den knappt nämnts innan. :p

Jag hade lite liknande önskemål som du när jag skulle köpa min snart 9-månaders.
Ville verkligen ha en hund med humor och där tycker jag tollarna är klockrena. Nu är min unghund något ovanligt flamsig om jag jämför med alla andra generellt. Tror dock hon blir en fantastisk tävlingshund när hon sansat sig lite i huvudet. Hon är intensiv, explosiv och arbetsvilja- samt moral finns det mycket av i henne.

Vi har nyss börjat träna fotgåendet mer än bara något steg (hon har flamsat för mycket innan haha). Här är hon något trött efter en tur i skogen och ett träningspass. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade den här rasen, men skillnaderna i rasen är väldigt stora beroende på linjer. :)

 
Lite sen i tråden, men jag håller med om tollaren. Förstår inte att den knappt nämnts innan. :p

Jag hade lite liknande önskemål som du när jag skulle köpa min snart 9-månaders.
Ville verkligen ha en hund med humor och där tycker jag tollarna är klockrena. Nu är min unghund något ovanligt flamsig om jag jämför med alla andra generellt. Tror dock hon blir en fantastisk tävlingshund när hon sansat sig lite i huvudet. Hon är intensiv, explosiv och arbetsvilja- samt moral finns det mycket av i henne.

Vi har nyss börjat träna fotgåendet mer än bara något steg (hon har flamsat för mycket innan haha). Här är hon något trött efter en tur i skogen och ett träningspass. Jag ångrar inte en sekund att jag skaffade den här rasen, men skillnaderna i rasen är väldigt stora beroende på linjer. :)


Helt OT, men jag ser en annons eller liknande inne i ditt inlägg? Står "We value your privacy". Antar att du inte lagt in den där även om det ser ut så?
 
Helt OT, men jag ser en annons eller liknande inne i ditt inlägg? Står "We value your privacy". Antar att du inte lagt in den där även om det ser ut så?

Hmmm, kan också se en flik för det nu... Ser du inte filmen alls? :cautious:

Fattar inte hur jag får bort det. Måste vara något från imgur?
 
Hmmm, kan också se en flik för det nu... Ser du inte filmen alls? :cautious:

Fattar inte hur jag får bort det. Måste vara något från imgur?
Jag tryckte på ok, eller vad det nu stod och kunde sedan se videon. Tror det har med cookies att göra.

Jag ser ingen film, tryckte dock inte på ok, fattade inte alls att det skulle ge något då jag trodde det var en annons.
Jag är på jobbdatorn, så det kan ju vara några säkerhetsinställningar som gör att det inte går igång en film automatiskt.
 
Jag ser ingen film, tryckte dock inte på ok, fattade inte alls att det skulle ge något då jag trodde det var en annons.
Jag är på jobbdatorn, så det kan ju vara några säkerhetsinställningar som gör att det inte går igång en film automatiskt.
Det står "I accept" på den gröna knapper och så innan dess så stor det något om "we value your privacy… cookies … blabla..
Fick upp den igen när jag gick ur tråden och kom tillbaka. Filmer ligger på imgur.
 
Malle! Alla jag har träffat har haft en stor portion humor. Arbetsvilliga och massor med energi.

Haller med om att Mallar har humor och alltid vill jobba. beloningen ar mindre viktig an att jobba med Matte/Husse ... Manga har dock ocksa mycket allvar och passar utmarkt till Skydds jobb.

Mest humor tillsammans med arbetsvilja har dock Rottisar fran arbetande linjer. Som jag skrattat medan jag tranade med Miss Mandy ... hon hade hela tiden egna varianter.
"Visst Matte, jag kan hamta dumbellen, men det ar sa kul att hoppa att jag tar en svang forbi hindret och hoppar tillbaka" :D "Okay, du vill inte att jag ska hoppa med dumbellen nar du kastar den har, sa jag tar en svang over hoppet innan vi leker med dumbellen da." :grin::laugh:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 066
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 221
Senast: IngelaH
·
Hundavel & Ras Det här med rasval alltså... Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 961
Senast: Lena_B
·
Hundavel & Ras Tänkte vara lite kreativ med trådnamnet för det lät lite mer spännande än alla rasvalsnamn som är tagna :D Som flera vet är jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 331
Senast: Preussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp