Arbetar med ryggen

S

_Sucy_

Om hästen gör det känner man väl det ganska tydligt?

Red barbacka idag
Först satt jag och småskumpade lite, och han hade huvudet uppåt, efter ett litet tag så sänkte han sig o lång låg form (hade kanske 1dm längre än "vanlig" tygelfattning) och
jag satt som på en stil helt stilla och det kändes verkligen som att han arbetade med ryggen,
Visst måste han ha gjort det då?
 
Känns det så, ja då är det säkert så.

Om man inte har en häst som min - han är som bekvämast när han hänger på bogarna och inte aktiverar baken - för då skjuter han mig ur sadeln. Att sitta barbacka på honom i trav med hyfsad bakbensaktion är inte att tänka på... :crazy: :o Inte för mig iaf. :D
 
När hästen arbetar med ryggen så käns det lite som om den förbereder sig för att sparka bakut, min häst kan i bland jobba så mkt att det känns som om jag trillar framåt.

Det är bara bra om du kommer åt den så den jobbar med ryggen!
 
Det är väl snarare tvärtom, jobbar hästen med bakbenen och ryggen så blir det också mer rörelse i ryggen? Det känns som om den tar större steg men den springer inte i från dig. Man brukar få mer i handen också, det känns lite som att sitta på ett lokomotiv som forsar fram. ;)
 
ett lokomotiv?? skulle jag snarare säga när dom inte arbetar, lägger sig i handen och ångar fram (lite springig)..då brukar vi i våra kretsar säga att dom går som lokomotiv :confused:
men det kanske är olika talesätt
 
Om ryggen kommer upp och hästen inte är så skolad att den vinklar haserna och sänker bakendelen brukar ryggen luta rejält framåt, alltså att det känns som om man sitter på något som lutar rejält framåt-nedåt.

/Jane
 
ja lokomotiv var kanske fel ord, det lät som om det går snabbare och det är inte det jag menar. Jag menar att det känns mer kraftfullt och på väg framåt, det är liksom mer på gång i hästen. I handen känns det också mer lugnt och stadigt, som att man är överens om bettet. Jag upplever inte det som om man helt plötsligt har hamnat på en stol och det blir kav lugnt som trådskrivaren skrev, snarare att det händer mer på ryggen men på ett lite mindre stötigt sätt. Det är svårt att beskriva, hoppas att det blev lite klarare.
 
jo, lokomotiv är nog fel ord. När hästen arbetar riktigt, riktigt bra så brukar man känna att hästen bara har massa energi, framåt och uppåt :) Så tycker jag det känns iaf, men endå så blir hästen bekvämare att sitta på, för den blir ju lösgjord dvs slappnar av i de muskelgrupper den inte använder men ryggen rör sig mer. Har vi som ryttare då hittat hästens takt ordentligt, bör vi också sitta bekvämare.
 
Jag brukar jämföra skillnaden med hur det känns när jag precis har suttit upp och efter jag har jobbat en stund. I början känns hon väldigt "tunn" över ryggen, väldigt smal. Så småmningom när ryggen kommer upp så blir ryggen bredare, mer att sitta på. Också känslan av följsamhet, en mjuk mun, mjuk och känslig häst som har kommit till ro och som också formar sig fint till följd av ryggvälvningen.
 
Re: Stort steg!

Ja, jobbigt är ordet. :o Jag föredrar honom såsandes i undertempo faktiskt. ;) Jag sitter snyggare då! :D
 
Re: Stort steg!

När hästen arbetar rätt ska det kännas som om du sitter i en uppförsbacke!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 902
Samhälle Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer? Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var...
8 9 10
Svar
190
· Visningar
9 678
Senast: Masqueradee
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 736
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 597
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp